Aihe: Harley Benton Telecaster 89 euroa (kannattaako?)
1 2 3 4
samiko
05.03.2024 11:00:15 (muokattu 05.03.2024 11:03:48)
fox: Kyllähän noissa oli "variaatioita", on myös reverse kolmosia ja ykkösiä, joissa onkin tuo lapa "toisinpäin" eli non-reverse mallilla. Ja tosiaan, on noita tavallisilla Klusoneilla olevia. Tuo kaveri sanoo, että tuo videön kitara on -64.

Itse vaan koitan välttää sanomasta esimerkiksi että kaikissa 60-luvun reverse Firebirdeissä oli banjovirittimet, koska en ole voinut kaikkia malleja edes nähdä ja todennäköisesti löytyy poikkeuksia.

Hyvä esimerkki myös kun kuulee sanottavan että kaikissa Music Manin 6 kielisissä kitaroissa on 4+2 virittimet - ei ole.

Pitäisikin sanoa että banjovirittimet ovat tyypilliset/perinteiset Firebirdin virityskoneistot ja 4+2 koneisto on tyypillinen musarin juttu.

Mutta se siitä aiheesta mun kohdalta.
mutaatio
05.03.2024 11:06:42
Harley Bentonin tapauksessa kannattaa muistaa että laadunvalvonta toimii niin, että käytännössä kaikki kitarat mitä tehtaalta tulee lähetetään asiakkaille ja asiakkaat sitten lähettää vialliset takaisin tai kippaa jätelavalle.

Lisäksi noissa saattaa paketista otettaessa olla kielet sentin korkeudella. Kivijalkaliikkeestä ostaessa voi itse varmistaa, että kaulalla ei ole kuolleita kohtia ja tarvittaessa säädättää kielet ja kaularaudan, jos ei osaa sitä itse tehdä.
phiit
05.03.2024 11:15:36
mutaatio: Harley Bentonin tapauksessa kannattaa muistaa että laadunvalvonta toimii niin, että käytännössä kaikki kitarat mitä tehtaalta tulee lähetetään asiakkaille ja asiakkaat sitten lähettää vialliset takaisin tai kippaa jätelavalle.

Lisäksi noissa saattaa paketista otettaessa olla kielet sentin korkeudella. Kivijalkaliikkeestä ostaessa voi itse varmistaa, että kaulalla ei ole kuolleita kohtia ja tarvittaessa säädättää kielet ja kaularaudan, jos ei osaa sitä itse tehdä.

turhaa yleistämistä, sama koskee muitakin halpis merkkejä ja loppujenlopuksi ihan samoista tehtaista kiina, intia, vietnam HB:t tulee ku nää halpis ns merkkikepitki ja menee saman Thomann putken läpi
samiko
05.03.2024 11:21:23
phiit: turhaa yleistämistä, sama koskee muitakin halpis merkkejä ja loppujenlopuksi ihan samoista tehtaista kiina, intia, vietnam HB:t tulee ku nää halpis ns merkkikepitki ja menee saman Thomann putken läpi

Ymmärtääkseni kylläkin tarkoitti etuna kivijalkaliikkeelle että voi itse tarkistaa kitaran kunnon ennen ostamista. HB:tä ei saa kuin postimyynnillä, halpis Squjuja saa Suomesta.

Itse näistä kahdesta valitsisin kuitenkin 89e HB:n. on kuitenkin puolet halvempi kuin halvin Squier. Molemmat arpapelejä vaikka ostaisikin kivijalkaliikkeestä - ongelmia voi ilmetä myöhemminkin. Ja Thomannille voi ihan hyvin palauttaa jos ei kelpaa.
mikaman
05.03.2024 11:22:54
Tällä hetkellä olisin Squier Sonic kannalla alustavasti.

Musta väri, niin on lähellä Hurriganes ja Ile Kallio meininkiä. California Blue värityksestä tulee enempi mieleen jokin hippi ja peace&love meininki :-)

Mulla on ollut aina kirkas otelauta vaahtera. Ilmeisesti molemmat (tumma ja vaalea) aika tasavertaisia.
samiko
05.03.2024 11:26:36 (muokattu 05.03.2024 11:28:01)
mikaman: Tällä hetkellä olisin Squier Sonic kannalla alustavasti.

Musta väri, niin on lähellä Hurriganes ja Ile Kallio meininkiä. California Blue värityksestä tulee enempi mieleen jokin hippi ja peace&love meininki :-)

Mulla on ollut aina kirkas otelauta vaahtera. Ilmeisesti molemmat (tumma ja vaalea) aika tasavertaisia.

Yksi hyvä idea on mitä meidän perheessä tehdään jos kaksi asiaa ovat tasavahvoja eikä osata päättää, heitetään kolikkoa :).

Ja miellyttävää väriä ei pidä ikinä aliarvioida.
phiit
05.03.2024 11:35:23
samiko: Ymmärtääkseni kylläkin tarkoitti etuna kivijalkaliikkeelle että voi itse tarkistaa kitaran kunnon ennen ostamista. HB:tä ei saa kuin postimyynnillä, halpis Squjuja saa Suomesta.

no tää kyllä mutta kaupassa roikkuvat yksilöt on enemmän vähemmän rähmättyjä ja ei missään säädöissä varsinkin nyt näissä halpis Squiereissa etten kovin paljoa johtopäätöksiä kyllä tekis niiden perusteella. Kitaran säätäminenhän kuuluu ns asiaan ja mieluummin ottaa pakasta vedetyn yksilön ku jo sisäänajetun uuden hinnalla
fox
05.03.2024 14:58:05

samiko:
Ja miellyttävää väriä ei pidä ikinä aliarvioida.

Täysin totta, mutta kyllähän se "hyppystuntumakin" lie jossain osassa..
https://muusikoiden.net/dyn/users/180694.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
luuppaaja
05.03.2024 17:27:36
Mielestäni näistä "halvoista" jos pitäisi jokin valita, niin ensin kiinnittäisin huomion kaulan profiiliin koska se on se joka soitettaessa tekee kitarasta miellyttävän. Tässä tuleekin eteen se että pitääkö olla Fenderin 9,5" vaiko kelpaako yleisempi 12"- 14" profiili. Vanhana pieruna itse valitsisin 7,5" mutta niitähän ei halvoissa ole.
Yallup
05.03.2024 19:58:36 (muokattu 05.03.2024 20:18:38)
Kannattaa huomioida myös se, että Thomannsilla lähetyskulut 0 euroa kun tilaus väh. 149 euroa. Eli se halpa HB-tele maksaa kuitenkin yli satasen, eli hintaero Squieriin (alk 169 e ilman kuluja) pienenee.
"Tosta se taitaa lähteä.."
mikaman
05.03.2024 22:08:22 (muokattu 05.03.2024 22:57:59)
Yallup: Kannattaa huomioida myös se, että Thomannsilla lähetyskulut 0 euroa kun tilaus väh. 149 euroa. Eli se halpa HB-tele maksaa kuitenkin yli satasen, eli hintaero Squieriin (alk 169 e ilman kuluja) pienenee.

Hyvä pointti. Squierin jälleenmyynti myös aavistuksen helpompaa, toivottavasti ei toki tarvitse... Harley sopisi hyvin ainakin sellaiselle bändille, jolla on tarkoitus hajottaa kitara musavideolla tai keikan lopussa :D

Muokk: Aiemmin ajattelin mustaa väriä. Jos menet keikalle, siinä on ongelma. On usein mustat farkut ja musta paita. Eihän musta kitara erotu silloin. Lavalla on kitaristi, jolla "ei näytä olevan kitaraa". Menee ehkä vähän hifistelyksi.

Muokk2: Joskus musavideoilla hajotetaan kalliita merkkikitaroita. Ihan vakavastikin ottaen, se on kyllä huono juttu.
mpekkanen
05.03.2024 22:49:42
mikaman: Hyvä pointti. Squierin jälleenmyynti myös aavistuksen helpompaa, toivottavasti ei toki tarvitse... Harley sopisi hyvin ainakin sellaiselle bändille, jolla on tarkoitus hajottaa kitara musavideolla tai keikan lopussa :D

Muokk: Aiemmin ajattelin mustaa väriä. Jos menet keikalle, on ongelma. On usein mustat farkut ja musta paita. Eihän musta kitara erotu silloin. Lavalla on kitaristi, jolla "ei näytä olevan kitaraa". Menee ehkä vähän hifistelyksi.

Muokk2: Joskus musavideoilla hajotetaan kaliita merkkikitaroita. Ihan vakavastikin ottaen, se on kyllä huono juttu.

Squier Sonic Strat HT H Flash Pink on tosi magee kitara ja siinä ei ole mitään ylimääräistä. Hintaakin vain 169€. En saanut laitettu linkkiä tähän, pahoittelut siitä.
Kitara on ainakin näyttävä ja minulle tulee mieleen kasarin custom shop Jacksonit ja Charvelit, jotka on hienoja kitaroita.
Tuollaisenkin voisi ostaa jos ei ennestään olisi jo sähkökitaroita.
Yallup
06.03.2024 07:49:13 (muokattu 06.03.2024 07:51:17)
mpekkanen: Squier Sonic Strat HT H Flash Pink on tosi magee kitara ja siinä ei ole mitään ylimääräistä. Hintaakin vain 169€. En saanut laitettu linkkiä tähän, pahoittelut siitä.
Kitara on ainakin näyttävä ja minulle tulee mieleen kasarin custom shop Jacksonit ja Charvelit, jotka on hienoja kitaroita.
Tuollaisenkin voisi ostaa jos ei ennestään olisi jo sähkökitaroita.

Tuo mainitsemani edukkain Squier on Esquire, siis Telen esimalli. Siinä on magee Ultraviolet väri, mutta sitä saa myös Arctic White värillä, joka kyllä erottuu mustista vaatteista. Toisaalta tuossa näyttää olevan vain yksi humppari

https://www.thomann.de/fi/squier_sonic_esquire_h_ultraviolet.htm
"Tosta se taitaa lähteä.."
mikaman
06.03.2024 09:34:43
Yallup: Tuo mainitsemani edukkain Squier on Esquire, siis Telen esimalli. Siinä on magee Ultraviolet väri, mutta sitä saa myös Arctic White värillä, joka kyllä erottuu mustista vaatteista. Toisaalta tuossa näyttää olevan vain yksi humppari

https://www.thomann.de/fi/squier_sonic_esquire_h_ultraviolet.htm

Mulla on ollut tähän asti Fenderissa aina vaalea otelauta (vaahtera). Nyt edessä ehkä vaihtuminen uuteen (tumma, ruusupuu). Onko sillä käytännön merkitystä? Tuleeko eteen uusia yllätyksiä, joihin ei ole tottunut vaahteran kanssa?

Riittääköhän pienin Microcube kotiin? Kysyn siksi, koska ei ole enään oikein kivijalkamyymälää, jossa pääsis edes testamaan. Kysyminen auttaa enemmän, kuin ei mitään.
samiko
06.03.2024 09:36:30
mikaman: Hyvä pointti. Squierin jälleenmyynti myös aavistuksen helpompaa, toivottavasti ei toki tarvitse... Harley sopisi hyvin ainakin sellaiselle bändille, jolla on tarkoitus hajottaa kitara musavideolla tai keikan lopussa :D

Huoli pois, ihan samaan "keikan lopussa halki" -kategoriaan noi Squieritkin kuuluu.

Muokk: Aiemmin ajattelin mustaa väriä. Jos menet keikalle, siinä on ongelma. On usein mustat farkut ja musta paita. Eihän musta kitara erotu silloin. Lavalla on kitaristi, jolla "ei näytä olevan kitaraa". Menee ehkä vähän hifistelyksi.

Nyt aistin jo fundeeraamista fundeeraamisen ilosta. Jos rahat kasassa niin kitara ostoon vaan.

Muokk2: Joskus musavideoilla hajotetaan kalliita merkkikitaroita. Ihan vakavastikin ottaen, se on kyllä huono juttu.

Saman verran roskaa maailmaan tulee hajottaako lavalla Harley Bentonin vai Music Manin.
mikaman
06.03.2024 15:11:38 (muokattu 06.03.2024 15:23:35)
Microcube -vahvistimia ei saatavilla lähelläkään meidän seutua. Lisäksi parin kitaristin kanssa juttelin livenä. Sanoivat seuraavaa:
-Verkkokaupasta suoraan tilattu kitara vaatii (lähes välttämättä) käyttöönottohuollon. Kaula öljytään, kuljetusrasitukset säädetään, nauhoille viimeistelyhionta. Huollon hinta yli 50 €.

- Hieman harmittaisi rahanmeno... Ei saisi myydä omia kamoja pois. Uusien hankinta ei olekkaan niin helppoa nettiaikakaudella. Pitää sitten kattoa Toriakin.

Muokk: Harmi, kun Pantti ja Kanikonttoreita ei ole jokapaikassa. Olisi varmaan parempi vaihtoehto myymiselle.
mpekkanen
06.03.2024 15:36:05
mikaman: Microcube -vahvistimia ei saatavilla lähelläkään meidän seutua. Lisäksi parin kitaristin kanssa juttelin livenä. Sanoivat seuraavaa:
-Verkkokaupasta suoraan tilattu kitara vaatii (lähes välttämättä) käyttöönottohuollon. Kaula öljytään, kuljetusrasitukset säädetään, nauhoille viimeistelyhionta. Huollon hinta yli 50 €.

- Hieman harmittaisi rahanmeno... Ei saisi myydä omia kamoja pois. Uusien hankinta ei olekkaan niin helppoa nettiaikakaudella. Pitää sitten kattoa Toriakin.

Muokk: Harmi, kun Pantti ja Kanikonttoreita ei ole jokapaikassa. Olisi varmaan parempi vaihtoehto myymiselle.

Minusta Microcube on todella surkea vahvistin. Ääni on kuin jostain kurkkupurkista. Kannattaa ostaa ensin kitara ja säästää sen verran että saa Microcube paremman vahvarin.
Minä kun aloitin aikanaan kitaran soiton, niin sillä pelkällä sähkökitaralla pärjäsi useamman kuukauden ennenkuin oli varaa ostaa vahvistin. Ja vaikka näin yli 40 vuotta myöhemmin on myös vahvistin kotona, niin hyvin suuren osan soitan edelleen sähkökitaraa ilman vahvistinta.
Kannattaa panostaa siihen sähkökitaraan ja myös vahvariin. Säästä että saat kunnolliset, ettei molempia tarvitse heti vaihtaa.

Noissa käytetyissä on oma riski kun voivat olla jopa soittokelvottomissa kunnoissa ja ei se ole sanottu, etteikö sellaiseenkin tarvita ammattimiehen huoltoa joka on likemmäksi sata euroa, jos tallan säädöt laitetaan soittokuntoon ja kitara putsataan jne.

Kannattaa ostaa ensin kunnon kitara ja vahvarin joutaa hommaamaan myöhemminkin.
mpekkanen
06.03.2024 15:43:30 (muokattu 06.03.2024 15:52:58)
PIM: Kyllä niitä voi olla useampikin ;) Mulla on joku menttaaliblokki noiden Sonicien kanssa, kun vastaavilla spekseillä olevia Bulletteja myytiin vain pari vuotta sitten satasen pintaan. Esim. Bullet HT stratosta maksoin kivijalassa 99€ tällä vuosikymmenellä.

Jos tuo kitara olisi laadukkaampi, niin silloin sitä voisi harkita. Squieria en usko ostavani, koska siihen pitäisi vaihtaa ainakin satula ja luultavasti myös jonkun ajan päästä nauhatkin.
Näin köyhällä ei ole varaa ostaa näitä halpoja Kiinan kitaroita.
Fenderillä on jonkun Blink miehen USA strato, jossa vain yksi humbucker, mutta sitä ei ole noin hienolla värillä...
Ei tässä mitään oikeata tarvetta ole uudelle kitaralle ja ei oikein ole tilojakaan uudelle roinalle.

E: Fender kitara on Tom Delongen signature ja ilmeisesti meksikon kitara ja siinä on iso lapa, joka ei minulle käy. Värit ei tosiaan ole niin hienoja kuin tuo Squier Flash Pink.
elon arska
06.03.2024 15:52:13
mikaman: - Hieman harmittaisi rahanmeno... Ei saisi myydä omia kamoja pois. Uusien hankinta ei olekkaan niin helppoa nettiaikakaudella.

Miksi ei saisi myydä omia? Myyt kaverisi kamat? Koskaan aiemmin maailman historiassa ei ole ollut helpompaa ostaa uusia kamoja kuin nyt.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)