Aihe: Montako kapaletta kerrallaan harjoitteluun?
1 2 3
faq1
19.05.2024 17:25:47
Mikähän olisi sopivin määrä musiikkikappaleita samaan aikaan/rinnakkaisesti harjoitella? Yleensä oon harjoitellut vaan yhtä kerrallaan. Ehkä kahtakin voisi koettaa..
mpekkanen
19.05.2024 18:50:04
Mikäs vika siinä ideassa on, että harjoittelee biisi kerrallaan niitä kappaleita.
faq1
19.05.2024 19:02:58
mpekkanen: Mikäs vika siinä ideassa on, että harjoittelee biisi kerrallaan niitä kappaleita.

Tuskin mitään vikaa. Mutta ajattelin että voisikohan olla tehokkaampaa harjoitella rinnakkain kahta..kolmea..
mpekkanen
19.05.2024 19:10:08
faq1: Tuskin mitään vikaa. Mutta ajattelin että voisikohan olla tehokkaampaa harjoitella rinnakkain kahta..kolmea..

Ehkäpä siihen löydät itse sen parhaan ratkaisun millainen systeemi sinulle toimii. Sillä ehdotin kappale kerrallaan, ettei kohta oli kymmenittäin biisejä joita ei osaa mitään kokonaan, siinä käy helposti niinkin.
Penasol
19.05.2024 19:18:18

Olen tätä itsekin miettinyt. Minulla on paha tapa opetella kappaleita puolitiehen ja jättää homma siihen. Osaan näistä tartun sitten myöhemmin uusiksi.

En kuitenkaan itse kykemisi vain yhteen kerralla. Soitan siis klassista kitaraa ja osa kappaleista on ns. urheiluhenkistä musaa. Nytkin on erään kappaleen hinkkaus ollut aika aktiivisesti päällä varmaan puoli vuotta. Vaatinut runsaasti tekniikkatreeniä, rttä kykenee edes miettimään tulkintaosastoa. Aika tylsäksi kävisi jos ei muuta samalla opettelisi.

Nyt on eräs kuusi variaatiota sisältävä kappale työn alla. Ja siitä nyt treenaillut viittä osaa. Lisäksi muutaman muun hiontaa. Onhan noita.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
faq1
19.05.2024 20:17:09
Itse yleensä harjoittelen vaan yhden kerrallaan. Huono puoli siinä on se tylsyys - ainakin siinä loppupuolella.

Esim. jos harjoittelee kahta kappaletta, joiden molempien oppimisaika on 2 viikkoa/kpl.
Jos peräkkäin harjoittelee, niin silloin harjoittelee "vaan 2 viikkoa yhtä kappaletta.

Jos rinnakkain harjoittelee, niin silloin molempia kappaleita treenaa 1 kk verran rinnakkain.
Olisko oppiminen syvempää silloin kun kappaletta harjoittelee 1 kk ajan vs 2 viikon ajan?
Arkka
19.05.2024 21:44:09 (muokattu 19.05.2024 21:44:53)

Joskus liikkui soittotekniikkaan liittyvä, urheilumaailmasta peräisin oleva, kenties (veli?)tieteellistäkin pohjaa omaava uskomus, että kannattaa harjoitella eri asioita lomittain, koska silloin harjoittelee asian toteuttamiseen vaadittavan "moodin" herättämistä nopeasti, mikä on merkittävä osa osaamista. Mut sit herää kysymyksiä, että kuinka yksityiskohtaisesta asiasta puhutaan kokonaisuutena, ja miltä uskomuksen toimivuus näyttää ajatustaso vs. lihasmuisti -spektrillä jne. Onko maalina ulkoa muistaminen vai tekninen ketteryys. Ja pitääkö esittää biisi vai kolme settiä. Ja miljoona muuta muuttujaa.

Tää saattaa olla sellanen kysymys, että pitää vaan itseään testailla ja yrittää jotenkin pitää objektiivista kirjaa tuloksista. Itse en luottaisi perstuntumaanikaan.
basisti1971
20.05.2024 07:04:22
Moi.

En muista juurikaan sitten 80-luvun teinivuosien harjoitelleeni kokonaisia kappaleita "harjoittelun ilosta" joten siitä puolesta ei oikein edes valistunutta arvausta voi antaa, aina on ollut jonkinlainen deadline -keikka tai äänityssessio- muodostamassa raamit treenaamiselle.

Itsellä on ollut tapana treenata kolmea-viittä kappaletta kerrallaan, tuon määrän olen todennut itselleni sopivimmaksi.
Niin taitorajoitteiden kuin ajankäytönkin kannalta.
Haastetta lisää tietysti sekin että varsin usein on pitänyt saada soiton lisksi laulukin kulkemaan, ulkomuistista tietysti kun pääasiassa kyseessä oli keikalle treenaaminen.

Viikottaisissa kimppatreeneissä sitten rämmittiin ja hiottiin ko. 3-5 biisiä, soitettiin edelliset läpi ja jos kaikki meni riittävän hyvin, sovittiin uudet 3-5 joita kukin tykönään treenasi.
Kun 3*45 (tai ko. projektin setit/biisit) oli kasassa, veivattiin viikkotreeneissä mieluisimpia ja heikoimmin meneviä, toisinaan yhden uuden settiin treenaten.

Kuten edellisessä vastauksessa todettiin, sointukuluiltaan ja/tai rakenteeltaan erimuotoisten kappaleiden treenaaminen yhtä aikaa on yleensä tehokkaampaa kuin vain yhden kerrallaan hinkkaaminen.
Sidosryhmillekin useampi biisi yhden sijaan on satavarmasti mukavampi kokemus ;).

T:Samuli
Serviceman
20.05.2024 15:27:58 (muokattu 20.05.2024 15:33:24)
On pyöriltelty 30 kappaletta viikoittain treeneissä, nyt on kaikki kohdallaan ja ensi keikka parin viikon päästä!? Rautalankaa ja Beat musiikia sekä rokkia! Kaksi settiä yksityistilaisuus?
Nähdään taas,tai sitten ei!
phiit
20.05.2024 15:41:50
vähän jäi epäselväks mitä varten tässä reenataan biisejä? jos koko keikkasettiä ni ehkä fiksuinta ottaa aina 3-4 kerralla ns haltuun ja sit hioa lopuks koko pakettia vielä tarkemmin jos siltä tuntuu
Zibaldone
20.05.2024 16:20:25

Niin monta kun oma astia antaa treenata. Vaikein biisi / kohta ensimmäiseksi treeniin, tulee siten treenattua sitä pullonkaulaa eniten.
jukkajylli
20.05.2024 19:56:45
mpekkanen: Mikäs vika siinä ideassa on, että harjoittelee biisi kerrallaan niitä kappaleita.

Menee kohtuuttoman kauan saada keikasetit läjään.
Stidi alla.
Epämuusikko
21.05.2024 10:22:33
Mitä niissä biiseissä treenataan? Mikä on tähänastinen repertuaari? mihin tarkoitukseen?

Ei tuommoiseen ole vastausta.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
mpekkanen
21.05.2024 10:43:53
jukkajylli: Menee kohtuuttoman kauan saada keikasetit läjään.

Niin, no sitten menee vielä kauemmin jos treenaa vaikka viittä biisiä kerrallaan.

Mutta mahdotonta tuohon on oikeaa vastausta antaa kun se ensimmäinen biisikin voi olla jo niin vaikea, ettei sitä tule koskaan kunnolla oppimaan.
phiit
21.05.2024 11:53:39 (muokattu 21.05.2024 11:54:00)
mpekkanen: Niin, no sitten menee vielä kauemmin jos treenaa vaikka viittä biisiä kerrallaan.

höpsis, muutama kerrallaan niin huomattavasti nopeammin valmista ja setti kasassa ku hieroa sitä yhtä täysin turhaan loputtomiin
mpekkanen
21.05.2024 13:04:34
phiit: höpsis, muutama kerrallaan niin huomattavasti nopeammin valmista ja setti kasassa ku hieroa sitä yhtä täysin turhaan loputtomiin

Kuulostaa siltä, että matematiikka ja looginen päättelykyky ei ole sinun vahvimpia lajeja.
phiit
21.05.2024 13:10:13 (muokattu 21.05.2024 13:12:05)
mpekkanen: Kuulostaa siltä, että matematiikka ja looginen päättelykyky ei ole sinun vahvimpia lajeja.

tapoja kun on yhtä monta kuin ihmistäkin, antaa aloittajan valita näistä itselleen paras vaihtoehto ns tekemällä oppii, ei ruikuttamalla ämmänetissä
Vessajono
21.05.2024 13:28:00
mpekkanen: Kuulostaa siltä, että matematiikka ja looginen päättelykyky ei ole sinun vahvimpia lajeja.

Mä treenasin joskus 38 biisiä kolmessa päivässä. Kuulostaa siltä, että soittaminen ei ole sinun vahvimpia lajeja.
Alfons Åberg: "Otin piirroshaasteen vakavasti, koska panoksena kuitenkin sekä Heikki Kinnusen tyttäreen vaikutuksen tekeminen että tulevat ruskean viinan ottamiset."
mpekkanen
21.05.2024 14:14:09
Vessajono: Mä treenasin joskus 38 biisiä kolmessa päivässä. Kuulostaa siltä, että soittaminen ei ole sinun vahvimpia lajeja.

Miten minun soittaminen tähän liittyy?

Tässähän väitettiin, että useamman biisin harjoittelee nopeammin kuin yhden kappaleen. Eihän siinä ole mitään järkeä...
Ei noita kappaleita voi noin verrata. Jonkun Sepi Kumpulaisen tuotantoa oppii varmasti vähän enemmän ja nopeammin kuin Ynkän more is more tyylistä tilutusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)