Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta dynaamista mikkiä
1 2
Einherjar
30.05.2021 18:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomautetaan tähän nyt pari faktaa sm58:sta, kun sitä niin kovasti tunnutaan dissaavan.
58 ei missään nimessä ole huono mikki. Kaikille se tietenkään ei sovi, mutta tämä tokaisu koskee ihan kaikkia mikkejä. Rokkikontekstissa sm58 on aina keskimääräisen ok vaihtoehto. Siinä on hieman keskialueikas ja tumma soundi, mutta se auttaa sitä leikkaamaan läpi. Loput tulee eq:lla.
 
Oikeastaan kaikista hankalin asia 58:n kanssa on se, että se tarvii tarpeeksi hyvän etuasteen. Se on melko korkeaimpedanssinen mikki (300ohm) ja se tulee ongelmaksi halpojen etuasteiden kanssa. Halvemmissa miksereissä inputin impedanssi ei yllä tarpeeksi alas (3000Ohm), joka käytännössä meinaa soundin värittymistä etuasteessa huonolla tavalla. Tämän takia esim. nuo ym. konkkamikit pärjää paremmin, kun niissä on korkea impedanssi ja mikserin etunen ei väritä niitä samalla tavalla.
Esimerkkinä voin heittää Behringerin Xenyx-sarjan etuset, jotka jäävät 2kOhm tietämille ja siksi kuulostavat huonolta sm58:n kanssa.
 
Laittakaapa varsin Fethead (tai joku muu vastaava pulikka) 58:n perseeseen kääntämään signaali matalaohmiseksi ja verratkaa sitten sitä muihin mikkeihin, niin voitte yllättyä.
Pointtina tässä kuitenkin, ettei välttämättä kannata testata niitä mikkejä ihan millä sattuu mikserillä, kun se ei välttämättä anna ihan todenmukaisinta lopputulosta.
 
Jos joku haluaa alkaa laskemaan näitä, niin mikrofonin impedanssi x 10 on yleensä se mitä tarvitaan mikserin inputti-impedanssiksi. Jotkut käyttää kertoimena vitosta, mutta tuo kymppi on varmempi tapa.
Jotkut mikki-/mikserivalmistajat ilmoittavat näitä lukuja erikseen, mutta kaikki eivät.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
30.05.2021 20:53:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Huomautetaan tähän nyt pari faktaa sm58:sta, kun sitä niin kovasti tunnutaan dissaavan.
58 ei missään nimessä ole huono mikki. Kaikille se tietenkään ei sovi, mutta tämä tokaisu koskee ihan kaikkia mikkejä. Rokkikontekstissa sm58 on aina keskimääräisen ok vaihtoehto.

 
Aika monet humpatkin siihen on tullut vedettyä.
Laulusaundi on ihampaska, mutta se on sitä jo ennen kuin ääneni ehtii mikrofoniin.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
oksatboys
16.06.2021 08:45:58 (muokattu 16.06.2021 08:49:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Oikeastaan kaikista hankalin asia 58:n kanssa on se, että se tarvii tarpeeksi hyvän etuasteen.
 
58 on kyllä loistava mikki mutta tosiaan vähän kranttu etusen suhteen. Olen todennut että muuntajallinen etuaste on melko varma valinta, osuu impedanssit kohdilleen. Jos etuasteessa ei ole muuntajaa, laitan väliin Lundahlin LL1515 muuntajan, jonka askartelin pieneen koteloon.
 
E. ja soundi ei 58:ssa ole yhtään tumppu tai kolkko, vaan "valmis" :D
 
pitk
23.07.2021 21:43:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nippala: SM58 on järkyttävän huono mikki. Totaalisen yliarvostettu. Dumppaa äänen takuuvarmasti.
Itsellä on Sennheiserin E945 ja E965. Toimii tosi hyvin niin mies- kuin naislaulajalla.

 
SM58 on hyvinkin paljon laulajakohtainen kysymys. Etenkin laulajille, joilla on reipas ylämidle itsellään äänessä ja vetää aika kovaa on erittäin relevantti valinta. Yleensä käy liki kelle vaan, ei ehkä parhaiten, mutta yleensä on maaliin ajettu. Kestävyys omaa luokkaansa.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
iec
18.08.2023 10:40:38 (muokattu 18.08.2023 10:45:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SM58:n lisäksi kannattaa testata myös Lewitt MTP 550 DM ja AKG D5-malleja. Mulla on ollut tuo Lewitt vähän alle vuoden verran ja sitä ovat lainanneet tapahtumissa muutkin bändit. Moni on kehunut soundia ja olen itse ollut tyytyväinen kaikin puolin (no ehkä ainoanan miinuksena se, että on aavistuksen painavampi kuin SM58.)
 
Uusin hankintani on AKG D5 (kaveri suositteli testaamaan vuosikausien kokemuksen perusteella) ja sitä testailtiin bändin varsinaisen laulajan kanssa viime treeneissä. Tykkäsi kovasti. Lewitt MTP550 ja AKG D5 mekaaniset käsittelyäänet ovat myös hyvällä mallilla, eli sisäinen rakenne kapselin kiinnitykseen on toteutettu molemmissa ilmeisen erinomaisesti. SE Electronics V7 on myös varteenotettava vaihtoehto.
 
Tuossa yksi testivideo (toki kannattaa testata ihan itse. Pelkistä videoista saa vain vähän esimakua miten ne oikesti toimivat keikalla ja treeneissä):
https://youtu.be/CyTprPKUAjE
 
EDIT: Disclamerina se, että en ole henkilökohtaisesti itse koskaan omistanut Shuren SM58-mikkiä. Treenikseltä ja keikoilta on kyllä erittäin tuttu mikki (suurimmassa osassa baareja on talon mikit SM58-mallisia.) Mitään pahaa sanottavaa ei SM58:sta ole eli se on perusvarma valinta. Kuten joku aiemmin jo totesi, niin keikalla sillä pääsee aina maaliin.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
zookiejoe
29.11.2023 09:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: SM58 on hyvinkin paljon laulajakohtainen kysymys. Etenkin laulajille, joilla on reipas ylämidle itsellään äänessä ja vetää aika kovaa on erittäin relevantti valinta.
 
Tämä vahvistui juuri edellisellä äänikeikalla, old skool rokkilaulaja todella läpitunkevalla korkeahkolla ja voimakkaalla äänellä, SM58 oli paras vaihtoehto soundchekin perustella.
 
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
iec
04.12.2023 15:19:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: SM58:n lisäksi kannattaa testata myös Lewitt MTP 550 DM ja AKG D5-malleja. Mulla on ollut tuo Lewitt vähän alle vuoden verran ja sitä ovat lainanneet tapahtumissa muutkin bändit. Moni on kehunut soundia ja olen itse ollut tyytyväinen kaikin puolin (no ehkä ainoanan miinuksena se, että on aavistuksen painavampi kuin SM58.)
 
Uusin hankintani on AKG D5 (kaveri suositteli testaamaan vuosikausien kokemuksen perusteella) ja sitä testailtiin bändin varsinaisen laulajan kanssa viime treeneissä. Tykkäsi kovasti. Lewitt MTP550 ja AKG D5 mekaaniset käsittelyäänet ovat myös hyvällä mallilla, eli sisäinen rakenne kapselin kiinnitykseen on toteutettu molemmissa ilmeisen erinomaisesti. SE Electronics V7 on myös varteenotettava vaihtoehto.
 
Tuossa yksi testivideo (toki kannattaa testata ihan itse. Pelkistä videoista saa vain vähän esimakua miten ne oikesti toimivat keikalla ja treeneissä):
https://youtu.be/CyTprPKUAjE
 
EDIT: Disclamerina se, että en ole henkilökohtaisesti itse koskaan omistanut Shuren SM58-mikkiä. Treenikseltä ja keikoilta on kyllä erittäin tuttu mikki (suurimmassa osassa baareja on talon mikit SM58-mallisia.) Mitään pahaa sanottavaa ei SM58:sta ole eli se on perusvarma valinta. Kuten joku aiemmin jo totesi, niin keikalla sillä pääsee aina maaliin.

 
Tuli itsellenikin ostettua SM58 omaan mikkivalikoimaan muiden kaveriksi (kun oli edullisesti myynnissä ihan tässä lähellä.)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «