Aihe: Plugarien määrä ja tarpeellisuus
1 2
dottor3
08.03.2022 14:54:55 (muokattu 08.03.2022 16:44:40)
Täällä yksi umpimaallikko, joka pyrkii työn puolesta saamaan käsityksen DAWien päällä pyörivien plugareiden toimialasta miksaus- ja masterointipuolella. Selasin kovasti vanhoja lankoja, mutta keskustelu kääntyi usein yksittäisiin plugareihin tai itse studiotyöhön, joten päätin perustaa aiheelle erillisen ketjun. Toivoisin kovasti, että te aiheesta enemmän ymmärtävät jakaisitte alle ajatuksianne! Tässä syöttinä listaus askarruttavista asioista:

Kuinka hyvät lähtökohdat DAWien omat ominaisuudet ja ilmaiseksi ladattavat plugarit äänituotantoon antavat? Työtä ammatikseen tekevät varmasti ostavat ja käyttävät lukuisia liitännäisiä, mutta pohdin kuinka harrastajat ja esimerkiksi ammattilaisiksi pyrkivät maksullisiin plugareihin suhtautuvat (must-have vai nice-to-have).

Kuinka laajoja plugaripaletteja alan toimijoilla on? Onko tyypillistä, että yksittäistä kanavaa varten on hankittu lukuisia plugareita (esim. laulukanavaan Melodynen perään muitakin palikoita)? Tässäkin varmasti isoja käyttäjäkohtaisia eroja, mutta kuulisin mielelläni teidän ajatuksia!

Miten suhtaudutte plugareiden hankkimiseen yleisellä tasolla? Tähän sopisi ehkä esimerkinomainen vertailu golfmailojen ja uistinpakin välillä: ostetaanko valitut plugarit "kerralla" vuosiksi käyttöön vai päivitetäänkö palettia tasaisin väliajoin, kun uusia versioita julkaistaan ja vanhoja laitetaan alennuskoriin.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! Tämä on kyllä huippupalsta, paljon hyödyllistä ja spesifiä tietoa toimialalta.
Mikael
08.03.2022 16:23:44

Suosittelen aloittamaan sillä mitä DAW tarjoaa vakiona. Useimmat ohjelmat tarjoavat aivan hyvät työkalut lähes kaikkeen audiopuuhasteluun - ainakin aluksi.
Fuzz is Clean!
askomiko
08.03.2022 17:26:22
Plugareihin iskee GAS kuten kaikkeen muuhunkin. Kiva mainos ja kivan näköinen käyttis ja halpa hinta, hetihän se ostetaan. Olipa käyttöä tai ei.

Niinkun vaikka Audiothing Noise. Miksi? En tiedä, mutta pakko ostaa.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
KaRa
08.03.2022 18:37:13 (muokattu 08.03.2022 18:37:32)
Mulla ei mitään gasia ole plugareihin. Suurin osa käyttämistäni plugareista on ilmaisia ja vanhoja. Tuttuja ja turvallisia.
Epäsäännöllisen säännöllisesti koitan jotain uutta plugaria huvin vuoksi, mutta 90% todennäköisyydellä se jää kokeiluksi. Harvoin, mutta joskus uusi plugari jää pysyvästi palettiin. Useinhan uudet plugarit ovat vain visuaalisesti nättejä eikä mitenkään mullistavia. Äänen käsittely ja miksaaminen kun perustuu loppujenlopuksi aika yksinkertaisiin asioihin. Itse en jaksa arvostaa nättejä plugareita, suurin osa käyttämistäni on aika karun näköisiä, mutta olen tottunut.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Mikael
09.03.2022 08:56:52

Mullahan on siis kyllä tonneittain liikaa vuosien varrella kerääntyneitä plugareita, mutta silti uskoisin että pytysyisin ihan hyvin miksaamaan suuren osan kaikesta ihan hyvin Pro Toolssin mukana tulevilla perusplugareilla ja jos nyt voisin neuvoa nuorempaa itseäni, niin kehottaisin säästämään rahat ja opettelmaan käyttämään ainakin aluksi niitä perustyökaluja. Ellei sit jo olisi valmiiksi mielessä jotain tiettyjä asioita joiden soundia tuntuis kaipaavan.

Ja sit sitä mukaa kun eteen tulee tilanteita ja tarpeita mitä todella tuntuis tarvitsevan/haluavan niin siitä vaan. Iso osa valmistajista säännölliseti pitää myöskin plugareitaan tarjouksissa (holiday sales, black friday, end of the year...) joten itse oon keskittänyt himot noihin ja "säästänyt".

Väistämättä varmaan ainakin useimmille meistä kuitenkin lopulta syntyy himo kaikenlaiseen tarpeelliseen ja tarpeettomaan, joten kannustan vaan olemaan aloittamatta jostain valtavasta määrästä asioita, mikä helposti johtaa siihen ettei suurta osaa niistä tuu edes käytettyä tai otettua haltuun. Itelle näin kävi joskus aikanaan wavesin jonkun gold/platinium-setin kanssa, mikä tuntui silloin jotenkin hienolta :D
Fuzz is Clean!
anapena
09.03.2022 11:20:04
Kyllä uusi ja kivannäköinen plugari piristää tekemistä. Usein päivitysten suhteen kuitenkin huomaa, että puolet on vain uutta kuosia. Uusia ominaisuuksia pidetään ehkä hetki pöytälaatikossa ja annostellaan sopivasti? Parin Wavesin lempiplugarin kanssa jäin empimään uusien asennusmaksujen kanssa, huomasin että oikeastaan samat soundit löytyivät muista plugareista hetken testailujen jälkeen. Mutta voi olla, että Waves saa rahani vielä joskus. Kyllä mulle plugarin visuaalinen puoli on aika tärkeä, semmoista fiilistelyä kuitenkin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jucciz
09.03.2022 11:34:16
Sivumennen sanottuna Wavesin lisenssisysteemi, samoin kuin iLok, ovat ihan uskomatonta paskaa: raikas tuulahdus jostain 90-luvun hämäristä.
anapena
09.03.2022 11:50:42
Jucciz: Sivumennen sanottuna Wavesin lisenssisysteemi, samoin kuin iLok, ovat ihan uskomatonta paskaa: raikas tuulahdus jostain 90-luvun hämäristä.

Joo, ne kyllä vaatii semmoista omanlaistaan fiilistä ja asennetta. Onkohan ne joidenkin laiskojen jenkkien sepittämiä hommia, Digidesign/Avidkaan ei lie kovin ketteriä ole olleet, viimeksi ehkä 90-luvulla? Toisaalta arvostan kyllä verkkaista ja vakaata olemista.
Mikael
09.03.2022 14:12:31

Toki ulkoasu vaikuttaa, mut viime aikoina itellä isompi merkitys on käyttöliittymän toimivuudella. Hyvänä esimerkkinä nykyinen to-go kompuraplugari TrackComp2, joka ei muistuta ulkoiseti enää vähääkään niitä vehkeitä mitä siinä mallinnetaan, mut käyttöliittymä on niin ylivoimainen verrattuna alkuperäisiin laitteisiin, ettei niiden kauniita naamoja ole enää ikävä.

https://dmgaudio.com/trackcomp?a=cart.incrementQuantity.18
Fuzz is Clean!
Mikael
09.03.2022 14:23:07 (muokattu 09.03.2022 14:26:26)

Usein ärsyttää plugarit jossa on mallinnettu potikoita, muttei mahdollisuutta syöttää haluttua arvoa numeraalisesti. Tää tilanne on monissa just vintagelaitteiden naamoja sisältävissä vehkeissä. Vielä jos on iso läjä pieniä ja huonosti reagoivia potikoita joita kaikkia pitää raapia hiirellä, niin läppärin tasohiiren kanssa on kyllä välillä tarpeettoman hankalaa.
Fuzz is Clean!
Mikael
09.03.2022 14:29:54

Fabfilter on tehnyt kans hyvää duunia käyttöliittymien kanssa. Niiden Pro-Q3 on hyvä esimerkki todella intuitiivisesta ja hyvin toimivasta plugarista. + soundi on A-luokkaa.
Fuzz is Clean!
basisti1971
09.03.2022 15:45:33
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Hauska, hivenen: "Kaverin puolesta tässä vaan lähdin kyselemään" tyyppinen tavallisuudesta poikkeava aloitus.
Pisteet siitä.

Käytän Ardouria, joko AV-Linuxin kanssa tai Win10:llä, eli kaikki vähät käyttämäni plugarit ovat ilmaisia.

dottor3: Täällä yksi umpimaallikko, joka pyrkii työn puolesta saamaan käsityksen DAWien päällä pyörivien plugareiden toimialasta miksaus- ja masterointipuolella.

Toimiala on varmaankin vaikea jopa yleisen softakehitystoimialan mittapuulla, alalla pärjätäkseen ja etenkin tyhjästä (?) alalle ponkaistakseen täytyy plugarin koodissa olla jotain erityisen ylivertaista esimerkiksi hardware-resurssien säästön kantilta.
Ja tietenkin kuulostaa hyvältä ja olla käyttökelpoinen mahdollisimman laajalla genreskaalalla.

dottor3: Selasin kovasti vanhoja lankoja, mutta keskustelu kääntyi usein yksittäisiin plugareihin tai itse studiotyöhön...

:)

Itse näen analogiuskovaisena plugarit lähinnä työkalujen virtuaaliversioina, ja aivan kuten reaalityökalujenkin kanssa, ei ammattilaiset -tai harrastelijatkaan- jotka oikeasti jotain tekevät, ole niinkään kiinnostuneita itse työkalusta vaan siitä millaista jälkeä sillä saa aikaiseksi.
Työkalusta itsestään ollaan kiinnostuneita korkeintaan silloin jos "samaan lopputulokseen" kykenevästä työkalusta ei tarvitsekaan maksaa esimerkiksi tonneja, vaan selviää satasilla.
Mutta tuossakin painaa tekijöillä loppupelissä jälki, ei niinkään se millä jälki syntyy.

Toki kaikilta aloilta löytyy työkaluhifistelijöitä joilla pitää olla kalleimmat ja uusimmat versiot kaikesta, mitä komeammalta kalskahtavalla nimellä varustettuna sitä parempi ;).

Sivusta seuranneena on jo munkin vähäisellä kiinnostuksella huomannut sellaisenkin kapitalistisen voimankäyttökeinon jossa jonkun uuden koodaajan pyrkiessä kaupallisille markkinoille, kilpailijat laittavatkin oman tuotteensa roimaan aleen tai jopa jakavat ilman.
Ja sehän on sitten bisneksen kantilta tunnetusti siinä, oli ala mikä tahansa.

T:Samuli
anapena
10.03.2022 00:10:18 (muokattu 10.03.2022 00:12:03)
Mikael: Toki ulkoasu vaikuttaa, mut viime aikoina itellä isompi merkitys on käyttöliittymän toimivuudella. Hyvänä esimerkkinä nykyinen to-go kompuraplugari TrackComp2, joka ei muistuta ulkoiseti enää vähääkään niitä vehkeitä mitä siinä mallinnetaan, mut käyttöliittymä on niin ylivoimainen verrattuna alkuperäisiin laitteisiin, ettei niiden kauniita naamoja ole enää ikävä.

https://dmgaudio.com/trackcomp?a=cart.incrementQuantity.18

On kyllä asiallisen näköinen, eikä kovin pahan hintainen. Onko tuota näkynyt missään mega-alessa ikinä?
Entisessä Focusriten LiquidMixissä oli kans kaikille sama naamataulu, se olis voinut olla parempikin, mutta äkkiä semmoinen unohtuu.
Mikael
10.03.2022 10:10:32

anapena: On kyllä asiallisen näköinen, eikä kovin pahan hintainen. Onko tuota näkynyt missään mega-alessa ikinä?
Entisessä Focusriten LiquidMixissä oli kans kaikille sama naamataulu, se olis voinut olla parempikin, mutta äkkiä semmoinen unohtuu.

En oo nähnyt. Tän mä ostin ihan täyteen hintaan, mutta aika edullinenhan toi on per kompura ja kattaa aika ison siivun klassikkokompuroista. Vielä kun lisäisivät siihen seuraavassa versiossa Fairchildin ja Distressorin :D
Fuzz is Clean!
mhelin
10.03.2022 11:39:12
Itse ostan lähinnä virtuaali-instrumenttiplugareita, tavallisia audioplugareita vain jos tulee vastaan joku tavallisuudesta poikkeava ja tuo jotain uutta ja innovatiivistä esim. niinkuin nämä Eventiden Structural Split -plugarit nyt viimeksi (ja Auto-tune aikoinaan). Kaiken maailman mallintavat lukuunottamatta kitaravahvistinmallinoksia alkavat jo väsyttää vaikka tulihan esim. noita eri LA-2A mallinnoksia black friday tarjouksina hankittua parikin erilaista. Cubase Pro sisältää aika hyvän setin plugareita eikä esim. FabFilterin Q3:sta tule ikävä kun Frequencystä löytyy nyt myös tuo dynaaminen EQ.

Yleisesti ottaen tuo ala elää sillä että koko ajan on tultava jotain uutta, tilanne on vähän sama kuin kitarapedaaleiden tai Eurorack synamodulien markkinoilla. Sillä erotuksella tosin että vanhoja käyttämättömäksi jääneitä plugareita ei juuri tule myytyä pois vaikka sekin olisi käytännössä mahdollista. Voihan noita plugareita ainakin joitan (esim. Waves) toki käyttää kuukausi/vuosimaksua vastaan jolloin niitä ei tarvitse ostaa omaksi, mutta tällöin niille pitäisi olla todella käyttöä.
jPekka
10.03.2022 12:36:32

Itselläni(kin) on aikamoisen paha taipumus plugarifetisismiin: niitä on ihan liian helppo ostaa, lisenssin hinta ei yleensä ole kovin paljoa ja heräteostaminen onnistuu välittömästi. Joten lisenssejä on runsaasti...

Olen vasta viime aikoina yrittänyt opetella saamaan selkärankaan yksinkertaista sääntöä: Jos jokin raita/soitin ei kuulosta siltä miltä se pitäisi, väärä kysymys on "millä plugarilla tosta voisi saada paremman". Oikea kysymys on usein "minkä plugarin tosta voisi ottaa pois että siitä saisi paremman".
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Mikael
10.03.2022 14:42:38

Mun fetissit on viimeaikoina kohdistuneet erilaisiin kaikuimiin eikä loppua ole näkyvissä :D

Soothe lienee fiksuin ostos aikoihin. Se todella nopeuttaa ja vapauttaa ajatusenergiaa luovaan ajatteluun peruspuurtamisen sijaan.
Fuzz is Clean!
Mikael
10.03.2022 14:54:20 (muokattu 10.03.2022 14:54:29)

mhelin: niinkuin nämä Eventiden Structural Split -plugarit nyt viimeksi

Tää on kyl kiinnostavaa. Onks sulla jo ensikäden kokemusta aiheesta? Olis kiva kuulla fiiliksiä.
Fuzz is Clean!
rintapek
10.03.2022 17:17:57

dottor3:

Kuinka hyvät lähtökohdat DAWien omat ominaisuudet ja ilmaiseksi ladattavat plugarit äänituotantoon antavat?

Mun käsittääkseni semmoiset, että pakko ei ole ostaa mitään jos ei tahdo.
Parempia korvia olen pyytänyt Joulupukilta joka vuosi, paremmat kaiuttimet ja luurit tarttee ostaa itte.
Sit tarttis enää kokemusta, näkemystä ja osaamista.
Niitä odotellessa kone täyttyy pikkuhiljaa ilmaisplugareista joista jokaisen aina toivon olevan mulle käyttökelpoinen, mutta en aina jaksa tai muista poistaa niitä jotka eivät ole.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)