Aihe: Uutta dynaamista mikkiä
1 2
Einherjar
30.05.2021 18:55:13
Huomautetaan tähän nyt pari faktaa sm58:sta, kun sitä niin kovasti tunnutaan dissaavan.
58 ei missään nimessä ole huono mikki. Kaikille se tietenkään ei sovi, mutta tämä tokaisu koskee ihan kaikkia mikkejä. Rokkikontekstissa sm58 on aina keskimääräisen ok vaihtoehto. Siinä on hieman keskialueikas ja tumma soundi, mutta se auttaa sitä leikkaamaan läpi. Loput tulee eq:lla.

Oikeastaan kaikista hankalin asia 58:n kanssa on se, että se tarvii tarpeeksi hyvän etuasteen. Se on melko korkeaimpedanssinen mikki (300ohm) ja se tulee ongelmaksi halpojen etuasteiden kanssa. Halvemmissa miksereissä inputin impedanssi ei yllä tarpeeksi alas (3000Ohm), joka käytännössä meinaa soundin värittymistä etuasteessa huonolla tavalla. Tämän takia esim. nuo ym. konkkamikit pärjää paremmin, kun niissä on korkea impedanssi ja mikserin etunen ei väritä niitä samalla tavalla.
Esimerkkinä voin heittää Behringerin Xenyx-sarjan etuset, jotka jäävät 2kOhm tietämille ja siksi kuulostavat huonolta sm58:n kanssa.

Laittakaapa varsin Fethead (tai joku muu vastaava pulikka) 58:n perseeseen kääntämään signaali matalaohmiseksi ja verratkaa sitten sitä muihin mikkeihin, niin voitte yllättyä.
Pointtina tässä kuitenkin, ettei välttämättä kannata testata niitä mikkejä ihan millä sattuu mikserillä, kun se ei välttämättä anna ihan todenmukaisinta lopputulosta.

Jos joku haluaa alkaa laskemaan näitä, niin mikrofonin impedanssi x 10 on yleensä se mitä tarvitaan mikserin inputti-impedanssiksi. Jotkut käyttää kertoimena vitosta, mutta tuo kymppi on varmempi tapa.
Jotkut mikki-/mikserivalmistajat ilmoittavat näitä lukuja erikseen, mutta kaikki eivät.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
30.05.2021 20:53:12

Einherjar: Huomautetaan tähän nyt pari faktaa sm58:sta, kun sitä niin kovasti tunnutaan dissaavan.
58 ei missään nimessä ole huono mikki. Kaikille se tietenkään ei sovi, mutta tämä tokaisu koskee ihan kaikkia mikkejä. Rokkikontekstissa sm58 on aina keskimääräisen ok vaihtoehto.

Aika monet humpatkin siihen on tullut vedettyä.
Laulusaundi on ihampaska, mutta se on sitä jo ennen kuin ääneni ehtii mikrofoniin.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
oksatboys
16.06.2021 08:45:58 (muokattu 16.06.2021 08:49:23)

Einherjar: Oikeastaan kaikista hankalin asia 58:n kanssa on se, että se tarvii tarpeeksi hyvän etuasteen.

58 on kyllä loistava mikki mutta tosiaan vähän kranttu etusen suhteen. Olen todennut että muuntajallinen etuaste on melko varma valinta, osuu impedanssit kohdilleen. Jos etuasteessa ei ole muuntajaa, laitan väliin Lundahlin LL1515 muuntajan, jonka askartelin pieneen koteloon.

E. ja soundi ei 58:ssa ole yhtään tumppu tai kolkko, vaan "valmis" :D
pitk
23.07.2021 21:43:33

Nippala: SM58 on järkyttävän huono mikki. Totaalisen yliarvostettu. Dumppaa äänen takuuvarmasti.
Itsellä on Sennheiserin E945 ja E965. Toimii tosi hyvin niin mies- kuin naislaulajalla.

SM58 on hyvinkin paljon laulajakohtainen kysymys. Etenkin laulajille, joilla on reipas ylämidle itsellään äänessä ja vetää aika kovaa on erittäin relevantti valinta. Yleensä käy liki kelle vaan, ei ehkä parhaiten, mutta yleensä on maaliin ajettu. Kestävyys omaa luokkaansa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
iec
18.08.2023 10:40:38 (muokattu 18.08.2023 10:45:32)

SM58:n lisäksi kannattaa testata myös Lewitt MTP 550 DM ja AKG D5-malleja. Mulla on ollut tuo Lewitt vähän alle vuoden verran ja sitä ovat lainanneet tapahtumissa muutkin bändit. Moni on kehunut soundia ja olen itse ollut tyytyväinen kaikin puolin (no ehkä ainoanan miinuksena se, että on aavistuksen painavampi kuin SM58.)

Uusin hankintani on AKG D5 (kaveri suositteli testaamaan vuosikausien kokemuksen perusteella) ja sitä testailtiin bändin varsinaisen laulajan kanssa viime treeneissä. Tykkäsi kovasti. Lewitt MTP550 ja AKG D5 mekaaniset käsittelyäänet ovat myös hyvällä mallilla, eli sisäinen rakenne kapselin kiinnitykseen on toteutettu molemmissa ilmeisen erinomaisesti. SE Electronics V7 on myös varteenotettava vaihtoehto.

Tuossa yksi testivideo (toki kannattaa testata ihan itse. Pelkistä videoista saa vain vähän esimakua miten ne oikesti toimivat keikalla ja treeneissä):
https://youtu.be/CyTprPKUAjE

EDIT: Disclamerina se, että en ole henkilökohtaisesti itse koskaan omistanut Shuren SM58-mikkiä. Treenikseltä ja keikoilta on kyllä erittäin tuttu mikki (suurimmassa osassa baareja on talon mikit SM58-mallisia.) Mitään pahaa sanottavaa ei SM58:sta ole eli se on perusvarma valinta. Kuten joku aiemmin jo totesi, niin keikalla sillä pääsee aina maaliin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
zookiejoe
29.11.2023 09:51:22
pitk: SM58 on hyvinkin paljon laulajakohtainen kysymys. Etenkin laulajille, joilla on reipas ylämidle itsellään äänessä ja vetää aika kovaa on erittäin relevantti valinta.

Tämä vahvistui juuri edellisellä äänikeikalla, old skool rokkilaulaja todella läpitunkevalla korkeahkolla ja voimakkaalla äänellä, SM58 oli paras vaihtoehto soundchekin perustella.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
iec
04.12.2023 15:19:00

iec: SM58:n lisäksi kannattaa testata myös Lewitt MTP 550 DM ja AKG D5-malleja. Mulla on ollut tuo Lewitt vähän alle vuoden verran ja sitä ovat lainanneet tapahtumissa muutkin bändit. Moni on kehunut soundia ja olen itse ollut tyytyväinen kaikin puolin (no ehkä ainoanan miinuksena se, että on aavistuksen painavampi kuin SM58.)

Uusin hankintani on AKG D5 (kaveri suositteli testaamaan vuosikausien kokemuksen perusteella) ja sitä testailtiin bändin varsinaisen laulajan kanssa viime treeneissä. Tykkäsi kovasti. Lewitt MTP550 ja AKG D5 mekaaniset käsittelyäänet ovat myös hyvällä mallilla, eli sisäinen rakenne kapselin kiinnitykseen on toteutettu molemmissa ilmeisen erinomaisesti. SE Electronics V7 on myös varteenotettava vaihtoehto.

Tuossa yksi testivideo (toki kannattaa testata ihan itse. Pelkistä videoista saa vain vähän esimakua miten ne oikesti toimivat keikalla ja treeneissä):
https://youtu.be/CyTprPKUAjE

EDIT: Disclamerina se, että en ole henkilökohtaisesti itse koskaan omistanut Shuren SM58-mikkiä. Treenikseltä ja keikoilta on kyllä erittäin tuttu mikki (suurimmassa osassa baareja on talon mikit SM58-mallisia.) Mitään pahaa sanottavaa ei SM58:sta ole eli se on perusvarma valinta. Kuten joku aiemmin jo totesi, niin keikalla sillä pääsee aina maaliin.

Tuli itsellenikin ostettua SM58 omaan mikkivalikoimaan muiden kaveriksi (kun oli edullisesti myynnissä ihan tässä lähellä.)
iec
03.07.2024 00:56:12

iec: Tuli itsellenikin ostettua SM58 omaan mikkivalikoimaan muiden kaveriksi (kun oli edullisesti myynnissä ihan tässä lähellä.)

Nyt on jo sitten jonkin verran kokemusta Lewitt MTP 550 DM:stä, Akg D5:stä ja Shure SM58:sta. Lewitt MTP 550 DM tuntuu toimivan näistä parhaiten ja SM58 jää ehkä viimeiseksi soundin osalta. Lewitt leikkaa läpi hyvin olematta mitenkään riipivä. Niinpä tilasinkin juuri toisen samanlaisen, kun löytyi hyvään hintaan DLX Musicista. (102€, mikä on halvin hinta mitä äkkiseltään löysin Euroopasta. Hyvä Suomi :)

https://www.dlxmusic.fi/tuotteet/mi … nsaattorimikrofonit/lewitt-mtp550dm

Kannattaa ehdottomasti testata tuo Lewitt MTP 550 DM, jos olet juuri hankkimassa uutta dynaamista laulumikkkiä. Suosittelen.
iec
10.07.2024 12:22:51 (muokattu 10.07.2024 12:27:06)

pitk: Pitkästä aikaa tuli solismia harjoitettua ja mikkinä Audio Technika AT6100. Toimi mulle, miksaaja kiitteli. Mikki vaatii toki tarkkuutta, mutta vastaavasti ei vuoda paljoa muuta. Soundi itellä aikalailla #siinä

Tuota kyseistä AT6100- mallia on kehuttu maailmalla (ei ole halpa, mutta ilmeisestirahalle saa pirun hyvin vastinetta): https://www.google.com/amp/s/www.so … oosing-vocal-microphone-stage%3famp

Samasta artikkelista bongasin aikoinaan myös omassa käytössä olevan Lewittin mikrofonimallin.
pitk
18.07.2024 22:59:52

iec: Tuota kyseistä AT6100- mallia on kehuttu maailmalla (ei ole halpa, mutta ilmeisestirahalle saa pirun hyvin vastinetta): https://www.google.com/amp/s/www.so … oosing-vocal-microphone-stage%3famp

Samasta artikkelista bongasin aikoinaan myös omassa käytössä olevan Lewittin mikrofonimallin.

Ja itsekin muistin mallin pykälää väärin, se on AE6100, sarjan vaatimattoman nimen "Artist Elite" mukaan ;-)

Toi sieppo on tehty laulumikiksi, mutta toimii myös kitaravahvistimen noukkimiseen. Pitääkin testata virveliin....
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja KATO!ORAVA
iec
08.04.2025 11:12:02 (muokattu 09.04.2025 19:18:13)

Sennheiser e935 mikki ostettu täältä muusikoiden torilta. Laittelen sitten jossain vaiheessa kommenttia jahka päästään bändin kanssa testailemaan miten se vertautuu Lewitt MTP550- ja AKG D5-mikkeihin. Lewitt MTP550 on nyt noussut bändin suosikkimikiksi tällä hetkellä ja niitä on kaksi. Yksi on joutunut "tyytymään" sitten AKG D5-mikkiin, joka ei sekään ole mikään huono. Keikalla kun laitetaan mikit paikoilleen, nappaavat laulaja ja kitaristi käsi pitkällä ne Lewittit ja mulle jää taustalauluun aina AKG D5 :D

EDIT: Soitin Laineella näyttäisi olevan tänään 8.4.2025 vielä yksi kappale Lewitt MTP550-mikkiä hintaan 99€. Napatkaahan pois tuolla hinnalla.

EDIT2: Tein pikaisen testin kotistudiolla ja vertailin Sennheiser e935-mikkiä kaapista löytyneeseen Shuren SM58-mikkiin. Sennheiserin e935 on esim 4...10cm päästä paljon selkeämpi kuin SM58. Shure on kuin olisi verho edessä ja 100Hz...150Hz alue korostuu huomattavasti verrattuna Sennheiseriin. 935 kuulostaa hyvillä studiokuulokkeilla kuunneltuna paljon luonnollisemmalta kuin SM58. Sennheiserin signaalitaso on luokkaa 3dB suurempi ja myöskin käsittelyäänet ovat 3dB pienemmät kuin SM58:lla. Pikaisen testin perusteella Sennheiser e935 vaikuttaa olevan todella hyvä laulumikrofoni.
Retrohevi
06.05.2025 10:34:24 (muokattu 06.05.2025 10:34:39)
On tullut kokeiltua laulukäytössä Shure SM58:n lisäksi Sennheiserin 935, 945 ja 965 mikrofonit. Sennheiserin 935 on hyvä mikrofoni kuten edellisessä viestissä kirjoitetaan ja sopii varmasti suurimmalle osalle laulajista.

Omassa käytössä missä lauletaan vanhaa heviä kovaa ja korkealta asiaankuuluvalla twängillä, Senun 935 ja 945 antavat aika viiltävän saundin kyseissä käytössä, eivätkä oikein siinä käytössä ainakaan itsellä ole toimineet. SM58 ollessaan monien mielestä vähän 'tumppu' pehmentää kyseistä ilmiötä ja toimii paremmin. SM58:n kanssa toki koko saundihan värittyy tummemmaksi tai tunkkaisemmaksi, miten sen kukakin nyt kokee.

Paras kompromissi mitä olen löytänyt on ollut SE V7 dynaaminen mikrofoni. Se on erottelevampi ja kirkkaampi kun SM58, mutta sietää hevikiljumista huomattavasti paremmin kun 935 tai 945. Jos siis hakee vaihtoehtoa 935 tai SM58 mikeille, suosittelen kyllä kokeilemaan myös SE V7 mikkiä.
iec
06.05.2025 14:24:42

Retrohevi: On tullut kokeiltua laulukäytössä Shure SM58:n lisäksi Sennheiserin 935, 945 ja 965 mikrofonit. Sennheiserin 935 on hyvä mikrofoni kuten edellisessä viestissä kirjoitetaan ja sopii varmasti suurimmalle osalle laulajista.

Omassa käytössä missä lauletaan vanhaa heviä kovaa ja korkealta asiaankuuluvalla twängillä, Senun 935 ja 945 antavat aika viiltävän saundin kyseissä käytössä, eivätkä oikein siinä käytössä ainakaan itsellä ole toimineet. SM58 ollessaan monien mielestä vähän 'tumppu' pehmentää kyseistä ilmiötä ja toimii paremmin. SM58:n kanssa toki koko saundihan värittyy tummemmaksi tai tunkkaisemmaksi, miten sen kukakin nyt kokee.

Paras kompromissi mitä olen löytänyt on ollut SE V7 dynaaminen mikrofoni. Se on erottelevampi ja kirkkaampi kun SM58, mutta sietää hevikiljumista huomattavasti paremmin kun 935 tai 945. Jos siis hakee vaihtoehtoa 935 tai SM58 mikeille, suosittelen kyllä kokeilemaan myös SE V7 mikkiä.

Tässä on hyvin kiteytetty asia. Kaikki mikit eivät sovi kaikille laulajille tai kaikille laulutyyleille. Saattaa joutua vähän haeskelemaan että mikä on itselle sopivin. SE V7 on saanut kehuja monessa muussakin paikassa. Itse en ole testannut. Onneksi näitä mikkejä liikkuu käytettynäkin jonkin verran, joten pystyy melko edullisesti testaamaan. Joku SM58 esim menee helposti kaupaksi (järkevällä hinnalla) ja niitä on myös erittäin usein myytävänä. Se on ehkä sellainen helppo mikki josta lähteä liikkeelle jos ei ole mitään hajua mitä tarvii. Ja tässä keskustelussa on tullutkin esiin monta muutakin vaihtoehtoa.
musamies
Eilen 18:54:45
Tälläinenkinkin tullut huomattua jos on digitaalimikseri, jota jaksaa ja osaa säätää kunnolla, voi usemmasta mikistä saada kivan kuin huonoilla säädöillä olevalla.

Jos laulaja joku muu kuin itse, laittelee mikkejä, voi olla kiva jos on vaihtoehtoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)