Aihe: Kuunteletko muuta kuin metallia?
1 2 3 4 5 6
Ztla
03.01.2021 10:25:54 (muokattu 03.01.2021 10:47:40)

Heroin: Kenen tapa siitä sitten kuuluisi läpi paistaa?

Niin no, mielellään kun puhut sen puolesta, että "popmusa olisi yksioikoisesti jotenkin huonoa tai alempiarvoista" niin ne argumentit voisi olla jotain muuta kuin "pop on suhteellisen helppoa/yksinkertaista ja en tykkää siitä" :D. Tuosta nimittäin pitäisi vielä jatkaa siihen seuraavaan vaiheeseen eli miksi yksinkertaisuus ja helppous ovat huonoja asioita musiikissa. Jos haluat leimata kokonaisen genren alempiarvoiseksi tiettyjen ominaisuuksien takia niin silloin pitää perustella niiden ominaisuuksien negatiivisuus kyseisen genren kontekstissa.

Internet on myöskin täynnä ihmisiä joiden mielestä taidetta voi arvioida jokseenkin objektiivisesti ja en kirjoitustyylisi perusteella voinut olettaa sinun lähtökohtaisesti argumentoivan vain oman henkilökohtaisen kokemuksesi puolesta.

Ehkä tämä on vain mun henkilökohtainen näkökulma, mutta "mä en tykkää tästä musasta" versus "tämä musa on huonoa ja alempiarvoista" vaikuttavat jokseenkin eri tason väittämäiltä sen suhteen kuinka objektiivisena ne puhuva taho väitteet esittää.
"Ok, see now I press the sound enhancement pedal, like this. See how amazing it sounds now?" -Herman Li
vanha_pieru
03.01.2021 13:58:34
Arvostan Ztla:n kykyä ajatella kirkkaasti sekä esittää näkemyksensä selkeästi ja taitavasti. Olen myös samaa mieltä esittämistään peruspointeista.
Popille ja kaikelle muullekin helpolle/yksinkertaiselle/massoihin vetoavalle musiikille on oma paikkansa eikä kaikkea musiikkia voi mitenkään järkevästi arvioida samoilla kriteereillä, koska eri genret perustuvat eri perinteisiin, esitystapoihin, soundi-ihanteisiin, ajattelutapoihin, jne. Siten objektiivisuuden harhakuvitelmasta musiikin arvioinnissa on syytä luopua, vaikka - kuten kaikki tiedämme - makuasioista voi, saa ja on lystiä väitellä.
Herrah
03.01.2021 16:33:23
ÄrGee: Joskus se ilahduttaa kun yksinkertaisesta on tehty kaunista, tai metallin kontekstissa kappalerakenne ja muut elementit ovat popahtavia. Esimerkkinä vaikka Amaranthe, Beast In Black, Battle Beast ja mitä näitä nyt on, siis melodinen metalli ylipäätään.

Tuli oksennusta suuhun
carnation
03.01.2021 17:39:36
ÄrGee: Joskus se ilahduttaa kun yksinkertaisesta on tehty kaunista, tai metallin kontekstissa kappalerakenne ja muut elementit ovat popahtavia. Esimerkkinä vaikka Amaranthe, Beast In Black, Battle Beast ja mitä näitä nyt on, siis melodinen metalli ylipäätään.

Onko tämä siis jokin metallipäälle hyväksyttävä tapa kuunnella muuten niin vihattavaa popmusiikkia?
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
ÄrGee
03.01.2021 18:21:57
Herrah: Tuli oksennusta suuhun

Hahhaa, typerä elitisti ei kestä.

carnation: Onko tämä siis jokin metallipäälle hyväksyttävä tapa kuunnella muuten niin vihattavaa popmusiikkia?

Miksi olisi, koska olin maininnut tuolla silloin tällöin kuuntelevani ihan puhdasta poppia.
To the stars!!!
Herrah
03.01.2021 19:14:06 (muokattu 03.01.2021 19:14:20)
ÄrGee: Hahhaa, typerä elitisti ei kestä.

Kyllä livahtaa oikeat popit soimaan Kate Bushin, Beach Boysin tai vaikka Depeche Moden kautta ennen jotain Amaranthea joka on oikein tyyppiesimerkki lähes kaikesta mikä modernissa hevissä on vialla.
Kefiiri
03.01.2021 19:40:35
Melodinen metalli on kyllä löperöin keksintö ikinä. Minusta jo Rainbow oli paikoitellen semmoista. Ihmettelin että miksi Riku tuhlaa energiaansa semmoiseen.
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
03.01.2021 21:50:27
Herrah: Tuli oksennusta suuhun

Sama. Hyi vittu.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
ttpp44
12.01.2021 15:05:22
Vähän myöhässä liityn tähän keskusteluun mukaan, mutta itse kuuntelen pääasiallisesti metallia/heviä/rokkia, mutta sen rinnalla olen lähes kaikkiruokainen sen suhteen millaiseen musiikkiin olen elämäni aika törmännyt. Lähes kaikista genreistä löytyy itselleni täysin sietämätöntä tavaraa ja sitten todella miellyttävää tavaraa ja näiden välinen ero voi joskus olla hiuksenhieno. Esimerkiksi lauletussa musiikissa minulle laulajan ääni on usein se, joka saattaa muuten hyvä musiikin muuttaa mahdottomaksi nauttia.

Toki sitten täytyy muistaa, että maailmassa on niin paljon erilaista musiikkia, että se mitä yleisesti tarkoitetaan laajalla musiikkimaulla on kovin usein vain erittäin kapea siivu siitä, millaista musiikkia ihmiset maailmalla ovat tehneet/tekevät. Pääasiallisesti kuuntelemme enemmän tai vähemmän länsimaista musiikkia (tai korkeintaan länsimaisesti vaikuttunutta musiikkia tai länsimaista musiikkia eksoottisin vaikuttein), mikä tietysti on vain luonnollista koska sitä on pääasiallisesti tarjolla ja siihen kasvamme.

Toinen asia on se, että aika monella (minä mukaanlukien) on lopulta varsin heikko ja pintapuolinen tuntemus itsellemme vieraammista genreistä ja välillä olen törmännyt siihen tosiasiaan, että minulla on voinut olla jostain päägenrestä varsin negatiivinen näkemys/kokemus, mutta sitten joku alagenre onkin kolahtanut todella lujaa. Ja usein sopivaan alagenreen törmääminen on aika sattuman kauppaa.

Lopuksi vielä sellainen havainto, että melodisessa musiikissa on yleisesti ottaen sellainen hauska piirre monen genren välillä, että lopulta melodiat ovat hyvin samantyyppisiä, eron tekee lähinnä se, miten se esitetään ja mitä sen ympärillä tapahtuu. Moni pop-musiikille ja sen tarttuvuudelle/helppoudelle nenäänsä nyrpistävä rock/hevi/metalli-puristi ei tajuakaan miten samankaltaisia monet melodiat näissä genreissä ovat vaikkapa juuri ihan listapoppiin nähden. Täysin saman melodian ympärille voisi tehdä aivan eri genren biisin.

Monelle kuitenkin ne muut elementit musiikissa ovat niin isoja tiedostettuja tai tiedostamattomia henkisiä esteitä, ettei sieltä pystytä kuulemaan muuta ja sitten laitetaan leima päälle "eihän tämä ole edes musiikkia".

Ja vielä lopuksi: erityisesti metallin puolella on todella sitkeässä käsitys siitä, että mitä vaikeampaa musiikki on teknisesti, sen parempaa se on. Ja sama luonnollisesti johdetaan muusikoihin. Rumpaleita ja kitaristeja arvostetaan hyvin pitkälle sen suhteen kuinka nopeasti he osaavat soittaa ja kuinka monimutkaisia ratkaisuja rakentaa. Monesti tulee fiilis, että puhutaan urheilusta eikä musiikista. Ja edes tekniikka ei ole niin yksiselitteistä. Nyt en millään muista kuka se oli, mutta joku teknisesti todella kova metallirumpali, joka sanoi, että arvostaa äärettömästi suomalaisten tanssilavoja kiertävien humppabändien rumpaleita nimenomaan siksi, että se tarkkuus ja rytmitaju mitä siinä hommassa vaaditaan tunnista ja illasta toiseen on niin kovalla tasolla. No, ei varmasti taittuisi humpparumpaliltakaan blast beatit ainakaan lonkalta, mutta se nyt ei siis ollut se pointti tässä.

Ja tuosta soittamisen vaativuuden illuusiosta tulee vielä sekin mieleen, kun omasta tuttavapiiristä moni hevimies todella vahvasti pitää kaikkea konemusiikkia täysin ala-arvoisena koska "konehan siinä kaiken musiikin tekee kunhan vaan painaa nappia, ei siinä tarvitse osata soittaa mitään". Tuollainen vetää kyllä kerta toisensa jälkeen sanattomaksi.

Tekniikan jälkeen tullaankin siihen vaikeammin määriteltävään mutta kaikista olennaisimpaan osuuteen musiikissa: tunteeseen, luovuuteen ja tyylitajuun. Moni ei ymmärrä (jälleen kerran etenkään metallin saralla), että enemmän ei suinkaan ole aina enemmän. Pitää ymmärtää sitä musiikkia kokonaisuutena ja kuten jokainen kunnon muusikko ymmärtää, soittaa palvellakseen biisiä, ei nostaakseen omaa egoaan.
Kenkuru
12.01.2021 19:46:02
Kuuntelen nykyään mitä vain, jos se on hyvää(en kuitenkaan puhe musiikkia)
Oli aika...joskus, kun en kuunnellut muuta kuin metallia, mutta siinä menettää vain liian paljon.
Toisaalta mä olen jo vanha.
Henri Henri Olavi
12.01.2021 19:48:08
ttpp44: "konehan siinä kaiken musiikin tekee kunhan vaan painaa nappia, ei siinä tarvitse osata soittaa mitään".

Ei kai kukaan ole enää aikoihin näin voinut tosissaan sanoa. Siis jos puhutaan aikuisista ihmisistä, jotka ymmärtävät musikkia ja tekevät sitä itse.
Jester44
12.01.2021 23:01:58
carnation: Basson jättäminen ...And Justice for Allista.

Tuo ..And Justice For All tuli ekana mieleen kun puhuttiin basson puutteesta.
Funkånaut
13.01.2021 09:58:15 (muokattu 13.01.2021 09:58:49)

ttpp44: Ja tuosta soittamisen vaativuuden illuusiosta tulee vielä sekin mieleen, kun omasta tuttavapiiristä moni hevimies todella vahvasti pitää kaikkea konemusiikkia täysin ala-arvoisena koska "konehan siinä kaiken musiikin tekee kunhan vaan painaa nappia, ei siinä tarvitse osata soittaa mitään". Tuollainen vetää kyllä kerta toisensa jälkeen sanattomaksi.

Tolta jengiltä voi aina kysyä, että "mikset ole tienannut miljoonia konemusahitillä, jos sellaisen tekeminen on niin helppoa? Sen jälkeen voisit elää rojalteilla ja tehdä muuta mielekkäämpää."

Kummallista kyllä, mutta kukaan "kone tekee musan kun vaan painaa nappia" -jengistä ei ole vain painanut nappia ja saanut ikimuistoista stygeä tehtyä. Mistä lie johtuu, pelkän napin painamisen päässä kuitenkin leveä elämä.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Krice
13.01.2021 11:04:51

Funkånaut: Kummallista kyllä, mutta kukaan "kone tekee musan kun vaan painaa nappia" -jengistä ei ole vain painanut nappia ja saanut ikimuistoista stygeä tehtyä.

Molemmat on tavallaan puolittain oikeassa. Konemusiikissa yleensä soittajan eli teknisen osuuden hoitaa kone (osittain tai kokonaan), mutta toinen osa musiikissa on säveltäminen ja sitä ei tekoäly osaa vielä kovin hyvin varmaankaan.
Henri Henri Olavi
13.01.2021 13:50:08
Krice: Konemusiikissa yleensä soittajan eli teknisen osuuden hoitaa kone (osittain tai kokonaan)

Tottakai koneet hoitavat sen mitä niiden sisällä täpahtuu, mutta ihminen niitä käyttää. Vaikkapa sellaisen keikkasetin pyörittäminen ja soittaminen, jossa on useampia midi-vehkeitä ohjaamassa toinen toisiaan, tietokone, pari loopperia, muita efektejä ja pari eri midi-kotrolleria vielä päälle, on aika saatanan paljon taitoa, treeniä ja keskittymistä vaativaa. Ei voi puhua edes samassa lauseessa jonkun kitaran soiton kanssa.
J.Nikkanen
13.01.2021 13:58:30
Henri Henri Olavi: Tottakai koneet hoitavat sen mitä niiden sisällä täpahtuu, mutta ihminen niitä käyttää. Vaikkapa sellaisen keikkasetin pyörittäminen ja soittaminen, jossa on useampia midi-vehkeitä ohjaamassa toinen toisiaan, tietokone, pari loopperia, muita efektejä ja pari eri midi-kotrolleria vielä päälle, on aika saatanan paljon taitoa, treeniä ja keskittymistä vaativaa. Ei voi puhua edes samassa lauseessa jonkun kitaran soiton kanssa.

Se on kyllä hienoa kun osaava heppu touhuaa, ex-duunikaveri halusi aina hehkuttaa ja kuunnella jotain mulle tuntematonta heppua mikä veti monen tunnin settejä. Mulle ne soitetut ja netistä näytetyt videot parhaat palat olivat kyllä oikeasti ns. kunnon laittoo.

Sitten on toki nää USB-tikku läppäriin kiinni ja ollaan niin tekevinään vaikka kaikki on jo kotona valmiiksi tehty.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Vessajono
13.01.2021 14:13:47
Henri Henri Olavi: Tottakai koneet hoitavat sen mitä niiden sisällä täpahtuu, mutta ihminen niitä käyttää. Vaikkapa sellaisen keikkasetin pyörittäminen ja soittaminen, jossa on useampia midi-vehkeitä ohjaamassa toinen toisiaan, tietokone, pari loopperia, muita efektejä ja pari eri midi-kotrolleria vielä päälle, on aika saatanan paljon taitoa, treeniä ja keskittymistä vaativaa. Ei voi puhua edes samassa lauseessa jonkun kitaran soiton kanssa.

Tai sit ei oo edes sitä tietokonetta. Olis kiva nähdä keskimääräinen kitaristi esim. tämän setupin äärellä: https://www.youtube.com/watch?v=32Yf_6GacKE
Krice: Minä olen oikeassa tässä asiassa, sille nyt ei vain voi mitään.
Henri Henri Olavi
13.01.2021 14:17:50 (muokattu 13.01.2021 14:22:06)
Vessajono: Tai sit ei oo edes sitä tietokonetta. Olis kiva nähdä keskimääräinen kitaristi esim. tämän setupin äärellä: https://www.youtube.com/watch?v=32Yf_6GacKE

No se tietokone voi hoitaa aika montaa juttua, eli se ei missään nimessä helpota välttämättä.

E: Pointti kuitenkin se, että osoittaa todellista musiikillista sivistymättömyyttä pitää konemusaa jotenkin helpompana kuin jotain toisenlaista musaa.
Oan
14.01.2021 13:28:15
Henri Henri Olavi: Ei kai kukaan ole enää aikoihin näin voinut tosissaan sanoa. Siis jos puhutaan aikuisista ihmisistä, jotka ymmärtävät musikkia ja tekevät sitä itse.

"Tarvitsee vain painaa oikeaa kosketinta oikeaan aikaan ja soitin soittaa itse itseään."
- Johann Sebastian Bach
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)