Aihe: Harley Benton Telecaster 89 euroa (kannattaako?)
1 2 3 4
mpekkanen
05.03.2024 09:18:57 (muokattu 05.03.2024 09:26:45)
mikaman: Kävin katsomassa, ja tietomäärä nousee taas. Ei taida olla kuitenkaan kaikissa Firebirdeissä, vaan osassa malleissa erikseen.

Kyllä nuo banjo tunerit on ne perinteiset Firebird virityskoneistot. Gibson on kyllä tehnyt 2000 luvulla, muutamana vuonna, myös sellaisia Firebird malleja, joissa on ns normaalit virityskoneistot. Ne mallit on kuitenkin olleet huomattavasti perinteistä Firebirdiä edullisempia, esim Firebird Studio, Firebird Tribute ja Firebird Zero mallit.

Perinteinen FB on läpi rungon rakenteella, kun yleensä Gibsonit on liimaliitoksella(on Gibsonilla ollut myös muutamia pulttikaulaisia malleja) . En tiedä johtuuko tuosta läpi rungon rakenteesta vai mistä, mutta minun Firebird soi ja resonoi todella hyvin.
Tupla-patukka
05.03.2024 09:41:18
phiit: kaverille säätäny tollasen 89e telen, puut ym oli kyllä jees piti vireen hyvin, soi terveesti ja oli muuutenki jämäkkä. ainoo mitä huomioi että kaula on normi teleä paljon tuhdimpi ja flat sekä sähköt ja mikit aika paskaa. mutta hyvän aihion tosta saa jos haluaa ite tuunailla

Kaula kuulostaa sille, että voisi ihan kokeeksi ostaa. Ei häviä valtavasti, vaikka olisi pelkkää paskaa. Vähintään pari kertaa aihion hintaiset mikit vaatisi kyllä, ihan vaan siksi, että olisi puheenaihetta.
Kenen?
phiit
05.03.2024 09:52:49 (muokattu 05.03.2024 09:53:32)
Tupla-patukka: Kaula kuulostaa sille, että voisi ihan kokeeksi ostaa. Ei häviä valtavasti, vaikka olisi pelkkää paskaa. Vähintään pari kertaa aihion hintaiset mikit vaatisi kyllä, ihan vaan siksi, että olisi puheenaihetta.

ei kaula paska ole millään muotoa, enemmän vaan les paul tuntumaltaan ku perus tele jos voi jotenki kuvailla, ite kyllä tykkäsin kun muutenkin enempi sinnepäin kallellaan
samiko
05.03.2024 09:56:08
mikaman: Kävin katsomassa, ja tietomäärä nousee taas. Ei taida olla kuitenkaan kaikissa Firebirdeissä, vaan osassa malleissa erikseen.

Ei kaikissa ole banjovirittimiä, mutta itse ainakin miellän banjovirittimet Firebirdin virittimiksi jos puhutaan ihan yleisesti.

Tuolla toisaalla oli keskustelu että mitä speksejä on les paul-mallisessa kitarassa niin mietin samaa että mitä "speksejä" löytyy jokaisesta Gibsonin Firebirdistä. Jos otetaan kaikenmaailman X:t, non reverset ja Zerot mukaan niin ei ole yhtäkään mikä löytyy kaikista.
mpekkanen
05.03.2024 10:00:42
phiit: ei kaula paska ole millään muotoa, enemmän vaan les paul tuntumaltaan ku perus tele jos voi jotenki kuvailla, ite kyllä tykkäsin kun muutenkin enempi sinnepäin kallellaan

Minulla oli yksi halvemman pään HB straton ja siinä oli kaula ihan normaali c profiilin kaula. Ehkä aavistuksen normaalia Fender Amerikan Standard kaulaa ohuempi, mutta ei mikään Ibanez tms.
Fender on tehnyt noita Telejäkin vaikka minkälaisella kaulalla, on C, V ja U profiilin kaulaa ja löytyy sirompaa, todella tukkeja ja kaikkea siltä väliltä.
samiko
05.03.2024 10:01:25
mpekkanen: Kyllä nuo banjo tunerit on ne perinteiset Firebird virityskoneistot. Gibson on kyllä tehnyt 2000 luvulla, muutamana vuonna, myös sellaisia Firebird malleja, joissa on ns normaalit virityskoneistot. Ne mallit on kuitenkin olleet huomattavasti perinteistä Firebirdiä edullisempia, esim Firebird Studio, Firebird Tribute ja Firebird Zero mallit.

On niitä ns. perinteisiä virittimiä ollut Firebirdeissä käsittääkseni ihan 60-luvulta saakka.
mpekkanen
05.03.2024 10:04:55
samiko: On niitä ns. perinteisiä virittimiä ollut Firebirdeissä käsittääkseni ihan 60-luvulta saakka.

Joo, se riippuu siitä onko non reverse malli vai mikä.
samiko
05.03.2024 10:06:35
mpekkanen: Joo, se riippuu siitä onko non reverse malli vai mikä.

Eikä riipu.
mpekkanen
05.03.2024 10:08:32
samiko: Eikä riipu.

Kyllä ns perinteisessä Firebirdissä on ollut 60 luvulla aina banjo tunerit.
phiit
05.03.2024 10:08:39
mpekkanen: Minulla oli yksi halvemman pään HB straton ja siinä oli kaula ihan normaali c profiilin kaula. Ehkä aavistuksen normaalia Fender Amerikan Standard kaulaa ohuempi, mutta ei mikään Ibanez tms.
Fender on tehnyt noita Telejäkin vaikka minkälaisella kaulalla, on C, V ja U profiilin kaulaa ja löytyy sirompaa, todella tukkeja ja kaikkea siltä väliltä.

juu eroja varmasti on paljonkin, lähinnä nää kaikki HB:t mitä päässy testaamaan, myös bassot tuntuu että kaula on aina hiukan ollu esikuvaansa tuhdimpi, eikä se millään muotoa ole huono asia. laatu vehkeitä niistä saa helposti jos jaksaa tarpeen mukaan vähän säätää.
fox
05.03.2024 10:09:57

samiko: Ei kaikissa ole banjovirittimiä, mutta itse ainakin miellän banjovirittimet Firebirdin virittimiksi jos puhutaan ihan yleisesti.

Tuolla toisaalla oli keskustelu että mitä speksejä on les paul-mallisessa kitarassa niin mietin samaa että mitä "speksejä" löytyy jokaisesta Gibsonin Firebirdistä. Jos otetaan kaikenmaailman X:t, non reverset ja Zerot mukaan niin ei ole yhtäkään mikä löytyy kaikista.

Niissä "alkuperäisissä" linnuissa 1963-65 oli banjot, mutta 1965 loppuvuodesta tulleissa ns. "non-reverse Firebirdeissä"oli samat Klusonin normi virikoneet kuin Fenkuissa. Non-reverset sitten eros myös siinä, että kaula oli ihan normaali liimakaula, ei siis neckthru. Non-reverse I ja III olivat myös P-90 mikeillä, ei noilla Firebird-mikeillä.

Pikkusen (jaa vähän..) ohi aiheen, mutta..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
samiko
05.03.2024 10:09:59
mpekkanen: Kyllä ns perinteisessä Firebirdissä on ollut 60 luvulla aina banjo tunerit.

Älä taas aloita tuota :D

Ei ole ns. perinteisissä Firebirdeissä ollut 60-luvulla aina banjo tunerit.
PIM
05.03.2024 10:13:50
Tupla-patukka: Kaula kuulostaa sille, että voisi ihan kokeeksi ostaa. Ei häviä valtavasti, vaikka olisi pelkkää paskaa. Vähintään pari kertaa aihion hintaiset mikit vaatisi kyllä, ihan vaan siksi, että olisi puheenaihetta.

Mä tuunasin yhden alle satasen HB TE-20 HH telen ja laitoin siihen kaulan Jetin telestä ja mikeiksi Duncanin P-Railsin ja jonku DiMarzion. Tuli ihan hyvä pienellä rahalla;) Mistä tulikin mieleen, että ennemmin sitten Jet JT-300 tele kun saman hintainen HB tai Squier.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
mikaman
05.03.2024 10:14:14 (muokattu 05.03.2024 10:15:23)
Tupla-patukka: (--) voisi ihan kokeeksi ostaa. (--)

Itse en myöskään haluaisi millään uskoa, että 89 € Harley olisi aivan huono. Nykyaikana varmaan ihan huonoa ei saa edes tehdä. Jos puuosat on kunnossa, niin paljonhan sekin jo on.

Seuraava kysymys on sitten sille vahvistin. Ilmeisesti "tupakkiaski" Marshallit ja Orangetkin riittäisi kotisoittoon. Tai sitten Microcuben pienimpiä. Ärsyttää vaan kun aina "vähän kalliimmalla" saisi vielä paremman. On mikä tahansa, niin siitäkin on aina olemassa se "vähän kalliimpi, mutta parempi" :-)
mikaman
05.03.2024 10:17:36 (muokattu 05.03.2024 10:18:05)
phiit: (--) mieluummin tosiaan se Microcube (--)

Eli Microcuben kaikista pienin? Toki mun pitää itse tehdä lopullinen päätös :-)
samiko
05.03.2024 10:17:49
fox: Niissä "alkuperäisissä" linnuissa 1963-65 oli banjot, mutta 1965 loppuvuodesta tulleissa ns. "non-reverse Firebirdeissä"oli samat Klusonin normi virikoneet kuin Fenkuissa. Non-reverset sitten eros myös siinä, että kaula oli ihan normaali liimakaula, ei siis neckthru. Non-reverse I ja III olivat myös P-90 mikeillä, ei noilla Firebird-mikeillä.

Pikkusen (jaa vähän..) ohi aiheen, mutta..

Onko ketjua missä aiheesta ohi ei mentäisi.

No ehkä ne 60-luvun mallit mitä itse olen nähnyt missä on ns. normivirittimet, ovat jotain modattuja. En asiasta ihan 100 varma ole. Vaikka tämä:

https://www.youtube.com/watch?v=qCiG059hitw

Noissa vaan virittimet eri kohdassa lapaa kuin banjoissa, ja pleksikin taitaa olla erilainen.
PIM
05.03.2024 10:18:43
mikaman: Itse en myöskään haluaisi millään uskoa, että 89 € Harley olisi aivan huono. Nykyaikana varmaan ihan huonoa ei saa edes tehdä. Jos puuosat on kunnossa, niin paljonhan sekin jo on.

Seuraava kysymys on sitten sille vahvistin. Ilmeisesti "tupakkiaski" Marshallit ja Orangetkin riittäisi kotisoittoon. Tai sitten Microcuben pienimpiä. Ärsyttää vaan kun aina "vähän kalliimmalla" saisi vielä paremman. On mikä tahansa, niin siitäkin on aina olemassa se "vähän kalliimpi, mutta parempi".

Mä pitkään karsastin Bentoneita kunnes sitten ostin johonkin projektiin muutamalla kympille kaulan just tollasesta 89e telestä. Sen jälkeen olenkin ostanu kai kymmenkunta benttonia yleensä käytettynäe, eikä yhtään sysipaskaa ole kohdalle sattunut. Ellei sitten tota TE-52 lasketa, kun se on niin painava ettei sillä tule juurikaan soiteltua.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
fox
05.03.2024 10:35:04

samiko: Onko ketjua missä aiheesta ohi ei mentäisi.

No ehkä ne 60-luvun mallit mitä itse olen nähnyt missä on ns. normivirittimet, ovat jotain modattuja. En asiasta ihan 100 varma ole. Vaikka tämä:

https://www.youtube.com/watch?v=qCiG059hitw

Noissa vaan virittimet eri kohdassa lapaa kuin banjoissa, ja pleksikin taitaa olla erilainen.

Kyllähän noissa oli "variaatioita", on myös reverse kolmosia ja ykkösiä, joissa onkin tuo lapa "toisinpäin" eli non-reverse mallilla. Ja tosiaan, on noita tavallisilla Klusoneilla olevia. Tuo kaveri sanoo, että tuo videön kitara on -64.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tupla-patukka
05.03.2024 10:54:30
phiit: ei kaula paska ole millään muotoa, enemmän vaan les paul tuntumaltaan ku perus tele jos voi jotenki kuvailla, ite kyllä tykkäsin kun muutenkin enempi sinnepäin kallellaan

Tuntuu tulevan monenlaista näkemystä. Vähän modernia meininkiä tuhdimpi olisi jees ja Gibson R6-R8 -osasto just hyvä. Yksilöissäkin on varmaan eroja. Halparitsan kanssa ei varmaan t-kaupan aspa veny valikoimaan paksukaulaista yksilöä. Torilta jos löytyisi puoleen hintaan, niin ottaisin heti talteen. Tai, kun kertyy jotain tilattavaa, niin riskillä mukaan. Häviö ei ole iso.
Kenen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)