Aihe: Uusi "halpis" Fender Standard Stratocaster
1 2 3 4 512 13 14 15 16
mpekkanen
24.03.2025 22:42:56
Kefiiri: Alkaa jo mennä ketjut sekaisin :D

Totta. Minun virhe.
jakil
09.04.2025 19:17:53 (muokattu 11.04.2025 11:15:18)
Minun kommentit:
Luin juuri jostakin, että 90% kitaran soiton aloittaneista lopettaa ensimmäisen vuoden aikana (itsellä siis vielä aikaa tuohon kohtalon päivään..).
Ja, varmaan tuosta 10%.ta päätyy keikoille ja levyille 1-2%.
Tarkoittaa: Suomessakin on levyttäviä/keikkailevia kitaristejä aika paljon, jolloin noita aloittelevia tulee joka vuosi vähintään satoja tähän piskuiseenkin maahan.
Enää ei tarvitse miettiä miksi mm Fender tekee halpismalleja.

Automaailmaan:
Mini ja Rolls Royce:n elektroniikka- ja väylärakenne on osapuilleen täysin samanlainen. Samoin moottorit ja laatiko kuten vitosessa tai seiskassa.
Onko RR kaksikymmentä kertaa parempi kuin Mini. On tai ei, riippuu, keneltä kysyy, tuskin on.
Custom Shop on vähän parempi kuin perus Fender tai Gibson, ei kymmentä.
mpekkanen
09.04.2025 19:30:42
jakil: Minun kommentit:
Luin juuri jostakin, että 90% kitaran sointo aloittaneista lopettaa ensimmäisen vuoden aikana (itsellä siis vielä aikaa tuohon kohtalon päivään..).
Ja, varmaan tuosta 10%.ta päätyy keikoille ja levyille 1-2%.
Tarkoittaa: Suomessakin on levyttäviä/keikkailevia kitaristejä aika paljon, jolloin noita aloittelevia tule joka vuosi vähintään satoja tähän piskuiseenkin maahan.
Enää ei tarvitse miettiä miksi mm Fender tekee halpismalleja.

Automaailmaan:
Mini ja Rolls Royce:n elektroniikka- ja väylärakenne on osapuilleen täysin samanlainen. Samoin moottorit ja laatiko kuten vitosessa tai seiskassa.
Onko RR kaksikymmentä kertaa parempi kuin Mini. On tai ei, riippuu, keneltä kysyy, tuskin on.
Custom Shop on vähän parempi kuin perus Fender tai Gibson, ei kymmentä.

Kitaroissa ei välttämättä mene niin että puolet kalliimpi soitin on puolet parempi.
Kannattaa soittaa noilla edullisilla tai keskihintaisilla soittimilla vähintäänkin niin kauan, että se arvokkaampi soitin tuntuu niin paljon paremmalta, että siitä kannattaa maksaa. Jos se kalliimpi ei soi omissa käsissä paremmin, niin ei sitä kannata ostaa.
Joskus se arvokkaampi soitin voi olla myös sellainen, että sen jälkeen ei tule muilla soitettua ja silloin se on hyvä ostos.
msalama
15.04.2025 10:57:51

Kitaroita ei tietenkään voi luokitella noin, koska määre "parempi" ei ole yksiselitteinen. Mutta sen olen havainnut, että mitä syvemmälle hinnassa sukelletaan, sitä surkeampaa rimpulaelektroniikkaa, peltiosaa ja tinanauhaa myös käytetään. OVH:n ja tuotantokulujen minimointi kun ovat lähestulkoon sama asia, eikä kaljarahoilla saa Dom Perignonia; ja jolleivät osat itsessään pahemmin pissi, niin sitten lirittävätkin äkkiä viimeistely ja laaduntarkkailu.

Poikkeuksiakin varmasti on, ja uskon kyllä, että hinta-laatusuhteeltaan erinomaisiakin halpiksia löytyy. Mutta oman kokemuksen perusteella kuitenkin sen verran pitkälle näin, että kaiken maailman möläytykset tyyliin "kyä mun Harska pesee sun ceeässän enidei" voi tasan jättää omaan arvoonsa.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
mpekkanen
05.05.2025 11:32:27
Laitetaan tänne Jack Fossettin testaus.

https://youtu.be/jQHa3Ofj9mM?si=NoAUQ0HdAQfThLeI

Ei kyllä ihan hirveästi kehu...
msalama
06.05.2025 09:30:28

Onko kellään täkäläisellä jo omakohtaista kokemusta näistä? En siis ole itse ostohousuihin hyppäämässä, mutta kunhan nyt kysyn.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)