Aihe: Tulli ja vero EU:n ulkopuolelta
1
velipekka
22.02.2023 15:12:51
Sähkökitara UK:sta:
Kitara 500 puntaa ja postikulut 60 puntaa.
Tullilaskurin mukaan alveineen ja tulleineen 822,68 euroa.

Pitääkö jotain vielä lisätä tähän vai onko kärsittävä summa nyt tässä ?
Cancun
22.02.2023 16:38:31
velipekka: Sähkökitara UK:sta:
Kitara 500 puntaa ja postikulut 60 puntaa.
Tullilaskurin mukaan alveineen ja tulleineen 822,68 euroa.

Pitääkö jotain vielä lisätä tähän vai onko kärsittävä summa nyt tässä ?

Jos hoidat tulliselvityksen itse, niin se on siinä. Kuriirifirma ottaa käsittelymaksun jos haluat että se hoitaa selvityksen.
Pinewood
23.02.2023 06:42:23
Olen muutaman kerran äänilevyjä ja vaatteita Sveitsistä ja Englannita tilatessani törmännyt käytäntöön, että myyjä hoitaa nuo ylimääräiset kulut eli käytännössä ne ovat olleet nettisivulla laskettuna hintaan mukaan. Ja tosiaankin homma on toiminut noin. Musiikkikamoissa ei ole tullut vielä vastaan, mutta en paljon ihmettelisi, jos ainakin jotkut suuret toimijat joskus toimisivat noin.

Nytkin Postin appissa on yhden hiljattain tilatun lähetyksen yhteydessä teksti: "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi."
Shredator
23.02.2023 07:39:34 (muokattu 23.02.2023 07:39:57)

Posti perii vielä päälle oman käsittelymaksunsa, joka on kai 2,7€.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
basisti1971
23.02.2023 08:42:59
Moi.

Mulle tuli kaverin avustuksella koska sen enempää tunnuksia kuin pay-pay tiliäkään ei ole evilbaystä (kiinasta) joulun alla instrumenttia pienempi useamman satasen kikare, ja tuolloin postin käsittely/tullauskustannus oli 2,90€.

Fedex/Ups (en muista kumpi) toimi pari vuotta sitten toisin.
Tullauskulu oli(si ollut) ~5€/artikkeli ja maksimi oli jokunen kymppi/kolli, joten koska RockAutosta Jenkkilästä hankin isomman läjän osia useampaan kolliin jaettuna, oli kannattavampaa tullata itse.
Ekallakin kerralla oli varsin helppo jumppa, kiitos tullin sähköisen palvelun ja sen että kaikissa artikkeleissa oli valmiiksi myös tullinimike/numero.

Muutaman euron takia en ainakaan itse viitsisi tullata, mutta jos artikkeleita on enemmän ja huolitsija hinnoittelee /kappale, itse tullaamalla säästää pitkän pennin.

T:Samuli
erty
23.02.2023 10:00:52
Ite tullaaminen on nykyään tosi helppoa ja nopeeta verkossa. Monet myyjät esim. eBayssä on myös alkanut tarjoomaan/pakottamaan sitä et alvit maksetaan jo oston yhteydessä, jollon tavaraa ei enää tarvi Suomessa tullata. Tällön ei tarvi myöskään maksaa Postin käsittelymaksua.
Humanoid
23.02.2023 10:41:13
Fedexin kohdalla on melko tuttua, että tullauksesta ei tule tilaajalle yhtään mitään infoa. Joten aika monesti joutuu olemaan itse sinne asiakaspalveluun yhteydessä, että saa tuon maksun suoritettua. Ennen sitä kun paketti ei taatusti liikahda mihinkään.
basisti1971
24.02.2023 07:32:20
Moi.

Aiheeseen sinänsä OT:tä jollei FedExiä käytä, mutta muuhun kansainväliseen toimintaan liittyvää:

Humanoid: Fedexin kohdalla on melko tuttua, että tullauksesta ei tule tilaajalle yhtään mitään infoa. Joten aika monesti joutuu olemaan itse sinne asiakaspalveluun yhteydessä, että saa tuon maksun suoritettua. Ennen sitä kun paketti ei taatusti liikahda mihinkään.

Piti sposteista tarkistaa, ja FedEx:hän se mulla reilu 3 vuotta sitten huolitsijana oli.
Pommittivat tekstiviestein vartin välein kunnes nöyrryin laittamaan mobiilidatan päälle, mutta jatkotoimenpiteet vaativatkin tunnusten luomisen ja sivuilleen kirjautumisen.
Tuon jälkeen hoitui asiointi lähinnä sähköpostitse, tosin soittivatkin kun olisivat aivan ehdottomasti haluneet tullata :).

Jos tavara ei ole vielä heillä, asialla ei ole juurikaan merkitystä, mutta jos on jo, säilyttävät (/säilyttivät) ilmaiseksi vain kaksi vuorokautta, sen jälkeen maksaa 5€/vrk/kolli.
Ja aikaa on (/oli) 5vrk hoitaa tullin luovutuspäätös heille, muuten lähtee takaisin.

T:Samuli
18is9
24.02.2023 09:42:44

Itellä kävi vähän outo juttu, tilaisn Performaxen valmistajalta joka operoi Italiassa. Paketti lähti sieltä, mutta jämähti tulliin. Syy lienee että firma käyttää Asendia-nimistä kuriiria, ja se taas näkyy Sveitsin postina träkkäyksessä. Saapa nähdä saako nuo vapautettua tullista kun ne nyt kuitenkin ovat EU:n alueelta, laitoin Postille ohjeiden mukaan pyynnön, vai saako maksaa alvit ja tullit vaikka ei pitäisi.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
lukeman
14.11.2023 07:15:02
Ketju voi olla vanha, mutta aihe ajankohtainen.

No joo, haulla varmaan olisi löytynyt vastaus, mutta en ehdi etsimään. Tilasin Jenkeistä 2 kpl Kahler deluxe kielilukkoja jotka maksoivat yhteensä 18 dollaria + liki saman verran lähetyskuluja. Eilen tuli postia että lukot on jäänyt tulliin ja tarvii tullata sekä maksaa Postille 3,10 euron käsittelymaksu. Olin siinä luulossa että ei tarvi tullata, mutta pitääkö nykyään kaikki tullata vai vetivätkö vain vittuuttaan paketin sivuun? Ei ole tullut selvitettyä kun hyvin harvoin tarvii tilailla. Tässä taas tämä että ei huvittaisi maksaa periaatteesta enää ylimääräistä kun postit on jo kerran tullut maksettua.
jkiva
14.11.2023 08:08:24

lukeman: pitääkö nykyään kaikki tullata vai vetivätkö vain vittuuttaan paketin sivuun? Ei ole tullut selvitettyä kun hyvin harvoin tarvii tilailla. Tässä taas tämä että ei huvittaisi maksaa periaatteesta enää ylimääräistä kun postit on jo kerran tullut maksettua.

jees, nykyään kaikki pitää tullata

https://tulli.fi/kaikkitullataan
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
phiit
14.11.2023 09:25:08 (muokattu 14.11.2023 09:25:22)
jkiva: jees, nykyään kaikki pitää tullata

https://tulli.fi/kaikkitullataan

paits itellä ainakin näitte tulli tiukennusten jälkeen vielä yksikään paketti ole jäänyt tulliin vaikka tilaillu vinyyleitä ameriikan kehitysmaasta ja kiinasta pikkusälää, sukkana tullu läpi
lukeman
14.11.2023 11:05:37
Ok, kiitoksia vastauksista. Kaikki oleellinen siis selvisi. :) Omasta tilauksesta ja tyhmyydestä tai tietämättömyydestä pitää todeta että 18 dollarin osista + saman verran lähetyskulut, sain maksaa vielä tullille 13,01 euroa sekä postin paskamaksua sen 3,10 euroa. Siis 2 kpl kielilukkoja tuli maksamaan yhteensä 51,10 euroa. :)) Onneksi tuota sorttia ei tarvi tilailla kovin usein.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)