Aihe: Pahimmat tempo-pettymykset | |
---|
|
Muistuuko mieleen erityisen ikäviä tuntemuksia, kun joku biisi/teos onkin soitettu väärässä (tai "väärässä") tempossa? (Yleensä kai kappale on silloin kuultu aiemmin toisessa tempossa, mutta kaipa on mahdollista pettyä tempoon jo ensikuulemalta) Onnen tunne on himmeä polku metsän läpi jossa kuljet yksin (E-L Manner) |
|
sub zero: Muistuuko mieleen erityisen ikäviä tuntemuksia, kun joku biisi/teos onkin soitettu väärässä (tai "väärässä") tempossa? (Yleensä kai kappale on silloin kuultu aiemmin toisessa tempossa, mutta kaipa on mahdollista pettyä tempoon jo ensikuulemalta) Mercyful Fate - Come To The Sabbath levy tempo, aevan liian hidas |
|
Oasiksen Shakermaker on aina ollut tuskastuttavan hidastempoinen. Youtubesta kun kuuntelee 1.25 (ellei jopa 1.5) toistonopeudella, niin johan paranee. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
|
sub zero: Muistuuko mieleen erityisen ikäviä tuntemuksia, kun joku biisi/teos onkin soitettu väärässä (tai "väärässä") tempossa? (Yleensä kai kappale on silloin kuultu aiemmin toisessa tempossa, mutta kaipa on mahdollista pettyä tempoon jo ensikuulemalta) Hyvä avaus. OK, musta tällöin on aika usein kyse siitä, että biisi soitetaan "oikein" ja "nuoteista". Melko usein biisi soitetaan "kevyemmin" ja "täsmällisemmin", jolloin siitä tuleekin hölkkää tai mun käsittein humppaa. Usein näin käy kun "raskas" "rokkibändi" käy käsiksi viattomaan popkappaleeseen, jota ei ole tarkoituskaan soittaa "oikein". No mulle tulee tässä heti mieleen ruotsalaisen aivan saatanan hyvän garagebändin The Nomadsin versio jenkkiläisen aivan saatanan hyvän garagebändin The Sonicsien biisistä Psycho. Nomadseilla se katastrofin partaalla horjuva soitto muuttuukin täsmälliseksi ja kevyeksi hölkkäämiseksi. Toisaalta taas samainen Nomads on vetäissyt Kinksien "Im Not Like Everybody Else" -tsibaleesta mielettömän hienon version soittamalla sen ikäänkuin mikään ei merkitsisi mitään, maksimoiden välinpitämättömyyttä ja välinpitämättömyyden (naurettavaa) kuuliutta, jolloin se muuttuukin jo mielettömän intensiiviseksi. Rockn rollin estetiikka on oma juttunsa. |
|
Metallican Load tympeän hidas. Hey Ho, Let's Go! |
megatherium 01.11.2020 10:39:42 (muokattu 01.11.2020 10:42:44) | |
|
Bachin 3. Brandenburgilaisen konserton Musica Antiqua Kölnin liian nopeassa tempossa soittama 3. Allegro osa. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
Hannubal 01.11.2020 11:11:14 (muokattu 01.11.2020 11:11:51) | |
|
Sonata Arctican uusi levy. Jos laittaa YouTubessa 1.25 kertoimella nopeudeksi, niin moni biisi kuulostaa 10 kertaa paremmalta, esim. Who failed the most. https://youtu.be/ZQT292b8E88 Toki tuplabasari olisi vielä tehnyt sen vanhan kunnon Sonata-soundin, mutta tuollaista kevytrokkia he haluavat nykyään soitella. Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme. |
|
Omissa soittohommissa ne masentavimmat tempotunaronnit ovat tapahtuneet. Jotkut kappaleet kuulostavat ihan hyvältä nopeutettuina, kun taas toisista katoaa idea tykkänään. Yleensähän tempo lipsahtaa yläkanttiin. En ole musiikin asiantuntija. |
HaloOfFlies 01.11.2020 15:59:17 (muokattu 01.11.2020 16:46:44) | |
|
Suuri osa nykypäivän hiphop-kappaleista on mielestäni liian hitaita. Ilmankos ne kuulostavatkin niin tylsiltä. Tempon pitäisi olla ainakin kaksi kertaa nopeampi. Esimerkkinä vaikkapa Cardi B:n WAP. Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. |
|
phiit: Mercyful Fate - Come To The Sabbath levy tempo, aevan liian hidas Täydellinen klassikko, tempoa myöten kaikki just kuten pitää. |
megatherium 02.11.2020 08:25:28 (muokattu 02.11.2020 08:27:44) | |
|
Sibeliuksen anakronistista klassismia edustava 7. sinfonia on tempoiltaan liian laahaava mutta vika on itse musiikissa. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
|
Osmo Vänskän johtama Tsaikovskin 1. pianokonsertto oliko nyt Minnesotan orkesterin (tai vastaavan) esittämänä. Tempo on aivan liian kiivas, jonka seurauksena tietty lempeä ilmavuus ja keveys jäävät kokonaan uupumaan teoksesta. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." |
lukethesis 02.11.2020 11:36:48 (muokattu 02.11.2020 11:38:29) | |
|
Michael Jackson ei ollut livenä hääppöinen. Perustelen :D Lähinnä laulu oli ihan mitä sattuu, ehkä tanssiminen siinä ohessa vaati liikaa - siksipä etenkin uran ehtoopuolella (siis jo 90-luvulla...) veteli enimmäkseen playbackinä. Mutta kyllä tuota samaa oli jo 80-luvulla, esim. BAD-kiertueen pätkissä. Nykyäänhän tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus, etenkin vähänkään koreografiaa vaativissa pop-numeroissa. Hänellä oli myös tapana vetää klassikkobiisit ns. koksutempolla livenä, mikä mun mielestä pilaa niiden fiiliksen. Esim. "Wanna Be Startin' Somethin'" on levyllä nopeahko myös, mutta just sopivan rouheassa groovessa 110 BPM; kun livenä oli yleensä yli 135 BPM humppatalkoot. Meni sellaiseksi ihme nykimiseksi. |
|
Ensikontakti Iron Maidenin Evil that men do-biisiin tuli jonkun livevideon myötä. Pettymys olikin valtaisa studioversion suhteen, kun biisi laahasi järkyttävästi. |
|
Grooven liitän yleensä sujuvaan ja vähintään keskitempoiseen musiikkiin mutta kuuntelepa Pili Collinsin Groovy kind of love. Siitä on groove kaukana. |
|
lukethesis: Hänellä oli myös tapana vetää klassikkobiisit ns. koksutempolla livenä, mikä mun mielestä pilaa niiden fiiliksen. James Brownilla oli tätä samaa. Moni biisi meni ihan kelvottomaksi kun ne kaahattiin nokka lumessa arskatäysiä. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
|
Tympee Huttunen: Ensikontakti Iron Maidenin Evil that men do-biisiin tuli jonkun livevideon myötä. Pettymys olikin valtaisa studioversion suhteen, kun biisi laahasi järkyttävästi. Useimmat Flight of Icarus liveversior on liian nopeita. Studioversio juuri hyvä. |
|
Opethin Bleak kuulosti ensi kertaa levyversiona kuultuna kamalan laahaavalta ja muutenkin ankealta, kun olin tutustunut biisiin Roundhouse Tapes -liveäänitteen kautta. "Lahjatthomat ne corkean cansan coulussa tacamusta culuttavat, oicea elon kocemus tulee pitcän elon academiasta!" |
|
StJerky: Useimmat Flight of Icarus liveversior on liian nopeita. Studioversio juuri hyvä. Joo, ehdottomasti juuri näin. Maidenilla tuntuu olevan aika monessa biisissä kova livetempo. |
|
Tympee Huttunen: Joo, ehdottomasti juuri näin. Maidenilla tuntuu olevan aika monessa biisissä kova livetempo. Hallowed Be Thy Namen kohdalla toisaalta taas tykkään enemmän nuista livevedoista, joissa on yleensä vähän nopeampi tempo studioversioon verrattuna. What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|