Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten teette rumpuraidat kotistudiossa?
1 2
faq1
01.04.2021 20:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti on nykyään tapana hankkia/tehdä rumpuraita MIDI-raitana, joka sitten käyttää pluggarina jotain rumpusoftakirjastoa?
 
Mistä saisi erillaisia rumpuraitoja (MIDI:nä), ettei tarvitsisi kaikkia tehdä käsin itse, (jos edes osaan).
Entä Fill- ja aloitus/lopetuskuvioiden teko.. Vaikeaa??
 
otamatone
01.04.2021 20:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: erillaisia rumpuraitoja (MIDI:nä)
 
https://ugritone.com/collections/to … -picks/products/allmighty-midi-pack
 
jPekka
02.04.2021 13:13:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Ilmeisesti on nykyään tapana hankkia/tehdä rumpuraita MIDI-raitana, joka sitten käyttää pluggarina jotain rumpusoftakirjastoa?
 
Tätä tapaa olen minäkin käyttänyt, mutta muitakin keinoja on. Monissa rumpusamplekirjastoplugineissa on itsessäänkin mukana valmiita grooveja.
 
(Maksullisia) rumpugroovelooppeja löytyy moniltakin valmistajilta monenlaisiin tyyleihin. Itse olen tykästynyt eniten Groove Monkeen tarjontaan: https://groovemonkee.com/
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
askomiko
02.04.2021 16:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toontrack on yksi valmistaja jolta löytyy montaa sorttia. En ole kokeillut mutta eikös Logicissa ole joku tekoälyrumpali joka jopa seurailee omaa soittoasi?
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Vessajono
02.04.2021 16:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: En ole kokeillut mutta eikös Logicissa ole joku tekoälyrumpali joka jopa seurailee omaa soittoasi?
 
On ja hyvin seuraileekin. Useimmiten tekee todella käyttökelpoista ja valmista jälkeä, jos ei muuten niin ainakin vähän korjailemalla. Logiciin siirtymisen jälkeen en oo kertaakaan naputellu käsipelillä kokonaista biisiä alusta loppuun.
 
Omalla kohdalla sitä korjailua joutuu tekemään lähinnä sen takia, että mun biiseissä vaihtuu tahtilajit välillä melko tiheästi ja yleensä ne on jotain muuta ku 2, 3 tai 4 ja se tuntuu olevan sellanen juttu mikä ajaa sen rumpalin välillä melko pahasti kahville. Mutta sellasessa simppelimmässä poprock-kamassa toi on kyllä aivan valtavasti työtaakkaa helpottava kaveri, varsinkin jos ei oo kauheen hyvin perillä siitä mitä rumpujen ylipäätään pitäis tehdä.
 
I survived 19.2.2021
Torniojaws
09.04.2021 11:04:37 (muokattu 09.04.2021 11:12:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin uusimmassa tuotoksessa vähän erikoisempaa:
 
1. Ensin naputtelin rumpukompit biisien sävellysvaiheessa jotakuinkin valmiiksi
2. Sitten myöhemmin tein uuden kierroksen ilmarummutellen ja sen mukaisesti MIDI-raitaa muuttaen, että tulee hyvä flow
3. Sitten juurikin Ugritonen MIDI-seteistä etsin kompit, jotka jotakuinkin samoja kuin itse sävelletyt
4. Korvasin sitten kompit, siellä täällä tuunaten, niin että jokainen gridissä ollut MIDI-nuotti olisi Ugritonen MIDI:stä ihmisen soittama versio ja mielellään sama nuotti eli: grid-basari --> ugritone-basari.
 
Ihan jees tuli :) Lisäsin muuten ne MIDIt suoraan Addictive Drumsin kirjastoon (vaati pientä tiedostonnimeämisjumppaa), joten niitä pystyi lennosta kuunteleen ja drag'n'droppaan MIDI-raidalle DAWissa, kuten AD:n omiakin.
 
Esim. näin, jossa tuo "Ugritone Death Metal" on oma lisäys
 
C:/Users/Juha/Documents/Addictive Drums 2/External MIDI Files/GM/Ugritone Death Metal/
 
ja siellä sitten esim.
 
Ugritone Cannibal Half Blast_C_Death Metal_V_1.mid
Ugritone Cannibal Half Blast_C_Death Metal_V_2.mid
Ugritone Reverse Skank_C_Death Metal_V_1.mid
 
jne.
 
_C_ ja _V_ on AD2:n omaa syntaksia eli kategoria ja variaatio.
 
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
Jucciz
09.04.2021 19:41:35 (muokattu 09.04.2021 19:42:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillai, että mikitän rummut, painan rec ja sit joku soittaa niitä.
 
Okei, kyllä ne aika lailla mikitettyinä on koko ajan, joten tuo eka työvaihe jää usein pois.
 
askomiko
09.04.2021 23:24:30 (muokattu 09.04.2021 23:24:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on tarve julkaisukelpoista tehdä eikä oma rummunsoitto onnistu niin laittaa Kai Jokiaholle viestiä ja rahaa niin paluupostissa tulee täydellisesti soitettuja rumpuja.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
locoloco
09.04.2021 23:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikö kukaan paukuta sähkörummuilla rumpuraitoja sisään?.
 
Hanok
16.04.2021 12:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: eikö kukaan paukuta sähkörummuilla rumpuraitoja sisään?.
 
No juu, mulla on sähkörumpusetti, jolla lätkin midit sisään. Sitten heiluttelen hiirtä Reaperissä. Soundit nykyään SSD5:stä, toki on myös tullut dumpattua audiota rumpumoduulista myös (esim bd, sd, tomit ja pellit omille raidoilleen).
 
Peukkutemppu
16.04.2021 22:04:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen tuli naputeltua isku kerrallaan midit piano rolliin. Oli aikaavievää, pirun tylsää ja kaikinpuolin vittumaista hommaa, varsinkin kun lopputuloksesta haluaa mahdollisimman luonnollisen kuuloista.
 
Sitten hankin kasan midiluuppeja ja hommat alkoi nopeutumaan huomattavasti; Etsin jonkin omaan biisiini sopivan luupin, poistan pari iskua tuolta, lisään yhden tänne, vaihdan peltiä, muutan fillejä. Ei tunnista enää alkuperäiseksi luupiksi mutta se oikean rumpalin tatsi on siellä jotakuinkin. Jos ennen yhden 4min kappaleen rumpujen ohjelmointiin sai muutaman tunnin kulumaan helposti, voi nyt tuosta ajasta höylätä helposti ainakin puolet pois.
 
Toki jos olisi rumpali jolle vois kilauttaa että "nakutappas tämä purkkiin ja laita raidat tulemaan" niin olisihan se luksusta. Tai jos olisi vara sessiomiesten suuntaan heitellä seteliä. Vaan kun ei ole niin tämä nykyinen toimintatapa on ihan mukiinmenevä korvike oikealle soittajalle.
 
Kale G.L.P.
17.04.2021 10:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: eikö kukaan paukuta sähkörummuilla rumpuraitoja sisään?.
 
Tuleehan nuo rumpuraidat soiteltua sähkörummuilla, kuten muutkin soittimet soitan itse. Enkä enää sen jälkeen muokkaa niitä mitenkään, ellei miksaamista lasketa. Jos tulee liian isoja huteja, niin sitten soitan vain uudestaan niin kauan, että lopputulos sopii kyseiseen musiikkiin. Mulle itse soittaminen on yhtä tärkeää, kuin valmis kappale. Sama pätee muihinkin soittimiin, että jos saa tuotettua sopivia ääniä, niin sillä on vapauttava vaikutus. Koen sen opettavaisena ja oman kehityksen kannalta positiivisena asiana, kun soittaa itse kaiken ja improvisoinnillekin jää aika paljon tilaa. Mutta itse kun teen lähinnä itselle omaan käyttöön musiikkia, niin silloin voi helposti unohtaa kaikki säännöt ja klikit sun muut semmoset asiat, mitkä sillä hetkellä tuntuu toissijaisilta jutuilta.
 
Ehkä se on kuitenkin orkestereissa eri asia, kun on otettava huomioon muitakin soittajia. Siinä mielessä arvostan paljonkin heitä, jotka kykenee soittamaan ja tekemään musiikkia keskenään pitemmänkin aikaa. :)
 
petteri m
27.04.2021 20:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ezdrummerilla vaan kaikki.
 
locoloco
27.04.2021 22:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Ezdrummerilla vaan kaikki.. tolle Ezbass komppikaveriksi niin groovaa kui hirvi.
 
Eki C
27.04.2021 23:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: . tolle Ezbass komppikaveriksi niin groovaa kui hirvi.
 
Vaikka kysymys koski rumpuraitoja, niin koko Toontrack tarjonta (EZBass, -drummer, -keys,- mix) on toimiva, monipuolinen ja saundiltaan tasokasta...sekä keskenään integroitu.
Onhan sitten vielä omassa sfäärissään Superior drummer tosi hinkkaajille.
 
"Taking care of business, working at nothing all day"
rintapek
12.05.2021 18:00:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hommaa haluaa kokeilla niin Manda Audiolla on MT powerdrumkit2 tarjolla ilmaiseksi. Grooveja la looppeja drag&drop-periaatteella ja ihan käyttissoundit. Ilmaisuus toki tekee sen, että aina avattaessa pitää ohittaa muistutus jossa sanotaan, että olisi kiva jos tekisit pienen lahjoituksen.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
krautio
12.05.2021 21:38:26 (muokattu 12.05.2021 21:39:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toontrackia olen opetellut tämän kevään käyttämään. Ostin 4-5 midipakettia ja niitä olen käynyt läpi. Aika nopeasti korva oppii huomaamaan, että minkä komppi/filli ym. toimii ja mikä ei. Sitten niitä oppii muokkamaan haluamakseen todella nopeasti. Velocity-arvoja (=iskun voimakkuus) kannattaa säätää rohkeasti, sillä saa elävyyttä ja luonnollisuutta lisää helposti.
 
Hey Ho, Let's Go!
niviman
08.01.2022 23:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen alkanut soittaa rumpuja kontrollerilla. Minulla on Maschine Mikro MK3 ja rumpusoundit tulevat Addictive Drums -ohjelmasta. Vakuutuin sormirummutuksesta kun näin videon jossa kaveri soittaa Green Day'tä.
 
www.youtube.com/watch?v=8rzd99SCxVc
 
Samalla vaivalla oppisi kyllä soittaan oikeitakin rumpuja, mutta minun kotistudiossa se ei ole mahdollista. Käy se näinkin.
 
faq1
12.01.2022 22:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisköhän netistä sivua, josta voisi imuroida rumpulooppeja (MIDI)? Vielä jos löytyisi oikean rumpalin MIDI-rummuilla tekemiä, niin auttaisi monia musiikinteossa.
 
jPekka
13.01.2022 14:48:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Löytyisköhän netistä sivua, josta voisi imuroida rumpulooppeja (MIDI)? Vielä jos löytyisi oikean rumpalin MIDI-rummuilla tekemiä, niin auttaisi monia musiikinteossa.
 
Runsaasti. Oma suosikkini on Groove Monkee: https://groovemonkee.com/
 
Juu, haluavat niistä rahaa, mutta eivät mielestäni mitenkään kohtuuttomasti.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «