Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studio äänitarkkailu/miksaus
1 2 3
GREATMASTER
16.11.2021 16:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Mitä mieltä arvon studio-konkarit ovat kuulokemiksauksesta verrattuna kaiutinmiksaukseen?
 
Mikael
16.11.2021 20:38:12 (muokattu 17.11.2021 09:07:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä miksaan nykyään pääsääntöisesti kuulokkeilla. Yleensä suoritan vaan lopuksi referenssitarkastelun kaiuttimilla tarkkaamossa.
 
Kuulokkeilla miksaaminen vaati opettelua, mutta lopulta opettelu on mahdollistanut miksaamisen lähes missä tahansa missä on vaan tarpeeksi hiljaista. Enää ei tarvitse lähteä studiolle tehdäkseen hommia, mikä mahdollistaa paljon joustavammin käyttää aikaa työskentelyyn. Lisäksi kuulokekuuntelussa akustiikka ei vaikuta asiaan, joten kuuntelu on aina sama lokaatiosta riippumatta. Samoin musadiggailu tapahtuu pääsääntöisesti samalla kuuntelulla kuin miksaaminenkin, mistä on tosi paljon hyötyä oman kuuntelun oppimisessa ja ymmärtämisessä.
 
Fuzz is Clean!
Jucciz
16.11.2021 20:44:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kans kuulokekuuntelu on keskeinen osa miksaamista. Toki lopuksi tarkastelen vielä yleismeiningin useilla eri kaiuttimilla (ja myös muutamilla eri kuulokkeilla), jotta voin varmistua siitä, että olennaiset asiat välittyvät eri kuuntelulaitteilla mahdollisimman hyvin. Nimenomaan siksi, että läheskään aina ei ole mahdollista suorittaa kaiutinmiksausta akustisesti optimaalisissa oloissa, neutraalit ja tutut kuulokkeet ovat kullanarvoiset. Itse käytän tällä hetkellä Sennheiser HD600 -kuulokkeita.
 
askomiko
16.11.2021 21:23:21 (muokattu 16.11.2021 22:02:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa, mutta enpä tuota osaa kajareillakaan, joten ei vahinkoa. Huvikseni hommasin Slaten kuulokkeet, joissa valtaosa soundista tehdään tietokoneen plugarissa impulssikaiun voimin, tarkoituksena saada vähän lisää huoneen tuntua luureihin. Juustoinen idea, laadukkaammilla luureilla homma toimisi varmasti paljon paremmin, vaan nämäkin korvaa autonmankka -testin ihan hyvin, ja välillä on pakko tuplatarkistaa ettei kajarit ole vahingossa päällä. Tuo huoneen "humina", vaikka simuloidunkin, auttaa jotenkin huomaamaan "oho, tuli 100db liikaa bassoa". Kuulokkeilla itselleni valtava ongelma on aina ollut bassopää: sitä tulee annosteltua aivan liikaa. Sennheiser HD600 on myös täällä ollut käytössä, niissä ei mikään ylitseampuvan tursuava basso ole, mikä vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Mutta eipä siinä, onhan siihen kiertoreittejä avuksi, voisi säästää aikaa vaikkapa boostaamalla kuulokkeista bassoa jo alunperin. Fiksumpi jätkä toteaisi tietysti että tarvitaan jytäävämmät luurit, mutta siinä herkästi menee muut hyvät asiat pesuveden mukana. Aikanaan tuntui kalliilta hankinnalta, mutta näin 21 vuotta myöhemmin ei enää hankintahinta kirvele yhtään käyttötunteihin nähden.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikael
16.11.2021 21:36:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä yritin kans jossain kohtaa noita kaiutin/huone-simulaatioita kuulokkeiden kanssa, mut ei kyl lähtenyt yhtään. Ehkä ne vois auttaa just silloin kun on siirtymässä kaiutinkuuntelusta kuulokkeisiin, mut mä olin jo ehtinyt totutella kuulokehommaan ja simulaatio tuntui vaan oudolta välimuodolta.
 
Mä miksaan HD800:silla, joiden toistoa on hieman tuunattu Pro-Q3 eq:lla.
 
Fuzz is Clean!
mhelin
17.11.2021 11:28:33 (muokattu 17.11.2021 18:17:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonarworksin softassa on valmiit profiilit 280 kuulokemallille, niistä voi suunnilleen napata jonkinlaisen EQ-käyrän:
 
https://www.sonarworks.com/soundid- … ore/buy-soundid-reference?sku=sw5hd
 
Ei tarvitse ostaa, löytyy free trial:
https://www.sonarworks.com/soundid-reference/for-headphones
 
Kuulokkeiden kanssa voi käyttää subbariakin tai muuta vastaavaa täryytintä ("bass vibrator"), pitäisi kyllä kokeilla joskus.
 
GREATMASTER
17.11.2021 12:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos arvokkaista ajatuksista. En ollut sitten aivan metsässä kun tein viimeisen mixaukseni "olosuhteiden" pakosta täysin kuulokkeilla. Lopputuloksen eli valmiin CD:n vasta kuuntelin kaiuttimilla : ) Pientä uhkapeliä siis.
 
Jotenkin vaan olin kuvitellut että mixaus vaatisi aina "oikean" studion kalliine tarkkailukaiuttimineen. Omasta mielestäni hmmm... lopputulos oli kuitenkin pääosin tyydyttävä. Bassoja vain en saanut aivan sellaiseksi kuin olisin halunnut, johtuneeko kuulokkeista Sennheiser HD 25 tai osaamisen puutteesta?
 
Pieni ongelma saattaa kuitenkin ehkä piillä tuossa kuulokemiksauksessa.
Korvat "väsyvät" ainakin itselläni nopeammin kuin kaiuttimilla kuunneltaessa mikä saattaa vaikuttaa siihen että diskantteja alkaa lisäämään turhaan?
 
Antti1
17.11.2021 13:01:49 (muokattu 17.11.2021 13:02:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GREATMASTER: Bassoja vain en saanut aivan sellaiseksi kuin olisin halunnut, johtuneeko kuulokkeista Sennheiser HD 25 tai osaamisen puutteesta?
 
Ihan perushyvät luurit noi on. Vaatii vain harjoittelua, kuten millä tahansa systeemillä miksaaminen.
 
Pieni ongelma saattaa kuitenkin ehkä piillä tuossa kuulokemiksauksessa.
Korvat "väsyvät" ainakin itselläni nopeammin kuin kaiuttimilla kuunneltaessa mikä saattaa vaikuttaa siihen että diskantteja alkaa lisäämään turhaan?

 
Tämä ei ole varsinaisesti välineistä, vaan prosessista johtuva ongelma. Miksaamisessa tauottaminen on tärkeää. Kokeile seuraavalla kerralla vaikka kolme varttia miksaamista ja vartti taukoa, sit sama uudestaan x kertaa.
 
Jos et ole ihan varma hommasta, niin älä unohda myös virkistää kuuloa pari kertaa päivässä referenssimatskulla. Itse tykkään myös lähteä työpisteeltä kävelemään ympäri kämppää tai vaikka sohvalle retkottamaan. Silloin kuulee yleensä jotain sellaista, joka kaiuttimien välissä tai luurit päässä jää huomaamatta.
KaRa
17.11.2021 13:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luureilla miksaus normisti ja monitoreilla tarkistellaan. Ees taas.
 
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
gunner
17.11.2021 15:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon päätynyt tekemään miksaukset pelkästään kuulokkeilla, pääasiassa siitä syystä, että se mahdollistaa miksaamisen missä tahansa, enkä uskonut ikinä saavani kotiin sellaista ympäristöä, että kaiuttimilla saisin aikaiseksi ainakaan parempaa lopputulosta.
 
Käytän kuulokkeina AKG K-702, joiden äänestä oon ylipäänsä pitänyt aina. Tulee samoilla kuulokkeilla kuunneltua lähes kaikki musiikki.
 
Miksailen yleensä aluksi biisin kertaalleen valmiiksi, minkä jälkeen vertailen vielä referenssibiisiin ja teen tarvittavat muutokset. Sen jälkeen kuuntelen miksausta ja referenssibiisiä vielä Wavesin studiomallinnusplugareilla: Abbey Road Studio 3, Nx Ocean Way Nashville ja CLA Nx. ARS3:n eri kaiuttimet paljastaa aika hyvin, missä on menty metsään.
 
On mulla myös Slaten VSX ja Acustica Audion Sienna, mutta oon mieltyny eniten noihin Wavesin plugareihin ja AKG:n kuulokkeisiin.
 
Vauhti korjaa virheet
GREATMASTER
17.11.2021 17:28:31 (muokattu 17.11.2021 17:30:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ihan perushyvät luurit noi on. Vaatii vain harjoittelua, kuten millä tahansa systeemillä miksaaminen.
 
Hyvä, koska ovat ihan siedettävän hintaisetkin.
 
Tämä ei ole varsinaisesti välineistä, vaan prosessista johtuva ongelma. Miksaamisessa tauottaminen on tärkeää. Kokeile seuraavalla kerralla vaikka kolme varttia miksaamista ja vartti taukoa, sit sama uudestaan x kertaa.
 
Tämä voisi toimia.
 
Jos et ole ihan varma hommasta, niin älä unohda myös virkistää kuuloa pari kertaa päivässä referenssimatskulla. Itse tykkään myös lähteä työpisteeltä kävelemään ympäri kämppää tai vaikka sohvalle retkottamaan. Silloin kuulee yleensä jotain sellaista, joka kaiuttimien välissä tai luurit päässä jää huomaamatta.
 
Joo, liian pitkiä sessioita on ehkä tullut pidettyä : )
 
Mikael
17.11.2021 20:43:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HD25 on kyllä hyvä soittoluuri, mutta veikkaisin että sekä suljettu rakenne että korvalehden päällä puristavasti istuva malli voi hyvinkin aiheuttaa pidemmillä miksaussessioilla korvien väsymistä. Avoimet ja korvan ympärille asettuvat kuulokkeet sopii ainakin mulle paljon paremmin.
 
Fuzz is Clean!
anapena
17.11.2021 21:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HD25ssa on mun mielikuvissa vähän turpea alapää. Jäikö sulla siis bassot vaisuiksi?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Danko
17.11.2021 22:14:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lokaatiohommissa luureilla (ja analysaattorilla) pääsee melko pitkälle, mut studiolla teen 95% tarkkailukaiuttimilla ja kuulokkeilla viimeiset 5% on jonkun laulutason tjsp tsekkausta.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
FastEddie
18.11.2021 12:52:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksaan melkein pelkästään luureilla, Sennheisrin HD600 on käytössä. Ja normi tietsikan kuulokeulostulo.
Käytännöksi on muodostunut, että alkumiksauksessa on CLA Nx päällä. Jossain vaiheessa otan sen pois päältä, enkä palaa enää siihen.
 
Analysaattoria joutuu käyttämään hieman enenmän kuin kaiutinkuuntelussa.
 
Laulutason säätäminen on vaikeinta luurityöskentelyssä, se jää usein hieman liian pintaan.
Loppustekkauksen teen melko usein studion monitoreilla ja kuuntelu autossa on edelleen käytössä tapauskohtaisesti.
 
Luureilla miksatessa ei ole riippuvainen paikasta, eikä paikan akustiikasta.
Toisaalta kuunteluvoimakkuutta on vaikeampi hallita, usein tulee kuuneltua ehkä hieman lujaa.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
jPekka
19.11.2021 15:43:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään muuten kokemusta Austrian Audion Hi-X65-kuulokkeista miksauskäytössä?
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
GREATMASTER
20.11.2021 14:38:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: HD25ssa on mun mielikuvissa vähän turpea alapää. Jäikö sulla siis bassot vaisuiksi?
 
Joo, ehkä vähän epämääräisiksi. No voi olla vikaa jo äänityksessä.
 
GREATMASTER
20.11.2021 14:41:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: HD25 on kyllä hyvä soittoluuri, mutta veikkaisin että sekä suljettu rakenne että korvalehden päällä puristavasti istuva malli voi hyvinkin aiheuttaa pidemmillä miksaussessioilla korvien väsymistä. Avoimet ja korvan ympärille asettuvat kuulokkeet sopii ainakin mulle paljon paremmin.
 
Joo, toki voi ollakin näin mutta eristävät melko hyvin ulkop. ääntä. Täytynee kokeilla jotakin muuta välillä.
 
Mikael
23.11.2021 10:36:54 (muokattu 23.11.2021 10:38:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GREATMASTER: Joo, toki voi ollakin näin mutta eristävät melko hyvin ulkop. ääntä. Täytynee kokeilla jotakin muuta välillä.
 
Eristävyys onkin noiden hyvä puoli nimenomaan soittotilanteessa ja itekin tykkään niistä, mutta miksatessa itse suosin avoimia ja korvan ympärille tulevia kuulokkeita.
 
HD25:sissa on tosiaan melko tymäkkä alakerta, mikä varmasti kuuluu miksauksista käänteisesti vaimeampana botnena, jos sitä ei erikseen osaa ottaa huomioon.
 
Fuzz is Clean!
otamatone
23.11.2021 15:59:22 (muokattu 23.11.2021 16:07:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ei mitään, mhelin olikin jo maininnut SoundID Referencen. No se on pian tarjouksessa.
https://hs.sonarworks.com/black-friday-2021
 
Goodhertz CanOpener Studio , tällä saa crossfeediä.
https://goodhertz.com/canopener-studio/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «