Aihe: Montako kapaletta kerrallaan harjoitteluun?
1 2 3
Penasol
21.05.2024 14:59:34

mpekkanen: Miten minun soittaminen tähän liittyy?

Tässähän väitettiin, että useamman biisin harjoittelee nopeammin kuin yhden kappaleen. Eihän siinä ole mitään järkeä...
Ei noita kappaleita voi noin verrata. Jonkun Sepi Kumpulaisen tuotantoa oppii varmasti vähän enemmän ja nopeammin kuin Ynkän more is more tyylistä tilutusta.

No, kuten tuossa sanoin aiemmin, olen nyt hinkuttanut aika runsaasti jo kuukausitolkulla yhtä tekniikkajuttua. Tai siis treeninyt kappaletta, jota varten on pitänyt tehdä myös määrätietoista tekniikkatreeniä. Jos olisin soittanut vain sitä kappaletta vaikka muutamankin kuukauden, niin aika yksipuoliseksi olisi jäänyt. Parempi minusta opetella siinä ohessa jotain yksinkertaisempia myös.

Lisäksi on pitkän aikavälin projektina ollut jo päälle vuoden yksi vielä hankalampi. Kahtoo tuota jos nuo sormet siihen joskus vetreytyy. Sitä odotellessa aion kyllä opetella muutakin soitettavaa. Uskon sen nopeuttavan myös sen hankalan oppimista.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
Lennu
21.05.2024 15:07:30

Kolmen nipuissa on aika ideaali. Saa ne menemään turakaisille läpi eikä itteä hävetä ihan niin saatanan paljon
Autistinen binääriaivo.
mpekkanen
21.05.2024 15:21:00
Penasol: No, kuten tuossa sanoin aiemmin, olen nyt hinkuttanut aika runsaasti jo kuukausitolkulla yhtä tekniikkajuttua. Tai siis treeninyt kappaletta, jota varten on pitänyt tehdä myös määrätietoista tekniikkatreeniä. Jos olisin soittanut vain sitä kappaletta vaikka muutamankin kuukauden, niin aika yksipuoliseksi olisi jäänyt. Parempi minusta opetella siinä ohessa jotain yksinkertaisempia myös.

Lisäksi on pitkän aikavälin projektina ollut jo päälle vuoden yksi vielä hankalampi. Kahtoo tuota jos nuo sormet siihen joskus vetreytyy. Sitä odotellessa aion kyllä opetella muutakin soitettavaa. Uskon sen nopeuttavan myös sen hankalan oppimista.

Toki se on kiinnostavampaa jos hinkkaa muutamaa biisiä kuin sitä yhtä ja samaa.
Minusta tässä on oleellista se, että mitä biisejä treenaa ja onko ne tarpeeksi helppoja, että ne voi oppia järkevässä ajassa.
Minä treenaan vain erilaisia skaaloja ja teen niistä omaa musiikkia. Mun mielestä toisten kappaleiden opettelu on kuin opetteli vaikka Italian kielistä tekstiä ulkoa. Sen voi oppia ulkoa, mutta ei välttämättä ymmärrä mitä siinä tekstissä puhutaan.
phiit
21.05.2024 15:48:27 (muokattu 21.05.2024 16:04:08)
mpekkanen:
Ei noita kappaleita voi noin verrata. Jonkun Sepi Kumpulaisen tuotantoa oppii varmasti vähän enemmän ja nopeammin kuin Ynkän more is more tyylistä tilutusta.

Siksi kannattaaki panostaa edes hiukan ja opetella tässäkin esimerkissä ne molemmat, ei ne toisiaan poissulje ja parempi mieli. Ynkkäkin kun on oikeassa, more is more

mpekkanen:
Minä treenaan vain erilaisia skaaloja ja teen niistä omaa musiikkia. Mun mielestä toisten kappaleiden opettelu on kuin opetteli vaikka Italian kielistä tekstiä ulkoa. Sen voi oppia ulkoa, mutta ei välttämättä ymmärrä mitä siinä tekstissä puhutaan.

Niinhän ne perus soinnutkin harjoitellaan ihan aluksi ja kas kummaa niistä voi tehdä musiikkia ihan vaikka arpapelillä edes sen kummempaa tietämystä teoriasta, jos se kuulostaa hyvältä niin kovaa ajoa vaan
jukkajylli
21.05.2024 18:33:14
mpekkanen: Niin, no sitten menee vielä kauemmin jos treenaa vaikka viittä biisiä kerrallaan.

Mutta mahdotonta tuohon on oikeaa vastausta antaa kun se ensimmäinen biisikin voi olla jo niin vaikea, ettei sitä tule koskaan kunnolla oppimaan.

Yli kolmenkymmenen freelance- vuoden kokemuksella minulla se menee kiireisimmillään näin. Teen biiseistä listan, tai se on olemassa, esim 25 biisin keikalle. Kuuntelen biisit ja teen niistä laput. Kun laput on tehty soitan ne uudestaan läpi, paitsi ehkä helpoimmat. Teen lappuihin tarvittavat transponoinnit if needed. Aikaa meni n. 3 tuntia. Juon oluen ja menen nukkumaan. Soitan seuraavana päivänä keikan. Kansa hurraa.
Stidi alla.
Lennu
21.05.2024 18:36:31

jukkajylli: Yli kolmenkymmenen freelance- vuoden kokemuksella minulla se menee kiireisimmillään näin. Teen biiseistä listan, tai se on olemassa, esim 25 biisin keikalle. Kuuntelen biisit ja teen niistä laput. Kun laput on tehty soitan ne uudestaan läpi, paitsi ehkä helpoimmat. Teen lappuihin tarvittavat transponoinnit if needed. Aikaa meni n. 3 tuntia. Juon oluen ja menen nukkumaan. Soitan seuraavana päivänä keikan. Kansa hurraa.

Näin se menee. Paitsi meikän kohdalla ne ei hurraa
Autistinen binääriaivo.
Lennu
21.05.2024 18:37:28

Mä painoin jolleen vahingossa varoituksen, ei ollut tarkoitus
Autistinen binääriaivo.
Basifisti
22.05.2024 08:19:23
jukkajylli: Yli kolmenkymmenen freelance- vuoden kokemuksella minulla se menee kiireisimmillään näin. Teen biiseistä listan, tai se on olemassa, esim 25 biisin keikalle. Kuuntelen biisit ja teen niistä laput. Kun laput on tehty soitan ne uudestaan läpi, paitsi ehkä helpoimmat. Teen lappuihin tarvittavat transponoinnit if needed. Aikaa meni n. 3 tuntia. Juon oluen ja menen nukkumaan. Soitan seuraavana päivänä keikan. Kansa hurraa.

:) Ihan mielenkiinnosta kyselen, että teetkö laput vain oppimisen vuoksi? Muutaman kerran olen sinut keikalla nähnyt ja en ole lappuja nähnyt. Itselle lappujen teko voisi toimia hyvänä oppimiskeinona.
Vessajono
22.05.2024 15:09:52
mpekkanen: Minä treenaan vain erilaisia skaaloja ja teen niistä omaa musiikkia. Mun mielestä toisten kappaleiden opettelu on kuin opetteli vaikka Italian kielistä tekstiä ulkoa. Sen voi oppia ulkoa, mutta ei välttämättä ymmärrä mitä siinä tekstissä puhutaan.

Miks ihmeessä oman musiikin tekeminen ja toisten tekemän musiikin opettelu olis jotenkin toisensa poissulkevia asioita? Kuulostaa lähinnä joltain "teoria tappaa luovuuden" -tasoiselta bullshitiltä.
Alfons Åberg: "Otin piirroshaasteen vakavasti, koska panoksena kuitenkin sekä Heikki Kinnusen tyttäreen vaikutuksen tekeminen että tulevat ruskean viinan ottamiset."
mpekkanen
22.05.2024 15:19:40
Vessajono: Miks ihmeessä oman musiikin tekeminen ja toisten tekemän musiikin opettelu olis jotenkin toisensa poissulkevia asioita? Kuulostaa lähinnä joltain "teoria tappaa luovuuden" -tasoiselta bullshitiltä.

Enhän minä ole niin sanonut, että teoria tappaa luovuuden. Minä vaan itse tykkään soitella omaa musiikkia.
Jos joku on kiinnostunut opettelemaan jonkun muun tekemää musiikkia, niin aivan hyvin sitä voi soittaa sellaista mistä itse tykkää. Se varmaan on tärkeintä, että soittaa semmoista musaa, mistä itse tykkää. Vai oletko tästäkin eri mieltä?
Lennu
22.05.2024 17:15:05

Juujuu, ainahan ihmiset tekee työkseen unelma-ammattiaan
Autistinen binääriaivo.
phiit
22.05.2024 21:32:37
mpekkanen: Enhän minä ole niin sanonut, että teoria tappaa luovuuden. Minä vaan itse tykkään soitella omaa musiikkia.
Jos joku on kiinnostunut opettelemaan jonkun muun tekemää musiikkia, niin aivan hyvin sitä voi soittaa sellaista mistä itse tykkää. Se varmaan on tärkeintä, että soittaa semmoista musaa, mistä itse tykkää. Vai oletko tästäkin eri mieltä?

Jokainen ääni ja äänijono on kuitenkin jo soitettu eli ei ole omaa musiikkia vaikka niin kuvittelisikin
mpekkanen
22.05.2024 21:41:18
phiit: Jokainen ääni ja äänijono on kuitenkin jo soitettu eli ei ole omaa musiikkia vaikka niin kuvittelisikin

On se minulle omaa musiikkia ja olen vapaa siirtymään mihin tahansa säveleen jos niin haluan.

En ymmärrä mikä sun pointti on. Sekö, ettei kannata tehdä ja säveltää omaa musiikkia vai mikä. Jos soittaa toisen säveltämää musiikkia, niin se on ainakin jo useampaan kertaan soitettu, vaikka sillä ei ole mitään väliä.
Loppupelissä me kaikki kuollaan, että miksi tehdä mitään tai edes yrittää mitään kun lopputulos on sama.
phiit
22.05.2024 21:43:38 (muokattu 23.05.2024 09:29:54)
mpekkanen: On se minulle omaa musiikkia ja olen vapaa siirtymään mihin tahansa säveleen jos niin haluan.

En ymmärrä mikä sun pointti on. Sekö, ettei kannata tehdä ja säveltää omaa musiikkia vai mikä. Jos soittaa toisen säveltämää musiikkia, niin se on ainakin jo useampaan kertaan soitettu, vaikka sillä ei ole mitään väliä.
Loppupelissä me kaikki kuollaan, että miksi tehdä mitään tai edes yrittää mitään kun lopputulos on sama.

Maailma on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan. (Muumipappa ja meri, 1965)

edit: omaa musiikkia kannattaa aina säveltää ja tehdä, eikä siitäkään haittaa jos opettelee jo olemassa olevia biisejä omaksi ilokseen, siitä yleensä oppii kaikenlaista mutta bänditasolle jos lähtis toisten musiikkiia esittämään puhtaasti cover pohjalta niin tulee aikalailla stoppi
Penasol
22.05.2024 22:51:35

mpekkanen:

Kyllä se kuoleminenkin on jo vedetty läpi niin monella variaatiolla, että aika turha siihen on ruveta. Tai ainakaan kuvitella, että siihen saisi jotain omaa tunnesisältöä. Että aika pinnallista toistoa se kuolema lopulta on.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
Lennu
23.05.2024 07:11:38

Kai se pointti on vähän se, että maailmassa on jo tosi paljon hyvää musiikkia, miksi tehdä enää omaa huonoa musiikkia?
Autistinen binääriaivo.
Funkånaut
23.05.2024 09:25:34

Vessajono: Miks ihmeessä oman musiikin tekeminen ja toisten tekemän musiikin opettelu olis jotenkin toisensa poissulkevia asioita? Kuulostaa lähinnä joltain "teoria tappaa luovuuden" -tasoiselta bullshitiltä.

Siihen on varmaan syynsä, miksi parhaat säveltäjät ovat opiskelleet paljon muiden tekemiä teoksia. Joko teoreettisemman opiskelun kautta, tai sitten opettelemalla ja soittamalla vinoa pinoa muiden tekemää musaa ennen omien laadukkaampien stygejen tekemistä.

Jos mietitään pop-skenessä vaikka Beaatleja, niin melkoinen repertuaari muiden biisejä oli Johnilla ja Paulilla hallussa ennen ekan levyn äänityksiä. Sieltä tietopankista kyllä löytyi (myöhemminkin) ideoita, joita soveltaa käytännössä myöhemmin.

Biisien teon oppii kuuntelemalla, opettelemalla biisejä ja sitten vain tekemällä. Kaipa siihen on syynsä, miksi huippukirjailijat ovat järjestään lukeneet ison kasan kirjallisuutta ennen ekan klassikkonsa julkaisemista. Miksi musiikki oli sen erilaista?
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
shuffle
24.05.2024 15:20:32
Olen koko ikäni tehnyt omia biisejä ja opetellut muiden biisejä täysin sekaisin mikä päivän fiilis nyt vaan sattuu olemaan. En näe ristiriitaa. Johtuu ehkä siitä etten ole varsinaisesti koskaan "treenannut" mitään. Soitellut vain, joko omia tai levyn mukana. Ymmärrän kyllä että jos tähtää Alexi Laiho-levelille, niin se vaatii sitten jo paljon enemmän.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
faq1
25.05.2024 10:04:37
Onneksi sentään kerran opittu kappale on palautettavissa mieleen uudelleen melko pienellä vaivalla jopa vuosienkin päästä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)