Aihe: Benton Thiele-kaappi
1
disere_santtu
13.09.2024 12:37:47
basisti1971
14.09.2024 06:29:31
Moi.

disere_santtu: Onko tästä kokemuksia?

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_g112plus_thiele_unloaded.htm

Ei kokemusta, itsellä ollut lähinnä EV TL505:sia (118) ja TL606:sia (115).

Tuollainen TL 806 on ollut omiin bassoinstrumentti- ja PA tarpesiin liian vaatimaton.

http://www.realoldiesradio.com/docs/EV/ElectroVoice_TL806.pdf

Nettiväitteet siitä että olisi suosittu kitarakaappi ovat hivenen erikoisia, itse en henkilökohtaisesti tiedä ketään joka koskaan olisi pitänyt noita mitenkään erityisen mainioina kitarakaappeina.

Mitä tuohon HB:n tarjoamaan tulee, tekniseltä kantilta M4 on aika vaatimaton kierteen koko, ja ohjeissa suositeltu 3" (75mm) vaimennusainevuoraus näyttäisi puuttuvan.
Kokonaisen kaapin väkertelemiseen verrattuna kuitenkin helppoja askarrella etenkin jollei omaa alusta asti tekemiseen taitoja ja työvälineitä.

Hinta on kuitenkin eittämättä houkutteleva, yhteen kappaleeseen jää itse tehden plussapuolelle oikeasti vain tekemisen ilo.
Jos useampaa kuvittelee tarvitsevansa, itse tekeminen on ainakin tällaisen teeseitseholistin mielestä parempi vaihtoehto.

EVM12L elementtiä jolle tuo kaappi on suunniteltu voi olla haastavaa hankkia kohtuuhintaan, mutta käytettyjä liikkuu sillointällöin mnettorillakin.
Tuolla elementillä painoa siunaantuu sen verran (reilu 15kg) että tietää roudanneensa ;).
Eminence DLII 2512 on kohtuullinen -ja kevyempi- vaihtoehto, mutta optimoiminen vaatii virityksen muokkaamista.
Eivätkä neodyymikaiuttimet ole kaikkien basistienkaan korvaan sopivia, joten veikkaan etteivät kitaristit tee tuossa poikkeusta.

Kitarakäytössä (myös baritoni/seiska) menee tietenkin mikä tahansa 12" kitaraelementti, mutta tuolloin kaapin TL rakenteesta ei ole mitään hyötyä.
Eipä ole toisaalta haittaakaan.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=TL+806+driver

T:Samuli
Kefiiri
14.09.2024 07:23:40 (muokattu 14.09.2024 07:29:50)
Onpas värkki, eihän tuon Thomannin kuvan perusteella edes tajua että kyse on refleksikaapista? Ei kun näkyyhän se rakenne viimeisessä kuvassa ilman etukangasta.

No mullahan sitten on saman tapainen itse 18 mm vanerista kasattu tötsä jossa on hieno Bebekin 12" kaksoiskartiokaiutin elementtinä. Sen kautta kun soittaa bassoa niin kuulostaa erehdyttävästi Paul McCartneyltä.

Refleksiaukon olen virittänyt varta vasten tuolle elementille ja soundi on bassolla oikein lupsakka, mutta kitaralla pelkästään löysä. Se toki voi johtua elementin ominaisuuksistakin, mutta ei siitä rakenteesta kitarakäytössä ihmeempää hyötyä ole.

Ehdottomasti ottaisin kitarahommiin mieluummin takaa avonaisen (bluesbisneksiin) tai umpinaisen (jytäjammailuun).
En ole musiikin asiantuntija.
Guitarfreak
14.09.2024 09:41:39
disere_santtu: Onko tästä kokemuksia?

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_g112plus_thiele_unloaded.htm

Mesan Thielestä on pitkä kokemus - vissiin aika lähelle tuo EV elementillä. Ihan jees kokoisekseen mut äärettömän suuntaava joten livenä kuulee yhdessä kohtaa ylikirkkaasti ja muualla muhjua. Soundi on sitten elementistä kiinni. Kivaa oli EV ssä se et rikki sitä ei saanut kitaravahvareilla.
NOOT NOOT - Pingu
Mikko1978
14.09.2024 13:39:51
Guitarfreak: Mesan Thielestä on pitkä kokemus - vissiin aika lähelle tuo EV elementillä. Ihan jees kokoisekseen mut äärettömän suuntaava joten livenä kuulee yhdessä kohtaa ylikirkkaasti ja muualla muhjua. Soundi on sitten elementistä kiinni. Kivaa oli EV ssä se et rikki sitä ei saanut kitaravahvareilla.

Tuo EV on kyllä hieno elementti. Toisaalta sillä varustettu thiele-kaappi painaa saman kuin kevyt 2x12-kaappi, jolloin vähän koko thiele-kaapin idea kärsii.
basisti1971
14.09.2024 22:57:03
Moi.

Kefiiri: Onpas värkki...

Niin on, perin mielenkiintoista että ovat tuollaisen valikoimiinsa ottaneet.
Ja erikoinen -eikä ollenkaan huono- päätös on ollut tehdä etuverkosta koko naamataulun kokoinen.

Kefiiri: Ei kun näkyyhän se rakenne viimeisessä kuvassa ilman etukangasta.

Joo, ja ilmeisesti mitat ovat 1/16" sisään kohdallaan alkuperäisen kanssa jos netti"tietoon" on uskominen.

Kefiiri: No mullahan sitten on saman tapainen itse 18 mm vanerista kasattu tötsä jossa on hieno Bebekin 12" kaksoiskartiokaiutin elementtinä. Sen kautta kun soittaa bassoa niin kuulostaa erehdyttävästi Paul McCartneyltä.

:D

Nuoruudessani noita Bebekin Taiwalkoskelta peräisin olevia kaiuttimia paremmasta tietämättä käyttäneenä uskon täysin että kuulostaa tismalleen kuvailemasilaiselta.

Kefiiri: Refleksiaukon olen virittänyt varta vasten tuolle elementille ja soundi on bassolla oikein lupsakka, mutta kitaralla pelkästään löysä. Se toki voi johtua elementin ominaisuuksistakin, mutta ei siitä rakenteesta kitarakäytössä ihmeempää hyötyä ole.

Mielenkiintoista että toimii bassolla edes jollain tapaa, liikepoikkeama noissa oli muistaakseni luokkaa +/- 1mm.
Ja Fs likempänä sataa kuin viittäkymmentä hertsiä.
Josta tietysti seuraa se että liikepoikkeaman rajoittama teho on ~60 hertsinkin kohdilla luokkaa ~10~20W.
Itse en sen kummemmin noiden "Whizzereiden" kuin normikartiollakaan varustettujen Bebekin kajareiden soundista tykännyt kitaralla, bassolla kuin laulussakaan, ja nopeahkosti siirryin "oikeisiin" elementteihin.

Mutta toisaalta, samansuuntaiset speksit olivat tehonkestoa lukuunottamatta G12H-100 (mm. JCM800 412 bassokaapissa) elementissäkin ja kyseiset elementit jostain käsittämättömästä syystä ovat kasvattaneet suosiotaan vuosikymmenten saatossa.
90-luvulla noita ei meinannut saada hukattua edes ilmaiseksi, ja itsekin kieltäydyin useammasta yksilöstä aikojen saatossa.
Yksi tuollainen(kin) toki varastosta löytyy jos tarve iskee :).

Toki sillä ettei yritä jääräpäisesti kovin matalia taajuuksia kiusata kuuluviin moisista elementeistä on kestävyyden ja soundin kannalta suunnaton merkitys.

Guitarfreak: Mesan Thielestä on pitkä kokemus - vissiin aika lähelle tuo EV elementillä.

Vanha Mesan Thiele oli hyvin tarkkaan 1:1 EV TL806, tuoreempi on rahtusen eri kokoinen, eri virityksellä ja Celestionin elementillä.
En ole noita päässyt ainakaan tietoisesti koskaan kuulemaan (enkä koe paljon menettäneeni), mutta netissä väittävät että tuoreempi köyhäilyversio on myös äänellisesti köyhä verrattuna alkuperäiseen EVM12L elementillä varustettuun.
Ja olisihan se noloa jos ~satasen perus Celestion soundaisi samalta kuin ~neljänsadan ammattitason EV PA elementti.
Se, kumpi kenenkin korvaan ja missäkin käyttötarkoituksessa soundaa paremmalta, se on tyyten toinen juttu se.

Guitarfreak: ...äärettömän suuntaava joten livenä kuulee yhdessä kohtaa ylikirkkaasti ja muualla muhjua.

Mielenkiintoista että olisi sen suuntaavampi kuin mikään muukaan vastaavalla yksinäisellä elementillä varustettu kaappi, TS kaapin(kaan) rakenne ei elementin suuntaavuutta muuta suuntaan eikä toiseen.
"Beam Blocker" on tietysti aivan ehdoton noissakin jos hivenenkään tasaisempaa äänikuvaa ja pahimman jääpiikin sulattamista kaipaa.

Takaa avoin kaappi suuntaa tietysti dipolitaajuuksilla rahtusen enemmän kuin refleksikaappi tai suljettu, mutta aika vaatimattomista eroista on kuitenkin kyse pienillä liikepoikkeamilla varustetuilla kitarakaiuttimilla ja -taajuuksilla.

T:Samuli
Mikko1978
15.09.2024 00:15:53
Guitarfreak: Mut pienempi silti ku esim. Mesan 2x12 compact (jossa hyvä soundi) tai marsun 1922 (jossa aivan karmea)

Oli se mulla Mark III kombossaki joskus :D se oli roudauskeissin kans aika ihana siirreltävä..

Onhan se joo vähän turhankin kapea monen nupin alle ja aivan liian matala nupin ständiksi. Toki kuljetuksessa vie vähemmän tiilaa kuin mun suosikki eli pystymallinen 2x12.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)