Aihe: Äänikortit testipenkkiin
1 2 3 4 5 6 737 38 39 40 41
kimmoke
04.07.2004 13:08:17

Onko kellään kokemusta tämmöösestä äänityskortista
EMU 1820.. Kuinka pelaa ja riittääkö laatu bändi-äänitykseen? Onko suuri ero 1820M-versioon...maksaa n.400€
Ed-Die
08.07.2004 15:09:21
En tiedä tuleeko tämä oikeaan threadiin.
Pitkästä aikaa kirjotan taas tänne, mutta asiaan:

Musiikkia on tullu tehtyä nyt lomalla aikas paljon, koska aikaa on ollut, mutta alkaa pikkuhiljaa tympiä tämä tuttu ja "turvallinen" emoon integroitu AC'97 (LOL). Eli asiani on siis uusi äänikortti, mutta mikä? Rahaa ei kovin kummosesti ole tuhlattavissa. Olen katsellut jo pitkään kortteja (Audigy2, Terratec..), mutta en oikeen osaa päättää taikka laittaa jotenkin paremmus järjestykseen.. Äänikortin valintakriteerinä on se, että en tarvitsisi välttämättä kotiteatteri (5.1, 6.1 tms.) juttuja, vaan pääasiassa hyvän laadun, kunnollisen ASIO tuen. Nauhottelu tapahtuu siis himassa yksinään, eli in-putteja en tarvitse välttämättä kuin yhden.

Kun itse katselin kortteja, Audigy2 tuntui parhaalta hinta-laatu suhteeltaan ja tarpeisiin mitä itse tarvitsen. Seuraava ongelma tuli siinä, kun aloin tarkemmin katsella Audigy2 kortteja, vastaan tuli Audigy2 ZS!? Mitä tämä ZS tarkoittaa? Valistakaa kiitos ja jos on muita saman hintaluokan kortteja niin kertokaa/informoikaa.. :)
"And let there be chaos.." http://chaosinfinitum.cjb.net
HK
13.07.2004 00:50:06

Kun itse katselin kortteja, Audigy2 tuntui parhaalta hinta-laatu suhteeltaan ja tarpeisiin mitä itse tarvitsen. Seuraava ongelma tuli siinä, kun aloin tarkemmin katsella Audigy2 kortteja, vastaan tuli Audigy2 ZS!? Mitä tämä ZS tarkoittaa? Valistakaa kiitos ja jos on muita saman hintaluokan kortteja niin kertokaa/informoikaa.. :)

M-audio audiophile 2496. Toimii kuin junan vessa windowsissa (myös peleissä jos niitä haluaa pelailla) ja ALSA-tuki on Linuxissa kohdallaan.

Jos tarvit/haluat balansoidut liittimet niin tuo ei sovi, tarjoaa nimittäin RCA-liittimet analogipuolelle.
Peltikorva puupäässä.
Juho L
19.08.2004 13:39:31
Creamware Pulsar

Hyväsoundinen kortti mainioilla ominaisuuksilla. Latenssi on äärimmäisen pieni ja kortissa erittäin mainiot liitännät. Kortin ainoat huonot puolet ovat siinä, ettei se toimi kunnolla ja tuotetuken henkilökunta on täysin epäpätevää ja hidasta. Myöskin Creamwaren sivusto toimii noin kaksi päivää kuukaudessa, mikä on saavutus sinällään. Muutama päivä sitten Pulsar-korttiini tuli automaattinen päivitys, joka päivitti järjestelmäni aivan äärirajoilleen. Uusina ominaisuuksina oli muunmuassa rekisteröintiavainten mitätöityminen ja kortin totaalinen rampautuminen. Päivitykseen kuului myös toimimaton Creamwaren sivusto ja osaamaton tuotetuen henkilökunta. Harva korttivalmistaja tarjoaa tällaisia päivityksiä täysin ilmaiseksi, joten suosittelen lämpimästi Creamwaren tuotteita kaikille. En tiedä mitä tekisin tällä hetkellä ilman Creamwarea (ehkä kuuntelisin musiikkia ja/tai tekisin musiikkia).

Ps. Haluaako joku ostaa Pulsarin?
Golf on tosimiesten peli... *rehevää naurua*
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
murjaani
05.09.2004 00:08:04 (muokattu 05.09.2004 00:17:02)

- Kortin raudalla voi siis ajaa vain sitä varten tehtyjä plugareita, VST:t ei toimi. Ja kortin omissa plugeissa on niin hyvät varmuuskopioinnit, että niitä ei kräkättyinä ole olemassa. Eli siis kaikki mr. warezit kiertäkää nämä kaukaa ;) (mikään muukaan DSP-kortti ei osaa ajaa VST-efektejä)

Lisää tietoa: http://www.creamware.de/en/Products/SFP/default.asp

Mulla on Luna 2, erinomainen kortti, joka ajaa hyvin asiansa, joskin on turhan kallis, ja tarkemmin ajatellen ei kilpailukyinen samantasoisten mutta paljon halvempien korttien kanssa. Omaani olen kuitenkin kiintynyt, onhan se vuosia ollut ja soundaa hyvältä yms. Kieltämättä kortin oma DSP on nannaa.

Kuitenkin: creamwarelle tehdyt plugarit ovat melkoista kökköä kaiken kaikkiaan. Sinänsä persoonallisia synia yms, esim. Zargin tuotteet, mutta eipä niille käytännössä paljon käyttöä ole. Toki ihan hyvätasoisia efektejä yms löytyy...
Mutta ei mitään parhaimpien vst-instrumenttien tasoista synaa lähellekkään.

Lisäksi melko suuri osa creamwaren korteille tehdyistä plugaresita on kyllä murrettu, eli niitä saa warez-versioina kymmenittäin, vaikka en itse sellaisia käytäkkään. Vaikkapa se modular-syna löytyy samoin kuin zargin softasynat yms...

Lisäys: Lunassa on kolme Dsp:tä, joista loppuu teho hyvin nopeasti kesken, yksi syna vie oikeastaan jo kaiken tehon DSP-arsenaalista. Lisäpowerin hankkiminen on varsin kallista, eikä oikeastaan aja asiaansa, koska esim. Nuendossa pyörii efektit yms. paljon paremmin ja useampia kerrallaan. Muta Dsp-teho riittää mainiosti kortin pyörimiseen, ja sitten tarpeen vaatiessa yhteen tai kahteen softasynaan, jolloin raja tulee todella nopeasti vastaan.

Creamwaren kortit ovat hyviä, mutta ylihinnoiteltuja -niitä ei voi suositella kenellekkään. Kaikki lisäkrääsä mitä ehkä vuosien mittaan haluaisi hankkia on turhan kallista myös; ja nimenomaan ajatellen hinta/laatusuhdetta.No. osa niistä kälysistä softasynistä irtoaa ehkä sataan euroon per tsipale.
Starlia
21.10.2004 21:46:40
Mulla Audigy 2 ZS ja ihan tyytyväinen. ASIO4ALL antaa 2.9ms latenssin ja hyvin skulaa! =)
Sertzo S
25.10.2004 13:44:53 (muokattu 25.10.2004 13:45:51)
Onko Yamahalta lähiaikoina tullut omilla äänipiireillä varustettua hyvää korttia, jossa soundit ovat yleistä GM-puolta parempia? Koneessani on ISIS Maxi studio-kortti ja Cubase VST 32 softa ja äänitän pääosin MIDI-juttuja.
Mitä malleja ja hintoja, jos saan kysyä?
Millaiset latenssit näissä?
eleeton
27.10.2004 11:22:43
Näin kiireen ohessa laitan lyhyesti kysymyksen:
RME:n korteista omakohtaisia kokemuksia?

Speksejä olen tutkinu ja RME on käsittääkseni luotettavan laitteiston maineessa, mutta miten käytännössä? Kuka niitä käyttää?
jPekka
13.11.2004 13:11:03

Koneessani on ISIS Maxi studio-kortti ja Cubase VST 32 softa ja äänitän pääosin MIDI-juttuja.

Kyllähän Isikseenkin saa vaihdettua soundeja paremmiksi - tosin ilman sitä kortille lisättyä muistia mahdollisuudet ovat suht rajalliset.

Muutama kotitekoinen soundbank: http://www.yrttimaa.net/94b.html

Muista paikoista ainakin Hoontech (http://www.hoontech.com/download/sound/midibanks.htm) on edelleen hengissä.

Vaikka on kyllä totta, että .94B-formaatin soundbankien tarjonta on hiipumaan päin. Onneksi tuli kerättyä melkoinen määrä suht laadukasta ilmaiskamaa talteen jo hyvän aikaa sitten.
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
zakkep
14.11.2004 04:46:52
En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä kun niitä on melko paljon, joten ajattelin kysyä: mitä äänikorttia hintaluokassa alle 200 euroa suosittelisitte jolla voisi nauhottaa demon. vai saako noin halvalla vielä mitään käypää korttia, että kamalaa suhinaa odotettavissa? eli kitaraa,bassoo,rumpuja ja laulua nauhotettaisiin.
HC.Pälä
14.11.2004 23:30:30

Minulta löytyy M-Audio:n Firewire410

Speksit tässä --> http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html

Liitetään koneeseen firewire piuhalla.
Toimii myös ilman konetta. Sitä voi käyttää esim. esivahvistimena soittimeen ja siitä suoraan pöytään..

Aika helmi mielestäni kotistudioon, päihittää vaivattomasti vanhan Audigy:ni.
Let the bass Kikzz.
Ou Zei
15.11.2004 12:01:58

Onko kellään jakaa kokemuksia Hercules- äänikorteista?

Mielessä olis toi Hercules 16/12 FW:
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=91&b=1&f=1

Hintaluokka on melko sama M-Audion 1814:n kanssa:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-focus.html
Sertzo S
16.11.2004 08:58:21
Kyllähän Isikseenkin saa vaihdettua soundeja paremmiksi - tosin ilman sitä kortille lisättyä muistia mahdollisuudet ovat suht rajalliset.

Mistähän tuota lisämuistia voisi kysellä?
Bulk
16.11.2004 13:27:53

Mistähän tuota lisämuistia voisi kysellä?

Minulla pussillinen noita muistikampoja, en vain muista niiden kokoja (siis muistin määrää) laita sähköpostilla osoitetta niin voin laittaa sinulle postikulujen hinnalla.

bulk@mbnet.fi
Mohla
20.11.2004 02:29:16 (muokattu 16.02.2005 11:40:40)

onko teillä kokemuksia Marianin korteista?

itsellä on hankintalistalla marianin MARC A + joku edullinen ADDA-adat boksi..

Marian Marc A + ADA8000

+Hinta (n.400€ kokohoito ja toisen samanlaisen sijoittamalla saa 16kanavaa ja ylöspäin siitä 4korttia rinnakkain)
+Latenssi (2ms)
+Yhteensopivuus ongelmia ei ainakaan minulla ole ollut
+5.1. juttuja pystyy tekemään hyvin. Esim.Cubase SX2:n kanssa ollaan miksailtu.
+Äänenlaatu
+8 In/Out

-Ei omaa midi-porttia (tosin koneenomakin portti saattaa ajaa asian, minulla valitettavasti ei, mutta USBmidiportti hoitaa homman himaan hintaan 40€)
-Ainoastaan optiset-liitännät (jos tätä nyt edes miinukseksi voi laskea, koska kaiken saa kuitenkin monitoroitua tuon ADA8000:n kautta)

Minulla ei ole ollut tämän setin kanssa mitään ongelmia, ja asennuksessakin kaikki meni kuin unelma, eli kortti ja piuhat kiinni ja eikun säätämään.
Toisaalta miinukseksi voisi vielä laskea sen, että jos haluaa ne kaikki 32-kanavaa, niin menee neljä korttipaikkaa.

EDIT: Päivitin tonne ketjun loppuun, mutta lisätään nyt tähänkin, että uusimmissa ajureissa on myös Gigastudio tuki.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Christian
23.11.2004 19:09:34
Aletaan tässä bändin kanssa suunnittelemaan pienoista
kotistudio-projektia, joten aattelin tulla kyselemään
millainen äänikortti olisi tarpeen. En tiedä korteistä
lähes yhtään mitään, joten tässä speksit:

- Ohjelmana Cubase tai Nuendo
- 2 stereokaiutinta
- nauhoitus kitara/basso > styrkkari -> kaiutin -> mikki -> tieskari
- nauhoitus synasta suoraan koneeseen
- laulu
- kenties rummut (triggerit?)
- hinta 0-400€

kiitokset vastanneille!
Mohla
23.11.2004 19:19:34

Minä voin suositella tuota minun kokoonpanoa joka on tuossa yllä.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Autiovaunu
08.12.2004 14:40:42
Viitsisikö joku kertoa mitä kannattaa hankkia läppärin lähinnä midikäyttöön ja syntikan äänitykseen ihan waviksi (harvoin tosin ihan mikserikin pitää voida linjasisääntuloon iskeä kiinni jotta saa jotain bändikamaakin nauhoitettua). Koneen oma äänipiiri taitaa olla joku AC'97 pömpeli ja ei edes peliohjainporttia ole masiinassa luonnostaan. Firewire ja USB löytyy, tuollaisen ulkoisen USB 2.0 PCMCIA kortinkin voin tarvittaessa hommata. Koneen lisäksi on käytössä ihan tuollainen perus-, vähän vanhempi, mikseri ja kaksi syntikkaa.

Riittäisikö joku sellainen 50 euron 2x2 midi-USB-interface, jos juu niin mikä? Kyllä minä tuon koneen oman linjasisääntulon kanssa voin elellä.
wilzhu
07.01.2005 20:10:29
Sanokaas paras äänikortti n. 100€:n hintaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)