Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5186 187 188 189 190347 348 349 350 351
Kipponi
27.04.2021 10:31:19 (muokattu 27.04.2021 10:31:43)
Antti1: Aina kannattaa tehdä rikosilmoitus ja viestiä voi laittaa modelle, tai sitten vaikka tuon yhteydenottolomakkeen kautta: https://muusikoiden.net/extra/palaute.php
Itekin tein aikoinaan rikosilmoituksen. Asianomistajia oikeudessa oli n.60.
Euroakaan en saanut takaisin. Kyseessä varaton luottotiedot menettänyt
narkkihuijari Turusta.
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira.
kojones
27.04.2021 10:33:47
Juutas: Pitipä tässäkin lajissa neitsyys menettää... :D Kymmenittäin onnistuneita kauppoja vuosien mittaan ja nyt osui ekaa kertaa omalle kohdalle. Hullua tässä on se, että mikään hälytyskello ei soinut kun asiaa kauppoja hieroessa harkitsin: tuote oli varsin "normihintainen" eli ei kalasteltu hinnalla, yhteydenpito oli asiallista ja annettu lisäinfo ei sekään vaikuttanut kalastelulta (esim. kun kysyin laatikkoa pedaalille, niin sanoi ettei valitettevasti enää löydy - vaikka tämä puute vaikuttikin potentiaaliseen ostohalukkuuteeni), hemmolla vain muutama samanaikainen ilmoitus torilla ja nekin ihan uskottavan oloista "varastokaappien tyhjennystä", käytetty tunnus oli kolme vuotta vanha (eli ei vartavasten tuoretta huijausta ajatellen luotu)...

Nyt sitten tässä vain miettii proseduuria eli kannattaako tästä alkaa rikosilmoitusta väsäämään (kun todennäköisesti rahat meni ja vaiva jäi) ja mihinkäs moderaattorille näistä pitäis ilmoittaa tunnuksen jäädyttämiseksi tms.

Oppirahat ne on näköjään jokaisen maksettava. ;)

Onko myyjällä edelleen ilmoituksia torilla ja missä vaiheessa selvisi että nyt on tullut kusetetuksi?
Antti1
27.04.2021 10:44:06
Kipponi: Itekin tein aikoinaan rikosilmoituksen. Asianomistajia oikeudessa oli n.60.
Euroakaan en saanut takaisin. Kyseessä varaton luottotiedot menettänyt
narkkihuijari Turusta.

Eihän niistä usein mitään takaisin saakaan, mutta voidaan saada hoidettua yksi huijari pois hommistaan. Joskus ei tietty sitäkään, mutta aika monilla varmaan omatunto kolkuttelee jossain kohtaa.
Juutas
27.04.2021 10:53:26
kojones: Onko myyjällä edelleen ilmoituksia torilla ja missä vaiheessa selvisi että nyt on tullut kusetetuksi?

On edelleen kolme ilmoitusta ja laitoin palautelomakkeen kautta tiedon ylläpidolle, että jääädyttäisivät tunnukset ennen kuin lisävahinkoa tapahtuu. Huijaus paljastui itselle vasta kahden viimeisen vuorokauden aikana: odotettu tavara ei ilmaantunutkaan sovitusti Postin järjestelmään (ei seurantakoodia jne.) ja kaikki kysymykset asiasta selkiytyivät "ajan pelaamiseksi" (tyyliin asia on hoidossa, olen "töissä" jne. eli kootut selitykset, muttei mitään konkreettista edistymistä). Viime töikseni laitoin "uhkavaatimuksen" rahojen palauttamisesta ja tähän ei enää vastattu, joten nähdäkseni selvä keissi.
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
munkero
27.04.2021 10:56:14
Juutas: On edelleen kolme ilmoitusta ja laitoin palautelomakkeen kautta tiedon ylläpidolle, että jääädyttäisivät tunnukset ennen kuin lisävahinkoa tapahtuu. Huijaus paljastui itselle vasta kahden viimeisen vuorokauden aikana: odotettu tavara ei ilmaantunutkaan sovitusti Postin järjestelmään (ei seurantakoodia jne.) ja kaikki kysymykset asiasta selkiytyivät "ajan pelaamiseksi" (tyyliin asia on hoidossa, olen "töissä" jne. eli kootut selitykset, muttei mitään konkreettista edistymistä). Viime töikseni laitoin "uhkavaatimuksen" rahojen palauttamisesta ja tähän ei enää vastattu, joten nähdäkseni selvä keissi.

No eiku nimimerkkiä tiskiin.
Itekki joskus soitellu.
Juutas
27.04.2021 11:04:57 (muokattu 27.04.2021 11:13:53)
munkero: No eiku nimimerkkiä tiskiin.

Vaikka keissi on omasta mielestä täysin selvä, niin en silti ala sitä täällä julkisesti jakamaan, etten itse syyllisty esim. herjaukseen tms. Näissä asioissa kannattaa olla vähintään yhtä varovainen kuin kaupankäynnissäkin.
Matias.
27.04.2021 11:27:36
Huijariksi ei varmaan saa haukkua mutta jos kertoo että teki kaupat nimimerkki X:n kanssa eikä tavara tullut niin onko se herjausta jos kertoo vain mitä todellisuudessa tapahtui?
kojones
27.04.2021 12:10:27
Juutas: Vaikka keissi on omasta mielestä täysin selvä, niin en silti ala sitä täällä julkisesti jakamaan, etten itse syyllisty esim. herjaukseen tms. Näissä asioissa kannattaa olla vähintään yhtä varovainen kuin kaupankäynnissäkin.

Ymmärrän. Mitä tällä on nyt myynnissä ja missä päin Suomea tavarat on tori-ilmojen mukaan?
pappasfin
27.04.2021 12:19:34 (muokattu 27.04.2021 12:56:34)
Juutas: Vaikka keissi on omasta mielestä täysin selvä, niin en silti ala sitä täällä julkisesti jakamaan, etten itse syyllisty esim. herjaukseen tms. Näissä asioissa kannattaa olla vähintään yhtä varovainen kuin kaupankäynnissäkin.

Herjaus poistui rikoslaista vuonna 2000.
Tarkoitit varmaan kunnianloukkausta, johon on pakko todeta, että jos täällä kirjoitat faktatietoa koskien nimimerkkiä, eli että olet maksellut ostaessasi tuotetta mutta tuotetta ei ole tullut sinulle eikä viesteihisi vastailla jne. niin kyse ei ole kunnianloukkauksesta, joten kyllä sen nimimerkin voi aivan hyvin julkaista. Toki siinä julkaisemisessa aina hyvä vältellä sanoja "huijari" "valehtelija" jne. ja kuhan pysyy totuudessa eli miten asia on sujunut niin kyse ei siis ole kunnianloukkauksesta.

Korjatkaa jos olen väärässä ;D

Tuolta voi hakea vahvistusta käsitykseen mikä on kunnianloukkaus https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup … p;search%5Bpika%5D=kunnianloukkaus.

Esim. kohta "Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä."

Merkittävänä asiana taas voidaan pitää rikoksen estämistä osaltaan kertomalla muille jostain tapahtuneesta.

EDIT: Juutakselle ehdotuksena, että tottakait rikosilmoitus kannattaa tehdä, vaikka ei siihen uskoisi, koska täällä ei välttämättä porukat tiedä jos sama henkilö on tehnyt muutakin kämmiä porukoille ja kyseessä useita huijauksia tekevä tyyppi ja lisäksi rikosilmoituksella kun poliisi sen lukaisee niin aika monesti kyseisen henkilön tili tutkaillaan yhdellä puhelinsoitolla nopeasti.

Vaikka omalla kohdalla menetetty summa olisi muutama kymmen euroa niin kaikenkaikkiaan huijarilla saattaa olla takana paljon rikoshyöydyllistä tuloa ja monesti puhutaan tuhansista, kymmenien tuhansien ja pahimmillaan satojen tuhansien rikoksella saaduista rahasummista.

Meillä kotona oli aikoinaan eräs tilaus, joka maksettiin etukäteen ja kun tavaraa ei kuulunut ja yhteydenpidossa ei kuulunut vastauksia niin otettiin poliisiin yhteys, joka välittömästi pisti kyseisen henkilön tilin suhteen toimeksi. Asia onneksi selvisi ja tavara tuli vaikka tosin myöhässä.
PappaSFin
askomiko
27.04.2021 13:20:06 (muokattu 27.04.2021 20:58:29)
Joidenkin pankkien asiakaspalvelut ottaa myös koppia, kokeile onneasi ja soita omaan taikka huijarin pankkiin jos maksoit tilille. Pankkitäti näkee silmällä että tälle tilille valuu epämääräisiä suorituksia moneen kertaan, jäädyttää tilin ja pyytää selitystä. Pankkien käytännöt vaihtelevat, mutta tämä on mahdollinen skenaario.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
18is9
27.04.2021 14:26:09 (muokattu 27.04.2021 14:31:27)

pappasfin:Herjaus poistui rikoslaista vuonna 2000.
Tarkoitit varmaan kunnianloukkausta, johon on pakko todeta, että jos täällä kirjoitat faktatietoa koskien nimimerkkiä, eli että olet maksellut ostaessasi tuotetta mutta tuotetta ei ole tullut sinulle eikä viesteihisi vastailla jne. niin kyse ei ole kunnianloukkauksesta, joten kyllä sen nimimerkin voi aivan hyvin julkaista. Toki siinä julkaisemisessa aina hyvä vältellä sanoja "huijari" "valehtelija" jne. ja kuhan pysyy totuudessa eli miten asia on sujunut niin kyse ei siis ole kunnianloukkauksesta.

No jaa, näin anekdoottina voinee mainita sarjahkuttajan uhrin vaimon, joka sai tuomion törkeästä kunnianloukkauksesta kun meni kertomaan Suomi24:ssa että sarjahukuttaja on tappanut hänen miehensä. Vasta sitten kun tuomio napsahti siitä hukuttamisesta, poistui kunnianloukkaussyytteestä se osio jossa tappajaa solvattiin tappajaksi. Syyttömäksi tätä tapetun miehen vaimoa ei kuitenkaan todettu, vaan tuomio napsahti perusmuotoisesta kunnianloukkauksesta koska hän oli kuitenkin solvannut murhaajaa muilla tavoin. Että semmoista.

https://yle.fi/uutiset/3-11498297
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Juutas
27.04.2021 14:42:42
18is9: No jaa, näin anekdoottina voinee mainita sarjahkuttajan uhrin vaimon, joka sai tuomion törkeästä kunnianloukkauksesta kun meni kertomaan Suomi24:ssa että sarjahukuttaja on tappanut hänen miehensä. Vasta sitten kun tuomio napsahti siitä hukuttamisesta, poistui kunnianloukkaussyytteestä se osio jossa tappajaa solvattiin tappajaksi. Syyttömäksi tätä tapetun miehen vaimoa ei kuitenkaan todettu, vaan tuomio napsahti perusmuotoisesta kunnianloukkauksesta koska hän oli kuitenkin solvannut murhaajaa muilla tavoin. Että semmoista.

Tätäpä juuri tarkoitin. Mielenkiinnolla odotan myös tulevaa Korkeimman oikeuden päätöstä siitä, saako ihmistä luonnehtia suljetussa Face-ryhmässä häneen mitä ilmeisimmin sopivilla määreillä - varsinkin kun henkilö on itse sitä ennen ylittänyt kaikki mahdolliset hyvän maun rajat... ;)

Vaikka ainut riski olisi aiheeton käräjille joutuminen, niin jo pelkkä käräjöinnin vaiva on sitä luokkaa, etten itse ainakaan näin mitättömän asian vuoksi ottaisi riskiä. Muut saa tietysti tehdä niin kuin parhaaksi katsovat.
18is9
27.04.2021 15:02:11

Juutas: Tätäpä juuri tarkoitin. Mielenkiinnolla odotan myös tulevaa Korkeimman oikeuden päätöstä siitä, saako ihmistä luonnehtia suljetussa Face-ryhmässä häneen mitä ilmeisimmin sopivilla määreillä - varsinkin kun henkilö on itse sitä ennen ylittänyt kaikki mahdolliset hyvän maun rajat... ;).

Varsin mielenkiintoiseksi tämän casen tekee se, että tämä nimeltämainitsematon henkilö on myös itse julkisesti luonnehtinut itseään näillä samoilla termeillä. Voisi siis olettaa että myös hän saisi tuomion oman kunniansa loukkamisesta.
pappasfin
27.04.2021 15:22:48 (muokattu 27.04.2021 15:26:42)
18is9: No jaa, näin anekdoottina voinee mainita sarjahkuttajan uhrin vaimon, joka sai tuomion törkeästä kunnianloukkauksesta kun meni kertomaan Suomi24:ssa että sarjahukuttaja on tappanut hänen miehensä. Vasta sitten kun tuomio napsahti siitä hukuttamisesta, poistui kunnianloukkaussyytteestä se osio jossa tappajaa solvattiin tappajaksi. Syyttömäksi tätä tapetun miehen vaimoa ei kuitenkaan todettu, vaan tuomio napsahti perusmuotoisesta kunnianloukkauksesta koska hän oli kuitenkin solvannut murhaajaa muilla tavoin. Että semmoista.

En nyt lähtisi vertailemaan tähän muusikoiden.net:ssä olevaan tapaukseen, ei täällä ketään ole sarjahukuttajaksi syytelty tai tappajaksi.

En nyt siis sekoittaisi tuolla esimerkillä pakkaa kun kyse taitaa olla oikeasti vähän eri kaliiberin tapauksesta ja lisäksi ketään ei taideta nimellä mainita ja on vähän eri juttu mainita, että ei ole saanut jotain tuotetta vaikka on maksanut sen toiselle nimimerkille kuin manita paikkakunnalla henkilön nimellä tai selvästi tunnistettavilla seikoilla henkilö tappajaksi ;D

Kannattaa tutustua tuohon kyseiseen rikoslain sisältöön ja jos epäilyttää niin löytyy kyllä lakimiehiä/firmoja josta saa vastauksen ihan ilmaiseksikin.

Broidilta en viitti kysellä kun se on just päässy eläkkeelle oikeusaputoimiston johtajan pakeilta ja nauttii eläkepäivistä (varatuomari ja ajanut mm. rikosasioita jne.)

Toki asia askarruttaa ja herättää erillaisia mielikuvia ja mielipiteitä miten asiassa voi toimia, yhteneväistä on se hyvä seikka, että varovainen toki pitää ja kannattaa olla.
PappaSFin
Twinkle
27.04.2021 15:28:39

Tää on mielestäni harvinaisen kypsä tapa suhtautua tähän aiheeseen. Itsekin toivoisin ettei täällä lähetä heittämään kiviä vain toisen puolen kertomuksen vuoksi, ylläpito voinee jäädyttää sen epäillyn väärintekijän tilin ja poistaa ilmoitukset, varmaan myöskin palauttaakin ne jos tämä asia lähtee purkeamaan muita reittejä.
Gary the pine
27.04.2021 16:18:33
Jos homma etenee polkua ostin-maksoin-en saanut tuotetta pitkin, niin vaikea on nähdä siinä tulkinnan varaa taikka mikä siinä olisi mahdollisesti ns. toisen puolen näkemys joka vaikuttaa asiaan.

Ainoa hyväksyttävä selitys on jos myyjä on sattunut kuolemaan hengenlähtöön ennen kaupankohteen lähetystä, mutta silloin tuskin tulee kauhean paljon uusia aikaleimoja mnet-profiiliin.

Jotenkin mua aina etoo toi ymmärtäjien määrä, et täytyy ymmärtää ku jonnella on paha olla ja narkit loppu, ei se muuten semmosta ja tsuubiduubi. Tarpeeks ku on ymmärretty niin ennenpitkää se kusetuksen kohde muuttuukin saatanaksi ja syylliseksi, mitäs ostit tai luulit ostavas, itse asiassa houkuttelit rikoksen tielle meidän pikku-jonnen kun annoit tilaisuuden kusettaa, tästä sulle linnaa-putkaa-vankeutta ja saippuapala retkievääks.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Tympee Huttunen
27.04.2021 16:25:31
Gary the pine: Jos homma etenee polkua ostin-maksoin-en saanut tuotetta pitkin, niin vaikea on nähdä siinä tulkinnan varaa taikka mikä siinä olisi mahdollisesti ns. toisen puolen näkemys joka vaikuttaa asiaan.

Ainoa hyväksyttävä selitys on jos myyjä on sattunut kuolemaan hengenlähtöön ennen kaupankohteen lähetystä, mutta silloin tuskin tulee kauhean paljon uusia aikaleimoja mnet-profiiliin.

Jotenkin mua aina etoo toi ymmärtäjien määrä, et täytyy ymmärtää ku jonnella on paha olla ja narkit loppu, ei se muuten semmosta ja tsuubiduubi. Tarpeeks ku on ymmärretty niin ennenpitkää se kusetuksen kohde muuttuukin saatanaksi ja syylliseksi, mitäs ostit tai luulit ostavas, itse asiassa houkuttelit rikoksen tielle meidän pikku-jonnen kun annoit tilaisuuden kusettaa, tästä sulle linnaa-putkaa-vankeutta ja saippuapala retkievääks.

Jep ja lisäksi niin kauan kuin ilmot on torilla, joku muukin tulee huijatuksi.

Se ei ole kunnianloukkaus, jos kertoo rehellisesti tapahtuneen ja esittää huolensa nimimerkin suhteen.
Gary the pine
27.04.2021 17:13:01
Twinkle: Niin, siinä on vähän tulkinnan varaa jos voidaan luottaa siihen että se kerrotaan kokonaisuudessaan, ilman että siihen lisää yhtään mitään tai jättää kertomatta. Se toki myös avartaa omaa suhtautumista kun kerran joutuu tämmöiseen kivitysketjuun tietämättään ja perusteetta niin se vähentää uskoa rehellisyyteen enemmän kuin huijatuksi joutuminen.

No juu, totta tuokin, mutta sekin on sitten kusetus ja oikeassa ketjussa vieläpä. Ei tullut itelle mieleen vaihtoehto-b, että joku tulee huvikseen tai vittuillessaan huutelemaan ja hiekottamaan joutuneensa kusetetuksi, mutta toisaalta kyllähän sekin suomalaiseen mielenmaisemaan mahtuu oikein hienosti.
Tulin, näin, paskoin housuun.
18is9
27.04.2021 17:22:40

Gary the pine: No juu, totta tuokin, mutta sekin on sitten kusetus ja oikeassa ketjussa vieläpä. Ei tullut itelle mieleen vaihtoehto-b, että joku tulee huvikseen tai vittuillessaan huutelemaan ja hiekottamaan joutuneensa kusetetuksi, mutta toisaalta kyllähän sekin suomalaiseen mielenmaisemaan mahtuu oikein hienosti.

No kun katsoo noita yksittäisten ilmoitusten kommenttikenttiä niin kaikenlaista viheltäjää sitä näyttää tähänkin maahan mahtuvan.

Itse sain kokea kaupanteon yhteydessä vastapuolen psykoosit (siis ihan oikeat psykoosit missä minä olin jotenkin junaillut sille vaikka mitä tapahtumia elämään), meinasi tulla puhelinlinjoja pitkin kimppuun. Onneksi oli välimatkaa muutama sata kilometriä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)