Aihe: Tietokonepalstan jelppikerho
1 2 3 4 547 48 49 50 51
Demo Harrison
05.09.2024 09:16:10
Välineet: iPad, iRig keys ja Garageband.

Esimerkki: Äänitän biisiä, jossa alkaa synamatto vaikkapa 50 sekunnin kohdalla. Laitan äänittämään alkulaskennasta saakka. Synamatto menee ihan nätisti purkkiin, mutta aina jää eka kiipparisointu tallentumatta.

Kokeilin viimeksi räplätä jotakin potikkaa vaan ennen kiippariosuuden alkamista, että jos äänitysohjelmaa täytyy jotenkin "pitää hereillä". Ei se siltikään napannut sitä ekaa kiipparisointua.

Esimerkkitapaukseen palatakseni: Ehkä minun täytyisi aloittaa kiippariraidan äänitys 45 sekunnin kohdalta, eikä sieltä alkulaskennasta alkaen?

Pahoittelen mahdollista outoa kielenkäyttöä, digiseniiliyttäni näin kirjoittelen. (Kitaran ja laulun äänittämisessä ei ole ongelmaa)
Demo Harrison
24.09.2024 08:41:25
Demo Harrison: Välineet: iPad, iRig keys ja Garageband.

Esimerkki: Äänitän biisiä, jossa alkaa synamatto vaikkapa 50 sekunnin kohdalla. Laitan äänittämään alkulaskennasta saakka. Synamatto menee ihan nätisti purkkiin, mutta aina jää eka kiipparisointu tallentumatta.

Vastaan itselleni. Kosketinsoittimen tallentumisen viive aiheutui ilmeisesti siitä, että Garagebandissani oli oletuksena "tallenna icloudiin". Ei taida olla samaa ongelmaa, kun vaihdoin tallennuskohteeksi fyysisen härpäkkeen. Kunhan pääsen leikkimään...
Henri Henri Olavi
17.01.2025 13:35:58 (muokattu 17.01.2025 13:36:25)
Tympee Huttunen: Onko suositella jotain maksullista plugaria laululle Reaperiin tai vastaavaan? Haussa on mahdollisimman helppo ja simppeli softa, missä olisi samassa tyyliin eq, kompura, reverb/delay ja tuskin vireenkorjauskaan haittaisi.

UAD:n Topline Vocal Suite esmes. Lähtee nyt isolla tarjouksella:

https://www.uaudio.com/uad-plugins/ … correction/topline-vocal-suite.html
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Tympee Huttunen
17.01.2025 14:21:08 (muokattu 17.01.2025 14:27:19)
Henri Henri Olavi: UAD:n Topline Vocal Suite esmes. Lähtee nyt isolla tarjouksella:

https://www.uaudio.com/uad-plugins/ … correction/topline-vocal-suite.html

Tämähän olisi juuri täydellinen. Suuret kiitokset O/

E: Tuohon sai näemmä vielä jonkun December-alen 25€ mukaan. Huippua.
Henri Henri Olavi
17.01.2025 14:44:01
Tympee Huttunen:

E: Tuohon sai näemmä vielä jonkun December-alen 25€ mukaan. Huippua.

No sitten mielestäni ihan hyvä diili. Otin tuon 14 päivän trialin joskus kokeiltavaksi mielenkiinnosta, vaikka en itse tuollaista tarvitsekaan. Oli hyvin suoraviivaisen ja simppelin tuntuinen plugari.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Tympee Huttunen
23.01.2025 21:41:07 (muokattu 23.01.2025 21:41:18)
Mulla tipahti siirrettävä kovalevy lattialle ja nyt se toimii hitaasti. Kestää pitkään saada dataa sieltä ulos ja on kuin hidas nettiyhteys. Mitä kannattaisi tehdä, ettei data täysin katoa?
Twinkle
23.01.2025 23:17:03
Tympee Huttunen: Mulla tipahti siirrettävä kovalevy lattialle ja nyt se toimii hitaasti. Kestää pitkään saada dataa sieltä ulos ja on kuin hidas nettiyhteys. Mitä kannattaisi tehdä, ettei data täysin katoa?

Vaikee sanoa, se että data kulkee hitaasti kolhun jälkeen viittaisi siihen että sen laitteen elektroniikka otti osumaa. Jos se on USB-levy niin esimerkisi joku liittimen pinneistä irtosi, jolloin asema ei pysty tunnistamaan portteja. Se mahdollisesti ajelee sitä sitten USB1.2 tilassa, mikä on tosiaan nykystandardeilla tosi hidasta.

Sen voi mahdollisesti korjata kolvaamalla jos vaurio levyn elektroniikassa on silmin nähtävä. Sen levyn myös voinee purkaa sieltä kotelosta ja siirtää uuteen koteloon verrattain helposti.

Jos se hitaus johtuu siitä että aseman tallennuspinnat ja mekanismit on ottanut osumaa niin se on aika entinen, todennäköisesti osaksi rikki ja pahenee todennäköisesti käytettäessä. Siinä tapauksessa jos sen aikoo todella isolla rahalla vielä pelastaa, niin sen käyttö kannattaa lopettaa heti. En ole kyl koskaan nähnyt tilannetta että kovalevy fyysisen vaurion jälkeen vain hidastuisi, joten tähän jälkimmäiseen skenaarioon en usko.
Tympee Huttunen
24.01.2025 07:31:51
Twinkle: Vaikee sanoa, se että data kulkee hitaasti kolhun jälkeen viittaisi siihen että sen laitteen elektroniikka otti osumaa. Jos se on USB-levy niin esimerkisi joku liittimen pinneistä irtosi, jolloin asema ei pysty tunnistamaan portteja. Se mahdollisesti ajelee sitä sitten USB1.2 tilassa, mikä on tosiaan nykystandardeilla tosi hidasta.

Sen voi mahdollisesti korjata kolvaamalla jos vaurio levyn elektroniikassa on silmin nähtävä. Sen levyn myös voinee purkaa sieltä kotelosta ja siirtää uuteen koteloon verrattain helposti.

Jos se hitaus johtuu siitä että aseman tallennuspinnat ja mekanismit on ottanut osumaa niin se on aika entinen, todennäköisesti osaksi rikki ja pahenee todennäköisesti käytettäessä. Siinä tapauksessa jos sen aikoo todella isolla rahalla vielä pelastaa, niin sen käyttö kannattaa lopettaa heti. En ole kyl koskaan nähnyt tilannetta että kovalevy fyysisen vaurion jälkeen vain hidastuisi, joten tähän jälkimmäiseen skenaarioon en usko.

Tuo on WD Elementsin HDD-levy. Se päästi kummallisen vingahduksen dataa hakiessa nyt. Epäilen että se hardispuoli on jotenkin vioittunut tuon tippuessa. En näe tuossa mitään ruuveja purkamista varten.

Ehkä tässä täytyy vaan tuudittautua siihen, että menetän tuossa nyt kaiken datan vaikka jonkun viiden kovalevyn datan olen tuonne kerännyt. Ei sillä etteikö se nyt niin tärkeää voisi olla. Täytynee koittaa selata, josko siellä jotain säilyttämisen arvoista olisi.

Parhaaksi backupiksi on osoittautunut kyllä Google.
Henri Henri Olavi
24.01.2025 12:43:07
Mä olen vaihtanut kaikki ulkoiset levyt SSD-levyiksi. Eivät hajoa vaikka putoaisivat tai muuten niitä kaltoin kohtelisi.
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
rintapek
24.01.2025 12:48:26

Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Tympee Huttunen
24.01.2025 12:57:13
Henri Henri Olavi: Mä olen vaihtanut kaikki ulkoiset levyt SSD-levyiksi. Eivät hajoa vaikka putoaisivat tai muuten niitä kaltoin kohtelisi.

Mun piti myös "joskus" tehdä tämä. Itseasiassa muistin, että toi olikin sellainen.
Twinkle
24.01.2025 12:59:55
Henri Henri Olavi: Mä olen vaihtanut kaikki ulkoiset levyt SSD-levyiksi. Eivät hajoa vaikka putoaisivat tai muuten niitä kaltoin kohtelisi.

joo, pyöriville kovalevyille on enää paikkansa joissakin servereissä, silloin kun sitä tilaa tarvitaan oikeasti paljon ja sen hinta alkaa olla merkitä. Esim. minulla on backuppaamiseen ja valokuvien tallentamiseen NAS-asema jossa pyörii neljän HDDn RAID-paketti.

Tympee Huttunen: Parhaaksi backupiksi on osoittautunut kyllä Google.

Se on kyllä aika hyvä siinä, joku google drive ei maksa vuositasolla ihan loputtoman paljoa jos sen tila vaan riittää siihen omaan backup-tarpeeseen. Minulla on ton edellä mainitun NAS-aseman lisäksi dropboxin tilaus, minne backupit menee automaattisesti myös.
Milkop
24.01.2025 14:15:35

rintapek: Muistitikku on kans ihan hyvä keksintö

On mutta niiden tila ei välttämättä kaikille riitä.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Henri Henri Olavi
24.01.2025 15:02:56
Milkop: On mutta niiden tila ei välttämättä kaikille riitä.

Ja hitaita kuin semiperkele sonnassa. Mulla on pari 128 Gt tikkua (toki kymenniä pienempiäkin), enkä tajua miksi olen ostanut tuollaisia iso tikkuja. Ehkä sain tosi halvalla. Ei niile oikein löydy käyttöä.
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
Juhani_t
01.03.2025 11:08:54
Olen saanut tehtäväksi hankkia musisointitutulle interfacen, eli iänikortin. Siis semmosen muutaman kympin käytetyn yksi- tai kaksikanavaisen laatikon jossa on ainakin yksi balansoitu liitäntä. Onko noissa vanhemmissa malleissa jotain sellaisia jotka eivät toimi Win 11:n kanssa? Mitä merkkiä tai mallia kannattaa vältellä?
anapena
27.03.2025 10:31:39
Juhani_t: Olen saanut tehtäväksi hankkia musisointitutulle interfacen, eli iänikortin. Siis semmosen muutaman kympin käytetyn yksi- tai kaksikanavaisen laatikon jossa on ainakin yksi balansoitu liitäntä. Onko noissa vanhemmissa malleissa jotain sellaisia jotka eivät toimi Win 11:n kanssa? Mitä merkkiä tai mallia kannattaa vältellä?

Mä oon tykänny suositella ESI-merkkisiä purnukoita, ne on hyviä, vähän rumia, edullisia, kestäviä jne. Ajuripäivitykset tulee vähän viiveellä, W11-tilanteesta tällä hetkellä en osaa sanoa. Kaikkein vanhimmat ESIt ei varmaan toimi nykyisten vermeiden kanssa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
rintapek
27.03.2025 10:58:33

Juhani_t: Olen saanut tehtäväksi hankkia musisointitutulle interfacen, eli iänikortin. Siis semmosen muutaman kympin käytetyn yksi- tai kaksikanavaisen laatikon jossa on ainakin yksi balansoitu liitäntä. Onko noissa vanhemmissa malleissa jotain sellaisia jotka eivät toimi Win 11:n kanssa? Mitä merkkiä tai mallia kannattaa vältellä?

Jos kakskymppiä on muutama kymppi niin mä ottaisin vaikkapa tommoisen mbox2:n
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1985205
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
27.03.2025 11:17:03
rintapek: Jos kakskymppiä on muutama kymppi niin mä ottaisin vaikkapa tommoisen mbox2:n
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1985205

Toimiiko W11 kanssa? Ainakaan Avidin sivuilla ei ole ladattavana drivereitä kuin W8.1 saakka:

https://avidtech.my.salesforce-site … icles/en_US/download/Mbox-2-Drivers
Gold Member of Fit Tan Club
rintapek
27.03.2025 12:21:27

Henri Henri Olavi: Toimiiko W11 kanssa? Ainakaan Avidin sivuilla ei ole ladattavana drivereitä kuin W8.1 saakka:

https://avidtech.my.salesforce-site … icles/en_US/download/Mbox-2-Drivers

mietin samaa kun yks kundi duunissa kaipaili halpaa äänikorttia ja funtsin, et mahtaisko sikahalpa mbox vielä toimia-
https://www.youtube.com/watch?v=mv1zscKG6Ig

Tota kokeilin ja se toimi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)