Aihe: IK Multimedia: ToneX
1 2 3 4 5 6
LaXu
04.05.2024 22:38:56
Jaketsu:
2. Laitteesta itsestään lennosta hienosäätöjen tekeminen. Onnistuuko ilman päänsärkyä?

En ole omistanut Tonexia, kokeillut vain kaupassa ja kokeillut plugaria kotona. Mielestäni se yksi kerros lisäasetuksia potikoissa menee vielä, mutta kaikki muu on tuskallista säätää. Paras tapa käyttää boksia on ohjelmoida se mahd. valmiiksi tietokoneella, tuuppaa presetti pedaaliin ja sitten korkeintaan säätää niitä peruspotikoita.

Mitä itse Tonex-softaan tulee, mielestäni se on aivan amatöörimaisesti suunniteltu ja käytettävyyskukkasia täynnä. Eri captureiden löytäminen on oman tuskan takana kiitos jotain Kemper captureita täyteen spammatun Tone.netin ja huonon metatietosysteemin yhdistettynä ihmisten laiskuuteen täyttää noita tietoja.

En itse välitä captureista ollenkaan, jos kyseessä ei ole itse omista laitteistani tekemät. Muiden ihmisten captureista helmien löytäminen on aina oma työnsä. Itse mieluummin säätäisin vain jotain vahvarimallinnusta mieleiseksi.

Kolmas kyssäri liittyy oikeastaan tähän suunnittelemaani kokonaisratkaisuun. Airstep on säädetty itselläni tällä hetkellä siten, että midi out -> HX Stompin midi in. Ensimmäiset kolme kytkintä ohjaavat Stompin Snapshotteja 1-3, 4 vaihtaa HX Stompin pedaalinäkymän ja presetti ylös/alas -näkymän välillä, viides puolestaan on viritin/tap tempo. Nyt jos kytkisin Stompin midi out/thrusta -> ToneX:n midi in, niin saanko ohjattua Stompin command centerillä ja program change komennoilla ToneX:stä haluamani presetit? Ja silti säilyisi nuo Airstepin toiminnot?

En näe syytä miksi tämä ei toimisi, Tonex vaan eri MIDI-kanavalle.

Tuntuu jossain määrin vaan monimutkaiselta systeemiltä. Omasta mielestäni Helixin vahvari- ja kaappimallit ovat oikein hyviä, joten ainakin itse koen tarpeettomaksi lisätä Tonex siihen soppaan.
Jaketsu
04.05.2024 23:56:00
Juu, Helixin omat vahvarit ja kaapit ovat oikein mainioita ja myös Helix LT löytyy talosta. Kaipa sitä kaipaa sitä kivaa näpertämistä mitä ennen oli putkarin ja pedaalilaudan kanssa. :D

Voihan se olla, että tässä myös imeytyy samanlaiseen kaninkoloon kuin kaappi-impulssien kanssa. On se silti kokeiltava onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen.
von spets
09.05.2024 07:48:45 (muokattu 09.05.2024 07:50:49)
Mulla on ollut Tonex pedaali jotain vuoden verran käytössä, kotona, bändin treeneissä ja keikoilla.
Saan siitä ulos helkkarin hienot ja monipuoliset soundit kytkemällä Fender AB763-tyylisiin vahvareihin ja JCM800:aan low inputiin. Vahvarissa pitää olla kohtuullisen tumma perussoundi ja Tonexissa IR pois päältä. Se menee TC Plethora X5:n loopissa vahvariin. Soundeja on löytynyt tone.nettiä kahlaamalla ja niitä hieman ruuvaamalla. Käytän Tonexia myös pc:llä biisinteossa ja hyvin toimii.
Dynamiikan puute on mitä kaipaan korjattavaksi, sitä dynamiikkaa siis lisää kiitos. Sen huomaa jos vertaa oikeaa puhdasta putkisoundia mallinnettuun.
Mielestäni Tonexin kanssa pitää miettiä ja tutkia tarkkaan miten ja minkä laitteiden kanssa sitä käytetään. Se ei ole ihan plug and play. Mutta huippuvehje silti!
Jaketsu
18.06.2024 13:27:48 (muokattu 18.06.2024 18:46:21)
Vajaa pari viikkoa käyttöä takana ja onhan tämä kova vehje. Oma setuppi tosiaan on wahi -> ToneX -> HX Stomp XL:n looppiin. Stompin olen säätänyt eri midikanavalle, koska oletus oli itsestäni ärsyttävä, että presetin vaihtaminen vaihtoi samalla automaattisesti ToneX:n presetin ylös/alas. Paras systeemi itselleni on laittaa PC-komennot per snapshot. Tonenetistä olen tykästynyt sellaisen käyttäjän kuin Reaktor Record kaappauksiin, iso osa on oikein mainioita. Joitain maksullisia on tullut myös hankittua: Drums and Tonesin Modern Metal Madnessista löysin parhaat highgain-saundit mitä olen ikinä saanut mistään plugarista/Helixistä ruuvattua, siis aivan fantastista kamaa. Amalgam Audiolta taas olen poiminut muutamia vähän perinnehenkisempiä paketteja. JCM800, JTM50, Superlead 100 ja Two Rock OD50 ovat aivan timanttisia erityisesti.

Se mistä en pidä on tuo presettejen kanssa pelaaminen. Jotenkin ärsyttävää vekslaamista ja tämän vuoksi kuoppasin direct-kaappaukset heti alkuun, turhaa säätämistä jos alkaa oman massiivisen IR-kirjaston kanssa kikkailemaan, ja aina kun lataat uuden Tone Modelin, niin impulssislotti on taas tyhjänä, joka on ärsyttävää. Sen sijaan jos joku Tone Model kuulostaa hyvältä, niin tuuttaan sen vain suoraan librarianilla pedaaliin. Ainut mitä olen säätänyt myöhemmin itse pedaalista on korkeintaan model volume ja reverb ja se on siinä.

Itse pedaali on kympin vehje, softa vähän niin ja näin, mutta kyllä sen kanssa pärjää.
PIM
19.06.2024 11:56:23
Jaketsu:
Itse pedaali on kympin vehje, softa vähän niin ja näin, mutta kyllä sen kanssa pärjää.

Hyvin kiteytetty. Meitä kamarunkkareita taitaa olla kahta lajia, niitä jotka saa itkupotkuraivarin heti kun laite/ohjelmisto ei toimi juuri niin kuin heidän mielestä sen pitäsii, ja sit niitä, jotka pystyy ummistamaan silmänsä pieniltä epämukavuuksilta ja -loogisuuksilta ja näkee laitteen/ohjelmiston poteniaalin.

Joku dissasi Iso-Tonexin erillista USB interfacemoodia, mutta juuri se Onesta puuttuu, mikä tekee kaappausten tsekkailusta hankalaa. One ei tarvitsisi oikeastaan kuin jonkun globaaliasetuksen, mistä hardware monitoroinnin saisi pois päältä, jolloin input signaali menisi raakana ASIOn kautta softaan ja siellä kaappauksen/presetin kautta prosessoituna ulos pedaalista.

Pakko nostaa hattua IK:lle siitä, että ovat tehneet monta asiaa oikeinkin, vaikka One nyt vielä raakile onkin, tosin erittäin maistuva sellainen. Jos mitä 25 vuotta ohjelmistoalalla opetti niin sen, että täydellinen on hyvän pahin vihollinen. IK olisi voinut viilata vielä vuoden Onea ja softaa toimimaan paremmin yhteen, mutta IK teki taloudellisestikin ajatelle oikean ratkaisun päästämällä Onen raakileena 1.0 versiona ulos. Nyt IK:lla tulee rahaa ovista ja ikkunoista, millä on sitten kivempi tulorahoituksella ennemmin kuin lainarahalla viilata firmwarea toimivammaksi ajan kanssa samalla kuunnellen samalle early adopterien palautetta. Myös Iso-Tonexin ja Onen hinnoittelussa on onnistuttu mielestäni varsin hyvin, sillä Iso-Tonex & Tonex Max softa antaa just sen verran enemmän kuin One ja TonexSE, että he jotka kaipaavat enemmän mahdollisuuksia realiajassa säädellä soundeja ovat valmiita hintaeron maksamaan.

ToneJunkieTV:n kaverit juuri eilisellä videolla hehkuttivat, miten heillä Tonex kaappaukset on jo ohittaneet tulovirtana Kemper kaappaukset, mistä asiasta iso kiitos kilpailijoihin nähden suorastaan halvasta Onesta, vaikka Kemper on ollut markkinoilla ties kuinka monta vuotta ja Tonex vasta pari.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
LaXu
19.06.2024 12:34:57
PIM: Hyvin kiteytetty. Meitä kamarunkkareita taitaa olla kahta lajia, niitä jotka saa itkupotkuraivarin heti kun laite/ohjelmisto ei toimi juuri niin kuin heidän mielestä sen pitäsii, ja sit niitä, jotka pystyy ummistamaan silmänsä pieniltä epämukavuuksilta ja -loogisuuksilta ja näkee laitteen/ohjelmiston poteniaalin.

Tonex tarjoaa toki aika paljon vastinetta rahalle, mutta itse en viitsi käyttää laitteita, joiden kanssa työskentely on mielestäni perseestä. Mielestäni IK:n tuotteissa ei ole mitään niin maata mullistavaa, ettenkö voisi ihan yhtä hyvin käyttää jotain muita mallintavia, joiden käyttökokemus on enemmän mieleen. Mieluusti maksan niistä sitten enemmän myös.

Joku dissasi Iso-Tonexin erillista USB interfacemoodia, mutta juuri se Onesta puuttuu, mikä tekee kaappausten tsekkailusta hankalaa.

Nimenomana se, että tarvii asettaa joku erillinen interface moodi on se ongelma. Ihan kaikkien muiden valmistajien laitteissa USB interface-käyttö on niin yksinkertainen, kuin "pistä USB-piuha kiinni." Ei ole mitään erillistä asetusta, joka pitäisi laittaa.

En tiennytkään, että vastaava moodi puuttuu Onesta kokonaan.

Pakko nostaa hattua IK:lle siitä, että ovat tehneet monta asiaa oikeinkin, vaikka One nyt vielä raakile onkin, tosin erittäin maistuva sellainen. Jos mitä 25 vuotta ohjelmistoalalla opetti niin sen, että täydellinen on hyvän pahin vihollinen. IK olisi voinut viilata vielä vuoden Onea ja softaa toimimaan paremmin yhteen, mutta IK teki taloudellisestikin ajatelle oikean ratkaisun päästämällä Onen raakileena 1.0 versiona ulos. Nyt IK:lla tulee rahaa ovista ja ikkunoista, millä on sitten kivempi tulorahoituksella ennemmin kuin lainarahalla viilata firmwarea toimivammaksi ajan kanssa samalla kuunnellen samalle early adopterien palautetta.

Paitsi IK ei toimi näin. Firma on jo vuosia puskenut softaa ja rautaa ulos, joka on sitten jäänyt kaikkine ongelmineen toimimaan miten toimii. Ominaisuuspäivitykset ovat enemmän poikkeus kuin sääntö, ja yleensä IK vain puskee jonkun uuden tuotteen ulos.

IK on hyötynyt paljon siitä, että on ekana markkinoilla tällaisen edullisen kaappauslaitteen kanssa.
dajackal
19.06.2024 12:42:10
LaXu: Paitsi IK ei toimi näin. Firma on jo vuosia puskenut softaa ja rautaa ulos, joka on sitten jäänyt kaikkine ongelmineen toimimaan miten toimii. Ominaisuuspäivitykset ovat enemmän poikkeus kuin sääntö, ja yleensä IK vain puskee jonkun uuden tuotteen ulos.

Jos kauppa käy, niin miksi tehdä päivityksiä?

Onhan se vähän perseestä käyttäjälle toki ja turhauttaa, jos purkista voisi saada enemmän potentiaalia ulos paremmalla softalla, mutta sitä uutta softaa ei kuulu vaan ennemmin markkinoille tulee uusi tuote. Bisnesteknisesti ymmärrän kuitenkin IK:n linjan varsin hyvin.
"Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol "Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä
phiit
19.06.2024 12:54:43 (muokattu 20.06.2024 07:14:45)
dajackal: Jos kauppa käy, niin miksi tehdä päivityksiä?

Onhan se vähän perseestä käyttäjälle toki ja turhauttaa, jos purkista voisi saada enemmän potentiaalia ulos paremmalla softalla, mutta sitä uutta softaa ei kuulu vaan ennemmin markkinoille tulee uusi tuote. Bisnesteknisesti ymmärrän kuitenkin IK:n linjan varsin hyvin.

Juuri näin, Kemperkin pitänyt rautansa samana ja toivon mukaan nyt Quad Cortex pysyy samoin tavoin ja softat vaan päivittyy. Ei mitään järkeä puskea vuoden välein uusia fyysisiä tuotteita ulos kun tietää että jo ostohetkellä ns vanha jos haluaa pysyä aallon harjalla jostain syystä.

Itellä löytyy molemmat Quad Cortex ja Tonex Pedal, Tonex:stä saa ihan yhtä kelvollista tavaraa ulos mutta tuo käyttöystävällisyys on taas aivan täyttä persettä vs NeuralDSP tarjoama.
LaXu
19.06.2024 17:28:08
dajackal: Jos kauppa käy, niin miksi tehdä päivityksiä?

Juurikin näin. Eipähän tuo oikeasti eroa vaikka Bossista juurikaan. Erona tosin se, että Boss noin keskimäärin tietää, mitä tekee ja pukkaa ulos valmiiksi toimivia laitteita ja softaa.

IK:lla voisi olla monta hyvää tuotetta, mutta firman kädettömyys nimenomaan softasuunnittelussa torppaa paljon. Samalla siellä tuntuu kritiikki menevän kuuroille korville.
Jaketsu
19.06.2024 17:46:09
Unohtui mainita pari seikkaa. Input gainin/trimin kanssa oli kyllä alkuun sekava kuvio, en yhtään ihmettele, että porukka on valitellut paskoja saundeja. Nyt olen saanut vakioitua omat saundien demoukset siten, että a) ToneX interface moodissa input gain nollassa on jeppis b) jos käytän Audientin ID4mkII:sta interfacena on gain nostettava +8 db, jotta ollaan samoilla hehtaariluvuilla c) jotta pedaalissa itsessään live modessa kaikki kuulostaisi samalta on input trimin asetuksen oltava ToneX-pedaalissa itsessään nollassa tai aavistuksen miinuksen puolella, en tiedä miksi hitossa oletus on se +8,5db vai mikä lie? Tulee mieleen, että olisihan tämän voinut jotenkin fiksummin hoitaa. Itse otin tosin näistä perinpohjin selvää mm. Youtube-tutoriaalien avulla ennen kuin koko spedu oli hyppysissäni, mutta tuskinpa jokainen kuluttaja toimii samoin.

XLR-out olisi myös kiva lisä, tai sitten balansoitu ulostulo, jonka voisi säätää toimimaan halutessan linjatasoisena. Itselleni ei mikään dealbreaker, mutta jollekin toiselle voi hyvinkin olla.
PIM
19.06.2024 19:47:28 (muokattu 19.06.2024 19:49:17)
Ja 10" näyttö, full qwerty näppis sekä touchpad olis kivoja kanssa.

Globaalit vola ja gain/trim säädetään sen mukaan, mitä inputiin ja outputiin on kytketty ja preset kohtaisilla volalla ja gainilla hoidetaan presettien väliset input/output tasoerot haluttuun balanssiin. Ei toi sen kummempaa ole. Ja omia korvia saa käyttää ;)
PIM
20.06.2024 08:24:28 (muokattu 20.06.2024 10:18:49)
Yks brasilialainen kaveri on tehnyt Midi Chief nimisen midi broker tyylisen Android appin, jolla pystyy välittämään sisään tulevista midikomennoista myös puhelimeen usbilla liitetylle Tonex Onelle program change käskyjä presettien vaihtamiseksi lennosta. Eli tällä 7€ appilla ja yhteensopivalla langattomalla (tai vaikka langallisella) ohjaimella pysyy vaihtaan tonexin onen 20 presetin välillä. Näppärää, kun puhelin toimii samalla myös virtalähteenä Onelle.

Edit:
Tunti siinä meni, että sai kikkailua IRig BlueBoardin vaihtamaan Onen presettejä lennossa ja tarvi vielä toisen appin avuksi, ohjaamaan Boardista BLE yhteydellä tuleva CC komennon virtuaalimidiyhteyden kautta Midi Chiefille. Midi Chief ei jostain syystä pystynyt pitämään BLE yhteyttä elossa, mutta MIDI Connector appi välissä toimii nyt hyvin. Aino rajoitus on, että Boardi ei pysty lähetetään kuin neljää eri CC komentoa, joten sillä ei pysty liikkumaan kuin neljän eri presetin välillä. Mutta tulipahan jotain käyttöä tälle laudalle, joka joskus tuli muutamalla kympillä varoiksi ostettua, ku sai nii halvalla.
hasako
20.06.2024 12:46:31
Moi, tuoko tonex boksi mitään lisäarvoa kotiäänittäjälle,jos käyttää pelkästään tuota softaa ja valmiita soundeja eikä tarvitse kaappaus ominaisuutta.
Mulla menee kitaran kuiva singaali line6 stompin kautta cubaseen ja tonex plugarilla loput.
Onko siinä esim. omaa prosessointitehoa ,joka olisi pois tietokoneen prosessorin taakasta.
LaXu
20.06.2024 13:59:16
hasako: Moi, tuoko tonex boksi mitään lisäarvoa kotiäänittäjälle,jos käyttää pelkästään tuota softaa ja valmiita soundeja eikä tarvitse kaappaus ominaisuutta.
Mulla menee kitaran kuiva singaali line6 stompin kautta cubaseen ja tonex plugarilla loput.
Onko siinä esim. omaa prosessointitehoa ,joka olisi pois tietokoneen prosessorin taakasta.

Onhan siinä oma prosessori pakostakin, mutta mielestäni ei ole mitään järkeä käyttää rautaversiota jos löytyy jo softa, ja käyttö on nimenomaan DAW:n sisässä äänittämiseen. Ei se Tonex niin tehosyöppö kuitenkaan ole.
discominister
20.06.2024 21:38:37
hasako: Moi, tuoko tonex boksi mitään lisäarvoa kotiäänittäjälle,jos käyttää pelkästään tuota softaa ja valmiita soundeja eikä tarvitse kaappaus ominaisuutta.

Eipä taida tuoda. Itse osti Tonex pedaalin kun softan hinnan päälle ei jäänyt paljoakaan hintaa itse pedaalille.
PIM
22.06.2024 10:55:53
Tadaa!!!

Taisin juuri keksiä keinon, millä Tonex One pedaalin tuottaman äänen saa hiljennettyä niin, ettei Tonex softassa kaappauksia testaillessa itse pedaalin tuottama ääni ja softan tuottama ääni kuulu häiritsevästi päällekäin. Tein presetin, josta pistin kaiken prosessoinnin pois päältä, eli amp ja cab tyhjänä, ja latasin sen Onen stomp slottiin. Onesta säädit presetin volan ja gainin nolliin. Nyt kun Tonex softassa valitsee jonkun presetin/tonemodelin ja kääntää siitä volat nolliin niin kuulokkeista ei kuulu muuta kuin kuulokkeiden läpi kuuluva kitaran kielistä vuotava ääni.
PIM
15.07.2024 09:51:56
LaXu:

Paitsi IK ei toimi näin. Firma on jo vuosia puskenut softaa ja rautaa ulos, joka on sitten jäänyt kaikkine ongelmineen toimimaan miten toimii. Ominaisuuspäivitykset ovat enemmän poikkeus kuin sääntö, ja yleensä IK vain puskee jonkun uuden tuotteen ulos.

IK on hyötynyt paljon siitä, että on ekana markkinoilla tällaisen edullisen kaappauslaitteen kanssa.

Nyt saat LaXu ottaa vähän sanojasi takaisin. ;) Heti ekassa firmware päivityksessä tuli Onelle kaivattu ominaisuus, eli nyt direct monitoringin saa pois päältä kun Onea käyttää interfacena. Ehtikö toi nyt pari kuukautta olla myynnissä, eli aika nopeasti tuli minusta.
LaXu
15.07.2024 10:58:02
PIM: Nyt saat LaXu ottaa vähän sanojasi takaisin. ;) Heti ekassa firmware päivityksessä tuli Onelle kaivattu ominaisuus, eli nyt direct monitoringin saa pois päältä kun Onea käyttää interfacena. Ehtikö toi nyt pari kuukautta olla myynnissä, eli aika nopeasti tuli minusta.

Tonex on ollut oikeastaan poikkeus IK:n tuotteissa, mutta edes sen softapäivitykset eivät mielestäni ole olleet kovin hyviä. Esim omien kaappisimujen hallinta on ihan amatööriosastoa.

Direct monitoringin pois päältä ottaminen kuulostaa minusta enemmän sellaiselta ominaisuudelta, joka olisi pitänyt olla pedaalissa jo alusta asti.
Jaketsu
15.07.2024 11:54:35
Itse arvostan eniten pienempää latenssia tuoreen päivityksen myötä.

Embedded TONEX Pedal firmware 1.3.3
Up to 35% latency improvement when used as a standalone pedal and not connected via USB.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)