Aihe: Onko väärin, että genrejen rahallinen tuottopotentiaali on eri?
1 2 3 4 5 6 7 8
onjokäytössä
14.12.2024 21:19:15
Henri Henri Olavi: Ihan hyvä. Onko toi tyyppi se sama, joka tekee niitä "Tehdään biisi kuin...." -videoita?

Jep. Sama hemmo.
soundmodel
16.12.2024 13:37:31 (muokattu 16.12.2024 13:41:41)
Genren keskiarvon myyntiin yltämisen vaatimus tosiaan leikkaa pois sen, että mitä tahansa tilulilua ei voida tukea.

Saadakseen tukea, pitää todistaa, että genre on olemassa, sen koko on riittävän suuri ja että kuuluu vähintään genren keskiarvosuorittajiin +-jotain. Tuen tarkoitus ei ole siis rahoittaa kaikkea soopaa, vaan tasoittaa voimaeroja sellaisille, joilla on vähintään keskiarvon verran potentiaalia, mutta joita haittaa muiden genrejen volyymietu ja jotka eivät ole vielä edes oman genren parhaita tekijöitä (mutta voisivat tuen avulla tulla sellaisiksi).

On nimittäin aivan ilmiselvää, että nichempien genrejen myynti vaatii myös enemmän panoksia. Tämän tietävät kaikki major labelit. Siksi ne myyvät vähäriskistä "samaa peruskauraa". Kyse ei siis ole siitä, että nichetuottaja epäonnistuisi, vaan hänellä on vastassa jyrkempi kulma kuin peruskauratuottajalla.
Vessajono
16.12.2024 14:16:10
soundmodel: Genren keskiarvon myyntiin yltämisen vaatimus tosiaan leikkaa pois sen, että mitä tahansa tilulilua ei voida tukea.

Saadakseen tukea, pitää todistaa, että genre on olemassa, sen koko on riittävän suuri ja että kuuluu vähintään genren keskiarvosuorittajiin +-jotain. Tuen tarkoitus ei ole siis rahoittaa kaikkea soopaa, vaan tasoittaa voimaeroja sellaisille, joilla on vähintään keskiarvon verran potentiaalia, mutta joita haittaa muiden genrejen volyymietu ja jotka eivät ole vielä edes oman genren parhaita tekijöitä (mutta voisivat tuen avulla tulla sellaisiksi).

On nimittäin aivan ilmiselvää, että nichempien genrejen myynti vaatii myös enemmän panoksia. Tämän tietävät kaikki major labelit. Siksi ne myyvät vähäriskistä "samaa peruskauraa". Kyse ei siis ole siitä, että nichetuottaja epäonnistuisi, vaan hänellä on vastassa jyrkempi kulma kuin peruskauratuottajalla.

Oo ja koo. Entä kuka ja millä perusteilla määrittää, milloin genre on olemassa eikä "kaikkea soopaa"? Saanko mä Suomessa genretukea jos rupeen tekemään japanoisea? Merzbow'lla on kuitenkin Spotifyn mukaan 28 291 kuuntelijaa kuukaudessa niin ihan mistään niche-puuhastelusta ei varmaan voi puhua.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
mpekkanen
16.12.2024 14:32:14
Siis se mitä olen äkkiseltään lukenut ekalta sivulta, niin aloittaja ilmeisesti haluaisi, että musiikkia tuettaisiin enemmän.
Jo nyt on esim ooppera sellainen muoto jota tuetaan todella paljon ja sitä homoilua ei normaali ihminen kuluta ollenkaan. Pitäisikö samanlaista tukea myös olla kaikenlaisissa indie ja underground bändeille, jotka ei ketään kiinnosta?
Minusta voitaisiin leikata enemmänkin musiikin puolelta. Oopperan ja kaikenlaisen klassisen musiikin osalta löytyy paljon täysin yhdentekeviä esityksiä, joita ei tarvitse tukea vain ja ainoastaan siksi, että se on jotain taidetta.
Jos esittämäsi musiikki ei kiinnosta suuria ihmisryhmiä, niin se on voi voi. Ei tänne tarvita lisää uusia vasemmistolaisia tukijärjestelmiä.
Musiikki ei tule koskaan olemaan reilu ja tasa-arvoinen ala, niinkauan kun raha on mukana kuvioissa. Turha sitä on keinotekoisesti yrittää tekohengittää genrejä, jotka ei ketään kiinnosta.
Marlowe
16.12.2024 15:58:14
mpekkanen: Siis se mitä olen äkkiseltään lukenut ekalta sivulta, niin aloittaja ilmeisesti haluaisi, että musiikkia tuettaisiin enemmän. Jo nyt on esim ooppera sellainen muoto jota tuetaan todella paljon ja sitä homoilua ei normaali ihminen kuluta ollenkaan.

Älä nyt viitsi. Kyllä kuluttaa. Kulttuuria kannattaa tukea.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
Funkånaut
16.12.2024 15:58:57

Oopperan kuuntelu on parasta, mitä voi ilman housuja tehdä.
"Meikä soittaa vain klassista ja kuuntelee ainoastaan Esa Pakarista." - Penasol
Vessajono
16.12.2024 17:07:49
Funkånaut: Oopperan kuuntelu on parasta, mitä voi ilman sukkahousuja tehdä.

Korjattu'd
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
Bullitt
16.12.2024 17:08:15
Funkånaut: Oopperan kuuntelu on parasta, mitä voi ilman housuja tehdä.

Missä saa seurata oopperaa munasillaan? Lähden ensi kerralla mukaan.
On pirun rankkaa olla hyvä jätkä.
Kefiiri
16.12.2024 20:05:27
Epämuusikko: Hei vaan oopperanvihaajat.

Ooppera best, lisää rahaa sinne(kin).

Minäkin olen kypsentyessäni alkanut tykätä åpperasta.
En ole musiikin asiantuntija.
Sax-pappa
16.12.2024 21:21:41
Epämuusikko: Hei vaan oopperanvihaajat.

Ooppera best, lisää rahaa sinne(kin).

Ooppera on hieno ja vaativa taiteen muoto. Mpekkasen väitteistä huolimatta sitä käyvät katsomassa ihan normaalit ihmiset, sikäli kun olen ympärilleni katsellut.
mpekkanen
16.12.2024 23:57:50
Kun yhteen aikaan kävin paljon elokuvissa, niin huomasin Finnkinon ooppera esityksissä sen, kun samaan aikaan oli ooppera esitys teatterissa, että tyypillisesti siihen esitykseen menijä oli 50+ ja vaatetuksesta näki, että kuulutaan tavallista rahvasta parempaan väestönosaan. Että ne puheet, että oopperaa käyvät katsomassa ihan kaikki ja tavalliset ihmiset on taatusti ihan täyttä paskaa ja trollausta.

Mutta täällä samat Jeesus fanit jauhaa päivästä toiseen paskaa ja totuus on jossain muualla....Oikeasti niillä hyvin toimeentulevilla kermaperseillä on vara maksaa siitä oopperasta, ettei sitä tarvitse yhteisistä varoista tukea.
Vessajono
17.12.2024 00:02:30
mpekkanen: Kun yhteen aikaan kävin paljon elokuvissa, niin huomasin Finnkinon ooppera esityksissä sen, kun samaan aikaan oli ooppera esitys teatterissa, että tyypillisesti siihen esitykseen menijä oli 50+ ja vaatetuksesta näki, että kuulutaan tavallista rahvasta parempaan väestönosaan. Että ne puheet, että oopperaa käyvät katsomassa ihan kaikki ja tavalliset ihmiset on taatusti ihan täyttä paskaa ja trollausta.

Mutta täällä samat Jeesus fanit jauhaa päivästä toiseen paskaa ja totuus on jossain muualla....Oikeasti niillä hyvin toimeentulevilla kermaperseillä on vara maksaa siitä oopperasta, ettei sitä tarvitse yhteisistä varoista tukea.

Joo. Totuus on Finnkinossa.
vanha_pieru
17.12.2024 00:38:33
mpekkanen: ... Finnkinon ooppera esityksissä sen, kun samaan aikaan oli ooppera esitys teatterissa, että tyypillisesti siihen esitykseen menijä oli 50+ ja vaatetuksesta näki, että kuulutaan tavallista rahvasta parempaan väestönosaan.

Mitä sitten, jos näin onkin? Miten tämä on olennainen argumentti yhtään mihinkään?

Oikeasti niillä hyvin toimeentulevilla kermaperseillä on vara maksaa siitä oopperasta, ettei sitä tarvitse yhteisistä varoista tukea.

No, ainakin yksi tuntemani tehdastyöläinen, erittäin mukava entinen naapurini, pitää oopperasta ja muutenkin klassisesta musiikista. Kermaperseenä ja tuskin kovin varakkaanakaan häntä minulla ei ole mitään syytä pitää.
En itsekään ole erityisen kiinnostunut oopperasta, mutta minusta se ei ole validi peruste vastustaa oopperan rahallista tukemista.
phiit
17.12.2024 02:10:19 (muokattu 17.12.2024 02:15:21)
mpekkanen: Siis se mitä olen äkkiseltään lukenut ekalta sivulta, niin aloittaja ilmeisesti haluaisi, että musiikkia tuettaisiin enemmän.
Jo nyt on esim ooppera sellainen muoto jota tuetaan todella paljon ja sitä homoilua ei normaali ihminen kuluta ollenkaan. Pitäisikö samanlaista tukea myös olla kaikenlaisissa indie ja underground bändeille, jotka ei ketään kiinnosta?
Minusta voitaisiin leikata enemmänkin musiikin puolelta. Oopperan ja kaikenlaisen klassisen musiikin osalta löytyy paljon täysin yhdentekeviä esityksiä, joita ei tarvitse tukea vain ja ainoastaan siksi, että se on jotain taidetta.
Jos esittämäsi musiikki ei kiinnosta suuria ihmisryhmiä, niin se on voi voi. Ei tänne tarvita lisää uusia vasemmistolaisia tukijärjestelmiä.
Musiikki ei tule koskaan olemaan reilu ja tasa-arvoinen ala, niinkauan kun raha on mukana kuvioissa. Turha sitä on keinotekoisesti yrittää tekohengittää genrejä, jotka ei ketään kiinnosta.

Taas niin ahdasmielistä oikeistoajattelua että vallan naurattaa, hkorttiki oikein kaivettu väkisin esiin. Ooppera on täysin samalla viivalla kuin muukin taide.
Epämuusikko
17.12.2024 07:39:53 (muokattu 17.12.2024 07:40:16)
oikeasti: tympeää lukea tämmöistä persumusaskeidaa musanetistä. Oopperalla on monisatavuotinen historia, ja siitä voi nauttia kuka vaan.

Toki itse olen useammassa sellaisessa soittanut niin olen ehkä hieman jäävi, mutta useaa olen käynyt myös katsomassa. Mozartin oopperat oli aikansa HeiMeLennetääniä ja PekkoAikamiespoikia. Kansanhuvia.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Sax-pappa
17.12.2024 08:06:12
Vessajono: Joo. Totuus on Finnkinossa.

Kyllähän tuolla kokemuksella jo voi esiintyä ooppera-asiantuntijana.
Kalmo
18.12.2024 21:51:12
Epämuusikko: oikeasti: tympeää lukea tämmöistä persumusaskeidaa musanetistä. Oopperalla on monisatavuotinen historia, ja siitä voi nauttia kuka vaan.

Toki itse olen useammassa sellaisessa soittanut niin olen ehkä hieman jäävi, mutta useaa olen käynyt myös katsomassa. Mozartin oopperat oli aikansa HeiMeLennetääniä ja PekkoAikamiespoikia. Kansanhuvia.

Se että on oopperaa kuplettien keralla, on vähän sama kuin että on avaruusaluksia Airbusien rinnalla.

Ooppera, pakettina sävellyksestä toteutukseen, on mielestäni vaativuudeltaan yksi äärimmäisimmistä ihmiskulttuurin tuotoksista. Ei ole realistista olettaa, että niin äärimmäiseen hurahtavat intensiivisesti suuret massat. En itsekään ole hurahtanut. Käyn muutaman kerran vuodessa, mutta seuraan esitystä usein vähän kuin sirkusta:
" Hitto, kuinka ne osaa. Kuinka joku pystyy tuollaiseen?! " . Joskus, hyvin harvoin, olen liikuttunut tai ylipäätään tuntenut voimakkaita tunne-elämyksiä.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
phiit
18.12.2024 22:01:25
Kalmo: Se että on oopperaa kuplettien keralla, on vähän sama kuin että on avaruusaluksia Airbusien rinnalla.

Ooppera, pakettina sävellyksestä toteutukseen, on mielestäni vaativuudeltaan yksi äärimmäisimmistä ihmiskulttuurin tuotoksista. Ei ole realistista olettaa, että niin äärimmäiseen hurahtavat intensiivisesti suuret massat. En itsekään ole hurahtanut. Käyn muutaman kerran vuodessa, mutta seuraan esitystä usein vähän kuin sirkusta:
" Hitto, kuinka ne osaa. Kuinka joku pystyy tuollaiseen?! " . Joskus, hyvin harvoin, olen liikuttunut tai ylipäätään tuntenut voimakkaita tunne-elämyksiä.

Miksi pitäis mennä massan mukana, jos ihminen juoksee toisten mukana tietämättä miksi edes juostaan on jotain pahasti vialla.
locoloco
19.12.2024 00:19:45
jos oopperatalo- aiheessa mentäisiin ihan vaan per capita meiningillä ja fakta että suomessa on maailman eniten metallibändejä per capita, niin eikös oopperatalo helvettiin ja tilalle valtion tukema metallitalo jossa soi metallimusaa 24/7 ja bändit on siellä keikalla ja saapa metallitalooon muutaman työpaikankin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)