Aihe: Digitaalinen MesaBoogie?
1
hallu
09.05.2022 10:15:48 (muokattu 09.05.2022 10:17:48)
Olen erityisen mieltynyt kahteen Mesan mark vahvistimeeni (markIV ja markV). Nyt näyttää siltä, että edessämme on muutto pienempään asuntoon ja on mahdollista, että joudun toisesta noista luopumaan (mahdollisesti jatkossa molemmista). Aloin siis pohtimaan mitä vaihtoehtoja olisi.. tai oikeammin missä määrin nuo voisi korvata virtuaalisilla vastineillaan. Eli kysyn teiltä kokeneimmilta, että onko olemassa tietokoneella pyörivää Mesan mark mallinninta? tai vaikka erillislaitetta?

Ensin voisin kertoa, että olen pohtinut Kemperiä profiileineen korvaajaksi, vaikka varmaan yhden profiilin taakse ei kokonaista vahvistinta saa, niin voisihan niitä profiileja tehdä kaikista itselleni tärkeimmistä soundeista (käsittääkseni sillä pääsisi aika lähelle soittotuntumaa, vaikka täydellinen käyttökokemus ei lienekään mahdollinen). Lisäksi ymmärrän kyllä, että iso osa soundista ja soittotatsista tulee noista kaapeista jotka myös pitäisi mallintaa. Toiseksi, olen kokeillut tiotokoneella Logicin markmallia ja se muistuttaa aika etäisesti esikuvaansa ja soittotuntuma siitä puuttuu kokonaan. Olen myös ymmärtänyt, että Fractalin Axeen olisi rakennettu jonkinlainen Mesasimulaattori jota monet on kehuneet, mutta netissä esitellään lähennä vaan niitä mättösäröjä, jotka itselleni ovat aika yhdentekeviä.

Eli kliinit ja miedommat säröt ja dynamiikka ovat minulle tärkeitä. Toivoisin mallintimelta samanlaista herkkyyttä kuin esikuvallaankin on, että se haistelisi soittimen tarkasti ja kaikki kitarat kuulostaisivat ja tuntuisivat sillä erilaiselta (tämä on oman rajallisen kokemukseni mukaan mallintimille jonkinlainen akilleen kantapää tai ainakin vaikeaa). Ja lisäksi toivoisin, että mallintimessa olisi samanlaista "kiihkeyttä ja hehkua" kuin aidossa mark vahvistimessa.. semmoista "hyökkäävyyttä" ja intensiteettiä.

Mahtaako sellaista olla tietokonealustalla pyörivänä olemassa? Fractalin Axe on aika kallis ja hankalasti ostettavissa kun suomessa ei vissiin mikään kauppa sitä myy ja kalliskin se on, mutta hinta nyt tietenkin on tavalla tai toisella vain järjestelykysymys. Ja mainittakoot, että en ole vielä tehnyt päätöksiä mihinkään suuntaan ja ymmärrän joutuvani tekemään kompromissin, mutta yritän vain kartoittaa minkälaisen kompromissin joudun tekemään. Mainitsen myös, että kysymys ei ole putkivahvistimen äänenpaineesta vaan tilaratkaisuista joten tietokoneella pyörivä olisi kaikista paras ja erillislaite toiseksi paras. Jos ratkaisu vie tilaa yhtä paljon kuin tuo fyysinen vahvistin, niin sitten sekin jäisi vaihtoehtoksi jolloin en ehkä hankkisi koko masiinaa.
Skebaristi
09.05.2022 10:34:30

Tälläkin foorumilla esiintyvän Mikon firma ML soundlabs on ainakin tehtyt Mark-sarjasta plugarin:

https://ml-sound-lab.com/pages/amped-plugins

Ilmeisen tarkka mallinnus aidosta pelistä. Minulla ei ole juurikaan kokemusta oikeasta Markista, joten autenttisuutta on vaikea lähteä kommentoimaan. Hyviä saundeja tuosta joka tapauksessa saa ja soittotuntuma softaplugariksi on ihan hyvä.

Tuosta saa ladattua ilmaisen demon, joten sillä pääset ainakin tunnustelemaan, miltä elämä digitaalisella puolella tuntuu, ennen kuin tekee mitään peruuttamattomia siirtoja. :)

Oman kokemuksen mukaan soittotuntuma on vielä sellainen asia, joissa plugarit häviää näille hardware-vekottimille, kuten Kemper ja Axe (Quad Cortex vielä testaamatta), joskin on tuossakin tapahtunut viime vuosina huimaa kehitystä. Eniten noissa softissa häiritsee se, että ne eivät oikein ymmärrä kitaran volumepotikan käyttöä. Eli jos kitarasta rullaa volumea pienemmälle, niin softat ei reagoi samalla tavalla kuin oikea vahvistin. Sen sijaan esim Kemper handlaa minusta tämän asian erittäinkin hyvin.
www.facebook.com/mofojonesband www.instagram.com/mofojonesband
hallu
09.05.2022 10:42:26 (muokattu 09.05.2022 10:48:59)
Skebaristi: Tälläkin foorumilla esiintyvän Mikon firma ML soundlabs on ainakin tehtyt Mark-sarjasta plugarin:

https://ml-sound-lab.com/pages/amped-plugins

Ilmeisen tarkka mallinnus aidosta pelistä. Minulla ei ole juurikaan kokemusta oikeasta Markista, joten autenttisuutta on vaikea lähteä kommentoimaan. Hyviä saundeja tuosta joka tapauksessa saa ja soittotuntuma softaplugariksi on ihan hyvä.

Tuosta saa ladattua ilmaisen demon, joten sillä pääset ainakin tunnustelemaan, miltä elämä digitaalisella puolella tuntuu, ennen kuin tekee mitään peruuttamattomia siirtoja. :)

Oman kokemuksen mukaan soittotuntuma on vielä sellainen asia, joissa plugarit häviää näille hardware-vekottimille, kuten Kemper ja Axe (Quad Cortex vielä testaamatta), joskin on tuossakin tapahtunut viime vuosina huimaa kehitystä. Eniten noissa softissa häiritsee se, että ne eivät oikein ymmärrä kitaran volumepotikan käyttöä. Eli jos kitarasta rullaa volumea pienemmälle, niin softat ei reagoi samalla tavalla kuin oikea vahvistin. Sen sijaan esim Kemper handlaa minusta tämän asian erittäinkin hyvin.

Onpa hieno, vastaus tuli saman tien ja tuo Mikon firman softan ML5 näyttäisi olevan suoraan sitä mitä olen hakemassa eli virtuaalinen versio vahvistimestani. Video painotti särösoundeja mutta soundit oli ihan lupaavia. Lataan tuon kokeiluversion ja vähän tunnustelen, mutta jos se on yhtään sitä mitä olen hakemassa niin menee kyllä ostoslistalle (hinta nimittäin olisi erittäinkin soppeli ominaisuuksiin nähden). Kiitos sinulle.

E: niin joo, olen samaa mieltä kanssasi, että tietokonemallit klaaraa esim volan pakittamisen vähän luonnottomasti, mutta toinen mikä minua tietokonemalleissa vähän ärsyttää on, että kaikki kitarat tuppaavat kuulostamaan niillä samanlaisilta. Mutta periaatteessa tietokonemalleissa kai vaikuttaa aika paljon äänikortin laatu ja nopeus eli sisääntulevan signaalin ominaisuudet vaikuttanee siihen miten malli työstään tietokoneella selviää. Itselläni on vanha Focusriten kortti joka periaatteessa klaaraa tuon ihan hyvin, mutta olen myös suunnitellut, että jos softasta löytyy oikeasti varteenotettava vaihtoehto, niin kunnolliseen äänikorttiinkin voi panostaa.
phiit
09.05.2022 11:54:03
Amplitubella löytyy virallista Mesapakettia kuin myös Neural DSP:llä mainio Petrucci josta saa aikalailla mitä tahansa väännettyä kun vaan jaksaa vääntää
Shredator
09.05.2022 14:48:00 (muokattu 09.05.2022 14:51:39)

Olen käynyt kaikki läpi ja ML5 on se autenttisin plugareista.

Hardware-puolelta tykkäsin eniten pitkään HX Stompin versiosta, mutta myin senkin pois kun totesin Fractalin olevan lähimpänä aitoa.

Tuossa pari omaa testiä:

https://youtu.be/5c2rrTEKZQE
https://youtu.be/14bphNitEnQ
https://youtu.be/b3kVYO84WP0
https://youtu.be/SaepG-c_F_4
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
09.05.2022 15:04:44
Shredator: Olen käynyt kaikki läpi ja ML5 on se autenttisin plugareista.

Hardware-puolelta tykkäsin eniten pitkään HX Stompin versiosta, mutta myin senkin pois kun totesin Fractalin olevan lähimpänä aitoa.

Tuossa pari omaa testiä:

https://youtu.be/5c2rrTEKZQE
https://youtu.be/14bphNitEnQ
https://youtu.be/b3kVYO84WP0
https://youtu.be/SaepG-c_F_4

Kiitos, nuo sun videot on kyllä hyviä ja havainnollisia. En minä noiden soundeissa erottanut juuri mitään eroa. Noissa on tuo särömaailma esiteltynä, mutta reunarosot ja kliinit kiinnostaisi..... tutkailen niitä sitten itse ja ehkä voisin myös tehdä joskus videoita niistä..... jos osaisin.

Mutta tärkein kysymys kun sinulla on kokemusta noista kaikista, niin se soittotuntuma? plugi vs. erillinen laite vs. aito asia? luulen, että sillä Fractaalilla pääsee sinne aidon asian tontille, mutta miten tuo HX stomp? tai plugi? plugissa varmaan vaikuttaa äänikortti ja tietokonerauta ainakin jonkin verran soittotuntumaan.... luulisin.
hallu
09.05.2022 15:05:47
phiit: Amplitubella löytyy virallista Mesapakettia kuin myös Neural DSP:llä mainio Petrucci josta saa aikalailla mitä tahansa väännettyä kun vaan jaksaa vääntää

Kiitos, pitää tutustua niihinkin. Neural DSP on mulle vähän vieraampi masiina? niitä kai saa ostaa suomesta?
Shredator
09.05.2022 15:22:35

hallu: Kiitos, nuo sun videot on kyllä hyviä ja havainnollisia. En minä noiden soundeissa erottanut juuri mitään eroa. Noissa on tuo särömaailma esiteltynä, mutta reunarosot ja kliinit kiinnostaisi..... tutkailen niitä sitten itse ja ehkä voisin myös tehdä joskus videoita niistä..... jos osaisin.

Mutta tärkein kysymys kun sinulla on kokemusta noista kaikista, niin se soittotuntuma? plugi vs. erillinen laite vs. aito asia? luulen, että sillä Fractaalilla pääsee sinne aidon asian tontille, mutta miten tuo HX stomp? tai plugi? plugissa varmaan vaikuttaa äänikortti ja tietokonerauta ainakin jonkin verran soittotuntumaan.... luulisin.

Plugari on selkeästi huonompi kuin rauta. Ei siitä pääse mihinkään, vaikka olisi kuinka hyvät DAW:t sun muuta. Ite vedän UAD Apollolla, joten ei pitäisi siitä jäädä enää kiinni. ML5 kuitenkin plugareista selkeästi paras. Neural tuntui soittaessa plugarilta. Toki harjaantumatonta huijaa, mutta jos soittanut aidoilla kohta 20v, niin. . .

HX Stomp on hintaisekseen erittäin hyvä kunhan käyttää ulkopuolisia IR:iä. Tuntuma on kuitenkin lopulta aika tyypillinen Line6-tuotteille. Kompressoitunut, efekteissä jopa hiukan muovinen. Toki nekin kehittyy joka päivityksellä. Pidän tuon MK IV-mallinnusta selkeästi Stompin onnistuneimpana johon on selkeästi käytetty aikaa.

Fractal on lähempänä aitoa, tuntuma on myös lähempänä mutta toki on täysin eri hintaluokkaakin. HX Stompissa ja Helixissä on paras käyttöliittymä, ylivoimaisesti.
VesQ1986
09.05.2022 20:55:33
Ei Markki mutta Mercuriall Reaxis kannattaa kurkata läpi, TriAxista matkii ihan mallikkaasti ja pitkään ollut se "the Mesa plugari" , kliinipuoli vaikuttaisi ainakin itselle myös ihan kelvolta

Nykyään kai kuuluu Ampbox pakettiin joka on pohjasofta/loaderi johon saa ostaa firman muitakin plugareita jotka nekin hyviä

Hinnoittelu oli myös ihan järkevä ja usein alennuksessa
Shredator
09.05.2022 22:23:56

VesQ1986: Ei Markki mutta Mercuriall Reaxis kannattaa kurkata läpi, TriAxista matkii ihan mallikkaasti ja pitkään ollut se "the Mesa plugari" , kliinipuoli vaikuttaisi ainakin itselle myös ihan kelvolta

Nykyään kai kuuluu Ampbox pakettiin joka on pohjasofta/loaderi johon saa ostaa firman muitakin plugareita jotka nekin hyviä

Hinnoittelu oli myös ihan järkevä ja usein alennuksessa

Reaxis löytyy myös. Pitkään pidin sitä hyvänä kunnes ML5 tuli ulos. En ole koskenut sen jälkeen.
hallu
10.05.2022 21:52:21
Otin nyt tuon ML5 Trialin testiin ja on ehdottomasti lupaava. Standalone käyttöliittymä on simppeli ja antaa vahvistinfiiliksen, mutta tärkeät ääniasetukset on helposti ja havainnollisesti saatavilla kuten esim bufferin säätö, joka mahdollistaa lyhyen latenssin käyttämisen. Pitää vähän ajaa rinnakkain sitä tuon oikean vahvistimen kanssa, että huomaa missä asioissa eroja on, mutta ensimmäinen fiilis oli että on ehdottomasti sukua esikuvalleen. Olen siis varsin innoissani ja iloisesti yllättynyt. Tuossa testiversiossa on jotain pientä pätkimistä liittyen siihen Trialiversiosta muistutukseen ja pitää yrittää selvittää onko täysversiossa pätkimisiä vai liittyykö tämä siihen että käytän kokeiluversiota? sitten pitää vielä testata saako tämän toimimaan Logicin kanssa yhteen..... olisi aika mageeta jos tämän ML5 vahvistimen saisi Logicin vahvistin listaan samalla tavalla käytettäväksi muiden Logic vahvistimien ja kaappien kanssa.

ensimmäinen ajatus on, että jos täysversio ei pätki niin tämä voisi hyvinkin olla ostamisen arvoinen softa.
hallu
10.05.2022 22:57:14
Tein pikaisesti testejä kuulokkeilla ML5 vs. Mark5 +CabClone ja kyllä ML5 on tosi hyvä noissa minunkin soundimieltymyksissä tyyliin kliini ja reunaroso. Tuo äänen katkeilu vähän arveluttaa vielä, toivon että se olisi Trialversion rajoite, mutta en nähnyt tai ymmärtänyt nettisivuilla, että onko se. Ei oikein arvaa ostaa sitä jos se on tuollaista katkeilua ...... olisiko tämä minun tietokone vähän turhan mopo tolle softalle? tämä on jo aika vanha ja tuo äänikortti on samaa sukupolvea. Onko muilla ollut tällaista ongelmaa ML:n kanssa?
Antti1
10.05.2022 23:04:59
Demoversion ominaisuus se on.
hallu
11.05.2022 06:08:26
Antti1: Demoversion ominaisuus se on.

Kiitos, siinä tapauksessa tämä menee ostoslistalle ilman muuta. Tykkäsin todella paljon, soundi ja käyttökokemus tosi mieleen. Voisi olla tosi veikeää jos tällaisen saisi taabletillekin.
phiit
11.05.2022 11:05:35 (muokattu 11.05.2022 11:05:56)
hallu: Kiitos, siinä tapauksessa tämä menee ostoslistalle ilman muuta. Tykkäsin todella paljon, soundi ja käyttökokemus tosi mieleen. Voisi olla tosi veikeää jos tällaisen saisi taabletillekin.

Amplituben saa :)

edit: ja paljon muitaki hyviä nykysin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)