Aihe: Hei ammattimuusikko, halveksitko amatöörimuusikkoa?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
megatherium
18.09.2023 11:51:59 (muokattu 18.09.2023 12:04:50)
Itse hämmästelen sitä miten patarumpalit kykenevätkään lyömään ja ajoittamaan lyömänsä patarummuniskut tarkasti juuri oikealla hetkellä oikeisiin väleihin sinfonian soidessa, vaativista rytmikuvioista puhumattakaan, istuttuaan kylmänä ennen soittovuoroaan ja kuitenkin iskut tulevat napakasti ja täsmällisesti oikeisiin paikkoihin, partituurissa merkittyihin kohtiin, eikä myöhässä tai etuajassa.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Henri Henri Olavi
18.09.2023 12:54:49
Sitä kutsutaan ammattitaidoksi, johon sisältyy että partsa on hallussa ja sitä seurataan.
Niinq cha cha cha oon tulessa.
Thefish
18.09.2023 13:10:07
phiit: arvosana 5/7

Mistä vastauksesta saa täydet 7?
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Lennu
18.09.2023 13:36:06

Henri Henri Olavi: Sitä kutsutaan ammattitaidoksi, johon sisältyy että partsa on hallussa ja sitä seurataan.

Ja sillä on ne nuotit, kyllä niissä kerrotaan.
Muistakaa klikata kirjoitukselleni aina plussa :) Lisää blogissani himassa.net
Henri Henri Olavi
18.09.2023 17:28:47
Lennu: Ja sillä on ne nuotit, kyllä niissä kerrotaan.

Niinhän mä juuri edellä sanoin.
Lennu
18.09.2023 17:47:44

Henri Henri Olavi: Niinhän mä juuri edellä sanoin.

Ai niin partituuri. Luulin että partsa(novi) on joku turkulainen murresana patarumpulle
Muistakaa klikata kirjoitukselleni aina plussa :) Lisää blogissani himassa.net
Henri Henri Olavi
18.09.2023 23:50:08
Lennu: Ai niin partituuri. Luulin että partsa(novi) on joku turkulainen murresana patarumpulle

En mä osaa turkua.
Kefiiri
19.09.2023 08:04:06 (muokattu 19.09.2023 09:37:24)
mpekkanen: Mä en oikein tajua, että miten voi osata lukea nuotteja, mutta ei ole rytmitajua...
Tai voihan niitä nuotteja osata lukea, rytmitajutonkin, mutta miten osaa soittaa rytmiin ne nuotit jos sitä rytmiä ei ymmärrä.

Klassinen musa ainakin kuulostaa siltä, että jos esityksen alussa pistää metronomin nakuttamaan ja soittaa nuoteista sen mukaan, saattaa pian olla eri kohdassa sinfoniaa kuin toiset?
En ole musiikin asiantuntija.
Thefish
19.09.2023 09:42:21
Kefiiri: Klassinen musa ainakin kuulostaa siltä, että jos esityksen alussa pistää metronomin nakuttamaan ja soittaa nuoteista sen mukaan, saattaa pian olla eri kohdassa sinfoniaa kuin toiset?

Varmaan onkin jos ei seuraa kapua.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
jukkajylli
20.09.2023 00:37:47
Ammattimuusikot on tyhmii, ku ne ei oo oikeissa töissä. Rämpytirämpyti aamusta iltaan, eikä oo ees kivaa, niinku amadöörarilla.
Stidi alla.
johnsmith1
20.09.2023 07:39:17
Avauksen teemasta. Ammattilainen ei oo aina ollut sitä. Aikajana valaisee tätä halveksimisjuttua, täytyy olla ensin amatööri, ja se mitä kenestäkin tulee on monien tekijöitten summa.
megatherium
20.09.2023 13:32:57 (muokattu 20.09.2023 13:33:55)
Rumpalista vielä, että kyllähän hän tarvitsee hienomotorisia taitoja esittääkseen monimutkaisia motorisia liikesarjoja, eikä ainoastaan partsin lukeminen tee kenestäkään oivallista rumpalia.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Penasol
20.09.2023 14:34:00

johnsmith1: Avauksen teemasta. Ammattilainen ei oo aina ollut sitä. Aikajana valaisee tätä halveksimisjuttua, täytyy olla ensin amatööri, ja se mitä kenestäkin tulee on monien tekijöitten summa.

Tätä mietin itsekin. Tai siis halveksiiko tämä oletettu amatöörejä halveksiva ammattilainen entistä itseään?
En tiiä saatana
Henri Henri Olavi
20.09.2023 14:42:27
Eihän amatöörin ja ammattilaisen ero ole useinkaan muu kuin se, että ammatilainen tekee sitä työkseen. Amatööri voi hyvinkin halveksia ammattilaista tästä syystä.
phiit
20.09.2023 15:45:09
Henri Henri Olavi: Eihän amatöörin ja ammattilaisen ero ole useinkaan muu kuin se, että ammatilainen tekee sitä työkseen. Amatööri voi hyvinkin halveksia ammattilaista tästä syystä.

mitäs jos ammatikseen soittava tekee myös muita töitä soiton ohessa, meneekö jo vellit sekasin
Henri Henri Olavi
20.09.2023 15:51:36 (muokattu 20.09.2023 15:51:53)
phiit: mitäs jos ammatikseen soittava tekee myös muita töitä soiton ohessa, meneekö jo vellit sekasin

En tiedä. Mulla ei mene. En muutenkaan edes ymmärrä alkup. kysymystä.
phiit
20.09.2023 15:58:00 (muokattu 20.09.2023 15:58:59)
Henri Henri Olavi: En muutenkaan edes ymmärrä alkup. kysymystä.

en minäkään..
Penasol
20.09.2023 17:39:45

Henri Henri Olavi: Eihän amatöörin ja ammattilaisen ero ole useinkaan muu kuin se, että ammatilainen tekee sitä työkseen. Amatööri voi hyvinkin halveksia ammattilaista tästä syystä.

Joo, tää on ihan totta.

Tämä on jo pitkään mietityttänyt. Siis tämä miten iso painoarvo ammattilaisuudelle annetaan soittajien keskuudessa. Ei tämä tietenkään kaikkia koske, mutta silleen yleisellä tasolla. Tähän liittyy myös juuri tuo, että amatööri voi halveksua ammattilaista ammattilaisuuden vuoksi.

Toki ammattilaisuuteen voi liittyä paljon taitoa ja rutiinia (juuri tätä rutiinia moni saattaa pitää huonona, koska sitten puuttuu luovuus ja spontaanius jne.), mutta ainakin omasta katsantokannasta näiden asettaminen jotenkin vastakkain tuntuu turhalta hommalta. Kyse ei ole kilpailusta. Ja vaikka olisikin, niin ei tarttis silloinkaan.
En tiiä saatana
Henri Henri Olavi
20.09.2023 17:41:53
Penasol: Joo, tää on ihan totta.

Tämä on jo pitkään mietityttänyt. Siis tämä miten iso painoarvo ammattilaisuudelle annetaan soittajien keskuudessa. Ei tämä tietenkään kaikkia koske, mutta silleen yleisellä tasolla. Tähän liittyy myös juuri tuo, että amatööri voi halveksua ammattilaista ammattilaisuuden vuoksi.

Toki ammattilaisuuteen voi liittyä paljon taitoa ja rutiinia (juuri tätä rutiinia moni saattaa pitää huonona, koska sitten puuttuu luovuus ja spontaanius jne.), mutta ainakin omasta katsantokannasta näiden asettaminen jotenkin vastakkain tuntuu turhalta hommalta. Kyse ei ole kilpailusta. Ja vaikka olisikin, niin ei tarttis silloinkaan.

Juuri tätä tarkoitin. Hyvin sanottu.
Deminutiones in culum trudite!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)