lopettaja 09.10.2023 15:24:59 | |
---|
Pari iltaa tässä yrittänyt onkia tietoa netistä mutta kovin on niukkaa tai sitten en vaan löydä, mutta onko kellään tietoa mitä studiokamaa käytettiin Suomessa musiikkistudioissa siinä 60- 70-luvuilla? Pöytiä, vahvistimia, mikkejä? Ainakin Kultsan studion kamat kiinnostaa ja muutkin. Jostain luin että jotain käytettyä Saksalaista ja Ruotsalaista kamaa on ollut. Telefunken? Ajattelin hupiin kokeilla pystyykö nyky plugareilla mitenkään samaan tai edes lähelle.. |
sormunen 09.10.2023 16:25:17 | |
---|
lopettaja: Pari iltaa tässä yrittänyt onkia tietoa netistä mutta kovin on niukkaa tai sitten en vaan löydä, mutta onko kellään tietoa mitä studiokamaa käytettiin Suomessa musiikkistudioissa siinä 60- 70-luvuilla? Mäkään en nyt pysty pistämään laiteluetteloita, mutta mä olin aikanani hyvinkin kiinnostunut 50-60 (alun) -lukujen jazziskelmästä ja sen materiaalin todella hyvästä soundimaailmasta. Joten otin selvää lukemalla ja haastattelemalla sen ajan tekijöitä. Ilmeni kolme perusjuttua: (1) musan sovitus ylipäätänsä. Bändeissähän soitti aikansa taitavimpia (jazz)soittajia ja bändien johtajat olivat todellakin bändien johtajia. (2) äänittäjät osasivat mikittää tilan esimerkiksi mainitsemasi Kultsan ja studiot eivät olleet vinttikomeroita (3) bändit osasivat soittaa dynaamisesti eli osasivat käyttää mikitystä. Lähimikityksen aikaan kumpikaan (2) tai (3) ei ole itsestäänselvää, mutta toki lähimikitys mahdollistaa paljon muuta, joten tätä ei pidä ottaa negatiivisena kritiikkinä. Jos joku plugari pystyy ottamaan noi huomioon, niin sitten varmasti onnistuu. Ja -70-luvulla toki jo asiat/tekniikka/bändien sovitukset muuttuivat, edeltävä koski nimenomaan 50-lukua ja 60-luvun alkua. |
Mikael 09.10.2023 16:33:23 (muokattu 09.10.2023 16:57:38) | |
---|
Mäkin sanoisin että kyse ei niinkään ole niistä yksittäisistä laitteista, vaan enempikin tuotantometodeista. Tuon aikakauden vermeitä mallintavia plugareitahan on toki tarjolla vaikka kuinka, mutta tallennus oli melko erilaista puuhaa tuolloin. Käytettäviä raitoja oli vähän, soundin piti olla kohdillaan jo äänittäessä, nauhan editointi ei ollut kovinkaan joustavaa verrattuna nykyaikaan, joten päätökset moninaisista asioista tehtiin ajoissa... jälkikäteen asioiden (vire/taimi/yms) korjaaminen ei ollut helppoa jos ylipäätään mahdollista. Tästä johtuen tuo mitä Sormunen sanoi soittajista/sovituksista/äänityksistä piti olla lähtökohtaisesti kunnossa. ps. viimeisenä tiskinä ainakin YLE:n studiossa Kultsalla taisi olla Studer 963 :) Fuzz is Clean! |
Jucciz 10.10.2023 00:03:25 | |
---|
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan. -Humanoid |
Old Fenders never die |
oksatboys 11.10.2023 12:08:17 | |
---|
|
Danko 11.10.2023 13:54:35 (muokattu 11.10.2023 14:30:23) | |
---|
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko |
Mikael 11.10.2023 14:29:54 (muokattu 11.10.2023 14:31:55) | |
---|
Danko: Kokon Tuomaalla on Kultsan vanha Studer, ja se on 905 https://m.facebook.com/ElectricFoxS … 56320096592/233557033429854/?type=3 Totta! Mä olin tuolloin Kultsalla (tai siis RSO:lla joka harjoitteli Kultsalla) töissä kun studiot purettiin Musiikkitaloon muuton johdosta ja katselin noita vaan ulkomuistin perusteella. Samoihoin aikoihin YLE:n M2-studiolta poistui toinenkin isompi Studer. YLE:llä on vahva historia Studereitten kanssa. Mutta kiitos oikaisusta :D Fuzz is Clean! |
oksatboys 11.10.2023 16:01:48 | |
---|
|
Notefix 12.10.2023 19:39:21 | |
---|
Muistaakseni Soundtrackissä oli vielä 80-luvulla API:n tiski. Se vaihtui sitten jossain vaiheessa Amek:si. Ja lopulta koko mesta muutettiin loft-asunnoiksi. Mä en tiedä mikä on nykyään tilanne Suomessa/pääkaupunkiseudulla, mutta tuntuu että sellaset "oikeat" studiot on täälläkin aika vähissä, varsnkin jos haluaa äänitellä isompaa kokoonpanoa. "Layers of layers of shit!" |
jPekka 13.10.2023 12:54:25 | |
---|
Mikael: YLE:llä on vahva historia Studereitten kanssa. Olen ehkä joskus kertonutkin, että ollessani joskus ysärin puolessavälissä tekemisissä Ylen yhden lyhytaikaiseksi jääneen viihdeohjelmasarjan kanssa, vaeltelin pilotin kuvausten tauolla tv-studion äänitarkkaamoon. Harrastajamuusikko tietysti kiinnitti huomionsa komeaan ja laveaan äänipöytään. - Oho, teillä on SSL täällä. - Joo, siinä on vain se ongelma, että kun tässä studiossa tehdään pelkkiä puheohjelmia ja käytetään vain paria-kolmea kanavaa, muiden kanavien säätimet tuppaavat takertumaan kiinni... "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
ituvirtanen 13.10.2023 20:01:24 (muokattu 13.10.2023 20:02:21) | |
---|
jPekka: - Oho, teillä on SSL täällä. - Joo, siinä on vain se ongelma, että kun tässä studiossa tehdään pelkkiä puheohjelmia ja käytetään vain paria-kolmea kanavaa, muiden kanavien säätimet tuppaavat takertumaan kiinni... Niin, kyllä niitä Penny & Gilesejä pestiin ihan urakalla. Hyviä juttuja tänne onkin kertynyt. Lisää kaivataan. |