Aihe: Miten paljon kappaleen ''tuttuus'' vaikuttaa mielipiteeseen?
1
Jester44
17.05.2022 23:01:54
Aloin miettiä, miten paljon se että kappale on ennestään tuttu (ja kenties ollut paljonkin kuuntelussa?) vaikuttaa siihen miten siihen suhtaudutaan?
En tykkää pop musiikista, paitsi Spice Girlsistä jollain tasolla, ehkä koska se oli 90-luvulla must juttu ja on tuttu ja herättää mukavia muistoja. Kaikki muu nykyinen radiokama menee oikeastaan osastolle roskakori.
Poikkeuksena jotkut autossa usein kuullut renkutukset vaikka Lady Gagalta, en koskaan kuuntelisi sellaisia kotosalla mutta autolla ajellessa ihan jees. Päätyneet siksi tutuiksi kun kuskattavat päihtyneet neitokaiset ovat niitä halunneet kuunteluun. Nostalgiako se siellä ilmoittaa itsestään? Siksikö omasta mielestä vanhoille klassikoille ei löydy mitään oikeaa haastajaa? Ei tarvitsekaan, hyviähän nuo on.. Olen metallimusiikin kuluttaja ja mikään uudempi metalli ei kolahda samalla tavalla kuin nuo mistä se ''fanitus'' alkoi, enkö anna niille muille edes mahdollisuutta?
McLeach
19.05.2022 09:24:48 (muokattu 19.05.2022 16:52:43)
Popin paristahan löytyy ihan parasta musaa, mitä viimeiseen 15 vuoteen on tehty. Otat pari kaljaa ja laitat miley cyruksen tai dua lipan soimaan. Kyllä se siitä lähtee.

Toki siinä pitää fiilistellä ihan muita asioita kuin bassokuvioita ja tomisoundeja. Rokin parissa harvoin enää tapahtuu mitään sellaista, joka syrjäyttäisi klassikot edes hetkeksi.
KaRa
20.05.2022 15:22:09
Ei tää megalle yhtään kuuma peruna ollut :)

Tuttuus varmasti merkitsee jotain, mutta se tuttuus voi olla laveampi käsite kuin joku justiinsa tietty biisi. Tietyt musiikilliset koukut ja tietyn tatsiset jutut kolahtaa jos siinä on sopivasti jotain vanhaa ja jotain uutta. Nostalgia on sitä että se on pelkästään tuttua ja turvallista.
Tähänhän perustuu se että bändi jota on kuunnellut aina, niin todennäköisesti tavalla tai toisella tulee aina tykkäämään ko. bändin uudestakin tuotannosta. Koska tajuaa sen bändin "jutun".
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
megatherium
20.05.2022 20:00:52 (muokattu 20.05.2022 21:18:40)
Itse kuuntelin pienenä suomalaista iskelmämusiikkia mutta klassinen musiikki kolahti siinä viimeistään 14 vanhana kuullessani sitä ensin esim. koulussa musiikintunneilla ja joitakin meiltä entuudestaan löytyneitä levyjä vaikka tietenkin äitinikin soitti pianolla klassisia kappaleita kunnes aloin itse tietoisesti kartuttamaan levykokoelmaani klassisella musiikilla, etunenässä Mozartilla, Haydnilla, Schubertilla ja Beethovenilla.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
21.05.2022 09:48:10 (muokattu 21.05.2022 12:04:40)
Se mitä vielä tähän tuttuuteen tulee musiikissa niin minusta tuntuu perin oudolta ja käsittämättömältä, suoraan sanoen pöljältä, että esim. konserteissa yhä esitetään niitä täsmälleen samoja teoksia joita voi kuunnella vaikka satoina eri tulkintoina levyltä, tuubista, spotifysta tai vaikka areenasta ja ylen radio 1:stä ja Yle klassiselta sen sijaan että esitettäisiin sellaista ohjelmistoa mitä yleisö ei entuudestaan tunne ja jota ei ole lainkaan levytetty ja ammennettaisiin esim. suomen sinfoniakirjallisuuden ehtymättömästä kaanonista teoksia jotka ansaitsisivat tulla uudelleen arvioiduksi ja tarjoaisivat uusia elämyksiä kuulijoille puhki soitettujen ja tuiki tuttujen teosten sijasta joita nytkin kuultiin eilisessä HKO:n konsertissa vaikka Tsekkoslovakian armeijan kunniaksi sävelletyssä ja sille omistetussa Janacekin sinfonietassa pari hyvää ja fanfaarimaista osaa onkin. Voitaisiin vaikka perustaa orkesteri joka esittäisi vain unohdettujen säveltäjien musiikkia jota ei voi kuunnella levyltä ja jota yleisö ei entuudestaan tunne lainkaan.

Hieman ärsyttää kun radiossa HKO:n konsertin väliajalla puhuttiin Leos Janacekin sinfonietasta niin minulle muodostui keskustelijoiden puheesta sellainen käsitys että yleensä sinfonietat ovat mittasuhteiltaan pieniä sinfonioita mutta eivät sellaisia puolituntisia järkäleitä kuten vaikka Janacekin Tsekkoslovakian armeijalla omistettu sinfonietta jossa sinfonietta sana on vitsi mutta voin oikaista tuon väärän tiedon sinfoniettojen kestoa koskien sikäli että myös mm. Lauri Saikkolan sinfonietta no 12 on järkälemäinen puolituntinen teos eivätkä muutkaan hänen sinfoniettansa paljon sen lyhyempiä ole mutta mikä surullista, niitä ei esitetä koskaan. Ilmeisesti tsekki on suomalaisellekin musiikkiväelle rakkaampi maa kuin suomi. HKO:kin esittää konserteissa tätä nykyä slaavilaista musiikkia ja Ondine levyttää balttilaista musiikkia mutta kuka esittää suomalaista musiikkia, kysyn minä vain? Itse olen kuten aiemminkin on tullut esille vankkumaton ja vannoutunut suomalaisen musiikin kannattaja jonka spesialiteettina ovat unohdetut ja kaanonin katveeseen jääneet säveltäjät jotka kuitenkin, sen vannon, ylittävät Sibban sinfonioiden sangen vaatimattoman laatutason.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Prophet
21.05.2022 16:21:06 (muokattu 21.05.2022 16:21:45)
megatherium: Itse kuuntelin pienenä suomalaista iskelmämusiikkia mutta klassinen musiikki kolahti siinä viimeistään 14 vanhana kuullessani sitä ensin esim. koulussa musiikintunneilla ja joitakin meiltä entuudestaan löytyneitä levyjä vaikka tietenkin äitinikin soitti pianolla klassisia kappaleita kunnes aloin itse tietoisesti kartuttamaan levykokoelmaani klassisella musiikilla, etunenässä Mozartilla, Haydnilla, Schubertilla ja Beethovenilla.

Eikö olisi ollut nautinto alkaa itse soittamaan klassista pianolla Aaronin pianokoulujen kautta?
megatherium
21.05.2022 17:07:42 (muokattu 21.05.2022 18:51:55)
Prophet: Eikö olisi ollut nautinto alkaa itse soittamaan klassista pianolla Aaronin pianokoulujen kautta?

Olisi kai. Äitini vei minut tutulle pianonsoiton opettajalle kylään ja tarkoituksena olisi ollut myös aloittaa piano opinnot hänen johdollaan mutten sitten ollutkaan riittävän innostunut aloittamaan soitto opintoja ja hanke kuivui kokoon mutta joskus myöhemmin pimputtelin itsekseni ja improvisoin olohuoneen pystypianolla mitä mieleeni juolahti.
megatherium
25.05.2022 14:32:32 (muokattu 25.05.2022 18:41:46)
Tuttuushan määrittelee pitkälti niin sinfoniaorkestereiden kuin henkilökohtaisenkin musiikkiohjelmistomme ja makumme taidemusiikin genressä vaikka niiden kesken saattaa olla paljonkin eroa ja vaikka suuri osa siitä musiikista joka on unohtunut arkistojen kätköihin lienee usein jopa emotionaalisesti vaikuttavampaa ja siten laadukkaampaa ja merkittävämpää kuin se kaikkein tutuin sinfoniaorkestereiden suomalainen repertoaari joka ei ole valikoitunut ja vakiintunut ohjelmistoon niinkään musiikillisen substanssin kuin historiallisten syiden ja vääristymien takia sattuman oikusta ja kun monet postromanttiset ja nyttemmin jo unohdetut mutta musiikillisilta kvaliteeteiltaan elinvoimaiset säveltäjät eivät ole kyenneet vakiinnuttamaan ja lunastamaan paikkaansa ohjelmistossa moderniin aikakauteen nähden anakronistisina säveltäjinä ja syrjäyttämään sieltä konservatiivisempaa ja emotionaalisesti vähemmän vaikuttavaa ainesta edustavaa ohjelmistoa vaan on itse tullut syrjäytetyksi kohutun uuden modernistisen säveltaiteen toimesta on kaanoniin ja ohjelmistoon muodostunut hyvin hämmentävä ja ristiriitainen koostumus ja asetelma kaikkein konservatiivisimman ja stereotyyppisimmän kansallisromantiikan ja toisaalta kaikkein radikaaleimman modernismin muodossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)