Aihe: IK Multimedia: ToneX
1 2 3 4 5 6
PIM
20.03.2023 10:02:43
Tässä tullut nyt viikon verran lisää kikkailtua Tonexin kanssa niin Ipad Prolla kuin Windowsillakin ja nyt olen kuopannut ajatuksen hankkia tota pedaalia. Tonex on niin kevyt kuorma, että liki 10 vuottaa vanha Getacin pomminkestävä Windows-tabletti i5-4300u prosessorillakin jaksaa pyörittää nikottelematta Tonexin standalone appia 64 samplen latenssilla 44,1kHz sampleratella ja Ipad Prolla dsp-kuorma nousee 20%:iin kun 128 samplen latenssilla 88,2kHz ratella kun AUMiin (Audiomixer app) latoo 6 Tonex pluginia rinnakkain.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
PIM
20.03.2023 10:12:05
Jos aikois tehdä joskus omia captureja niin mitäs tuohon homman nyt tarvitaan, jos ei viitti ostaa tota Tonex capture boxia? Onnistuuko esim. jos interfacesta vetää signaalin vahvistimen inputiin ja speaker outista piuhan Palmerin ADIG-LB keinokuormaan, josta saa sekä kaiutinsimuloidun että suoran signaalin ulos, minkä voi sit äänittää?
alee123
30.03.2023 16:37:39
Nyt on muutama päivä takana pedaalin kanssa. Ensireaktio on kieltämättä valtava pettymys. Itse pedaali kyllä toimii mutta käyttökokemus on luokaton. Hyviä saundeja en ole vielä löytänyt kuin muutaman mutta ajan kanssa niitä varmasti tulee vastaan.

Omalla kohdalla ensimmäinen päivä meni taistellessa pedaalin ja Windows koneen yhteyden kanssa. Ehkä kyseessä on joku ajuri ongelma mutta ei vaan ota yhteyttä millään. Onneksi vaimon vanhalla mäkillä homma toimii niin pääsin saundeja siirtämään pedaaliinkin. Toinen raivokohtaus iski kun huomasin että amplitube ei vaan suostu millään asentumaan max versiona. Eli käytössä on ainoastaan se hemmetin oletus marsu. Onneksi tonex softa pelittää kuten kuuluu.

Katsotaan miten yhteiselo tästä jatkuu. Palautus on kieltämättä ollut vahvana vaihtoehtona mielessä.
PIM
30.03.2023 18:27:19 (muokattu 30.03.2023 18:42:28)
alee123: Nyt on muutama päivä takana pedaalin kanssa. Ensireaktio on kieltämättä valtava pettymys. Itse pedaali kyllä toimii mutta käyttökokemus on luokaton. Hyviä saundeja en ole vielä löytänyt kuin muutaman mutta ajan kanssa niitä varmasti tulee vastaan.

Omalla kohdalla ensimmäinen päivä meni taistellessa pedaalin ja Windows koneen yhteyden kanssa. Ehkä kyseessä on joku ajuri ongelma mutta ei vaan ota yhteyttä millään. Onneksi vaimon vanhalla mäkillä homma toimii niin pääsin saundeja siirtämään pedaaliinkin. Toinen raivokohtaus iski kun huomasin että amplitube ei vaan suostu millään asentumaan max versiona. Eli käytössä on ainoastaan se hemmetin oletus marsu. Onneksi tonex softa pelittää kuten kuuluu.

Katsotaan miten yhteiselo tästä jatkuu. Palautus on kieltämättä ollut vahvana vaihtoehtona mielessä.

Pedaalin mukana tulee MAX versio Tonex softasta, ei Amplitubesta. Mutta kyllä tuosta Amplituben perusversiostakin pitäisi vähän enemmän malleja löytyä.

https://www.ikmultimedia.com/products/amplitube5/#thegear

Mitä nyt on tullut seurattua Tonexin ympärillä käytyjä keskusteluja Facessa niin itelle on tullut sellanen fiilis, että IK Multimedian olisi pitäny myydä pedaalia ihan vaan softien ilmaisilla karvalakkiversioilla 200 eurolla ja myydä sitten erikseen kattavammat versiot softista niille, jotka niitä kaipaavat vaikka sitten sopivilla aleprosenteilla. Nyt tilanne on hankala kaikkien kannalta, kun satasen purkkia myydään melkein viiteensataan kun mukana tulee 400 euron softat.
phiit
13.04.2023 13:00:39 (muokattu 13.04.2023 13:03:32)
alee123: Nyt on muutama päivä takana pedaalin kanssa. Ensireaktio on kieltämättä valtava pettymys. Itse pedaali kyllä toimii mutta käyttökokemus on luokaton. Hyviä saundeja en ole vielä löytänyt kuin muutaman mutta ajan kanssa niitä varmasti tulee vastaan.

Päivän leikkiny pedaalilla ja eipä tuo itsessään vaatinu kuin pienen perehtymisen menusysteemiin ja kaiken säätämisen saa tehtyä vaivatta suoraan pedaalista. Soundillisesti myös erittäin vakuuttava di:nä suoraan luureihin, pitää vielä reenikämpällä säätää soundit ajan kanssa.
von spets
06.05.2023 19:06:12
Miten hyvin tämä purkki toimii pedaalien mallintajana?
Perinteiset OCD, Guvnor, Tube Screamer, joku fuzz?
Guitaristi
09.06.2023 14:09:50

Muutama päivä tämän kanssa takana. Muutama vuosi sitten myin pois Kemperin analogikamojen tieltä ja nyt simppeliyden ja roudattavuuden puolesta päädyin takaisin digiin ostamalla Tonex Pedalin.

Kemperissä en tykännyt tehdaspreseteistä juuri yhtään ja päädyin upottamaan muutaman satalappusen kaupallisiin profiileihin, mutta tässä olen löytänyt heti erinomaisia soundeja noista mukana tulleista Tone Modeleista. ToneNettiä selasin hetken, mutta siellä oli yksinkertaisesti liikaa vaihtoehtoja, ja suurin osa soundeista aikamoista paskaa. Hyvät presetit ovatkin sitten uskomattoman hyviä, ja pitkästä aikaa soittamaan uppoutuu ja soundien ruuvaus unohtuu - loistavaa. Dynamiikka ja reagointi ovat myös todella kohdallaan.

Uskon, että kaupalliset profiilit rantautuvat myös Tonexiin isommalla voimalla hieman myöhemmin. Kemper-aikoinani suosin Top Jimin profiileja, ja sieltä suunnasta ollaan jo vahvistettu myös Tonex-kaappausten tulevan myöhemmin. Mikäli Tonex-ekosysteemi saa hyvän kannatuksen näiltä ammattimaisilta profiloijilta, ennustan laitteelle hyvää tulevaisuutta. Laite itsessään kun on tasan niin hyvä, kun sillä tehdyt kaappaukset ovat.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
phiit
14.06.2023 10:17:25
Guitaristi: Muutama päivä tämän kanssa takana. Muutama vuosi sitten myin pois Kemperin analogikamojen tieltä ja nyt simppeliyden ja roudattavuuden puolesta päädyin takaisin digiin ostamalla Tonex Pedalin.

Kemperissä en tykännyt tehdaspreseteistä juuri yhtään ja päädyin upottamaan muutaman satalappusen kaupallisiin profiileihin, mutta tässä olen löytänyt heti erinomaisia soundeja noista mukana tulleista Tone Modeleista. ToneNettiä selasin hetken, mutta siellä oli yksinkertaisesti liikaa vaihtoehtoja, ja suurin osa soundeista aikamoista paskaa. Hyvät presetit ovatkin sitten uskomattoman hyviä, ja pitkästä aikaa soittamaan uppoutuu ja soundien ruuvaus unohtuu - loistavaa. Dynamiikka ja reagointi ovat myös todella kohdallaan.

Uskon, että kaupalliset profiilit rantautuvat myös Tonexiin isommalla voimalla hieman myöhemmin. Kemper-aikoinani suosin Top Jimin profiileja, ja sieltä suunnasta ollaan jo vahvistettu myös Tonex-kaappausten tulevan myöhemmin. Mikäli Tonex-ekosysteemi saa hyvän kannatuksen näiltä ammattimaisilta profiloijilta, ennustan laitteelle hyvää tulevaisuutta. Laite itsessään kun on tasan niin hyvä, kun sillä tehdyt kaappaukset ovat.

Jep toi ToneNet ei vielä oikein oo kovin käyttäjäystävällinen ja suurinosa aika kuraa, parit paketit on myös tullu ostettua muualta ja oikein pätevää soundia irtoaa. IR kanssa joutu hetken hakemaan oman kaapin kanssa reenikämpillä, ei sinnepäinkään taas mitä luureilla käyttää mutta aivan loistava vehje kuitenkin kun jaksaa viilata kohdilleen.
phiit
18.06.2023 20:23:10
von spets: Mulla on kanssa nyt Tonex Pedal ja jokunen viikko on tullut veivattua soundeja sen kanssa. Vahvarina on kirkassoundinen 6L6 Blackvibe RR763-piirillä ja 12" Eminence Swamp Thang-kaiuttimella. Lähtökohtana on siis kirkas, hyvä fenderimäinen puhdas soundi jonka päälle laitan erilaisia säröjä ja mausteita Tonexilla.
Koska vahvarini on melkoisen paljastava, kuulostaa siltä että Tonexin säröt/soundit ovat kaikki jotenkin samasta puusta veistettyjä. Erot ovat eq:ssa, mutta jotenkin Tonex ei pysty kaappaamaan purkkien perusluonnetta täydellisesti. Ihan perushyvää sinnepäin-kamaa kuiitenkin kun lähtee avoimin mielin rakentamaan soundipalettia.
Jotkin IR-soundillisetkin kuulostavat hyvältä.
90% Tonenetin soundeista on minulle käyttökelvottomia.
Fuzzit ovat vaikea tapaus kaapata.
Toivottavasti IK Multimedia jaksaa kehittää tuotetta ja v2 tarjoaisi parempaa mallinnusta ja käyttölittymää ohjelmalle.
Input trim-säätöä kannattaa kokeilla ihan vaan kuuntelemalla, liika tuijottaminen numeroihin ei ole tarpeen.

Jos hinta painuu 300€ hujakoille, on kyseessä mielestäni hyvä diili.

Tää kaipais hi cuttia mitä muissakin mallintavissa on, aivan liikaa yläkertaa bändikäyttöön kun taas suoraan linjaan nauhottaessa tai kuulokkeilla soitettaessa oikeen jees soundia. Vielä ei oo normi kitarakaapin kaa testannu mutta frfr touhuissa oikealla IR:llä ei mitään valittamista
The Kalevala
12.11.2023 11:51:01
mulla tommonen hankittuna, soittelen lähinnä siten että kitara/tonex ja laulu mikserin kautta kuulokkeisiin.
Nyt olen huomannut että pedaali surisee/hurisee todella voimakkaasti. puhtaat soundit ei ole puhtaita tuon taustaäänen kanssa.
ääni kuuluu vaikka vaihtelee eri mallinnusten välillä.

Voi toki olla ihan puuhtaasti joku asetus pielessä, mutta en ole löytänyt sitä.
alkaa pikkuhiljaa v*ituttamaan tuo homma.

onko kukjaan muu törmännyt tähän ongelmaan?
En ole eksyksissä...en vaan tiedä missä olen?
Antti1
12.11.2023 13:13:42
Onko sulla se samaan aikaan kiinni usb-piuhalla tietokoneessa?
The Kalevala
12.11.2023 21:26:34
On joo tietokoneessa usb piuhalla kiinni koska helpompi hallita softaa.
Eikä ole DI-boxia välissä, voi vissiin hurinat johtuu tostakin
Antti1
13.11.2023 01:45:47
Helppo testata, kun nyppäät sen johdon irti. Jos on siitä kiinni, niin johto irti, kun et säädä koneen kautta mitään.
The Kalevala
13.11.2023 13:54:11
Testattu, sieltä se hurina/häiriöäänet tuli.
Kun nyppäsi usbin irti pcn päästä loppu heti.

Tosin tuon tonexin käyttäminen pedaalin kautta on aika kömpelöä, niin täytyy tsekata saisiko tuota ohjattua tabletilla ja jos onnistuu aiheutuuko sieltäkin häiriötä.

Isot kiitokset neuvosta.
Antti1
13.11.2023 14:13:20
Pädillä tai kännykällä et saa ohjattua. Laita joku häiriöerotin siihen usb-johdon jatkeeksi tai äänipuolelle esim. tällainen line isolator -loota: https://www.thomann.de/fi/walrus_audio_canvas_stereo.htm

Toi on toki tuolta parhaimmasta/kalleimmasta päästä, halvemmallakin selviää ja DI-boksikin ajaa periaatteessa saman asian.
samiko
13.11.2023 17:00:31
The Kalevala: Testattu, sieltä se hurina/häiriöäänet tuli.
Kun nyppäsi usbin irti pcn päästä loppu heti.

Tosin tuon tonexin käyttäminen pedaalin kautta on aika kömpelöä, niin täytyy tsekata saisiko tuota ohjattua tabletilla ja jos onnistuu aiheutuuko sieltäkin häiriötä.

Isot kiitokset neuvosta.

Jos sulla tietokone on läppäri, niin mulla on ainakin toiminut kun on hommien ajaksi ottanut läppärin pois seinästä ja puuhaillut vain akkuvirralla.
The Kalevala
14.11.2023 09:19:31
DI-boxi ei välttämättä auta kun luultavasti usb vuotaa virtaa piiriin joten kohina tulee efektillä joten sitä ei välttämättä saa di-boxilla pois.

Pöytäkoneella oon käyttäny, täytyy testata tota läppäri vaihtoehtoakin.

kiitos kaikille vinkeistä
The Kalevala
14.11.2023 09:21:20
täytyy vielä myös tutkia tuota häiriönpoistoa usb:n puolelta
Jaketsu
04.05.2024 17:38:56
Jatkanpa tänne puolelle kuumotteluani.

Onen sijaan olen nyt päätymässä ihan täysveriseen ToneX pedaaliin ja askartelevani midihirvityksen HX Stompin ja Xsonic Airstepin kera. Ehkä vielä Hotonen pikkuwahi vielä mukaan kuvioihin. Latasin tuon ilmaisen softaversion ja hyvistä soundeista olin todella vaikuttunut. IK:n omasta JMP collectionista löytyi yksi marsukaappaus jonka parissa vietin käytännössä koko sen 30 min testiajan, aivan jäätävän hyvä saundi ja tuntuma. Samaten kymmenkunta Amalgam Audion ilmaiscapturea testasin ja hunajata nämäkin. Toki vastapainona karmeaa paskaakin löytyi ihan surffailemalla. Softan käyttö vaikuttaa vähän kököltä, muttei niin pahalta kuin nettikeskustelujen pohjalta odotin. Pari kyssäriä:

1. Oletteko olleet tyytyväisiä livekäytössä? Equtusta vaatii varmasti, pääseekö laitteen omilla eq säädöillä maaliin asti?

2. Laitteesta itsestään lennosta hienosäätöjen tekeminen. Onnistuuko ilman päänsärkyä?

Kolmas kyssäri liittyy oikeastaan tähän suunnittelemaani kokonaisratkaisuun. Airstep on säädetty itselläni tällä hetkellä siten, että midi out -> HX Stompin midi in. Ensimmäiset kolme kytkintä ohjaavat Stompin Snapshotteja 1-3, 4 vaihtaa HX Stompin pedaalinäkymän ja presetti ylös/alas -näkymän välillä, viides puolestaan on viritin/tap tempo. Nyt jos kytkisin Stompin midi out/thrusta -> ToneX:n midi in, niin saanko ohjattua Stompin command centerillä ja program change komennoilla ToneX:stä haluamani presetit? Ja silti säilyisi nuo Airstepin toiminnot?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)