Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin johdotus - 50s tai moderni tai muu?
1 2
kalmerk
27.04.2022 21:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietoisuudeeni tuli, että on muutama tapaa kytkeä Les Paulin johdotusta:
 
a) 50s-tyyli, missä korkeat jää ennalle, jos kosket tonea, mutta volaa droppaa;
 
b) ja vastaavasti "moderni" johdotus, missä kirkkaat katoavat, kun pakitetaan volaa;
 
c) treble bleed, mikä yhdistää molempien hyvät puolet?
 
Tässäkin pohdittu asiaa, kun itselläkin kyseessä 2021-luvun 50s Standard Les Paul:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=242212&o=0
 
Lisävertailuna jos verrataan Fendereihin, niin saavatko sitten Gibsonit ollaa ikinä "liian" kirkkaat (mielestäni on humbuckerit aina ollut hieman tummia).
 
Niin kyselenkin, mitä mieltä ja minkälaisia kokemuksia on arvoisalla mnetin väellä kyseisestä aiheesta?
 
s151669
28.04.2022 10:12:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalmerk: Tietoisuudeeni tuli, että on muutama tapaa kytkeä Les Paulin johdotusta:
 
a) 50s-tyyli, missä korkeat jää ennalle, jos kosket tonea, mutta volaa droppaa;

 
Öh ? Tone ja volume toimii 50s -tyylissä samalla tapaa molemmissa. Paitsi että volumen pakittaminen ei tapa diskanttia. Ja tonen "väliasennot" on teoriassa epämääräisempiä.
 
Itsellä on 50s - kytkentä kaikissa luutuissa ja olen siihen omassa käytössä tyytyväinen. Kokeile.
 
Jos ei maistu niin värkkää Aki- mod: https://muusikoiden.net/artikkelit/884
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Metalkallo
28.04.2022 13:19:48 (muokattu 28.04.2022 13:20:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin 50's wiring kaikissa humbucker kitaroissa. Itse sanoisin, et 50's toimii hyvin blues ja rock musassa, ja modern toimii paremmin juuri raskaammassa musassa.
 
On olemassa myös vaihtoehto saada molemmat kytkimellä, mutta toki saattaa vaatia sitten uuden reiän kitaraan.
https://www.premierguitar.com/pro-a … chable-modern-retro-les-paul-wiring
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Durty
28.04.2022 19:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Itsellänikin 50's wiring kaikissa humbucker kitaroissa. Itse sanoisin, et 50's toimii hyvin blues ja rock musassa, ja modern toimii paremmin juuri raskaammassa musassa.
 
On olemassa myös vaihtoehto saada molemmat kytkimellä, mutta toki saattaa vaatia sitten uuden reiän kitaraan.
https://www.premierguitar.com/pro-a … chable-modern-retro-les-paul-wiring

 
Ei tarvita uutta reikää, jos käyttää push-pull -potikkaa.
 
Metalkallo
28.04.2022 19:42:27 (muokattu 28.04.2022 19:43:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: Ei tarvita uutta reikää, jos käyttää push-pull -potikkaa.
 
Äh niin joo, unohdin täysin sen olemassaolon :)
 
Tuollainen 50's - modern kytkin push pullilla olis kyllä ihan jees lisä uusiin kitaroihinkin, kun toisi monipuolisuutta.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Laulava Kylätohtori
28.04.2022 20:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse diggailen 50's kytkennästä. Moderniin junttaan tosiaan saatta omasta mielestänikin sopia moderni kytkentä paremmin, mutta vähänkään vintagemmassa menossa, 50's kytkennässä on puolensa. Soittipa mitä tahansa, suosittelen ainakaan kokeilemaan.
 
Eikä tuolla mitään night and day -eroa ole kuitenkaan.
 
Joskus kokeilin muutamia treble bleed -kytkentöjä, mutta ne olivat mielestänä vähän luonnottaman kuuloisia. Varmaan, kun jaksaisi hieroa tuota aki-modia, niin löytyisi hyvät arvot vastuksille.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
28.04.2022 22:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laitan King Tone Switchin seuraavaan projektiin.
 
msalama
29.04.2022 05:24:46 (muokattu 29.04.2022 05:25:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku muu tietysti, koska tonepotikoillahan ei kukaan tee mitään. Eli kytkin järveen, 2 x 500K audiopotikkaa rinnan kiinni jakkibussiin, mikkiulostulot keskitapseihin ja presto! Näppärä portaaton pickup-blenderi/mikseri ilman kaiken maailman typeriä kytkimiä!
 
Niin ja mähän siis meinaan tehdä ton ihan oikeasti mun skujutelelle :D
 
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
XTL
29.04.2022 10:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekin olen alkanut tykkäämään 50s kytkennästä. Siitä tosin on lähinnä iloa jos usein pitää volumea vajaalla. Hauskaa siinä on myös se että jos volume on vähän pienemmällä niin tone ei olekaan pelkkä diskanttileikkuri vaan jännästi ensin jotenkin pudottaa räikeyttä ja vasta ihan loppuasennossa lisää muminaa. Pitäis joskus ehkä jaksaa testata vielä lisää konkkien arvoja.
 
Ajatuksena on myöskin testata joskus miltä stratomallinen kytkentä tuntuu jos tonen siirtää "toiselle puolen". Ilmeisesti teleissä joskus on noin ollut tehtaaltakin?
 
Metalkallo
29.04.2022 10:48:12 (muokattu 29.04.2022 10:57:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse diggailen 50's kytkennästä. Moderniin junttaan tosiaan saatta omasta mielestänikin sopia moderni kytkentä paremmin, mutta vähänkään vintagemmassa menossa, 50's kytkennässä on puolensa. Soittipa mitä tahansa, suosittelen ainakaan kokeilemaan.
 
Eikä tuolla mitään night and day -eroa ole kuitenkaan.

 
Moderni on hyvä raskaassa musassa kun se antaa hieman enemmän paksuutta soundiin eli jytkyä, ja kun varmaan aika moni edes koskaan koskee kitaran volumeen hevissä?
 
Eihän se 50's vs modern ero nyt yö ja päivä ole juu, mutta 50's vaikuttaa soundiin myös volumen ja tonen täysillä ollessaan eli soundi on hieman kirkkaampi silloinkin vaikka yleensä sanotaan, ettei eroa olisi tuolloin mikä vaikuttaa olevan vale ainakin omasta mielestäni koska selvästi kuulen eroa jopa tuolloin.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
XTL
29.04.2022 13:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan lopulta hyvä myös määritellä että varmasti puhutaan samoista asioista jos tästä syntyy pidempäänkin juttua. Ehdotan tästä referenssiä kun siinä löyty hyvä kuva:
 
https://www.premierguitar.com/diy/mod-garage/tone-pot-wiring
 
(https://web.archive.org/web/2021111 … .com/diy/mod-garage/tone-pot-wiring)
 
Oma mielipide on myös että kun volume on "täysillä" niin in ja out on toisiinsa oikosulussa eikä tonen sijainnilla voi olla vaikutusta. Todellisuus on toki erilainen koska komponentit ei ole ideaalisia, mutta en usko että sillä on kuultavaa vaikutusta yksinään ilman muuta muuttujaa.
 
Siinä ois labrauksen paikka tuon vääräksi todistamisessa ellei minun päättelyssä ole vikaa :)
 
kalmerk
29.04.2022 20:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkkeistä, tämä on aika selvä nyt. Uudet mikit tulivat tänään taloon, eikä muuta kun kokeilemaan.
 
Janne19691
30.04.2022 08:30:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa olen yrittänyt tykätä 50's kytkennästä kun omissa ajatuksissa "senhän täytyy olla parempi kun se on vintagea". Mutta en ole tykännyt. Edellisestä testistä on jo vuosia joten en enää muista mikä kohta ei miellyttänyt. Omaan korvaan ero oli kuitenkin selkeä.
 
Rule #1: There are no rules.
elon arska
30.04.2022 08:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne19691: Pari kertaa olen yrittänyt tykätä 50's kytkennästä kun omissa ajatuksissa "senhän täytyy olla parempi kun se on vintagea". Mutta en ole tykännyt. Edellisestä testistä on jo vuosia joten en enää muista mikä kohta ei miellyttänyt. Omaan korvaan ero oli kuitenkin selkeä.
 
Sama. Moderni kytkentä treble bleedillä on hyvä ratkaisu ollut.
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Metalkallo
30.04.2022 11:52:07 (muokattu 30.04.2022 12:00:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne19691: Pari kertaa olen yrittänyt tykätä 50's kytkennästä kun omissa ajatuksissa "senhän täytyy olla parempi kun se on vintagea". Mutta en ole tykännyt. Edellisestä testistä on jo vuosia joten en enää muista mikä kohta ei miellyttänyt. Omaan korvaan ero oli kuitenkin selkeä.
 
Se on täysin omakohtaista mikä kytkentä sopii kenellekin. Se mistä et silloin tykännyt oli varmaankin se miten 50's:ssä volume ja tone potikat toimii keskenään vuorovaikutuksessa, kun taas modernissa ne toimii erillään omana komponenttinaan.
 
Itse tykkään 50's kytkennässä siitä miten se tuo mikkien "oikean" soundin esiin. Bassoa ja muuta saa aina lisättyä jos haluaa, ja putkivahvarit on yleensä paksumman kuuloisia kuin trankut tai tietokoneella simulaatiot, niin 50's on hyvä alusta. Tietenkin tykkään myös siitä miten vol ja tone käyttäytyy keskenään, kun niillä saa vähän enempi eri variaatioita soundissa.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Laulava Kylätohtori
30.04.2022 12:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne19691: Pari kertaa olen yrittänyt tykätä 50's kytkennästä kun omissa ajatuksissa "senhän täytyy olla parempi kun se on vintagea". Mutta en ole tykännyt. Edellisestä testistä on jo vuosia joten en enää muista mikä kohta ei miellyttänyt. Omaan korvaan ero oli kuitenkin selkeä.
 
Yhdessä stratossa kävi näin, että jostain syytä tykkäsin siinä enemmän modernista kytkennästä ja 50's kokeilun jälkeen palautin sen moderniksi. Telessä 50's toimii hyvin.
 
Toisaalta tekisi mieli vähän tutkiskella treble bleediä vielä tarkemmin...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
01.05.2022 08:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin oman LP:ni jättää tuohon 50s -tilaan. Toimi mun mielestä hyvin :P
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Janne19691
01.05.2022 09:04:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen treble bleediäkin käyttänyt Les Paulissa. Se oli tosin vain kaulamikissä. Nyt on kaulamikissä Peter Green modaus joten poistin treble bleedin.
 
Tuo 50's kytkennän volumen ja tonen interaktiivisuus on kyllä asia johon en ole perehtynyt. Sen verran lyhyeksi jäi ne testit. Se voisi vaatia pidemmän testin.
 
Rule #1: There are no rules.
aristoteles666
01.05.2022 14:42:22 (muokattu 01.05.2022 14:42:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Yhdessä stratossa kävi näin, että jostain syytä tykkäsin siinä enemmän modernista kytkennästä ja 50's kokeilun jälkeen palautin sen moderniksi. Telessä 50's toimii hyvin.
 
Toisaalta tekisi mieli vähän tutkiskella treble bleediä vielä tarkemmin...

 
siis oikea 50's kykentä Telessä on että on tallamikki, kaulamikki ja kaulamikki konkalla joka tekee siitä tosi tumman,
Epäilen että pidät siitä koska se kolmas asento on täysin hyödytön ja oli sitä varten että toinen kitaristi soittaa "basso" kuvioita.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laulava Kylätohtori
01.05.2022 19:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: siis oikea 50's kykentä Telessä on että on tallamikki, kaulamikki ja kaulamikki konkalla joka tekee siitä tosi tumman,
Epäilen että pidät siitä koska se kolmas asento on täysin hyödytön ja oli sitä varten että toinen kitaristi soittaa "basso" kuvioita.

 
Tarkoitin tätä täällä mainittua 50's kytkentää. Tuo originaalihan on esim. Avri teleissä. Olen soittanut ja se oli tosiaan käyttökelvoton käytännössä kaikkiin sovelluksiin.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «