Aihe: Walden, Ibanez vai Fender? 1 | |
---|---|
![]() 21.10.2020 17:48:08 | |
Hei, olisiko apua tähän. Aikeissa ostaa eka elektroakustinen. Olen suht aloittelija ja näppäilytyyliä enimmäkseen. Aluksi ainakin mielellään edullinen eli alle 200€. Vaihtoehtoina nyt ovat Ibanez PF17ECE-LG tai Walden D350CEB. Kumpiko merkki/malli olisi luotettavampi, parempi soundi jne. Vaiko olisiko Fender elektroakustinen alle 200€ parempi? Kiitos! | |
![]() 21.10.2020 18:50:53 (muokattu 21.10.2020 19:01:22) | |
Noissa molemmissa malleissa on Dreadnought-tyylinen body ja 42mm leveä kaula. Molemmat asiat olisivat minulle henkilökohtaisesti jo "showstopper" näppäilyyn. Itsekin soittelen enimmäkseen näppäillen. Toki nämä ovat henkilökohtaisia asioita ja riippuu myös sormien koosta ja mallista. Eli 42mm satulaleveys voi olla ihan jees. Tietenkin se kielten väli siellä oikean käden puolella merkitsee enemmän. Useimmiten näppäilyyn tarkoitetut teräskieliset akustiset ovat 44mm...48mm satulalla varustettuja. Itse katselisin pienempikoppaista kitaraa kuin Dreadnought. Joku 00, 000, OM, concert, Folk, grand concert tai Auditorium- malli sopii soundeiltaan paremmin näppäilyyn. Tietenkin siinä vaikuttaa myös mistä puista kitara on tehty. Mutta alle 200 euron hintaluokassa on aika vähän valinnanvaraa, joten sieltä löytyy aika vähän muita kuin Dreadnoughteja. Ibanezilta on joku halpa grand concert-kokoinen kitara VC50NJP-NT ja sitten löytyy Tanglewood TWCR O E, Baton Rouge X11 ja Ibanez PC12. Niin taisitkin kysyä elektroakustista. Noista ei tainnut yksikään olla elektroakustinen. Onko sen jostain syystä pakko olla elektroakustinen? Aiotko esiintyä livenä vahvarin tai PA:n kautta? Niin juu... Vielä piti sanoa, että Dreadnought kehitettiin strummaukseen ja mahdollisimman kovaan akustiseen soundiin. Siinä on paljon soundissa matalia taajuuksia mukana, eli se ei "leikkaa läpi" näppäilytyylillä niin hyvin kuin jokin pienempikoppainen malli. Toki riippuu monesta asiasta, eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokainen kitara on yksilö (ja eri valmistajien kitarat voivat kuulostaa hyvin erilaisilta). Tuossa on pari vertailevaa kuvaa minkä kokoisia eri mallit ovat: https://sixstringacoustic.com/wp-co … 017/06/Seagull-Guitars-by-Shape.jpg https://ofmvc40dolyrl7u9xigg5kyy-wp … /uploads/2013/06/guitbodystyles.jpg Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 21.10.2020 20:24:55 | |
Lisänä IEC:n selostukseen lisään vain pari vuotta sitten oppimani asian, että Dreadnoughtit on (ainakin jossain määrin) kehitetty myös nimenomaan seisaaltaan soittamista varten, siis tilanteeseen jossa kopan takapinta nojaa soittajan vatsaan eikä värähtele niin kuin istualtaan soittaessa. Pienikoppaisessa on tarkoitus, että myös takakansi värähtelee vapaasti, kun soitin on soittajan reiden varassa eikä ihan kiinni vatsassa. Elektroakustisen livekäytössä värähtelemätön takakansi voi tietysti olla hyväkin asia. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." | |
![]() 23.10.2020 19:43:37 | |
Kiitos tuhannesti vastauksista!! En tiedä itse mitään noista malleista ja tää oli ihan uutta infoa. Tarkoitus olis soittaa yksin vahvistimen kanssa eli tykkään et soundi on vahvistettu, siks elektroakustinen. Ja ehkä jopa keikkailla, joko istuen tai seisten. Mikähän malli ois siis paras seisten soittoon? Entä istuen? Tykkäisin, et soundissa olis ns. muhkea basso. | |
![]() 23.10.2020 19:46:36 | |
Niin ja vielä soundista, tarkoitus olis siis olla vaan laulu + tämä kitara, ei "kilpailevia" soittimia eli ei tarvii leikata läpi jos ymmärsin oikein mitä se tarkoittaa :) Tykkään muutenkin pehmeästä, pyöreästä, soivasta soundista. | |
![]() 23.10.2020 19:49:28 | |
Vielä, en tienny et kaulat on eri levyisiä. Mitä varten eri levyiset kaulat on? Tai mihin asiaan käy mikäkin..? Mulla on ongelmia joskus et sormi osuu viereiseen kieleen sormen/kynnen mallin takia. Klassisella oli helpompi soittaa kun siinä keveämpi kaula. | |
![]() 03.11.2020 01:08:30 | |
Sunshine__: Hei, olisiko apua tähän. Aikeissa ostaa eka elektroakustinen. Olen suht aloittelija ja näppäilytyyliä enimmäkseen. Aluksi ainakin mielellään edullinen eli alle 200€. Vaihtoehtoina nyt ovat Ibanez PF17ECE-LG tai Walden D350CEB. Kumpiko merkki/malli olisi luotettavampi, parempi soundi jne. Vaiko olisiko Fender elektroakustinen alle 200€ parempi? Kiitos! Mulla oli ensimmäisenä kitarana mainitsemasi Walden. Ainakin se oli mielestäni jotenkin raskassoittoinen. Kannattaa kokeilla kaupassa. Loppu on seurausta. Lion # 79 | |
![]() 03.11.2020 08:42:03 (muokattu 03.11.2020 08:43:50) | |
Sjömanni: Mulla oli ensimmäisenä kitarana mainitsemasi Walden. Ainakin se oli mielestäni jotenkin raskassoittoinen. Kannattaa kokeilla kaupassa. Kokeilin joskus (vuosia sitten) kaupassa halvemmn pään Waldenia ja se oli soinniltaan hillittömän mehukas, soittotuntumasta ei mielikuvaa puoleen eikä toiseen. Pakko nyt mainita tämä ettei porukka säikähdä kommenttiasi. Kansi oli jotain kuusta tummempaa täyspuuta ja sointi ihan omassa luokassaan muihin saman hintaisiin verrattuna. Kaupassa jos kokeilee suoraan tehtaan laatikosta poimittua kitaraa, voi vaikutelma olla huomattavasti ankeampi kuin säätämisen jälkeen. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 13.11.2020 18:38:35 | |
Kiitos vastauksista! Mun mielestä tuo malli ei ole kokopuuta. Kokeilin sitä itse, mutta en osaa sanoa onko se hyvä kun ei ole vertailukohtaa. Mutta vielä mietin hieman minkä otan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)