![]() 10.09.2020 08:57:22 | |
---|---|
Jostain miljoonalaatikostako onnistuit pöyhäisemään oikein perinteisiä uraruuveja? Varmaan ihan hyvä jämäköitysratkaisu. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 10.09.2020 10:09:28 (muokattu 10.09.2020 10:22:12) | |
Ehei! Nää on upouusia ja rosterisia. Miljoonalaatikon nimi on Clas Ohlson, sieltä saa koneruuveja yhdellä uralla ihan perus kupukannalla mutta myös tuommoisella uppo + linssikannalla joka on suosikkini. Taitaa löytyä myös uppo jossa tasainen kanta. Ja siinä vasta lähikaupan valikoima. Sit on tietty Bauhaus joka on parantanu kivasti valikoimaansa tässä parin vuoden aikana. Ja Saksasta ny saa melkeen mitä vaan. Kiinastakin saa, mutta odotusajat menny vähän turhan pitkiks: halusin just tähän tuleviin viritysruuveihin messinkisiä prikkoja. Etrassa olisivat myyneet mulle oikean kokoisia mutta hinta olis ollu euron kappale (!). Niin paljon kuin haluaisinkin tukea kotimaisia yrityksiä niin kyllä se on todettava että isänmaalliset tunteet ikkunasta ulos vilahtaa sillä sekunnilla kun tuommoista haistapaskaa tarjotaan. Jotenka laitoin tilauksen kaukoitään vetämään. 200 kappaletta messinkisiä M5-prikkoja 10,0mm ulkohalkaisijalla ja 0,8mm paksuudella maksoi posteineen 5e. Mutta saapumisessa kestikin sitten 2,5 kuukautta. Hah. | |
![]() 13.09.2020 11:52:41 | |
hollmi-5: Aika harvoin lugit on sorvaamalla tehty. Mutta todellakin alimittaiseen runkoon ei oikein lugeja tahdo löytyä. Premierin vanhat Genistat esimerkikisi olivat alimittaisella rungolla ja lugit valmistettu sen mukaan. Jos kotikonstein meinaa lugeja tehdä niin eipä oikein tule muuta työkalua mieleen. Messinkitankoa sorviin ja menoksi. Wacco taitaa tehdä omat luginsa jotenkin tuohon tyyliin. | |
![]() 13.09.2020 12:49:38 | |
Maailman merkeistä Trick myös taitaa käyttää alumiinista sorvattuja. | |
![]() 16.09.2020 15:02:28 | |
Etrassa olisivat myyneet mulle oikean kokoisia mutta hinta olis ollu euron kappale (!). Niin paljon kuin haluaisinkin tukea kotimaisia yrityksiä niin kyllä se on todettava että isänmaalliset tunteet ikkunasta ulos vilahtaa sillä sekunnilla kun tuommoista haistapaskaa tarjotaan. Jotenka laitoin tilauksen kaukoitään vetämään. 200 kappaletta messinkisiä M5-prikkoja 10,0mm ulkohalkaisijalla ja 0,8mm paksuudella maksoi posteineen 5e. Mutta saapumisessa kestikin sitten 2,5 kuukautta. Hah. Kerrotko että missä Etrassa asioit? Etran järjestelmä antaa tuolle hinnaksi 0,30€/kpl. Ovh hinta sillä on kyllä lähellä euroa, ei sen puoleen... väitän että tuolle 200kpl erälle ei olisi hinta jäänyt euron kappale. Eli tuo on Din125/ISO 7089 mukainen messinkinen M5/5,3 aluslevy. Eli 5,3mm sisäreikä, 10mm ulkohalkaisija, ainevahvuus 1mm. halpa hinta sulla ollut kaukoidästä, mutta Etra on vahvasti teollisuuteen myyvä firma, esim nuo prikat pitää olla tiettyyn toleranssiin, koko se erä mitä sisään ostetaan. Ne määrät on 10 000 - 100 000 kokoisia. Sehän vaatii sitten laaduntarkkailua valmistajalta/tehtaalta. Tästä syystä ne hinnat on korkeammat ja erilaiset kun Wishistä tai Alista ostaessa (toki onhan täällä verot jne jne myös vaikuttamassa hintaan) näille tuotteille. Ja usko tai älä, kyllä se kate jää pääasiassa näistä sinne väliportaisiin :D | |
![]() 16.09.2020 15:27:06 | |
Hertsikan. Ja keskustelin puhelimessa ukkelin kanssa asiasta ainaki viis minsaa. Laskeskeli ja ynnäili ja tähän päästiin. Mutta ja voin kyllä oikein hyvin uskoa että Etran messinkiprikat olis ollu iha sikahyvii, paljon parempii ku kiinalaiset! | |
![]() 16.09.2020 15:35:55 | |
En tiedä oliko tuo sarkasmia mutta voivathan kiinan prikat tuhannessa vuodessa ruveta murenemaan käytössä kun materiaalissa on liikaa kierrätysmelamiinia mukana. Luultavasti toimivat ihan hyvin, mutta olen oppinut kantapään kautta että niin yksinkertaista esinettä ei olekaan etteikö halpa jotenkin voisi olla huonompi kuin tosissaan tehty. Etra sinänsä on minulle suuri mysteeri. Poikkean aina kun sellaisen näen, enkä koskaan löydä mitä tarvitsisin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 16.09.2020 15:51:43 | |
Ei ollut sarkasmia. Sehän tässä hauskinta onkin! Sen sijaan se varmaan kannattaa tehdä selväks että oon sataprosenttisen varma että kiinan-messinkiprikka säilyy viritysruuvin ja vanteen välissä ehjänä maailman tappiin siinä missä Etran prikkakin. Jos Etran ukko nyt sitten on epäonnistunu jakolaskutoimituksissaan niin se on tietysti harmi. Siinä oli se yks hetki vakuuttaa asiakas ja mönkään meni. Toisaalta, en mä kyllä olis niitä ostanut sieltä edes 0,30e/kpl hinnalla. Ja kolmanneks, Etra varmasti pärjää oikein hyvin ilman pennosiani että sikäli kaikki voivat jatkaa tahoillaan tyyytyväisinä. | |
![]() 16.09.2020 21:53:13 | |
Tilasin jostain Kiinan titaanipuljusta titaanisia M6-prikkoja. Speksasin DIN125, mutta ei näillä ole mitään tekemistä millään standardin kanssa. Ovat kuitenkin pysyneet pulttien ja mutterien alla hyvin :-) Malmilla oli hyvä liike, mistä sai esim. pieniä määriä tuumakokoisia ruuveja jenkkirumpuihin, mutta se lopetti toimintansa kuin omistaja jäi eläkkeelle. Baltic Boltista voi myös kysyä, sieltä olen aina saanut hyvää palvelua. | |
![]() 17.09.2020 13:40:43 | |
Mösjöö: Hertsikan. Ja keskustelin puhelimessa ukkelin kanssa asiasta ainaki viis minsaa. Laskeskeli ja ynnäili ja tähän päästiin. Mutta ja voin kyllä oikein hyvin uskoa että Etran messinkiprikat olis ollu iha sikahyvii, paljon parempii ku kiinalaiset! Tarkoitus ei ollut ylistää niitä Etran prikkoja tai dissata niitä kiinalaisia ja ihan varmasti kiinan prikat kestää tuossa käytössä. Koitan vain avata sitä miksi täällä Suomessa tuollainen tavara maksaa enemmän kuin siellä kiinassa. Mösjöö on ihan oikeassa tuossa että on hetki ollut vakuuttaa asiakas tai tehdä se vaikutus. Näitä sattuu itse kullekin. Kefiiri: Etra sinänsä on minulle suuri mysteeri. Poikkean aina kun sellaisen näen, enkä koskaan löydä mitä tarvitsisin. Etrassa on esim keskusvarastolla yli 330 000 nimikettä, mutta myymälät toki on varustettu miltei jokainen eri tavalla. Etra ei ole perinteinen Honkkari/tokmanni ja esim verkkokaupasta ei hintoja näe kuin sinne rekisteröityneet asiakkaat. Ehkäpä sen takia sinun etsimät tuotteet eivät ole vain sieltä löytyneet :D Etraan verrannollisia liikkeinä ovat esim Würth, Ahlsell, Tools. Jo aiemmin tuolla mainitsin niin vahvasti se menee sinne teollisuuden puolelle. Itse olen viihtynyt "talossa" kohta 22 vuotta, sillä kiinnostaa aina kuulla että mikä asia hiertää, mistä on saatu huonoa palvelua jne jne. Lisäksi ihmetytti tuo hinta, koska ei tuollainen meillä keskusvarastossa oleva aluslevy voi maksaa noin paljoa. Sen ymmärrän jos se olisi pitänyt erikseen jostakin tilata, jolloin noin halvalle tuotteelle tulee toimittajan pientoimituslisä, laskutuslisä plus postit. Ei tässä ollut sen kummempaa taustalla ollut tässä utelussa. | |
![]() 17.09.2020 13:55:21 | |
Hö, olisit ny heti sanonu että oot siel duunissa. Mutta siis jotta asiasta ei jäis epäselvyyttä niin oon ihan oikeesti valmis uskomaan että Etran prikat olis ollu parempia ku noi kiinalaiset. Mainitsemasi tasalaatuisuus ja mittatoleransseissa pysyminen on varmasti toista luokkaa ku noissa ostamissani ja juuri johtuen kuvailemistasi syistä. Kyllä prikassa ja prikassa on eroa. Ihan toinen asia on sitten kysymys siitä että mitä tällä lisälaadulla tekee tämmöisessä viritysruuvi-käyttökontekstissa ja vastaus on tietenkin että ei mitään. Mutta tää nyt oli tietysti kaikille selvää (ja oli myös selvää ettet sä semmoisia väittänytkään). Joka tapauksessa Hertsikan paikkaan liittyy lämpimiä muistoja kun pienenä aina siellä Etolassa käytiin mummon kaa kesäsin. Että. Kaikkea hyvää Etralle vain. Ja voitko vihjata sinne konserniin että saisivat laittaa teollisuus-Etolan takas Mechelininkadulle kiitos. | |
![]() 17.09.2020 21:15:28 | |
Tästä juolahti mieleen, että mistä saisi messinkisiä koneruuveja? Minulla on kaksi Joyful Noisen virveliä, joissa runko ja kaikki ruuvitavara on messinkiä ja messingin päälle on pantu nikkeliä tubelugeihin ja vanteisiin. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 17.09.2020 21:30:27 | |
hollmi-5: Tästä juolahti mieleen, että mistä saisi messinkisiä koneruuveja? Minulla on kaksi Joyful Noisen virveliä, joissa runko ja kaikki ruuvitavara on messinkiä ja messingin päälle on pantu nikkeliä tubelugeihin ja vanteisiin. Jos ovat tuumakierteellä, niin Suomesta voi olla vaikea löytää. Metrisiä uraruuveja löytyy vaikka mistä. | |
![]() 23.09.2020 10:33:22 | |
hollmi-5: Tästä juolahti mieleen, että mistä saisi messinkisiä koneruuveja? Minulla on kaksi Joyful Noisen virveliä, joissa runko ja kaikki ruuvitavara on messinkiä ja messingin päälle on pantu nikkeliä tubelugeihin ja vanteisiin. Ruuvikeskus, Uraltone, Suomen Erikoisruuvi, Botnia Pultti. Nuo on sellaisia (uraltonea lukuunottamatta) mistä työn puolesta kyselen noita erikoisempia juttuja. Mösjöö: Hö, olisit ny heti sanonu että oot siel duunissa. halusin rehellisen vastauksen :) Olen eri Etran pisteessä duunissa, en Hertsikassa. Mutta tosiaan kun aina pitää koittaa kehittyä, niin asiakaspalaute on se paras tapa siinä. Ja toki ihmettelin sitä hintaa. Liki euro kappaleelta, niin huhuh. Mösjöö: Ihan toinen asia on sitten kysymys siitä että mitä tällä lisälaadulla tekee tämmöisessä viritysruuvi-käyttökontekstissa ja vastaus on tietenkin että ei mitään. Mutta tää nyt oli tietysti kaikille selvää (ja oli myös selvää ettet sä semmoisia väittänytkään). Olisin itsekin varmasti ostanut kiinan prikat, koska ne toimii ihan samalla tavalla tuossa. Mösjöö: Joka tapauksessa Hertsikan paikkaan liittyy lämpimiä muistoja kun pienenä aina siellä Etolassa käytiin mummon kaa kesäsin. Että. Kaikkea hyvää Etralle vain. Ja voitko vihjata sinne konserniin että saisivat laittaa teollisuus-Etolan takas Mechelininkadulle kiitos. Ihan mun kauluksessa olevat napit ei riitä siihen että saadaan noita toimipisteitä auki :) Teollisuus Etolaa tuskin enää tulee, ne on kaikki nyt Etran nimellä, Talous Etolat on sitten vielä tuon Etola-nimen alla... kaikki toki ollaan Etola Konsernia, johon kuuluu älytön kirjo eri alan yrityksiä https://www.etola.fi/yritykset/ | |
![]() 14.10.2020 14:53:20 (muokattu 14.10.2020 15:22:01) | |
Päivitystä. Valitettavasti rumpujen runkojen hankkiminen ei edelleenkään ole edistynyt. Eniten syynä on varmaankin ainainen rahapula ja köyhyys mutta yksi merkittävä syy on myös se että nykyinen Recording Custom -settini tuntuu juuri nyt mitä parhaimmalta rummustolta. Erityisesti nyt kun sain isoimman tominkin samanväriseksi kuin muut, oon ollu tosi tyytyväinen. Mutta pysyäkseni vireänä oon tästä huolimatta suunnitellu kaikenlaista pientä ja yks hanke jonka tähän nyt ikäänkuin merkitsen muistiin on suunnitelma tai no oikeastaan melkein jo toteutus bassorummun sisäisestä mikrofoniratkaisusta. Pohjaksi: Kelly Shu on naurettavan näköinen ja Mayt myös rumia ja saatanallisen kalliita. Ne siis unohdetaan heti kättelyssä. Oma ratkaisuni onkin sitten niin yksinkertainen kuin Gibraltarin kiinnike (SC-GBDIMM) joka kiinnittyy bassorummun jalkamuhvien kiinnitysruuvien ja rungon väliin. Ja jotta runkoäänet ja mekaaniset tärinät eivät välittyisi mikrofonille (AKG D112) saakka, väliin tulee Oktavan konkkamikin jousitettu kehto joka kuin ihmeen kaupalla sattuu olemaan just sopivan kokoinen D112:n varrelle. Napakasti pysyy mikki kiinni eikä putoo vaikka rumpua käännellään ja roudaillaan. Helppo homma oli eikä maksanu paljoo. Tuossa kuva kokonaisuudesta: https://u.cubeupload.com/Konsta/P3HDOk.jpg Mutta miten johto elegantisti ulos rummun sisältä? Funts funts ja suunn suun. Tässä innovaationi kuvaesityksen muodossa: https://u.cubeupload.com/Konsta/xpNgSJ.jpg Mielestäni aika nokkela! Suht huomaamaton, ei tolkuttomasti ylimääräisiä reikiä runkoon, halpa ku mikä eikä tarvii juottaa eikä kutistesukitella. | |
![]() 14.10.2020 21:51:46 | |
Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 14.10.2020 22:23:49 | |
Ai niin tuokin oli! Heh. No johan. Hitto kun kuvista en hahmota mutta siis meneekö sulla noissa rungon läpi vain piuha? Ja itse liitin on tuolla putkenpätkän sisällä ulkopuolella kokonaisuudessaan? | |
![]() 15.10.2020 07:25:42 | |
Mösjöö: Ai niin tuokin oli! Heh. No johan. Hitto kun kuvista en hahmota mutta siis meneekö sulla noissa rungon läpi vain piuha? Ja itse liitin on tuolla putkenpätkän sisällä ulkopuolella kokonaisuudessaan? Johto menee tomimountin takaa rungosta läpi ja tulee mounttiin viilatun loven läpi liittimelle. Jos mikityksen purkaa, ei rungosta löydy reikää. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 15.10.2020 08:56:47 | |
Nonii. Hyvin funtsittu! | |
![]() 09.02.2022 14:52:02 | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 482 päivää vanhaan aiheeseen! Muistui yhtäkkiä mieleen tämä yli vuoden takainen ketju. Milläs mallilla Mösjöön custom-projekti on? Maalisuoralla vai kuollut ja kuopattu? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)