Aihe: Miksi Mozartin mestariteokset ovat ajattomia?
1 2
megatherium
17.05.2025 10:37:18 (muokattu 17.05.2025 12:32:32)
levesinet: Mozartin sävellykset eivät kestäneet ajan hammasta niin kuin ei wieniläisklassismi ylipäätään. Totta on, että musiikin historiassa varsinkin Mozart on nostettu perusteettoman korkeaan arvoon suhteessa muihin tylsiin aikalaisiinsa, kuten Haydniin tai Eberliin. Mutta oikeastaan koko wieniläisklassismi on nostettu perusteettoman korkeaan arvoon. Jo silloin Pariisissa oli enemmän musiikkielämää. Ensin oli Napoli, sitten Pariisi. Wien ei koskaan ollut ykkönen, paitsi germaanien historiankirjoituksessa. Länsimaisen taidemusiikin kulta-aika vasta alkoi romantiikasta ja romahti maailmansotiin ja ns. Toisen wieniläisen koulukunnan doktriinien tunkeutumiseen konservatorioihin, paitsi Amerikan mantereella, missä musiikki säilytti juurensa ja elinvoimansa.

Mozart ei koskaan nähnytkään modernia flyygeliä. Pianomusiikin kulta-aika alkoi romantiikasta.

Ei ketään muusikkoa säveltäjänä ole niin räikeästi ja järjestelmällisesti yliarvostettu kuin Mozartia. Mozart on kuitenkin erittäin tärkeä ja varhainen malliesimerkki kaupallisesta musiikista ja brändäämisestä. Kun Mozart-brändi julkaisi sävellyksiä muusikon kuoleman jälkeen, Eberl vimmastui, kun hänenkin sävellyksiään oli laitettu Mozart-brändin nimiin. Eberl oli nimittäin hiukan taidokkaampi ja elossa ja halusi puolustaa tekijänoikeuksiaan.

Niin kuin Delius sanoi: jos joku sanoo pitävänsä Mozartista, on se vahva indikaattori sille, ettei tyyppi ymmärrä musiikkia.

Megatherium, kaikkien näiden vuosien jälkeen ja Deliuksenkin jälkeen en keksi muuta selitystä sille, että vieläkin hehkutat viheliäistä Mozartia, että olet vesimies. Mozart sopii erinomaisesti vesimiehille. Ei yhtään syvällisyyttä, pelkkiä nokkeluuksia. Pelkkää abstraktia merkityksetöntä arkkitehtuuria. Tai niin kuin Iiwana tuossa ylempänä kirjoittaa: tyhjänpäiväistä tilutusta.
Ja mitä tilutusta se on? Albertin bassoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Albertin_basso
Voi kuinka mieltä ylentävää!
Eräs sukulaisnainen sanoi kuuntelevansa mieluummin vaikka gregoriaanista musiikkia ja mainitsi, miten paljon Mozart käytti kertausmerkkejä. Hänen brändinsä rytmimusiikki on erittäin kertaavaa ja determinististä. Sitä on generoitu tietokoneohjelmilla, jotka noudattavat yksinkertaisia skeemoja ja pseudosatunnaisuutta - Mozarthan itse heitti noppaa, kun ei hänellä ollut mitään sanottavaa vaan hän oli valmis suoltamaan abstraktia, absoluuttista musiikkia, joka ei assosioidu mihinkään paitsi aikakauden kliseisiin.
Ja mitä on Mozartin harmonia? Kolmisointuja, kaikki rinnakkaiset kvintit eliminoitu, ja rohkeimmat modulaatiot tritonusten kautta.
Modernissa länsimusiikissa tritonuksia ei edes käytetä, koska ne ovat liian heikkoja soinnuiksi.

Eihän Mozart edes käyttänyt tasavireistä järjestelmää. Sen takia hänen musiikkinsa on sävellajien kannalta niin rajoittunutta ja väritöntä.

No eiköhän tässä tullut taas tarpeeksi kirjoitusta museomusiikista tälle vuodelle.

Hei Levesinet. Kiva että piipahdit palstalla. Minulle Mozart on kyllä nuoruudessa antanut todella paljon ja tässä muutaman kerran nykyäänkin se on tarjonnut syvempiä elämyksiä, muttei mitään niin valtavaa katharsista kuin lukioiässä. Vladimir Ashkenazyn mukaan Mozart edustaa jotain elämän transsendentaalista ydintä, sen perimmäistä tarkoitusta. Hildesheimerin mielestä Mozart sovittaa paljon siitä, mitä elämä on jäänyt meille velkaa. Mozart tuntuu olevan sovitus itse, eräänlainen vapahtava ihme. Kuuntelen silti romanttista Schumannia Ivo Pogorelichin niin erinomaisesti tulkitsemana. Tässä pianisti jo hieman vanhempana soittaa Mussorgskya https://youtu.be/Cjut4OBm2LA?list=PLyrS5_ErY3KRMVyah23BXQIYXPmhE5bix
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
17.05.2025 12:43:12
Henri Henri Olavi: Mahtoikohan Kierkegaard olla vesimies, sillä hänen mielestään Don Juan -ooppera on korkeinta säveltaidetta mitä ihminen kykenee tuottamaan. Itse olen vesimies, mutta ei mua Mozartin musa liiemmin puhuttele, jotakin hetkiä lukuun ottamatta, kuten ei populaarimusiikki yleensäkään.

Hänellähän on suurenmoisen kauniita, koskettavia ja syvää tunnetta huokuvia Adagio-osia.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
17.05.2025 15:09:24
megatherium: Hänellähän on suurenmoisen kauniita, koskettavia ja syvää tunnetta huokuvia Adagio-osia.

Olen ollut monesti hyvin liikuttunut kuullessani livenä Mozartia, mutta jos laitan kotona klasari soimaan, en koskaan laita Mozartia.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
megatherium
17.05.2025 15:16:12 (muokattu 17.05.2025 15:40:58)
Henri Henri Olavi: Olen ollut monesti hyvin liikuttunut kuullessani livenä Mozartia, mutta jos laitan kotona klasari soimaan, en koskaan laita Mozartia.

Tämä oli kiinnostava ja ilahduttava tieto, että Mozart on tehnyt sinuunkin vaikutuksen. Minä luulin, että pidit Mozartia vain jonkinlaisena viihdemusiikkina.
Henri Henri Olavi
17.05.2025 16:34:26
megatherium: Tämä oli kiinnostava ja ilahduttava tieto, että Mozart on tehnyt sinuunkin vaikutuksen. Minä luulin, että pidit Mozartia vain jonkinlaisena viihdemusiikkina.

Viihdemusakin voi koskettaa.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
megatherium
17.05.2025 17:06:06
Henri Henri Olavi: Viihdemusakin voi koskettaa.

Tämäkin on aivan totta, mutta ei välttämättä kovin usein.
megatherium
18.05.2025 20:03:53 (muokattu 18.05.2025 20:47:38)
Levesinetille toteaisin vielä sen, etten olen vesimies vaan oinas. Mozartin musiikissa on on syvempää tunnetta kuin missään muussa musiikissa, ja sen takia vain harvat sitä pohjia myöten ymmärtää.
JET
19.05.2025 10:58:12 (muokattu 19.05.2025 10:58:55)
megatherium: Levesinetille toteaisin vielä sen, etten olen vesimies vaan oinas. Mozartin musiikissa on on syvempää tunnetta kuin missään muussa musiikissa, ja sen takia vain harvat sitä pohjia myöten ymmärtää.

Hei megatherium, voitko mahdollisesti laittaa minulle sähköpostia tai yksityisviestiä. Sähköposti: aapovirtanen90@gmail.com. Pidän sinua hienona musiikkituntijana, ja haluaisin kysyä kipeästi yhden kysymyksen yksityisesti. Voin jopa maksaa konsultaatiosta. Pyydän, että laitat minulle viestiä, kun olisi tärkeä asia
megatherium
19.05.2025 11:40:55 (muokattu 25.05.2025 17:10:00)
JET: Hei megatherium, voitko mahdollisesti laittaa minulle sähköpostia tai yksityisviestiä. Sähköposti: aapovirtanen90@gmail.com. Pidän sinua hienona musiikkituntijana, ja haluaisin kysyä kipeästi yhden kysymyksen yksityisesti. Voin jopa maksaa konsultaatiosta. Pyydän, että laitat minulle viestiä, kun olisi tärkeä asia

Hei JET: Suuret kiitokset näistä ylistävistä sanoista. Katsotaan mitä voin tehdä hyväksesi, mutta ethän pety jos et saa tarvitsemaasi vastausta, sillä asiantuntemukseni ja teoreettinen osaamiseni on rajoittunutta, enkä välttämättä osaa vastata kysymykseesi, mutta yritän ottaa siitä mahdollisuuksien mukaan selvää. Laitan pikimmiten viestiä. Hei JET. Miksi et esitä kysymystäsi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)