Aihe: Rumpuraidan "humanisointi"
1
faq1
20.08.2022 18:51:40
Laitan MIDI-rumpuraitaan editoinnin jälkeen lievää epätarkkuutta sekä ajallisesti mutta myös Velocity-arvoihin. Cubasessa asetan molemmat -5 - +5 -arvojen väliin. Tällöin konekivääriefekti vähenee ja rumpuihin saa hieman elävyyttä.

Yritän löytää sellaiset arvot, jolloin epätarkkuutta ei vielä juurikaan huomaa, mutta varmaan alitajuisesti sen jotenkin tajuaa.
Jucciz
21.08.2022 05:47:25
Mainio homma!
jPekka
26.08.2022 10:16:43

faq1: Mietin sitä, että kuinka paljon ohjelman tekemä epätarkkuus vastaa ihmisen soitossa olevaa epätarkkuutta? Saako koneen tekemään epätarkkutta siten että se groovaa?

Ihmisen, tai ainakin osaavan rumpalin, epätarkkuus on tarkoituksellista eikä satunnaista. No on siinä pieni satunnainenkin komponentti - ei kukaan ole täydellinen - mutta suurimmalta osalta täysin tarkoituksellista, jopa tietoista, meneekö tietty isku hieman eteen vai jälkeen metronomin kannalta "oikeasta" paikasta.

Tästä syystä suhtaudun ainakin itse hyvinkin kriittisesti rumpuraitojen "inhimillistämiseen" sattumanvaraisuutta lisäämällä. Useimmissa ohjelmistoissa on nykyään groove-kvantisointi-toiminto, jonka avulla iskujen taimia voi säätää mukailemaan jotakin (mahdollisesti oikean rumpalin soittamaa) hyvin groovaavaa midi- tms. tallennetta. Netistä löytyy myös kauppoja, joista voi ostaa eri tyylilajeihin istuvia valmiita rumpugrooveja kohtuuhintaan - ja käyttää niitä groove-kvantisoinnin pohjana tai ihan sinällään.

Mutta kukin toki tekee tietysti miten omalle musiikilleen ja sen tyylilajille luontevaksi näkee. Minun tapani toimii minulle, muttei välttämättä muille.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Danko
26.08.2022 10:21:19

faq1: Saako koneen tekemään epätarkkutta siten että se groovaa?

Erilaiset groove templatet on kehitetty nimenomaan tätä varten.
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)