Aihe: Tyhmiä kysymyksiä kotinauhoituksesta
1
tkbass
18.07.2004 12:08:24
Olen selailllut näitä sivustoja enkä ole oikein saanut käsitystä miten tuo kotinauhoitus toimii mihin siinä on mahdollisuudet.

Nyt ajattelin pistää tähän vähän/paljon kysymyksiä joihin te toivonmukaan vastaatte.

Kitaroitten ja basson nauhoituksesta. Miten nämä soittimet äänitetään? Käsittääkseni ne äänitetään vetämällä vain vahvarista piuha raituriin korjatkaa jos olen väärässä.

Rumpujen äänityksestä kuinkä monta mikkiä rumpujen äänityksiin tarvitaan jos rumpalilla on semmonen perussetti 2 tomia + lattia-tomi, virveli,basari ja haitsu ja kolme peltiä? Tämä vaikuttaa myös kuinka moni raiturin tarvitsemme.
Mitkä ovat hyviä mikkejä rumpujn nauhoituksiin?

laulu kai nauhotetaan vetämällä kaapista piuha raituriin vai? korjatkaa taas jos olen väärässä.

Ajatuksena olisi ostaa joku raituri ainakin 8-raituri (enemmänkin varmaan tarvii) ja nauhoittaa raidat siihen ja siirtää raidat siitä tietokoneelle. Onko tämä siirtäminen mahdollista? ja mitä piuhoja sun muita tarvitsen siirtoon? Voiko raitoja kuunnella suoraan raiturilta? tarvitaanko jotkut kaijuttimet tai kuulokkeet? Tarvitsenko jonkun väli kappaleen koneen ja raiturin välille? Kuinka paljon maksaa kohtuullinen kasi-raituri?

Sitten kun raidat on saatu tietokoneelle niin tarvitsenko jonkun äänikortin? paljon maksaa kohtuullinen äänikortti demo-nauhoituksiin?

Muuta ei kai enää tarvita kuin joku ohjelma tietokoneelle jolla miksata raitoja. Niitä kai saa netistäkin ihan hyviä, suositelkaa jotain.

Raiturin raita määrä määrääntyy nyt siitä kuinka monta mikkiä tarvitaan rumpujen äänityksiin. Raitoja joita äänitämme ovat: Laulu, 3 kitaraa, basso, rummut

No siinä niitä tyhmiä kysymyksiä olikin jo jonkin verran huomauttakaa jos olen jättänyt jotain tärkeätä väliin!

Ei tätä varmaan kukaan jaksa lukea..
Niq
18.07.2004 14:11:27

Olen selailllut näitä sivustoja enkä ole oikein saanut käsitystä miten tuo kotinauhoitus toimii mihin siinä on mahdollisuudet.

Kotinauhoituksella on mahdollisuus vaikka tehdä kaupallinen äänite, kunhan taidot ja laitteet riittää. Esimerkkinä vaikkapa Anssi Kelan eka levy, joka tietääkseni on lähes kokonaan kotioloissa äänitetty jollain 8-raiturilla. Tosin sitten miksauksen ja masteroinnin lienee hoitanut joku ammattimies.

Kannattaa kirjastosta hakea lainaan J.Pekka Mäkelän Kotistudio -kirja, siinä on hyvin selitetty perusteet ja vähän pidemmällekin, kirja ei ole mikään vaikeaselkoinen ammattitermeillä kertova opus, vaan aloittelijoille juuri sopiva kirja, jonka avulla voi tutustua kotiäänittelyn saloihin.

Kannattaa rohkeasti kysyä kirjastontädiltä/sedältä että mistä se kirja löytyy, paikallisessa kirjastossa oli jossain elektroniikkakirjojen välissä, vaikka sen luulisi löytyvän sieltä musaosastolta.

Kitaroitten ja basson nauhoituksesta. Miten nämä soittimet äänitetään? Käsittääkseni ne äänitetään vetämällä vain vahvarista piuha raituriin korjatkaa jos olen väärässä.

Kitaran saa äänitettyä suoraan vahvistimen line-outista, mutta silloin ei tule kaiuttimen soundia mukaan, joka kuitenkin on lähes puolet kitaravahvistimen soundista. Eli mikrofoni kitaravahvistimen eteen, kokeillaan soundeja, jos ei tyydytä, siirretään mikkiä ja toistetaan niin kauan että hyvä soundi löytyy.

Basson voi vetää suoraan bassovahvistimen line-outista, samalla voi toiselle raidalle vetää mikitetyn vahvistinsoundin, jos haluaa, yleensä ei ole tarpeellista demotason äänittelyissä.

Rumpujen äänityksestä kuinkä monta mikkiä rumpujen äänityksiin tarvitaan jos rumpalilla on semmonen perussetti 2 tomia + lattia-tomi, virveli,basari ja haitsu ja kolme peltiä? Tämä vaikuttaa myös kuinka moni raiturin tarvitsemme.
Mitkä ovat hyviä mikkejä rumpujn nauhoituksiin?

Rumpujen äänittämiseen voi käyttää 2-30 raitaa/mikkiä. Mitä enemmän mikkejä, sitä vaikeampi miksata, mutta jos osaa miksata, niin saa paremmat soundit.

Kahden mikin systeemillä saa aivan hyvälaatuista rumpusoundia nauhalle: Kondensaattorimikki rumpusetin yläpuolelle siten, että kaikki rummut kuuluu basaria lukuunottamatta tasapuolisesti, myös symbaalit, taas sitä mikin paikkaa kannattaa hakea huolellisesti ja testailla. Toinen, joku perusdynaaminen mikrofoni basarin sisään, n. muutama sentti lyöntikalvosta nuijan osumiskohdasta. Näin minä olen saanut parempaa (tasaisempaa) soundia kuin mikittämällä erikseen virvelin ja tomit jne. kun en osaa vielä tuota miksaamisen jaloa taitoa niin hyvin.

Sitten jos on lisää mikkejä ja raitoja, niin järjestyksessä seuraavana voi mikittää virvelin(dynaamisella), sitten haikan(konkalla tai dynaamisella), Toinen overhead(mielellään samanlaisella konkalla, mikä on toinenkin overhead), sitten tomit(dynaamisilla).

laulu kai nauhotetaan vetämällä kaapista piuha raituriin vai? korjatkaa taas jos olen väärässä.

Laulu äänitetään yleensä parhaalla mikillä ja parhaalla etuasteella(esim. mikserin kautta tai sitten erillisen mikrofonietuasteen) mitä löytyy suoraan raiturille/koneelle.

Ajatuksena olisi ostaa joku raituri ainakin 8-raituri (enemmänkin varmaan tarvii) ja nauhoittaa raidat siihen ja siirtää raidat siitä tietokoneelle. Onko tämä siirtäminen mahdollista? ja mitä piuhoja sun muita tarvitsen siirtoon? Voiko raitoja kuunnella suoraan raiturilta? tarvitaanko jotkut kaijuttimet tai kuulokkeet? Tarvitsenko jonkun väli kappaleen koneen ja raiturin välille? Kuinka paljon maksaa kohtuullinen kasi-raituri?

Sitten kun raidat on saatu tietokoneelle niin tarvitsenko jonkun äänikortin? paljon maksaa kohtuullinen äänikortti demo-nauhoituksiin?

8-raituri riittää mainiosti demonauhoituksen alkeisiin, jopa neliraiturikin. Toinen tapa on ostaa mikseri ja äänikortti jossa on 8 inputia, jolloin ei tarvita raituria siihen väliin. Tästä aiheesta voisi löpistä vaikka kuinka paljon, haulla löytynee paljon asiaa juuri näistä valinnoista.

Kohtuullinen kasiraituri maksaa 500-1000e, riippuen laadusta ja tallennustavasta jne. Tuolla hinnalla saa tietokoneeseen(jos sellainen jo valmiiksi löytyy) esim. ADAT-liittimillä varustetun äänikortin ja behringerin ADAT- etuasteen, jolloin on mahdollista äänittää 8 raitaa kerrallaan tietokoneelle, kokonaisraitamäärää rajoittaa vain tietokoneen teho.

No siinä niitä tyhmiä kysymyksiä olikin jo jonkin verran huomauttakaa jos olen jättänyt jotain tärkeätä väliin!

Tärkeintä onnistuneessa äänityksessä on hyvä biisi ja kunnollinen sovitus. Kunnolla ja ahkerasti treenaamalla ja sovittamalla äänitys tulee paljon helpommaksi. Kaikkea mahdollista ei kannata tunkea vain sen takia kun raitoja on vielä jäljellä, yksinkertainen on kaunista.

Toinen tärkeä asia: mitään ei kannata äänittää huonosti periaatteella "sen voi sitten miksausvaiheessa korjata equttamalla ja säätämällä", vaan mikin valinta ja sijoitus on todella tärkeää, sitä kannattaa opetella ja kokeilla hartaasti.
I have a cunning plan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)