Aihe: Nauhaton Basso?
1 2
Niskamies
06.06.2005 00:18:58
Sähän se semi-pro oot. Mitä meinaa virallinen semi-pro?

Virallinen semi-pro=mä.
Virallisesti semi-pro!
GMV
05.05.2012 23:23:56
Miten muuten, kun olen tuollaista Fender nauhatonta bassoa ostamassa (taitaa olla squier tai joku edullisempi malli), niin minusta kuvassa on nauhat. Onko ne vaan apuna, eli miään nauhoja ei ole, vai? Tyhmiä kysymyksiä :).
RamoQ
05.05.2012 23:36:26
GMV: Miten muuten, kun olen tuollaista Fender nauhatonta bassoa ostamassa (taitaa olla squier tai joku edullisempi malli), niin minusta kuvassa on nauhat. Onko ne vaan apuna, eli miään nauhoja ei ole, vai? Tyhmiä kysymyksiä :).

Juu käsittääkseni monissa Fenderin malleissa on nuo nauhaviivat. Varsinaista nauhaa ei siis ole, ovat vain merkkejä jotka helpottavat hahmottamista.
"Nobody boogie like the boogieman"
Funkånaut
05.05.2012 23:49:29

RamoQ: Juu käsittääkseni monissa Fenderin malleissa on nuo nauhaviivat. Varsinaista nauhaa ei siis ole, ovat vain merkkejä jotka helpottavat hahmottamista.

Itelläni on sama kuva noista.

Monien ite nauhattomaks modaamissahan on nauhat revitty irti, ja urat täytetty millä lienee, niin lopputulos näyttää nauhalliselta, mutta onkin nauhaton.

Sävel tälläisillä bassoilla, joissa näkyy nauhaviiva, taidetaan ottaa TASAN nauhaviivan kohdalta, mikäli muistan oikein.
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
nisumaka
07.05.2012 08:30:56 (muokattu 07.05.2012 08:45:45)
GMV. Ostin itse juuri tuollaisen Squiren basson pari viikkoa sitten. Siinä on ebonol otelauta (=ei puuta, vaan synteettinen). Ja joo, nauhojen kohdalla on "viivat". Tämä helpottaa soittamista "aloittelijalla". Vanha kikka kontrabassojen kanssa oli sellainen, että laitettiin maalarinteipistä kaulan reunaan merkit ;-) . Sitten on sellaisiakin versioita, joissa on puhdas otelauta, ja merkintä otelaudan reunassa, kuten tavanomaisessa bassossa. Merkit kuitenkin ovat "nauhan kohdalla", eikä keskellä kahden nauhan välissä, kuten nauhallisissa bassoissa. Nauhamerkinnät eivät kuulu mitenkään.

Miksi nauhaton sähköbasso. No mulle asia on maailman yksinkertaisin. Joitakin vuosia sitten luovuin kokonaan sähkökontrastani, koska se jäykisti kättäni. Soitan sivusoittimena kitaraa, ja sattui tulemaan niin paljon kitaralla keikkaa, että kyseisen soittimen soittotaitoja oli koroitettava. Päätin siis, että soittimeni tulevat olemaan sähköbasso ja kitara. Kuitenkin tulee eteen tilanteita, joissa mua pyydetään kontran kanssa keikalle, ja olen ajatellut korvaavani kontran sähköbassolla. Se Squiren lippulaiva on aivan riittävä, siis säädettynä se riittää tavanomaiselle keikalle.

Liutukset nimen omaan ovat ne, joilla tehdään "kontramaisuus". Basso soi myös hieman kontramaisesti, kun säätää mahdollisimman lähelle soundit. Samaten kannattaa muistaa, että kun sähköbassolla yleensä soitetaan melkoisen monimutkaisiakin bassokulkuja niin kontralla riittää monasti pelkkä bassolinja (=sointukulun bassoäänet). Silti näistä jälkimmäinen vetää pidemmän korren "kuuntelija-asiakaskyselyssä" (tää on kirjoittajan omaa mielipidettä). Ylipäätään kontran lavalla oleminen saa jo ihmiset tuijottamaan, jotta ompas peli ;-)

Mutta joo, toivottavasti itse menestyn tässä nauhaton hankinnassani. Ehkäpä sillä pystyisi soittamaan soundillisesti niin kontramaisesti, että yksinkertaistettu bassokuvio, lähinnä bassolinja, alkaisi riittää ;-)

Ja sitten kun ostat ton basson, niin vähän neuvon, tai ainakin tää on YKSI hyvä tapa. Osta HYVÄ viritysmittari, joku 30e Casio alkaa olla sellainen, kromaattinen. Tämän jälkeen säädä G-kielen intonaatio kohdalleen tallasta. G-vapaana, ja sitten otat ääniä pitkin kaulaa siten, että päässäsi alkaa tuntua basson säätö olevan kohdallaan. Käytä siis tässä mittaria apuna. Sitten huiluäänillä viritä aina seuraava kieli (G->D, D->A, A->E). Kuuntelemalla ja mittaria apuna käyttäen säädä intonaatiot kohdalleen jälleen siten, että susta itsestä tuntuu siltä, että nyt on homma kunnossa. Huomaa tämä oleellinen ero nauhalliseen
, että sun täytyy päässäsi tulla sinuiksi otelaudan kanssa. Sitten aina kun virität basson, tee se samalla tavalla, ei ole merkitystä, vaikka säveltaso hieman vaihtelisi (tarkoitan 440 - 445 hz). Mutta siis viritä aina yksi VAPAA kieli. Kaikki muut kielet tähän kieleen nähdän korvakuulolta ja huiluäänillä. Tai sitten kaikki muut kielet vapaina, näin tekee viulistit, mutta itse suosin tuota huiluäänitekniikkaa.

Itselläni on hyvä nauhallinen basso myös, ja pidän sen tosi hyvissä säädöissä (ostin huollon/säädöt palveluna Kristian Oeschilta). Soitan jonkin bassokuvion nauhalle sillä, ja sitten nauhattomalla perään. Tuo on aika tehokasta.

Tarkoitukseni on siis soittaa keikoilla muutama jazz-biisi aina nauhattomalla ja hyvässä vireessä yksinkertainen bassolinja, niin tuo luo tunnelmaa ja värittää sointiamme. Ehkäpä tässä vähän ajatuksia herättävää tarinaa, kommentteja otetaan vastaan mielellään.
GMV
07.05.2012 10:51:07
Kiitoksia kovasti vastauksista! Täytyy itsekin tehdä tuo, että soittaa bassolinjan molemmilla bassoilla nauhattomalla ja nauhallisella. Kiitoksia kovasti!
nisumaka
15.05.2012 10:38:13
Vielä tollainen lisäys. Tsekkaapa toi, ehkäpä tuo herättää ajatuksia. www.youtube.com/watch?v=AGC45f9uiQU&feature=related , kohta jossa kaveri soittaa kitaralla skaaloja. Hmm, tota täytyykin ihan kokeilla, mulla nimittäin sattumoisin on Polytune.
Sabbathologist
14.05.2025 08:16:29 (muokattu 14.05.2025 08:17:28)

SF3YLO: Lisäksi minun tarvitsee lisätä, että esim. E soitettuna B-kieleltä 5.välistä kuulosta paremmalta kuin vapaa E. Ja kaikki E:stä ylöspäinkin soitettuna B:ltä on paljon munakkaamman kuulosta!!

Perus-prinsiipin mukaan kyllä aina tulisi hyödyntää vapaita kieliä aina kuin vain jos se on suinkin mahdollista.

Viiskieliset edukkaat sabbot on aika huonoja. Sen näkee jo siitäkin, miten paljon niitä on aina torilla myynnissä. Ja lyhytkaulaiset bassot on parhaita. Sen näkee siitäkin jo, miten vähän niitä on tarjolla käyttökelpoisina.
Pommes frites mit Cayennepfeffer und Sojasoße. Verrdamt gut und verrdamt ungesund! Unterschrift#2 Mies se tulee naisestakin, vaan ei tyhjännaurajasta!
Henri Henri Olavi
14.05.2025 10:18:39
Sabbathologist: Perus-prinsiipin mukaan kyllä aina tulisi hyödyntää vapaita kieliä aina kuin vain jos se on suinkin mahdollista.

Miksi?
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Kefiiri
15.05.2025 19:41:25 (muokattu 15.05.2025 19:42:28)
Henri Henri Olavi: Miksi?

Sabbathologistilla on ihan oma logiikkansa. Vähentäähän se nauhojen kulumista ainakin jos suosii vapaita kieliä ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
15.05.2025 20:23:19
Henri Henri Olavi: Joo, aivan omat prinsiipit hänellä.

Mnä ainakn vältän vapaita kieliä nauhattomalla, että saan nimenomaan sitä nauhattoman soundia.

Oma prinsiippini olikin aika epäolennainen kun en huomannut että puhe oli nauhattomasta :D

Voi siinä vapaiden kielten käytössä olla jotain ideaakin nauhattomalla soitellessa. Tulee ainakin muutama vireinen ääni sen luisuttelun sekaan kun välillä näppää vapaata kieltä.
Henri Henri Olavi
15.05.2025 20:34:44 (muokattu 15.05.2025 20:35:36)
Kefiiri: Tulee ainakin muutama vireinen ääni sen luisuttelun sekaan kun välillä näppää vapaata kieltä.

Lahjattomat vetää vireessä.

Oma prinsiippini olikin aika epäolennainen kun en huomannut että puhe oli nauhattomasta :D

Luulin sinun vitsalevan aiemmassa kommentissasi.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Kefiiri
15.05.2025 22:08:34
Henri Henri Olavi: Luulin sinun vitsalevan aiemmassa kommentissasi.

Se olisikin ollut ihan nokkelaa xD
KaRa
18.05.2025 17:59:32
Nauhat on niinkuin apupyörät. Kyllä niistä täytyy aika nopeasti päästä eroon.
Henri Henri Olavi
18.05.2025 19:01:50
KaRa: Nauhat on niinkuin apupyörät. Kyllä niistä täytyy aika nopeasti päästä eroon.

Sama lenkkareissa. Nauhattomissa on paras soundi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)