Aihe: Pelaaminen - Tietokone/konsoli/mobiili
1 2 3 4 5121 122 123 124 125237 238 239 240 241
Milkop
02.09.2021 15:38:03

Minulla on rannetuet sekä matossa että näppiksessä, auttaa kyllä kummasti. Varmaan vaatii totuttelua mutta itsellä on ollut nuo käytössä jo varmaan 20+ vuotta.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Ianuarius
02.09.2021 15:41:21

Joo, näppikselle tilasin tollasen Grifitin fat padin
https://grifiti.com/collections/fat … rist-pads/products/fat-wrist-pad-14

Välissä tilasin jonku logitechin pelinäppiksen, mutta siinä sitä rannetukea ei saanu irrotettua ja se oli kyllä sellanen, että alko vaan ranteisiin sattuun enemmän. Niin sellanen omituisen kapea ja jyrkkä, että täysin hyödytön.
Your soundcard works perfectly!
Informaatiokameli
02.09.2021 17:50:41

Arkka: Tuossa kun oli puhetta ohjaimella pelaamisesta, niin eikös pleikan ohjain toimi heittämällä Winukka-PC:ssä siinä missä X box -ohjainkin? Ja moderneille konsoleille toki saa hiiret ja leikit. Eli ei sen perusteella tarvi välttämättä pelisysteemiä valkata.

Itekkin muuten pelailen välillä "hiiri"-pelejä ohjaimella rannejuttujen takia. Ja joitakin pelejä molemmilla vaihdellen lennosta.

Joo eihän pelialusta ole sanellut ohjaimia enää johonki 15 vuoteen. Ite pelannut aina padilla niin PC:llä kuin konsoleilla. Sopii itelle parhaiten. PC vs konsolit vastakkainasettelu myös aika toksista ja mänttiä puuhaa muutenkin. Molemmat best.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
Ianuarius
02.09.2021 21:40:28 (muokattu 02.09.2021 21:42:08)

Informaatiokameli: PC vs konsolit vastakkainasettelu myös aika toksista ja mänttiä puuhaa muutenkin. Molemmat best.

Ainaki suuryritykset kiittää.

Eihän konsolit (siis xbox ja ps) ole muuta ku ylihinnoteltuja PC:itä, joita pelataan padilla ja joissa on maksullinen online ja todella rajoittuneet käyttikset.

Se, minkä takia konsoleita ylipäätään vaikuttaa ostaa, on että firmat on keinotekoisesti päättäneet rajoittaa, että tää peli tulee tälle laitteelle ja tää peli tälle laitteelle, eikä niitä pysty pelaamaan mitenkään muuten. Vähän niinku joku rajottais, että Straitsin biisejä saa soittaa vaan stratolla ja Zeppeliinin biisejä vaan Gibsonilla.

Kai se on sitten best??

EDIT: Olipa aika mänttimäisesti muotoiltu multa toi viesti. Sori.
Scrobble
02.09.2021 22:35:07 (muokattu 02.09.2021 22:35:40)
Ianuarius: Ainaki suuryritykset kiittää.

Eihän konsolit (siis xbox ja ps) ole muuta ku ylihinnoteltuja PC:itä, joita pelataan padilla ja joissa on maksullinen online ja todella rajoittuneet käyttikset.

Se, minkä takia konsoleita ylipäätään vaikuttaa ostaa, on että firmat on keinotekoisesti päättäneet rajoittaa, että tää peli tulee tälle laitteelle ja tää peli tälle laitteelle, eikä niitä pysty pelaamaan mitenkään muuten. Vähän niinku joku rajottais, että Straitsin biisejä saa soittaa vaan stratolla ja Zeppeliinin biisejä vaan Gibsonilla.

Kai se on sitten best??

EDIT: Olipa aika mänttimäisesti muotoiltu multa toi viesti. Sori.

Konsolifirmat ovat onnistuneet luomaan myös kestävän vaikutelman todella moniin, että pc-pelaaminen olisi jotenkin tietoteknisesti monimutkaista = ostetaan konsoli, joka on "helppo" vain pistää seinään kiinni ja kaikki pelit toimii samalla standardilla ilman, että tarvitsee säätää mitään asetuksia tai miettiä millaisen tietokoneen tai millaisia osia tietokoneeseen ostaa ynnä muuta. Eihän tämä tietotekninen monimutkaisuus tietenkään pidä sinällään paikkaansa mutta tämä on se rationalisointi, millä moni minunkin tutuista nuorista aikuisista, jotka ovat ihan peruspäteviä tietotekniikassa, ostavat konsoleita. Se on niin helppoa, toisin kuin PC-pelaaminen, joka ilmeisesti heidän mielessään vaatii tohtorin tutkinnon ja Mensan jäsenyyden. Näin niin kuin liioiteltuna
Tuomoo
03.09.2021 00:45:07
abassimo: Ai en ookkaan tiennyt tosta, että olisi tollanen patchi olemassa. BF1942 on kyllä kanssa kultaa, hyvii hetkiä pelata kaverin luona kyseistä peliä, koska oma kone ei pyörittänyt sitä kunnolla :D. Ai saatana että iskee kunnon nostalgiat noista vanhoista peleistä, kun vielä pelifirmat jaksoi tehdä hyviä pelejä ja niitä kiinnosti oikeesti ne pelit, eikä pelkkä raha. Pelasin tossa läpi Half-Life 2, joka on muodostunut miltei jokavuotiseksi perinteeksi itellä.

Mulla ei 1942:sta ole kuin joku kräkätty versio, jonka nappasin talteen kun lukiossa asennettiin tuo kaikille atk-luokan koneille, ja pelattiin kaikki väli- ja vapaatunnit. BF2:n sentään ostin joskus, kolmosen jätin ostamatta kun silloinen kone ei sitä pyörittänyt, enkä ole sarjan myöhempiin osiin tutustunut lainkaan.

Kokeilin pitkästä aikaa BF2:sta, muutaman ihan täynnä oleva serveri löytyi. Grafiikat ei kyllä enää hivele silmiä, mutta olipas hauskaa röytämistä pitkästä aikaa.
19.2.2021 never forget
LordWinter
03.09.2021 10:30:52
Tuo juu iso syy mistä Ianuarius sanoikin, että konsoleille on paremmat pelit.
Olen ammatiltani graafikko ja 3D-mallintaja. Olen ohjelmoinut oman piirto-ohjelmani, koska muissa piirto-ohjelmissa oli liian kankea käyttöliittymä omiin tarkoituksiini. Eli kun avaudut minulle niin on vähän kuin ameeba alkaisi puhumaan jumalolennolle.
Henri Henri Olavi
03.09.2021 10:40:36 (muokattu 03.09.2021 10:41:31)
LordWinter: Tuo juu iso syy mistä Ianuarius sanoikin, että konsoleille on paremmat pelit.

Eikös PC:lle saa kuitenkin about 90% kaikista peleistä lopulta? Miinus jotkut Nintendon ja Applen pelit, mutta ne on niin jämää, ettei kukaan niitä osta.
Je suis 190221
lukethesis
03.09.2021 10:46:19
Oma pelaaminenhan alkoi jo 80-luvulla vahvasti C64:n parista, josta perinteinen jatkumo oli Amiga 500 ja lopulta PC. Sen ajan konsolit (NES, SNES, MD jne.) jäivät väliin.

Koko 90-luku tuli pelattua PC:llä, mutta sen jälkeen siirryin konsoleihin. Ensin Saturn ja Dreamcast, sitten Xboxit ja kaikki Pleikkarit järkässä.

Mulle konsoloinnissa avainsana on nimenomaan helppous. Ei kiinnosta myöskään enää pelata "työpöydän ääressä" hiiren ja näppiksen kanssa pätkääkään.

Myös tietty pelityyppi, kuten vaikkapa NBA-pelit, ovat paljon mielekkäämpiä konsoleilla. Myös ennen niin hiiri- ja näppisvetoinen genre kuten FPS toimii mun mielestä tosi hyvin padillä - toki hiiren tarkkuus jää.

Vastaavasti kyllä moni konsoli-eksklusiivi kuten vaikkapa samuraipeli Nioh löytyy nykyisin myös Windowsille.

PC-pelaaminen on aika kallista. Pelkkä uusin Ryzen-prossu taitaa maksaa vähintään PS5:n tai XSX:n verran - jos se edes riittää. Vaatii myös jatkuvaa päivittelyä ja virittelyä, asetusten värkkäämistä, koneiden kasaamista.

Ovathan nykyiset PC-pelit - tai vaikka konsolipelien PC-versiot - isolla resolla ja täydessä tapissaan todella upean näköisiä, ei sitä käy kiistäminen. Mutta se on vaatinut tuhansien eurojen koneen versus satasten konsolin.

Moninpelistä laskuttaminen on ihan superaneemista, sen myönnän. Siksipä en juuri moninpelejä konsoleilla pelaakaan.

Konsolien ongelma on myös vanhassa raudassa roikkuminen, pahimmillaan esimerkiksi 8 vuotta vanhalle tekniikalle (PS4) yritetään saada pyörimään modernia nykypeliä - pakostikin tehdään kompromisseja.
Ianuarius
03.09.2021 11:05:15 (muokattu 03.09.2021 11:21:31)

lukethesis: Mulle konsoloinnissa avainsana on nimenomaan helppous. Ei kiinnosta myöskään enää pelata "työpöydän ääressä" hiiren ja näppiksen kanssa pätkääkään.

Mulla on 43-tuumanen näyttö ja sohva tossa tuolin takana. Jos haluan löhötä sohvalla pädi kädessä, niin kuka estää?

Ei PC:llä oo pakko istua työpöydän ääressä.
Ei PC:llä oo pakko pelata hiiren ja näppiksen kanssa.

Myös tietty pelityyppi, kuten vaikkapa NBA-pelit, ovat paljon mielekkäämpiä konsoleilla. Myös ennen niin hiiri- ja näppisvetoinen genre kuten FPS toimii mun mielestä tosi hyvin padillä - toki hiiren tarkkuus jää.

Eikö se NBA ny oo ihan sama peli PC:llä ku konsolilla? Miksi se konsoli tekee siitä mielekkäämmän? Ja niitä FPS-pelejä voi pelata padilla myös PC:llä. Ei siinä oo mitään keinotekoista rajotusta, että padit ois kielletty PC:llä. Keinotekoiset rajoitukset on ihan puhtaasti konsolien juttu.

GTA5 on yks mun suosikkipelejä (jonka sai btw. vasta ilmaiseksi Epiciltä) ja tykkään pelata sitä niin, että kun tulee ammuskelukohtauksia, niin pelailen hiirellä ja näppiksellä, ja ku hyppään autoon, niin otan vierestä padin ja ajelen sillä. Sama homma Cyberpunkissa. Ei vaadi mitään asetuksien säätöä tai päivityksiä tai kasaamista. Peli vaan tottelee mitä kontrolleja milloinkin satun painaan.

PC-pelaaminen on aika kallista. Pelkkä uusin Ryzen-prossu taitaa maksaa vähintään PS5:n tai XSX:n verran - jos se edes riittää. Vaatii myös jatkuvaa päivittelyä ja virittelyä, asetusten värkkäämistä, koneiden kasaamista.

Ei kukaan pakota ostaan uusinta Ryzen-prossua. Just laitoin edellisellä sivulla hintoja.

Ryzen 5 2600 on 150 euroo.
Vaatii myös jatkuvaa päivittelyä ja virittelyä Ei vaadi
asetusten värkkäämistä Ei vaadi
koneiden kasaamista Ei vaadi

Olet vain täysin väärässä.

Ovathan nykyiset PC-pelit - tai vaikka konsolipelien PC-versiot - isolla resolla ja täydessä tapissaan todella upean näköisiä, ei sitä käy kiistäminen. Mutta se on vaatinut tuhansien eurojen koneen versus satasten konsolin.

Nii, mutta sitten voi ostaa vaan vastaavaa rautaa ku konsolilla ja saa saman kokemuksen. Jos miettii auton ostoa, niin mikä ihmeen argumentti se on että pyöräily on parempi ku Ferrarit maksaa niin paljon?

Ja nyt ku kerran puhutaan nimenomaan pelaamisesta ja rahasta, niin paljonko konsoleilla menee rahaa PELEIHIN vs PC:llä? Miksi maksaa konsolin peleistä tuhansia versus PC:n peleistä satasia? Lisäksi PC:llä on ihan järjetön katalogi pelejä, joita ei ole, eikä tule konsoleille. Paljon enemmän kuin konsoli-exclusiveja.
Bongowing
03.09.2021 11:43:25
Minä pelaan kyllä PC-pelejä paljon perinteiseen konsolityyliin, eli sohvalla tatti... eikun ohjain kädessä. En ymmärrä mikä siinä on konsolipelaamista hankalampaa. Ainakaan nykyään. 80/90-luvulla oli sitä nihkeää ajurirumbaa ja asetusten säätämistä. Eipä konsoleissakaan mitään vikaa ole, mutta PC on ihan jo pelikoneenakin monipuolisempi ja moduulirakenne mahdollistaa raudan päivittämisen ja viallisten osien vaihtamisen, mikä on iso plussa.
But where the heck is magenta?
abassimo
03.09.2021 12:04:11
lukethesis: PC-pelaaminen on aika kallista. Pelkkä uusin Ryzen-prossu taitaa maksaa vähintään PS5:n tai XSX:n verran - jos se edes riittää. Vaatii myös jatkuvaa päivittelyä ja virittelyä, asetusten värkkäämistä, koneiden kasaamista.

Päivittelin viimeksi konetta vuonna 2018 ja hyvin on pyöriny kaikki mitä ite pelannu tolla setupilla. Joten ei vaadi jatkuvaa päivittelyä. Tiiän ihmisiä jotka pelaa paljon vanhemmallakin raudalla, eikä mitään ongelmia, grafiikoita saa kyllä peleissä tiputella jos aivan uusimpia pelejä pelaa. Myöskään markkinoiden parhaita osia ei tartte siihen koneeseen työntää, jotta saadaan hyvä suorituskyky; ja jos halutaan tehdä vain ns console killer kone, niin sen saa kokoon varsin halvalla.

Juuri konsolien valmistajat ovat saaneet aikaan tuon valheellisen kuvan PC pelaamisen vaikeudesta ja että sitä saisi jatkuvasti päivitellä, kasailla ja viritellä.
Suddenly diu diu
Ianuarius
03.09.2021 12:09:04 (muokattu 03.09.2021 12:12:51)

Siis mua saattais kiinnostaa konsolipelaaminen, jos se oikeasti ois helpompaa ku PC-pelaaminen. Mutta viimeks ku testasin jonku tyypin xboxia, niin ensin odotettiin puol tuntia, että se konsoli päivitty (jatkuvaa päivittämistä, hoh), sit laitettiin levy sisään ja odotettiin puoli tuntia että peli latautu, sitten että se asentu ja sitten varmaan odotellaan vielä että se pelikin lataa jonku 40 gigan day-0 patchin. Ja pelit kaatuu siinä missä PC:lläkin, mutta niihin ei esim. voi ladata modeja, jotka korjais ne.

Ja eikö konsolilla tarvi luoda mitään Origin ja Ubisoft tilejä että pääsee pelaan pelejä? Eikö konsoleiden pidä olla koko ajan online? Mikä niissä on helpompaa?
LordWinter
03.09.2021 12:30:26
Ianuarius: Siis mua saattais kiinnostaa konsolipelaaminen, jos se oikeasti ois helpompaa ku PC-pelaaminen. Mutta viimeks ku testasin jonku tyypin xboxia, niin ensin odotettiin puol tuntia, että se konsoli päivitty (jatkuvaa päivittämistä, hoh), sit laitettiin levy sisään ja odotettiin puoli tuntia että peli latautu, sitten että se asentu ja sitten varmaan odotellaan vielä että se pelikin lataa jonku 40 gigan day-0 patchin. Ja pelit kaatuu siinä missä PC:lläkin, mutta niihin ei esim. voi ladata modeja, jotka korjais ne.

Ja eikö konsolilla tarvi luoda mitään Origin ja Ubisoft tilejä että pääsee pelaan pelejä? Eikö konsoleiden pidä olla koko ajan online? Mikä niissä on helpompaa?

Itsellä on uudemmista konsoleista Switch ja kieltämättä helppo ja nopea laite. Jos telkkari on päällä niin yhdellä napin painalluksella alle kymmenessä sekunnissa on jo peli käynnissä (laskin joskus).
Olen ammatiltani graafikko ja 3D-mallintaja. Olen ohjelmoinut oman piirto-ohjelmani, koska muissa piirto-ohjelmissa oli liian kankea käyttöliittymä omiin tarkoituksiini. Eli kun avaudut minulle niin on vähän kuin ameeba alkaisi puhumaan jumalolennolle.
Ianuarius
03.09.2021 12:33:00 (muokattu 03.09.2021 12:36:52)

LordWinter: Itsellä on uudemmista konsoleista Switch ja kieltämättä helppo ja nopea laite. Jos telkkari on päällä niin yhdellä napin painalluksella alle kymmenessä sekunnissa on jo peli käynnissä (laskin joskus).

Joo, Switch on muutenki ihan eri asia, ja oonki pohtinu sen hankkimista. Siinä on paljon hyviä ominaisuuksia niinku joyconit ja että se on oikeasti portable. Tää kritiikki koskee noita PC-konsoleita, jotka on vaan PC:itä, mutta joita sanotaan konsoleiksi koska ne on niin rajottuneita.
Henri Henri Olavi
03.09.2021 12:44:19 (muokattu 03.09.2021 12:44:29)
Eli saisiko tosiaan alle tonnilla itse kasattua sellaisen koneen, joka pyörittäisi uusimpiakin tekeleitä 1920 x 1080 -resolla ja ainakin yli 30 fps?
Je suis 190221
Ianuarius
03.09.2021 12:49:08 (muokattu 03.09.2021 12:54:57)

Henri Henri Olavi: Eli saisiko tosiaan alle tonnilla itse kasattua sellaisen koneen, joka pyörittäisi uusimpiakin tekeleitä 1920 x 1080 -resolla ja ainakin yli 30 fps?

Tossa on Cyberpunk 2077 benchmarkit tolla Ryzen 2600 ja GTX 1650, jotka on tossa edellisen sivun 750e paketissa.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/c … rce-gtx-1650/amd-ryzen-5-2600/ultra

Ultra Qualityllä 1080p päästään 21 frameen. High 42, ja Mediumilla ollaan sit jo yli 60fps.

Assassin's Creed Valhallassa hyvin samankaltaiset lukemat.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/a … ce-gtx-1650-super/amd-ryzen-5-2600/

Ultra 24fps, High 47fps, Medium 69fps.
Henri Henri Olavi
03.09.2021 12:56:50 (muokattu 03.09.2021 13:00:16)
Ianuarius: Tossa on Cyberpunk 2077 benchmarkit tolla Ryzen 2600 ja GTX 1650, jotka on tossa edellisen sivun 750e paketissa.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/c … rce-gtx-1650/amd-ryzen-5-2600/ultra

Ultra Qualityllä 1080p päästään 21 frameen. High 42, ja Mediumilla ollaan sit jo yli 60fps.

Assassin's Creed Valhallassa hyvin samankaltaiset lukemat.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/a … ce-gtx-1650-super/amd-ryzen-5-2600/

Ultra 24fps, High 47fps, Medium 69fps.

No tuollainen high-asetus esim. Cyberpunkissa riittäisi mulle täydellisesti. Pitääpä miettiä josko kasaisin koneen. Olin suunnitellut hieman PS5:n ostoa, mutta nyt pitääkin enemmän miettiä.

Katsoin että Ryzen 5 3600X on lähes saman hintainen kuin tuo 2600X. Onko se yhtään parempi ja onko mitään käytännön eroa?
Je suis 190221
Ianuarius
03.09.2021 13:02:39

Henri Henri Olavi: Katsoin että Ryzen 5 3600X on lähes saman hintainen kuin tuo 2600X. Onko se yhtään parempi ja onko mitään käytännön eroa?

Käsittääkseni ei hirveästi eroa, mahtaa olla vaan uudempi malli.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/a … rce-rtx-2080/amd-ryzen-5-3600/ultra

RTX 2080:llä päästään sit Ultrassa jo 60fps:ään, mutta se onkin sitten oikeasti 670 euroa kalliimpi. Eli noissa näyttiksissä alkaa se hinta tuntuun, jos sattuu edes missään olemaan hyllyssä, ku kaikki on bitcoinin mainauksessa. Ja jos ostaa käytettynä, niin sit kannattaa tarkkailla, ettei nimenomaan osta mitään mainauskorttia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)