Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5185 186 187 188 189347 348 349 350 351
korvaoo
25.04.2021 22:28:51
askomiko: Lappu jota on rutisteltu kirjoittamisen jälkeen, paljon vaikeampi photoshopata. :)

yhtä hankala se on copypasteta mitä suorakin...
kaikki paitsi on turhaa.
Laulava Kylätohtori
25.04.2021 22:41:29
o0o: Mun puolesta tori voi pysyä nykyisen kaltaisenakin. Itse kyllä varmistan aina omat kauppani kunnolla. Kovinhan täällä vaan monella haluttaisi saada esim. se viime aikojen torihuijari kuriin. Mikään ehdotettu keino vain ei näytä kelpaavan.

Voin valottaa omaa näkemystäni sen verran, että kyse ei ole siitä, ettei se käy, vaan sillä ei saada huijareita kuriin. Kyllä laput mulle käy ja se on ihan hyvä keino paikassaan yrittää varmistua myyjän rehellisyydestä, mutta pakkoa en kannata, koska sen hyödyt ovat vähäiset tai olemattomat. Tai ehkä jopa negatiiviset, jos joku sattuu erehtyä pitämään niitä lappuja luotettavina ja haksahtaa siksi huijaukseen.

Muita pakon aiheuttamia ongelmia onkin jo listattu, joten ei niistä sen enempää tässä kohtaa. Mutta edelleen, kannustan kaikkia halukkaita pistämään niitä lappuja ja myös vaatimaan niitä kauppakumppaniltaan. Kunhan pitää mielessä, kuinka helppoa niitä on kuitenkin väärentää, eli perusta luottamustaan niiden varaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
25.04.2021 23:19:48
korvaoo: yhtä hankala se on copypasteta mitä suorakin...

Jep! Eikun ostoksille! Tilisiirto käy hyvin, nouto ei onnistu kun on tuo koronanpelko!
https://muusikoiden.net/dyn/users/170191.jpg
Pinewood
25.04.2021 23:55:23
Kannustan kaikkia antamaan palautetta kauppakumppaneille. Ainakin itse tarkistan rutiininomaisesti aina profiilin ja palautehistorian ennen kuin alan hieroa kauppaa. Milloin profiili on luotu, paljonko on aiempia kauppoja ja keiden kanssa niitä on tehty? Vuosien varrella moni kauppa olisi jäänyt kokonaan väliin, ellei myyjällä olisi ollut minut vakuuttanutta palautehistoriaa - ja ehkä ennemminkin niin päin, että jotain ei välttämätöntä on tullut ostettua, kun myyjällä on niin hyvä palautehistoria. Ja vanhoilta hyviltä kauppakumppaneiltahan ostaa muutenkin mielellään.

Palautteet auttavat aktiiveja, mutta ehkä uusien jäsenten kannattaa kokeilla tuota laputusta, jos tavara ei mene muuten kaupaksi.
Hynkel
26.04.2021 00:00:08
Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Pauli Lappalainen
26.04.2021 08:21:21
Onhan noita kaikenlaisia keinoja huijareiden ja muiden karsimiseksi kokeiltu eri palstoilla mutta vaikeaahan mitään idioottivarmaa systeemiä lienee rakentaa. Mikään ei ole niin kekseliäs kuin ihminen, jolla on vilunki mielessä.

Tuon yhden tapauksen tyyppisiin voisi toimia samantyyppinen ratkaisu kun on Jeep-foorumilla.
Uuden nimimerkin kolme ensimmäistä viestiä menee tarkastukseen ennen julkaisua ja ainakin ensimmäinen kauppailmoitus. Ylläpidollehan se teettää vähän ylimääräistä työtä, mutta ei kait noita uusia jäseniä tule kuin muutama vuorokaudessa.
Piepe
26.04.2021 11:57:27
Hynkel: Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?

Tuossahan oli jo hyvä yritys: https://muusikoiden.net/dyn/users/170191.jpg
Tollasenaankin sattaisi mennä jollekin, puhumattakaan että vähän vielä blurria lappuun yms. niin se on siinä.
Piepe
26.04.2021 12:09:26 (muokattu 26.04.2021 12:11:06)
Pinewood: Kannustan kaikkia antamaan palautetta kauppakumppaneille. Ainakin itse tarkistan rutiininomaisesti aina profiilin ja palautehistorian ennen kuin alan hieroa kauppaa. Milloin profiili on luotu, paljonko on aiempia kauppoja ja keiden kanssa niitä on tehty? Vuosien varrella moni kauppa olisi jäänyt kokonaan väliin, ellei myyjällä olisi ollut minut vakuuttanutta palautehistoriaa - ja ehkä ennemminkin niin päin, että jotain ei välttämätöntä on tullut ostettua, kun myyjällä on niin hyvä palautehistoria. Ja vanhoilta hyviltä kauppakumppaneiltahan ostaa muutenkin mielellään.

Palautteet auttavat aktiiveja, mutta ehkä uusien jäsenten kannattaa kokeilla tuota laputusta, jos tavara ei mene muuten kaupaksi.

Itseäni vähän ruvennut harmittamaan jälkeenpäin kun en ole palautteita pyytänyt, (enkä ole tajunnut niitä antaakaan kun kukaan ei ole pyytänyt). Varmaan neljät-viidetkymmenet onnistuneet kaupat takana mutta ei yhtään kommenttia :D :(

Hmm. Tai jos niistä ei olekaan mennyt maksut perille hoho

e: Anteeks, olihan siellä yks. Kiitti renu :D Menenpä tästä antamaan renulle palautteen.
Tympee Huttunen
26.04.2021 12:36:12
Hynkel: Miten semmonen lappu väärennetään uskottavasti ja helposti?

Tekee lapun, googlaa kuvan ja ottaa kännykällä kuvan näyttöä vasten.
parek
26.04.2021 14:59:39
On ehkä parempi jos tuosta paperilappuhommasta ei tulekaan millään muotoa foorumin tapa. Aika alhaalla tuntuu olevan rima sen suhteen mitä porukka pitää uskottavana kuvamanipulaationa.
jhlamm
26.04.2021 16:05:36
o0o: On ehkä parempi jos tuosta paperilappuhommasta ei tulekaan millään muotoa foorumin tapa. Aika alhaalla tuntuu olevan rima sen suhteen mitä porukka pitää uskottavana kuvamanipulaationa.

Kuva on uskottavasti itseotettu vain jos niissä on tavalleen uskollisesti varpaat näkyvissä kuvassa. Tai puolialaston ja irstas miesvartalo heijastuu kiillotetun kitaran pinnasta.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Skeletor_
26.04.2021 16:17:47

Ei vielä myynnissä mut jossain vaiheessa harkitsen..

https://muusikoiden.net/dyn/users/169897.jpg
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Kipponi
26.04.2021 16:30:17
Skeletor_: Ei vielä myynnissä mut jossain vaiheessa harkitsen..

https://muusikoiden.net/dyn/users/169897.jpg

No niin...
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira.
ectman
26.04.2021 19:14:32
Peepö: Itseäni vähän ruvennut harmittamaan jälkeenpäin kun en ole palautteita pyytänyt, (enkä ole tajunnut niitä antaakaan kun kukaan ei ole pyytänyt). Varmaan neljät-viidetkymmenet onnistuneet kaupat takana mutta ei yhtään kommenttia :D :(

Mulla ei ihan noin paljon kauppoja ilman palautteita/kommentteja, mutta huomasin tossa joku puoli vuotta sitten että ollut varmaan vuodesta 2003 kommentointi pois päältä ;)
Aion kyllä laittaa post-itin seuraavaan ilmoon..
NickNenimous
27.04.2021 00:05:08

Oli hyvä tulla katselemaan kommenttejanne. Itse olen ollut vuodesta 2006 jäsenenä, ja välillä hukkasin tuon vanhan nimimerkkini railovuo salasanan, ja loin uuden ja jäin käyttämään tätä nimimerkkiä. Otin vasta viime vuonna käyttöön kommentoinnin, kun Pinewood siitä ja sen puutteesta taisi mainita keskustellessamme. Tähän mennessä olen saanut kaupat hoidettua kunnialla puoleen ja toiseen, enkä onnekseni ole joutunut kusetetuksi.

Ymmärrän pointtinne kommentointien suhteen. Tärkeä tietää onko kaveri oikeilla asioilla liikkeellä. Olen itsekin jättänyt monet kerrat kommentoimatta, vaikka kauppakumppani on ollut erittäin yhteistyökykyinen. Pahoitteluni! En ymmärtänyt sen tarkoitusta ja tärkeyttä.
The tone is the only thing you must follow
Krice
27.04.2021 08:40:46

Ei kai nuo kommentitkaan auta jos henkilö vain päättää jossakin vaiheessa alkaa huijaamaan, esim. rahavaikeuksien vuoksi. Itse suhtaudun tähän niin, että mikään ei ole varmaa, mutta yleensä ottaen huijareita on vähän. Kun tätä keskustelua seuraa niin tulee mieleen vähän jenkkiläinen tyyli, että jokainen vastaantuleva ihminen on potentiaalinen kirvesmurhaaja eli sellainen kohtalaisen epäterveellinen vainoharhaisuus muita kohtaan. Tässä maassa oletuksena pitäisi olla, että ihmiset on rehellisiä, vaikka sekaan mahtuu muutama huijarikin. Sen vuoksi tuo lappusysteemikin tai vastaavat todentamiset tuntuu liioittelulta.
Pinewood
27.04.2021 09:15:59
NickNenimous: Oli hyvä tulla katselemaan kommenttejanne. Itse olen ollut vuodesta 2006 jäsenenä, ja välillä hukkasin tuon vanhan nimimerkkini railovuo salasanan, ja loin uuden ja jäin käyttämään tätä nimimerkkiä. Otin vasta viime vuonna käyttöön kommentoinnin, kun Pinewood siitä ja sen puutteesta taisi mainita keskustellessamme. Tähän mennessä olen saanut kaupat hoidettua kunnialla puoleen ja toiseen, enkä onnekseni ole joutunut kusetetuksi.

Ymmärrän pointtinne kommentointien suhteen. Tärkeä tietää onko kaveri oikeilla asioilla liikkeellä. Olen itsekin jättänyt monet kerrat kommentoimatta, vaikka kauppakumppani on ollut erittäin yhteistyökykyinen. Pahoitteluni! En ymmärtänyt sen tarkoitusta ja tärkeyttä.

Palautteen antamisen tärkeydestä on varmasti erilaisia mielipiteitä. Itse pidän sitä erityisesti hyödyllisenä. Oma tapani on aina ehdottaa palautteiden vaihtoa kaupan jälkeen, mutten minä niiden perään enää myöhemmin paljon kysele. Luulisin, että minulla on palaute saatuna noin kahdesta kolmasosasta tehdyistä kaupoista. Eiköhän tuo jo riitä vakuuttamaan uuden kumppanin, kun tavaraa on reiluhkosti tullut ja mennyt. Jokaisesta toteutuneesta kaupasta koitan muistaa antaa palautetta, jos vastapuolella on kommentointi päällä. Myyjänä odotan ensin ostajan palautetta, jotta tiedän kaupan sujuneen ok. Jos sitä ei kuitenkaan kuulu, jonkin ajan kuluttua tulkitsen tavaran vastanneen myyjän odotuksia ja laitan palautteen.

Mutta tosiaan, jokainen menköön tyylillään. Jos kaupat sujuvat siten, hyvä niin.

Krice: Ei kai nuo kommentitkaan auta jos henkilö vain päättää jossakin vaiheessa alkaa huijaamaan, esim. rahavaikeuksien vuoksi. Itse suhtaudun tähän niin, että mikään ei ole varmaa, mutta yleensä ottaen huijareita on vähän.

Totta tuokin, mutta lienee aika epätodennäköinen tuollainen käänne. Aina kuitenkin kannattaa olla järkevä ja huolellinen.
Juutas
27.04.2021 09:28:27 (muokattu 27.04.2021 09:53:17)
Pitipä tässäkin lajissa neitsyys menettää... :D Kymmenittäin onnistuneita kauppoja vuosien mittaan ja nyt osui ekaa kertaa omalle kohdalle. Hullua tässä on se, että mikään hälytyskello ei soinut kun asiaa kauppoja hieroessa harkitsin: tuote oli varsin "normihintainen" eli ei kalasteltu hinnalla, yhteydenpito oli asiallista ja annettu lisäinfo ei sekään vaikuttanut kalastelulta (esim. kun kysyin laatikkoa pedaalille, niin sanoi ettei valitettevasti enää löydy - vaikka tämä puute vaikuttikin potentiaaliseen ostohalukkuuteeni), hemmolla vain muutama samanaikainen ilmoitus torilla ja nekin ihan uskottavan oloista "varastokaappien tyhjennystä", käytetty tunnus oli kolme vuotta vanha (eli ei vartavasten tuoretta huijausta ajatellen luotu)...

Nyt sitten tässä vain miettii proseduuria eli kannattaako tästä alkaa rikosilmoitusta väsäämään (kun todennäköisesti rahat meni ja vaiva jäi) ja mihinkäs moderaattorille näistä pitäis ilmoittaa tunnuksen jäädyttämiseksi tms.

Oppirahat ne on näköjään jokaisen maksettava. ;)
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
27.04.2021 09:39:50
Aina kannattaa tehdä rikosilmoitus ja viestiä voi laittaa modelle, tai sitten vaikka tuon yhteydenottolomakkeen kautta: https://muusikoiden.net/extra/palaute.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)