Aihe: Esittäjän etsiminen biiseille
1 2 3
basisti1971
25.08.2021 15:37:33
Moi.

Koska tapani mukaan pohdinnoistani tuli taas pitkähkö tarina...

Tldr: Ilman edes yhtä, mieluummin muutamaa valmiiksi asti tehtyä demoa et ainakaan mun mielestä tarjoa työtä, vaan hakemillesi henkilöille mahdollisuutta omalla työ- ja rahallisella panostuksella osallistua SINUN visiosi siirtämiseen seuraavalle tasolle.

rintapek: Hei, olen Kvintti ja minulla on levyllisen verran tuoreita, mielestäni hyviä suomi-iskelmätyyppisiä biisejä ja kaipaisin yhteistyökumppania ja etenkin laulajaa saattamaan biisit esityskuntoon.
Juuaan kahvit, syyään pullat, jutellaan ja katotaan mitä tästä tulee vai tuleeko mitään.
Jos nää on niin hyviä kuin luulen, saadaan tehtyä niin hyvin kuin toivon ja sinä laulat niin hyvin kuin väität niin käydään sit yhdessä pokkaamassa Emmat.

:D osuvasti laitettu.

Etenkin koska itse vastasin inan reilu vuosi sitten kokolailla samansisältöiseen, musiikkinäytteillä höystettyyn ilmoitukseen mnetin wanted palstalla.
Genre oli tosin vieläkin kapeampaa arvostusta nauttiva kuin suomi-iskelmä, mutta ei siitä sen enempää.

Jäsen Kvintin ilmoon verrattuna oli sitten puolestaan ainakin omasta mielestä pari olennaista eroavaisuutta.

Tärkeimpänä eroavaisuutena sen lisäksi ettei kyseessä ollut palkkatyö, oli se että jo ilmoituksessa oli pari Youtubelinkkiä valmiisiin julkaistuihin biiseihin jotka oli tehty idean isän omalla kustannuksella ammattistudiossa.
Tuotteen laatu oli vähintäänkin vakuuttava, ja saikin tarttumaan puhelimeen.
Aivan kuten useampi vuosi sitten wanted-ilmoituksen linkki pienellä budjetilla tehty, mutta laadultaan ja musagenreltään loistava musavideo erään toisen bändin osalta.

Puhelinkeskustelun aikana kävi nopeasti selväksi että projekti oli äärimmäisen mielenkiintoinen, ja vaikka valmiita biisejä ei juurikaan noiden julkaistujen lisäksi vielä ollut, joko täyden biisin tai intro+säkeistö+kertosäe demoja löytyi liuta.
Demojen laatu oli häkellyttävän hyvä ja niistä välittyi se mitä, ja miten ollaan tekemässä.

Rahastakin puhuttiin heti, koska suht saman ikäisiä ja vuosikymmeniä erillaisia musatouhuja tehneinä ymmärrsimme hyvin minkä verran kustannuksia syntyy ennen kuin voi edes kuvitella mitään takaisin saavansa.
Ja tietysti siitäkin että koska koronatilanteelle ei loppua tuolloin vielä näkynyt, todennäköisyys sille että keikkakunnossa pitää ihan heti olla on olematon.

Koska alusta asti tiedettiin että sekä sopivien soittajien löytyminen että tuotteen valmiiksi saaminen ottaa aikansa, ei väkipakolla olla kiirehditty, ja pitkälti harrastepohjalla ollaan saatu ainakin omasta mielestä varsin hyvää jälkeä aikaiseksi.
Virallisesti julkaistuja biisejä on jo useampia, ja tämän vuoden puolella on tarkoitus levykin pukata pihalle.
Kustanukset on jaettu tasan kuten alunperin sovittiinkin.

Jabe: Mutta tulee mieleen, että voisiko yksi syy olla se, että lähestymiskulma on aika harvinainen. Biisintekijät eivät tyypillisesti paina biisejään markkinoille niin, että palkkaisivat muusikoita niitä levyttämään, ja niiden kanssa keikkailemaan. Yleensä biisintekijät tekevät (tai teettävät) biiseistään demoja, ja sitten _tarjoavat_ niitä artisteille ja/tai kustannusyhtiöille.

Lähestymiskulman sanominen harvinaiseksi on mun mielestä kaunistelua, en keksi miksi kukaan työtön musiikkialan ammattilainen, tai toisaalta harrastelijakaan tämän viestiketjun innoittaman bändinhakuilmoituksen lähtötiedoilla mukaan kustannuksia jakamaan lähtisi.

Toisaalta, moni saattaa myös ajatella että jos sidosryhmistä ei löydy sen vertaa muusikoita, tai sen vertaa rahaa että demon saisi aikaiseksi edes markkinointia varten, voi olla että jompiakumpia -mieluummin sidosryhmiä- pitäisi ensin laajentaa.
Vai oletetaanko että kaivatut muusikot tuovat projektiin muun panoksensa lisäksi myös omat kontaktinsa?

Mitä viestiketjun hämmennyksenaiheeseen sitten tulee, itse olen sitä mieltä että jos puhutaan työstä, siitä pitäisi saada palkkaa.
Oli ala mikä tahansa.
Jos on ammatiltaan muusikko ja jollain ilveellä saa syystä tai toisesta työttömyyskorvausta tai liiton päivärahaa, ei ilmaiseksi (tai palkalla sen puoleen) oikein voikkaan lähteä moiseen projektiin.
Tiedän 90-luvulta ainakin yhden taiteilijan joka maksoi bändilleen korvauksen treenaamisestakin, mutta poikkeuksiahan nuo tuollaiset ruukaavat Suomen oloissa olemaan.

Lupaukset siitä että ennaltamäärittelemättömässä tulevaisuudessa joskus ehkä mahdollisesti kenties voi olla keikkaa, josta ehkä saa sitten rahaa/palkkaa, ei innosta varmasti ensimmäistäkään ammattilaista.
Ja aina on pelko persiissä että jos talkootöiden jälkeen sivakat lipsahtavatkin ristiin tai osa "bändistä" päättää että joku/jotkut talkoolaiset olisi syytä vaihtaa syystä tai toisesta, valuu oma työpanos ja puuhaan upotettu aika ja rahat kuin kankkulan kaivoon ilman että olisi saanut minkäänlaista kompensaatiota.

Onnea ja menestystä unelmallesi.

T:Samuli
Kvintti
25.08.2021 22:13:47
Jabe: Mutta tulee mieleen, että voisiko yksi syy olla se, että lähestymiskulma on aika harvinainen. Biisintekijät eivät tyypillisesti paina biisejään markkinoille niin, että palkkaisivat muusikoita niitä levyttämään, ja niiden kanssa keikkailemaan. Yleensä biisintekijät tekevät (tai teettävät) biiseistään demoja, ja sitten _tarjoavat_ niitä artisteille ja/tai kustannusyhtiöille.

Eli tyypillisesti homma etenee sitten kun niille biiseille löytyy imua; kun joku niitä haluaa esittää tai levyttää. On vaikeaa työntää biisiä kenenkään ohjelmistoon vaan silleen että tarjoais palkkaa. "Ottakaa nää ohjemistoonne, minä maksan" on vähän erikoinen ajatus. Tai ainakin aika harvinainen ajatus.

Olen samaa mieltä, että tuo on vähän erikoinen lähestymiskulma. En olekaan mennyt suoralla "ottakaa nämä, minä maksan" -avauksella, vaan yksinkertaisesti tarjonnut biisejä. Ajattelin alkuun, että esiintyjät kilpailisivat biiseistä. Mietin, että jos itse olisin muusikko, tärkeimmät mitä tarvitsisin olisi esiintymistaito ja biisit, eli jos esiintymistaito on OK niin ongelma on löytää biisit ja niiden tekijät ja onnistua saamaan biisit itselle ennen muita. Koska jos ei ole mitä esittää, ei ole myöskään keikkoja, levytystä tai kuuntelijoita. Siksi olen ollut yllättynyt, että kiinnostusta ei ilmennyt. Ihmetystäni on lisännyt, ettei olla haluttu edes puhua millaisella diilillä hommaa voitaisiin tehdä.

Jabe: Laadukkaan demon teettäminen parista kärkibiisistä vois kyllä olla hyvä idea.

Jos biisin tekijällä on porukka, jonka kanssa tehdä laadukas demo, saman tien voi tehdä sillä porukalla julkaisun. Eli palataan alkuperäiseen ongelmaan, esiintyjien etsimiseen.

Jabe: Tiivistäen: omalle musalle ei oikein voi ostaa paikkaa levyttävien ja keikkailevien artistien ohjelmistoon.

Ei varmaan kenen tahansa, sen ymmärrän. Tai maksaisi todella paljon. Mutta ainakin itselleni riittäisi kuka tahansa, joka tekee kelvollisen esityksen reiluhenkisellä sopimuksella (eli ei tyyliin minä maksan 100% kuluista + palkan ja esittäjä saa 100% tuloista). Ja kun miettii paljonko maassa on ammattilaisten lisäksi puoliammattilaisia ja harrastajia ja kaiken maailman kykykilpailuihin menijöitä, luulisi sieltä löytyvän osaavaakin porukkaa, jolle ihan jo tilaisuus päästä tekemään levy olisi hieno juttu. (Ja jos joku sanoo tähän taas kerran, että ammattilainen ei lähde mihinkään vain hienon jutun perään, niin toistetaan taas, että eri tason tekijöillä on ymmärrettävästi eri kriteerit ja tulot ja menot jaetaan miten sovitaan jne.)
Henri Henri Olavi
25.08.2021 22:18:13
Voisitko laittaa niitä biisejä jonnekin, että kiinnostuneet voisivat tsekata millaista kamaa on tarjolla? Se olisi varmasti parempi keino kuin vain sanoa, että biisejä on ja ihmetellä, ettei tule yhteydenottoja.
Je suis 190221
Kvintti
25.08.2021 22:18:18
basisti1971: et ainakaan mun mielestä tarjoa työtä, vaan hakemillesi henkilöille mahdollisuutta omalla työ- ja rahallisella panostuksella osallistua
basisti1971: en keksi miksi kukaan työtön musiikkialan ammattilainen, tai toisaalta harrastelijakaan tämän viestiketjun innoittaman bändinhakuilmoituksen lähtötiedoilla mukaan kustannuksia jakamaan lähtisi

Vaikka monta kertaa on jo todettu, ettei esiintyjän ole pakko osallistua kuluihin?

basisti1971: Tärkeimpänä eroavaisuutena sen lisäksi ettei kyseessä ollut palkkatyö

Esiintyjästä kiinni haluaako projektista palkkatyön, harrastusprojektin vai minkä. Ainakaan itse en ole sitä etukäteen rajannut.

basisti1971: Vai oletetaanko että kaivatut muusikot tuovat projektiin muun panoksensa lisäksi myös omat kontaktinsa?

Saa tuoda, se on plussaa. Jos ei tuo niin asioita järjestellään kun on niiden aika.
Kvintti
25.08.2021 22:25:19
Henri Henri Olavi: Voisitko laittaa niitä biisejä jonnekin, että kiinnostuneet voisivat tsekata millaista kamaa on tarjolla? Se olisi varmasti parempi keino kuin vain sanoa, että biisejä on ja ihmetellä, ettei tule yhteydenottoja.

Olen jakanut niitä wanted-ilmoitukseen vastanneille sekä artisteille, joihin olen omatoimisesti ollut yhteydessä, jos ovat olleet ylipäätään kiinnostuneita ajatuksesta. Koko maailman avoimeen jakoon ei oikein huvittaisi laittaa - siitä huolimatta että plagiointi- ym. pelko saattaisi olla turha sikäli jos biisit eivät kiinnosta ketään.
Henri Henri Olavi
25.08.2021 22:31:05 (muokattu 25.08.2021 22:31:34)
Kvintti: Olen jakanut niitä wanted-ilmoitukseen vastanneille sekä artisteille, joihin olen omatoimisesti ollut yhteydessä, jos ovat olleet ylipäätään kiinnostuneita ajatuksesta. Koko maailman avoimeen jakoon ei oikein huvittaisi laittaa - siitä huolimatta että plagiointi- ym. pelko saattaisi olla turha sikäli jos biisit eivät kiinnosta ketään.

Ok. Jos mä olisin sellainen muusikko joka soittaisi muiden tekemää musaa, niin ainakin kiinnostaisi tieto siitä, minkä tyylistä matskua luvassa. Vai olitko sen jo laittanut jonnekin? Mikset muuten tarjoa suoraan levy-yhtiöille?

E: Olihan se ekassa viestissä. Eli iskelmää.
Je suis 190221
rintapek
26.08.2021 14:39:46

Kvintti: Olen jakanut niitä wanted-ilmoitukseen vastanneille sekä artisteille, joihin olen omatoimisesti ollut yhteydessä, jos ovat olleet ylipäätään kiinnostuneita ajatuksesta. Koko maailman avoimeen jakoon ei oikein huvittaisi laittaa - siitä huolimatta että plagiointi- ym. pelko saattaisi olla turha sikäli jos biisit eivät kiinnosta ketään.

Siis julkaiseminenhan on paras ja ainoa suoja "biisivarkauksiin"
Jos "Kvintti" julkaisee tänään sanoituksensa "Oodi perunankukalle" musanetissä tai vaikka vauvan keskustelupalstalla, niin kuinka minä voisin ens viikolla tai-vuonna väittää sitä omakseni?
Jos teen niin ja "Oodi perunakukalle" nousee toimestani listakärkeen, niin sinulla on listaykkönen todistamalla, että olet "Kvintti" joka on julkaissut sanoituksen jo tänään.
Sinun ei siis oikeastaan tarvitse kuin toivoa plagiointia.

C-Am-F-G sointumaton väittäminen omaksi keksinnökseen on kuitenkin turhaa, kuin myöskään kaikki perunankukasta kertovat laulut eivät ole sinun
Lapsi on terve kun se leikkii. Entäs aikuinen?
Kvintti
27.08.2021 15:35:09
Henri Henri Olavi: Mikset muuten tarjoa suoraan levy-yhtiöille?

Kiitos ideasta. Olin keskittynyt esiintyjien löytämiseen, kai ajatuksella että levy-yhtiön aika on myöhemmin kun on esittäjä & esitettävä materiaali kunnossa tai ainakin konkreettisemmin työn alla. Mutta joo, levy-yhtiöillä varmaan on kontakteja nykyisiin ja wannabe-artisteihin, ja jos siinä joukossa on ketään, jota kiinnostaa levyttää, niin lienee kiva jos jostain tupsahtaa kasa biisejä tarjolle.
Henri Henri Olavi
27.08.2021 15:47:09 (muokattu 27.08.2021 15:47:46)
Kvintti: Kiitos ideasta. Olin keskittynyt esiintyjien löytämiseen, kai ajatuksella että levy-yhtiön aika on myöhemmin kun on esittäjä & esitettävä materiaali kunnossa tai ainakin konkreettisemmin työn alla. Mutta joo, levy-yhtiöillä varmaan on kontakteja nykyisiin ja wannabe-artisteihin, ja jos siinä joukossa on ketään, jota kiinnostaa levyttää, niin lienee kiva jos jostain tupsahtaa kasa biisejä tarjolle.

Levy-yhtiöthän nimenomaan etsivät sopivat artistit esittämään kappaleita joilla voi tehdä voittoa. Sehän on yksi niiden duunista.
Je suis 190221
basisti1971
29.08.2021 09:39:52
Moi.

Kvintti: Ajattelin alkuun, että esiintyjät kilpailisivat biiseistä.

:D

Miksi?
Miksi ylipäätäänkään ja eritoten miksi SINUN biiseistäsi kilpailtaisiin?
Biiseistä joihin et itsekään tunnu uskovan edes sen vertaa että saattaisit julkisesti kuunneltavaan muotoon ennen kuin alat syyllistämään passiivisuudesta yhteistyökumppaneita joita samaan hengenvetoon haet?

Kaikentasoisia biisinikkareita on ainakin viimeiset 35 vuotta kun itse olen musiikkia harrastanut, löytynyt vähintään yhtä paljon kuin soittajiakin.
Se tosiasia että 99% ko. biisinikkareiden materiaalista on joko puolisuoraa plagiaattia tai muuten vain kökköä riippumatta siitä esittääkö itse vai tarjoaako muille esitettäväksi on toisarvoista, kaikki tuntemani ovat kuitenkin itse olleet tosissaan.
Itsekin olin alkuaikoina, ja jo varhaisessa vaiheessa totesin kuluvan tuohon 99% sakkiin, hautasin ammattilaisuushaaveet ja hankin itselleni ammatin...no ainakin tittelin.

Moni haluaa myös tehdä ja esittää biisinsä itse, päämääränä kun heillä ei ole bisnes eikä välttämättä maine tai kunniakaan, vaan oman taiteen ulos pukkaaminen.
Jos joku diggaa, ovat hyvillään.
Jos ei, se ei tuontyyppisiä taiteilijoita hetkauta puoleen eikä toiseen, eikä tietenkään pidäkään.

Kvintti: Mietin, että jos itse olisin muusikko, tärkeimmät mitä tarvitsisin olisi esiintymistaito ja biisit, eli jos esiintymistaito on OK niin ongelma on löytää biisit ja niiden tekijät ja onnistua saamaan biisit itselle ennen muita.

Tuo biisien löytäminen ei ollut ongelma ennen nettiaikaa eikä etenkään näin nettiaikana.

Tärkeimmät ja monelle hankalimmat eli sanat, löytyy vaikkapa tuolta mnetin "Lyriikka" alafoorumilta, joko valmiina tai sinne kirjoittelevilta tilaustyönä.
Tai runoilijasivustoilta, tai...
Yksityisviestillä saa yhteyden jos sanoitus kolahtaa, ja veikkaampa että varsinkin tuottelijaimpien kanssa pääsee kumpaakin osapuolta tyydyttävään sopimukseen.

Noihin sitten säveltää kykyjensä rajoissa laulumelodian ja taustan, tuo onnistuu liki keneltä tahansa.

Tusinabiiseistä ei viihdemusapuolella kukaan ole koskaan kilpaillut, pikemminkin pyritty välttämään viimeiseen asti uusien tuntemattomien biisinikkareiden tuotoksia koska laatu vastaa yleensä ennakko-odotuksia.
Toki poikkeuksiakin mahtuu joukkoon, eipä alalle muuten "uusia" biisinikkareita muuten tulisi.
Lainausmerkeissä siksi että itselle uppo-oudon nimen takaa paljastuukin usein vuosia/vuosikymmeniä alalla toiminut muusikko/runoilija/kirjailija/tmv.

Oma osansa on silläkin että kuten yllä todettiin, levy-yhtiö on usein se taho joka toisilleen entuudestaan tuntemattomat biisintekijät ja esittäjät pariuttaa.
Viihdemusassa kun käytännössä ainoa asia ainoa millä on ollut ja on merkitystä on euromääräinen tulos, levy-yhtiö pyrkii tuloksensa maksimoimaan sopivimmilla biisi/esittäjä yhdistelmillä.

Kvintti: Koska jos ei ole mitä esittää, ei ole myöskään keikkoja, levytystä tai kuuntelijoita. Siksi olen ollut yllättynyt, että kiinnostusta ei ilmennyt. Ihmetystäni on lisännyt, ettei olla haluttu edes puhua millaisella diilillä hommaa voitaisiin tehdä.

Aina löytyy esitettävää, tanssikansaan uppoavaa tanssimusaa/iskelmää on tehty niin julmasti vuosikymmenten varrella ettei soitettava ihan heti lopu.
Aika vaatimattoman kuvan moinen väite tai kuvitelma antaa asenteestasi bisnekseseen josta osasi haluaisit.

Aivan kuten muissakin genreissä, tuntemattomien biisien esittäminen keikalla on erittäin riskialtista puuhaa, riippumatta siitä ovatko vanhoja vai uusia, ja etenkin riippumatta siitä ovatko omasta mielestä kuinka hyviä tahansa.

Kvintti: Jos biisin tekijällä on porukka, jonka kanssa tehdä laadukas demo, saman tien voi tehdä sillä porukalla julkaisun.

No ei ihan :).

Laadukas demo (tai kaks) joka "vain soitetaan sisään ja vähän miksataan" syntyy 500~1000 eurolla jos homma hoituu päivässä ja kaikille ventovieraille muusikoille joutuu maksamaan palkan, tai ainakin pitsat ja virvokkeet.
Halvemmalla/nopeammin tai samassa ajassa purkittaa useammankin biisin jos pohjat hoidetaan koneilla, ja ainoastaan laulu(t) äänitetään.

Koska vahvasti genreä vierastavanakin veikkaan ettei tanssimusassa/iskelmässä julkaisuilla edes levy-yhtiö kiinnostuksen herättämiseksi konepohjat riitä, julkaisuun pitäisi sitten kaivaa kuvetta soittajillekin.

Teki sitten demon/demoja tai julkaisukelpoista materiaalia, äänityspalveluissa tarjontaa on nykyään enemmän kuin kysyntää.
Laadukkaiden pienstudioiden päivähinnat ovat satasesta kolmeen, riippuen referensseistä, kalustosta, sijainnista, siitä mitä kaikkea tehdään jne.
Itsestä (ja studiosta kiinni) mennäänkö kuitilla vai pimeästi.

Jos halutaan oikeita edes keskinkertaisia soittajia yhteeen-pariin biisiin, löytyy kaikilta hivenenkään asiaan perehtyneeltä pienstudiolta sidosryhmistään sopivat.
Myös tannssimusaan/iskelmään vaikka pääpaino olisikin jossain muussa genressä.

Puuha muuttuu huomattavastikin jos tehdään albumi, aikaa palaa ja kustannuksia muodostuu jo aivan toisella tapaa.
Ja jokaiselle taholle pitää tietysti tavalla tai toisella työpanoksestaan maksaa.
Lupauksilla joskus tulevista keikoista tai teostomaksuista ei pitkälle pötkitä.

Kvintti: Mutta ainakin itselleni riittäisi kuka tahansa, joka tekee kelvollisen esityksen reiluhenkisellä sopimuksella (eli ei tyyliin minä maksan 100% kuluista + palkan ja esittäjä saa 100% tuloista).

Ymmärrän kyllä että esimerkkisi on kärjistetty, mutta hivenen erikoiselta vaikuttava näkökulma jos oikeasti pitäisi yhteistyötä tehdä.

Koska levy-yhtiöiden ulkopuolisen musiikin -jollainen tämäkin projekti sattuneesta syystä ainakin alkuvaiheessa on- ja muutoinkin esittävän muusikon pääansaintakanava on keikkailu, aika erikoiselta kuulostaisi että joku esittäjä/solisti suostuisi sopimukseen jossa vaikkapa osa keikkatuloista menisi suoraan kappaleen säveltäjälle/sanoittajalle.
Teostot, Gramexit ymv. jaetaan joka tapauksessa lain ja sopimusten määrittelemissä rajoissa, mutta kun projekti on vasta lähtökuopissaan, noiden kertyvien ykköseuroja, -kymppejä kummoisempien summien jakamishaaveita saanee odotella useamman vuoden.

Kvintti: Ja kun miettii paljonko maassa on ammattilaisten lisäksi puoliammattilaisia ja harrastajia ja kaiken maailman kykykilpailuihin menijöitä, luulisi sieltä löytyvän osaavaakin porukkaa, jolle ihan jo tilaisuus päästä tekemään levy olisi hieno juttu.

Tilaisuus tehdä levy tekemisen ilosta tuskin ketään kiinnostaa vaikka kuinka niin kuvittelisit tai toivoisit.
Ainakaan sen tasoista tahoa jonka panosta olet mitä ilmeisimmin havittelemassa.

Ja toisaalta, miksi tehdä jollekulle tuntemattomalle jos voi itsekin tehdä omaa musaa omien sidosryhmiensä kanssa.
Tilanne muuttuu jos valmiiseen tai vaikka hätätilassa demotasoiseenkin materiaalia pääsee rauhassa tutustumaan, saa edes jonkinlaista osviittaa siitä mistä oikeasti on kyse.
Musiikki kun on siitä kenkkua myytävää että kirjallisesti on aika vaikea saada materiaalin laatua tai laaduttomutta selville.

Kvintti: (Ja jos joku sanoo tähän taas kerran, että ammattilainen ei lähde mihinkään vain hienon jutun perään, niin toistetaan taas, että eri tason tekijöillä on ymmärrettävästi eri kriteerit ja tulot ja menot jaetaan miten sovitaan jne.)

Edelleen, mistä kukaan -ammattilainen tai amatööri tai mitä tahansa siltä väliltä- voi tietää ilman ääninäytettä sitä onko juttu hieno vai ei?
Ekassa viestissäsi mainitsemasi M-Sävelel sentään sai ääninäytteen vihdoin viimein jakoon.
Itseä ei niin paljon kiinnostanut että olisin edes kuunnellut, moni kuunteli ja jotkut jopa kommentoivat.

Suosittelen edelleen ja jälleen kerran uudelleen samaa lähestymistapaa.

basisti1971
29.08.2021 09:49:52
Moi.

Kvintti: Vaikka monta kertaa on jo todettu, ettei esiintyjän ole pakko osallistua kuluihin?

Et myöskään ole palkkaa/korvausta työpanoksesta tarjoamassa?
Jos ei ole pakko osallistua kustannuksiin, jostainhan rahan projektin alkuunpolkaisemiseksi on kuitenkin tultava.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin mistä, kun demoonkaan ei ole löytynyt?

Kvintti: Esiintyjästä kiinni haluaako projektista palkkatyön, harrastusprojektin vai minkä. Ainakaan itse en ole sitä etukäteen rajannut.

Eli olet kuitenkin valmis palkkaamaan soittajan/soittajat/solistin?
Tuokin seikka olisi ehkä hyvä mainita jos haluat että joku oikeasti kiinnostuu projektistasi.
Palkka kun ruukaa olemaan työn sisältöä parempi kannustin "oikeissakin" töissä.

KaRa
29.08.2021 13:22:44 (muokattu 29.08.2021 13:33:09)
Kvintti: Voi olla - jokaisella on makunsa ja vapaus olla tykkäämättä biiseistä. Se on OK. Mutta samaan aikaan ei voi valittaa koronan tuomasta työahdingosta ja torjua biisejä nirsoilun vuoksi. Joko tai. Ja aiheena ei nyt ole ne, joilla menee hyvin ja on varaa valikoida, vaan ne joiden ahdingosta on pidetty meteliä.

Haluatko biiseilles jonku sellaisen esittäjän, joka ei pidä biiseistäs?
Ehkä sunki pitäis olla vähän nirso niin osoitat että oot ammattilainen.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)