Aihe: Neural DSP Quad Cortex
1 2 3 4 533 34 35 36 3745 46 47 48 49
guitarmigi
14.02.2023 12:56:21
Tyhmä kysymys. Miten tämä laite kytketään Pa:han? Ei ilmeisesti tarvitse mitään väliin esim. etuastetta tai Di-boxia?
gunner
14.02.2023 12:59:26 (muokattu 14.02.2023 13:13:50)
Ostin noin viikko sitten viimein Quad Cortexin, varmaan puoli vuotta olin ehtinyt jo laitteesta haaveilla ja yrittänyt keksiä perusteluja ostolle. Edellisenä purkkina oli HX Stomp, mutta kotona soittaessa haaveilin, että voisipa soittaa vaikkapa Fortin Cali -plugarin saundeilla keikallakin. Yhtenä vaihtoehtona olisi ollut myös kohta julkaistava Tonex Pedal, mutta QC:n käyttöliittymä vei voiton.

Takana on yhdet treenit ja yksi keikka, ja kaikki toimi suhteellisen hyvin. Laitoin meidän bändin molemmat kitarat QC:n läpi, saundeiksi capturoin haaveilemani Fortin Calin ja Gojiran. Molemmille laitoin tietysti erilliset linjansa ja annoin miksaajalle molemmista omat XLR:t. Itse viritin Quad Cortexilla, toinen kitaristi käytti erillistä viritintä ennen QC:ta. Scenevaihdot hoidin kaikki itse.

Switcheistä sen verran, että treeneissä jouduin toteamaan, että komppi- ja liidisaundit oli pakko tuplata myös ylärivin polkimiin. Sen verran paljon sattui virhepainalluksia ainakin näin alkuvaiheessa. Vähemmän käytetyt saundit (=cleanit) jätin kuitenkin omiin yksittäisiin painikkeisiinsa.

Plugareita capturoitaessa totesin, että capturet on pakko tehdä ilman noise gatea. Varsinkin alapäästä lähti tavaraa pois, jos plugarista unohtui gatet päälle. Muuten prosessi oli kyllä mukavan suoraviivainen, eikä kestä onneksi kuin muutaman minuutin per capture.

Tuossa nyt vielä presetti ensimmäisen QC-keikan setuppiin:
https://neuraldsp.com/cloud/p/8cb87a3b-81aa-4490-9d3c-b444e8e2aad5
Vauhti korjaa virheet
Antti1
14.02.2023 13:00:09
guitarmigi: Tyhmä kysymys. Miten tämä laite kytketään Pa:han? Ei ilmeisesti tarvitse mitään väliin esim. etuastetta tai Di-boxia?

XLR-liitännästä vaikka mikserin linja- tai mikkisisääntuloon. Ei tarvitse mitään ekstraa väliin.

Mitä tulee noihin soundeihin yms. perusominaisuuksiin, niin tube lienee täynnä näitä asioita käsitteleviä videoita. Kannattanee katsoa niitä ja rtfm. Saat paljon enemmän tietoa kuin asia kerrallaan kysymällä.
rancid86
21.02.2023 13:39:34
Minkälaisella setupilla tyypit soittelee. Treenikämppä olosuhteissa tällä? Onko FRFR pönttö kaverina vai poweramp vai joku muu?
Entropia666
21.02.2023 13:46:11

rancid86: Minkälaisella setupilla tyypit soittelee. Treenikämppä olosuhteissa tällä? Onko FRFR pönttö kaverina vai poweramp vai joku muu?

IEMit ja Behringer A800 joka menee Mesan 412. FRFR on tuntunu vähä välimallin ratkasulta ja tehottomalta. Sama homma livenä, FOHille menee sama linja ku luureihin, mut lavalla mölyää myös kaappi.
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
DGV
04.10.2023 09:08:23
Ostin QC:n noin viikko sitten ja laite on vielä parempi kuin odotin. Ja odotin kuitenkin aika paljon. Olen leikkinyt kaiken maailman plugareilla, erityisesti Helix Native ollut kotiäänityksissä käytössä, mutta onhan tää jotain ihan muuta. Ihan tautisen hieno peli.

Monille tuntuu olevan ongelma, ettei tähän saa Neuralin plugareita (vielä). Itseäni ei haittaa, sillä purkki kuulostaa paljon paremmalta noille captureilla ku mikään heidänkään plugari jota olen käyttänyt. Toki itsellä nyt sattui niin mukavasti, että niistä muutamasta saundista / vahvistimesta, joita lähinnä haluan käyttää, löytyi heti todella maukkaat capturet ihan vakiona.

No, missä sitten mättää?

Ehkä hivenen vituttaa se sähköposti, joka tuli Neuralilta eilen, että pudottavat hintaa. Ajoitus hankinnalle ei osunut ihan nappiin.
Jonttu
05.10.2023 08:13:19

Empli1: Mitä speduja käytätte / kaipaatte QC:n kanssa? Modulaatio (synesthesia, H9) lienee ainakin hyödyllinen. Reverb? Vai onko QC:n reverbit riittävät, jos tarvitaan muutakin kuin room ja spring? Miten kompura tai OD?

Tällä hetkellä setupissa UA Dream + monta muuta, ja haluaisin saada määrää pienemmäksi. QC:n myötä myös saundivalikoimaa isommaksi.. Mielipiteitä kaivataan. :)

Tartteeko ton hintaluokan vehkeessä tosiaan vielä erillisiä speduja ja efektejä?
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
jukka123
05.10.2023 10:46:38
DGV: Ostin QC:n noin viikko sitten ja laite on vielä parempi kuin odotin. Ja odotin kuitenkin aika paljon. Olen leikkinyt kaiken maailman plugareilla, erityisesti Helix Native ollut kotiäänityksissä käytössä, mutta onhan tää jotain ihan muuta. Ihan tautisen hieno peli.

Monille tuntuu olevan ongelma, ettei tähän saa Neuralin plugareita (vielä). Itseäni ei haittaa, sillä purkki kuulostaa paljon paremmalta noille captureilla ku mikään heidänkään plugari jota olen käyttänyt. Toki itsellä nyt sattui niin mukavasti, että niistä muutamasta saundista / vahvistimesta, joita lähinnä haluan käyttää, löytyi heti todella maukkaat capturet ihan vakiona.

No, missä sitten mättää?

Ehkä hivenen vituttaa se sähköposti, joka tuli Neuralilta eilen, että pudottavat hintaa. Ajoitus hankinnalle ei osunut ihan nappiin.

Mulla on QC vielä postissa tulossa, mutta huomasin tämän saman hinnan pudotuksen kun kaveri vinkkasi aiheesta. Ajattelin että ei tuossa mitään häviä, jos sähköpostilla kysäisee Thomannilta, millainen politiikka heillä on tällaisissa tilanteissa. Sieltä tulikin sitten aika nopeasti vastaus missä kyselivät tilinumeroa mihin voivat ohjata hyvityksen. Eli kannattanee kysäistä myyjältä, jos et käytettynä ostanut.

Ite päädyin QC:n hankintaan kaivattuani putkinuppia helpommin roudattavaa setuppia. Haluan kuitenkin soittaa treeneissä ja keikoilla kaapin kanssa, niin nappasin päättäriksi Orangen 100-wattisen Pedal Babyn, joka ainakin ulkomaisten foorumikeskusteluiden perusteella vaikutti riittävän tehokkaalta raskaskätisenkin rumpalin kanssa. "Varmuuden vuoksi" ois ollut kiva ostaa tehokkaampi päättäri, mutta senkin osalta roudattavuus oli tärkeä valintakriteeri, enkä muutenkaan ole oikein kärryillä mitä matalamman tehonkeston kaapit tykkää, jos päättärissä on hitosti enemmän hönkää.
Terry Pantheras
05.10.2023 11:10:00
Jonttu: Tartteeko ton hintaluokan vehkeessä tosiaan vielä erillisiä speduja ja efektejä?

No kyllä minä tällaisena obskuurimpana musisoijana kaipailisin tiettyjä persoonallisempia kaikuja ja fuzzeja perus muffien, fuzzfacejen ja tilakaikujen sijaan. Osin siksi en ole QC:ia hankkinut.
~ rämpyti ~ diu diu ~
Empli1
05.10.2023 11:39:53
Terry Pantheras: No kyllä minä tällaisena obskuurimpana musisoijana kaipailisin tiettyjä persoonallisempia kaikuja ja fuzzeja perus muffien, fuzzfacejen ja tilakaikujen sijaan. Osin siksi en ole QC:ia hankkinut.

Juuri tätä tarkoitan. Samasta syystä en ole sitä vielä hankkinut, enkä tule hankkimaankaan, jos tarvitsen QC:n lisäksi useamman pedaalin täyttääkseni omat mieltymykset saundien suhteen.

Eli modulaatio ja reverb ainakin lienevät minulle tarpeelliset. Kokemuksia / mielipiteitä, miten kompura ja OD, toimiiko QC:n vakiot hyvin vai erinomaisesti? Vai saako jotain hyötyä erillisistä speduista?
Terry Pantheras
05.10.2023 11:47:09
Empli1: Juuri tätä tarkoitan. Samasta syystä en ole sitä vielä hankkinut, enkä tule hankkimaankaan, jos tarvitsen QC:n lisäksi useamman pedaalin täyttääkseni omat mieltymykset saundien suhteen.

Eli modulaatio ja reverb ainakin lienevät minulle tarpeelliset. Kokemuksia / mielipiteitä, miten kompura ja OD, toimiiko QC:n vakiot hyvin vai erinomaisesti? Vai saako jotain hyötyä erillisistä speduista?

Kyllä mä uskoisin, että kompura- ja od-osasto on enemmän kuin kuosissa jo plugareitten perusteella. Niitähän voi capturoida sinne sisään omista purkeista, eli sikäli toi fuzzi-/särödilemma voisi ratketa jo tuolla. Mutta modulaatioitahan tuo ei osaa capturoida.
~ rämpyti ~ diu diu ~
phiit
05.10.2023 13:22:56
jukka123: nappasin päättäriksi Orangen 100-wattisen Pedal Babyn, joka ainakin ulkomaisten foorumikeskusteluiden perusteella vaikutti riittävän tehokkaalta raskaskätisenkin rumpalin kanssa. "Varmuuden vuoksi" ois ollut kiva ostaa tehokkaampi päättäri

pari vuotta ollu tää pääte käytössä ja voin vannoa ettei lopu hönkä kesken
PekkaM
05.10.2023 13:25:21
DGV:

Paljonkos se uusi hinta nyt sitten tulee olemaan? Omat ostohalut alkaneet nousta kun luin tuosta että plugareista ollaan alkamassa tekemään QC-yhteensopivia versioita.

Toistaalta tuo form factor ei innosta. Kunnon lankku pitää olla niinku tää Helix...
jukka123
05.10.2023 15:04:27 (muokattu 05.10.2023 15:06:16)
phiit: pari vuotta ollu tää pääte käytössä ja voin vannoa ettei lopu hönkä kesken

Noniin, kiitokset vielä tätäkin kautta saadusta vahvistuksesta asialle.

edit. Vastataanpa PekkaM:lle samalla, eli Neural ilmoitti 1699e ovh:ksi, aiemmin laite oli lähes joka paikassa satasen kalliimmalla myynnissä, nyt näyttää monessa paikassa hinnat päivittyneet tämän uuden mukaiseksi.
BulletFace
10.10.2023 13:54:16
Ai että.

Quad Cortexiin tuli vihdoin dekstop editor!

Tätä olekaan odotettu kuin pari vuotta!

Nyt kelpailee.

Kaikki noin 100% helpompaa ediotrin kauttaa.
Get the best and fuck the rest.
PekkaM
10.10.2023 16:30:20
BulletFace: Ai että.

Quad Cortexiin tuli vihdoin dekstop editor!

Tätä olekaan odotettu kuin pari vuotta!

Nyt kelpailee.

Kaikki noin 100% helpompaa ediotrin kauttaa.

Ai hitto, tää olis ollutkin vielä form factoria suurempi deal breaker, josta en edes tiennyt mutta nyt siis korjattu. Vähän siis polttelee.

Enhän minä lopulta tuohon kaipaisi kuin expression pedalia.
Jaketsu
11.10.2023 13:11:38
Editorin ilmaantuminen + jälleenmyyntihinnan putoaminen on kyllä alkanut itteänikin kutkuttamaan.
PekkaM
20.10.2023 09:39:08 (muokattu 20.10.2023 09:57:08)
Tuli sitten hommattua tämä ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Helixiin verrattuna tällä on kiva alkaa vaan soittelemaan tehdaspresettejä ja mielekkäitä säätöjä niihin on nopeaa ja intuitiivista ruuvailla. Made in Finland pohjassa lämmittää mieltä samalla kun laite lämmittää huoneilmaa. En tajunnut että tämä on näin pieni ja nyt on vähän helpompi antaa anteeksi pedaalin puute. En ole ehtinyt edes kaivata vielä sitä ohjaussoftaa kun tämän nostaa kokonsa puolesta pöydälle kun haluaa säädellä presettejä.

Tekniikan puolestahan tämä on noin sukupolven tai kaksi Helixiä edellä. Käyttöliittymä laitteessa riittää ihan mainiosti kosketusnäyttöineen ja vaikutelma on muutenkin lähempänä kännykän pyyhkimistä kuin Helixin liittymä, joka toi mieleen vanhan koulukunnan tikapuulogiikkaohjelmoinnin.

Molemmista saa ilman muuta todella hyvät soundit irti, tämä vaan sopii paremmin tällaiselle ei-esiintyvälle kotisoittajalle, joka ei ihan hirveästi jaksa näpertää laitteen kanssa. Jalkoihinsa tähyillessä ja virheitä viimeiseen saakka vältellessä täysmallin Helixin pikkunäytöt ja väljempi sijoittelu varmaan vie voiton.
PekkaM
22.10.2023 10:14:23
Mikä olisi muuten paras suositus pedaaliksi tämän rinnalle?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)