The Jack 31.03.2022 18:28:02 | |
---|
KaRa: Relikkiä voi ostaa sellasella romuralli -asenteella. Että ei tarvitse varoa kun on jo valmiiksi sisäänajetun näköinen. Enpä tiedä. Jos nyt vaikka kymppitonnin maksava 60-luvun rock-jumalan hien kyllästämältä näyttävä lakkapinnaltaan hilseilevä Murphys Labin lespa putoaa kivilattialle. Siitä sitten kaula murtuu ja bodyyn tulee sellaisia koloja ja lohkeamia mitä putoamisesta nyt tosielämässä tapaa tulemaan. Ei se ole kivaa. En ole tainnut vielä tähän ketjuun itkeä relikoinnin tarpeettomuudesta, niin sanotaan kertaukseksi. Ostaa vaan +10 vuotta vanhan nitrolakatun kitaran, niin se on jo valmiiksi siipeensä saaneen näköinen tai sitten soittelee sillä hetken aikaa mikäli kitara on ollut vähällä käytöllä. Itse en kolhi kitaroita koskaan, mutta soittotekniikka ja ehkä runsaahkokin hikoilu naarmuttaa ja vie kiillon kitaroiden pinnasta turhankin nopeaan. Tämä siis pätee lähinnä nitrolakattuihin kitaroihin. |
KaRa 31.03.2022 19:11:28 | |
---|
The Jack: En ole tainnut vielä tähän ketjuun itkeä relikoinnin tarpeettomuudesta, niin sanotaan kertaukseksi. Ostaa vaan +10 vuotta vanhan nitrolakatun kitaran, niin se on jo valmiiksi siipeensä saaneen näköinen... . Niin? Eli relikki. Onko se niin justiinsa onko relikoitunut tarkoituksella vai tarkoituksettomasti. Ihan sama. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
KaRa 31.03.2022 19:17:30 (muokattu 31.03.2022 19:21:40) | |
---|
Henk.koht riippuu kitarasta miten siihen suhtaudun. Jotain kiiltävää ja naarmutonta puoliakustista jazzkitaraa katson vähän tarkemmin miten ja minne laitan nojaamaan. Paitsi jos vahinkojen kumuloituessa se alkaa saamaan väkivallan jälkiä enemmän niin välinpitämättömyys kasvaa ja luonne ja suhtautuminen muuttuu enemmän rebeliyden suuntaan. Mut lähtökohtasesti taas jotkut stratocasterit on mulle vasaroita jotka lojuu miten sattuu ja niillä hakataan ja tehdään duunit rasvalenkkarin mentaliteetilla. Se suhtautuminen näkyy soitossakin, mitä ja miten soittaa. Jotain hienovireistä jazzia kun soitetaan "vähän" eritavalla ja eri asenteella kun rokkiröytämistä. Liittyy siihe miten suhtautuu soittimeen. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
Mikko1978 31.03.2022 20:30:45 | |
---|
KaRa: Relikkiä voi ostaa sellasella romuralli -asenteella. Että ei tarvitse varoa kun on jo valmiiksi sisäänajetun näköinen. Eipä tule kyllä varottua tai soitettua romuralliasenteella riippumatta siitä, onko kitara relikoitua vai uutuuttaan kimalteleva relikoimaton. |
KaRa 31.03.2022 20:43:01 | |
---|
Suosittelen romuralli asennetta. Yrittäminen jää yrittämiseksi. Flow vaatii heittäytymistä ja heittäytyminen vaatii romurallia ;--) Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
jkiva 31.03.2022 22:22:26 | |
---|
|
Mikko1978 01.04.2022 06:01:52 (muokattu 01.04.2022 06:02:23) | |
---|
Onneksi ei tarvitse kysyä lupaa miltään mestarilta sen suhteen, että voinko tehdä tai ostaa mieleisen kitaran ihan vain omien mieltymysteni mukaan - olipa kyseinen kitara sitten relikoitu tai ei. Dusty Hill ja Billy Gibbons menivät jopa niin pitkälle, että soittelivat kitaroilla, joiden reliikki-look oli näppärästi vain printattu muovikalvoon. Mahtaa siinä mestarit olla ihmeissään ja polttaa roviolla tuollaiset keretiläiset. |
msalama 01.04.2022 07:11:14 (muokattu 01.04.2022 07:27:47) | |
---|
No mä sanoisin, että kitaralla pitää rallata, mutta romurallata... no ei. Tulee niitä dingejä ja skraaduja muutenkin jos pitseriannurkkaan menet vetämään, joten minkä ihmeen takia niitä pitäisi sitten ehdoin tahdoin hankkia vielä lisää? Niin ja itse olen muutenkin nykyään sillä linjalla, että vintaaki-vanhukset jätetään joka tapauksessa kotiin ja sinne rymybaariin mennään vetämään uudemmilla, mutta mähän nyt toisaalta olenkin tämmönen pahainen muniinpuhalteleva hienohelma :D Mutta joo, on mulla yksi relikoitukin, eli vm. 2009 MIM FSR Roadworn Olympic White Tele Deluxe, ja sepä onkin ihan helvetin hyvä ja edellisten omistajien toimesta vähän soitettu skitta (ja harvinainenkin, tekivät kuulemma näitä 72:n kappaleen erän). Keinovanhennukset eivät kylläkään sinänsä kiinnosta, mutta aika jännästi ovat onnistuneet siitä kuitenkin tekemään jo tehtaalla sisäänajetun! Ohut sellumaali näyttää kivalta ja takaa lakaton kaula 12" radiuksella ja jumboilla on yksi nopeimpia soittaa mitä mulla on ollut, joten onhan näissä kyllä tiettyä ideaakin... Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
jkiva 01.04.2022 08:19:50 | |
---|
Mikko1978: Onneksi ei tarvitse kysyä lupaa miltään mestarilta sen suhteen, että voinko tehdä tai ostaa mieleisen kitaran ihan vain omien mieltymysteni mukaan - olipa kyseinen kitara sitten relikoitu tai ei. Jeps! Vapaa maailma, jokainen saa ostaa ja käyttää ihan mitä tykkää. Itse olen vähän tuota Walter Troutin koulukuntaa, luonnollisen kuluminen on jees, tehdastekoinen... no feikkiä. Sitä en ainakaan ymmärrä, että niiden relikoitujen hinnat on niin korkeita feikkaamattomiin nähden. Että luonnollinen pieni kuluminen yleensä laskee hintaa, mutta jos se on keinotekoista ja enemmän, niin se nostaa hintaa. Missä kohtaa se kääntyy arvoa alentavasta arvoa nostavaksi? Eli juu, varsinaiseen kysymykseen... voisin ostaa relikoidun kitaran, jos se olisi hyvä eikä maksaisi maltaita. En sitä säiky, mutta relikointi itsessään ei ole myöskään syy ostaa jotain kitaraa. |
phiit 01.04.2022 08:54:52 (muokattu 01.04.2022 08:55:08) | |
---|
En osta relikoituja koska en osta valmiiksi rikkinäisiä farkkujakaan |
Mulla ei ole oikeastaan mitään erityistä mielipidettä relikoiduista kitaroista. Tapauskohtaista. Periaatteessa en ole ollut valmis maksamaan ylimääräistä relikoinnista, mutta kieltämättä tyylillä relikoiduissa kitaroissa on oma viehätyksensä. Mulla on tällä hetkellä kolme relikoitua kitaraa. Niissä viehätti heti kättelyssä mainio soittotuntuma ja soundi. Kaikki ovat miedosti relikoituja. Yksi on Vintage-merkkinen edullisen hintaluokan vehjes ja kaksi Fenkkuja. Vastaavilla spekseillä olevaa kuin Fender CS '57Journeyman Strato ei löydy relikoimattomana, joten tuon kitaran kohdalla relikointi tuli "kaupan päälle", vaikka se ei ollut valintakriteeri. In Finland we have this thing called "diu diu". |
Pinewood 01.04.2022 09:38:01 (muokattu 01.04.2022 10:15:05) | |
---|
jkiva: Sitä en ainakaan ymmärrä, että niiden relikoitujen hinnat on niin korkeita feikkaamattomiin nähden. Että luonnollinen pieni kuluminen yleensä laskee hintaa, mutta jos se on keinotekoista ja enemmän, niin se nostaa hintaa. Missä kohtaa se kääntyy arvoa alentavasta arvoa nostavaksi? Kannattaa katsoa muutama hyvä relikointivideo YouTubesta, niin on helpompi ymmärtää, miksi laadukas relikointi maksaa ja miten yksityiskohtaista ja vaikeaa se on. Lisätyötä voi olla moninkertainen määrä uuden kitaran tekemiseen verrattuna. Itse arvioin relikoinnin tasoa ensisijaisesti sen perusteella, miltä se tuntuu käteen ja näyttääkö kitara aidosti käytössä kuluneelta vai ei - ja näyttääkö se yleensäkään hyvältä. Ja siinäkin on eroa, miltä kitara näyttää läheltä omassa kädessä katsoen ja miltä se näyttää kauempaa tarkasteltuna. Hyvä relikointi on tehty perusteellisesti pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä uuden kitaran kolhiminen tai naarmuttaminen ei mielestäni ole relikointia. Relikointi on ajatuksellisesti lähempänä restaurointia (entisöintiä), rekonstruktiota (vanhan kaltaisen tekemistä) ja reproduktiota (jäljentämistä tai kopion tekemistä). Itse olin todella pitkään relikointeja vastaan, mutta mieli muuttui. Pakko oli lopulta myöntää, että hienot relikoinnit ovat hienoja - ja hankkia yksi. Fenderin reliikkitasot https://youtu.be/vihsGJZGQbk |
p130 01.04.2022 09:43:48 | |
---|
Hyvällä maulla ja hyvin tehty relikointi näyttää hyvälle, mutta ei se itse soitinta paranna, eikä ole ainakaan mulle syy maksaa ylimääräistä. Fendereistä on eniten kokemusta, yleensä CS-kama on tehty tyylillä ja maltilla. Joitakin ärsyttäväksi käyviä maneerejakin on, vaikka lavan dekaalin överi tummentuma. Se on mahdollinen, mutta ei erityisen yleinen aidoissa asioissa. Onneksi tupakanpolttamaa ei lavassa enää ole oletusarvoisesti ;/ Aidossa vanhassa 50+ ikäisessä soittimessa on käytännössä aina jotain jälkiä jostain "luonnottomasta" kulumisesta ja käyttäjän/huoltajan typeryydestä, jota haukuttaisiin epäaidoksi relicissä. Esimekiksi pyyhkäisty nitrolakkapintaa liian kovalla puhdistusaineella tai jotain vastaavaa, ei sen aina tarvitse olla ylimääräinen routtaus.... Mun mielipide on siis aika neutraali, ei (hyvä) relikointi ole syy ostaa tai olla ostamatta. Sellaisen voi ostaa, jos asiat on muuten kohdallaan. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
KaRa 01.04.2022 09:53:49 (muokattu 01.04.2022 10:21:22) | |
---|
Mut sinänsä ihan mielenkiintonen ilmiö kuinka paljon tunteita tai mielipiteitä ylipäätään herättää se onko kitarassa naarmu tekemällä tehty vai vahingossa tullut. Uskottavuus on joku kummallinen meriitti-asia. Videon papparainenkin selittää sellaseen sävyyn ikäänkuin soittaja ei ole soittaja jos kitaran naarmu ei ole tullut vahingossa ja samaan aikaan kuitenkin puhuu että naarmut pitää "ansaita" ikäänku se olis tarkoituksenmukaista sitten kuitenkin. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
Alfons Åberg 01.04.2022 10:19:28 | |
---|
phiit: en osta valmiiksi rikkinäisiä farkkujakaan Sama. Mulla ne tuntuvat relikoituvan ihan itsestään, puntit rispaantuvat ja jopa merkkifarkut ratkeavat haaroista noin vuodessa. tämä ei olekaan paska housuille |
abassimo 01.04.2022 11:16:52 | |
---|
Jos on useampia nitrolla viimeisteltyjä soittimia, niin onnea niiden luonnollisen kulumisen kanssa jos kaikkia siis soittaa ja haluaa tollasen kuluneen lookin tai tatsin. Sitä yhtäkin soitinta pitää soittaa ainakin 10 vuotta himassa useita tunteja päivässä, että saadaan halutunlainen tulos. Siinä voi olla ettei yhdellä ihmiselämällä ehi saamaan ajettua kaikkiin soittimiin tollasta jos niitä on enemmän, jolloin pitää relicin puoleen kääntyä. Hyvä esimerkki on mun tän hetken ykkösbasso jolla on veivattu ihan kiitettävä määrä kotioloissa ja reeniksellä, eikä siinä ole sellaista luonnollista kulumista käytännössä syntynyt yhtään. Bodyssa oli jo ostovaiheessa sellanen pieni relic. Pari skraadua saanut aikaan siihen kokoomisvaiheessa kun oli jotain roskaa bodyn alla ja vedin sitä pöytää vasten jostain syystä, hieman vitutti silloin :D Suddenly diu diu |
ibnz 01.04.2022 11:22:17 | |
---|
Huomenna sitten! |
msalama 01.04.2022 12:32:00 | |
---|
Ja tosta sit yheksändonaa? Juu ei kiitos. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |
Kuha 01.04.2022 13:06:09 | |
---|
Old Fenders never die |
msalama 01.04.2022 14:08:41 | |
---|
Kliffa Tele, kelpais mullekin. HNGD! Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/ |