Aihe: Van Halen
1 2 3 4 570 71 72 73 7488 89 90 91 92
fausto
14.10.2020 06:05:13
Ja eihän se Highway Star, kun se aina otetaan joksikin "tilun" määreeksi, ole mikään
kovin haastava.
Sanoisin,että Blackmoren osalta ''tilun''-määreenä on paremminkin pidetty Child in Timen sooloa!!
BigPapa
14.10.2020 09:25:36

Ei olisi pahaksi lukea kommentteja jotka edelsivät tuota Highway Starin mainitsemista ja samoin kuunnella se youtube linkki siitä. Kuka nyt mitäkin pitää Blackmoren tilun määreenä, sitä tuskin on kiveen hakattu missään määrin ja on hyvinkin kunkin kirjoittajan oma näkemys.
Regalis Apertura
14.10.2020 09:42:15
Näinhän se menee. Toiselle tuo Highway Star on "enemmän" tilua ja toiselle taas "vähemmän" tilua... Mutta milloin sitten on "sopivasti" tilua? Minusta Eddie laittoi aina "sopivasti" biisin hengen mukaisesti eikä mennyt Yngwie-tyyppisesti "yliannostuksella" biisistä toiseen. Eli toisin sanoen biisin rakenne ja komppaaminen oli Eddielle tärkeämpää kuin jatkuva sooloilu alusta loppuun.
Kipponi
14.10.2020 10:09:47
BigPapa: Ei olisi pahaksi lukea kommentteja jotka edelsivät tuota Highway Starin mainitsemista ja samoin kuunnella se youtube linkki siitä. Kuka nyt mitäkin pitää Blackmoren tilun määreenä, sitä tuskin on kiveen hakattu missään määrin ja on hyvinkin kunkin kirjoittajan oma näkemys.
Allan Holdsworth siinä oli myös yksi Eddie van Haleninkin suosikkikitaristeista.
70-luvun proge on mulle tiluttelua ei nyt samanlaista, kuin Eddien, soittotekniikassa eroaa.
Vaikka nyt yksi mulle tärkeistä "tiluttelubändeistä" Gentle Giant josta Zappakin tykkäsi.
Eddie muuten kävi Zappan luona kylässäkin ja opetti Dweezelille Eruption kappaletta.
Talousasioiden homekoira.
Lunnu
14.10.2020 11:05:12 (muokattu 14.10.2020 11:05:40)
Terry Pantheras: Vielä tohon komppaukseen liittyen, tuli sellainen ajatelma mieleen, että Eddie on oikeastaan enemmän sukua vaikkapa REM:n Peter Buckin kanssa, kuin muiden aikansa hardrockkitaristien. Molemmilla on taito näppäillä ja rytmittää yksittäisiä sointujen nuotteja sopiviin kohtiin ja saada komppi siten kuulostamaan eläväiseltä. Kumpikaan ei ole mitään harjaajia.

Oletko tosiaan sitä mieltä ;-)
https://youtu.be/1m-DYM7JvMA

Edit: mulla tulee tän biisin alusta aina joku hammasharjamainos mieleen
Nostalgy is not what it used to be
Terry Pantheras
14.10.2020 11:21:39
Lunnu: Oletko tosiaan sitä mieltä ;-)

Edit: mulla tulee tän biisin alusta aina joku hammasharjamainos mieleen

No niin, niin no, poikkeus vahvistaa säännön! :D
kfignb7564
14.10.2020 12:12:41
Kysyn sen, että kuka ennen Eddietä soitti noin villillä teknisellä tyylillä rokkia?

Uli Jon Roth, jonka vaikutus Eddien kitarointiin oli todella suuri, kuten Eddie itsekin myönsi. Paikoitellen Eddien soitto kuulostaa todella paljon Rothilta 1970-luvun Scorpionseissa.
The world of Keijos is a world of chaos.
msalama
14.10.2020 12:25:14 (muokattu 14.10.2020 14:33:05)

Voi ziisus että se oli kepittäjä. RIP. Elävästi muistuu mieleen junnuajat, kun tätä(kin) menopalaa ihmeteltiin ja sitä, että kuka perkele edes _voi_ soittaa noin ja että montako hemmoa siellä on vetämässä. Eli kyllä tämä alkuaikojen kama on rouheudessaan sitä kaikkien aikojen parasta VH:ia.

Rogänsrol!

Niin ja poppariosastolle todettakoon, että Sammy "pullapoika" Hagar ei todellakaan ollut se surkeanloistava nokkamies jonka tämä bändi tarvitsi, vaan kyllä se oli tasan tarkkaan Diamond Dave kaikkine antisankari-, osaamattomuus-, komedia- ja epävokalistiavuineen. Niin ettäs jottas tiedätte sitten :D
McNulty
14.10.2020 12:42:34 (muokattu 14.10.2020 12:43:50)
Ehkä vaikuttajista pitää mainita myös Quiet Riot ja Randy Rhoads. Ehtivät nimittäin esikoislevynsä kanssa n. vuotta ennen VH1.

Molemmat orkesterit perustettu 70-luvun alkupuolella (VH ilmeisesti 1972 ja QR 1973).

Yhtymäkohtia ovat mm. sellaiset seikat kuten "selftitled" esikoislevy, ja "Bändin nimi II" kakkosalbumit ;)
moving in stereo
BigPapa
14.10.2020 14:51:31

mpekkanen
14.10.2020 18:33:31
msalama: Voi ziisus että se oli kepittäjä. RIP. Elävästi muistuu mieleen junnuajat, kun tätä(kin) menopalaa ihmeteltiin ja sitä, että kuka perkele edes _voi_ soittaa noin ja että montako hemmoa siellä on vetämässä. Eli kyllä tämä alkuaikojen kama on rouheudessaan sitä kaikkien aikojen parasta VH:ia.

Rogänsrol!

Niin ja poppariosastolle todettakoon, että Sammy "pullapoika" Hagar ei todellakaan ollut se surkeanloistava nokkamies jonka tämä bändi tarvitsi, vaan kyllä se oli tasan tarkkaan Diamond Dave kaikkine antisankari-, osaamattomuus-, komedia- ja epävokalistiavuineen. Niin ettäs jottas tiedätte sitten :D

Kyllä minullekin on nuo Daven aikaiset levyt kaikista parhaita. Van Halenia kun tuli kuunneltua jo ennenkuin Hagar oli bändissä. En muista, että kukaan minulle tuttu olisi koskaan pitänyt yhtään Hagarin aikaista levyä edes lähellekään DLR aikaisten veroisina, saatika parempina.
Jos joku niistä tykkää, niin ei se minulta ole pois.
Eka, 1984 ja Woman and Children First ovat minulle ne kaikista parhaimmat levytykset.
mpekkanen
14.10.2020 18:45:22 (muokattu 14.10.2020 18:46:51)
mpekkanen: Kyllä minullekin on nuo Daven aikaiset levyt kaikista parhaita. Van Halenia kun tuli kuunneltua jo ennenkuin Hagar oli bändissä. En muista, että kukaan minulle tuttu olisi koskaan pitänyt yhtään Hagarin aikaista levyä edes lähellekään DLR aikaisten veroisina, saatika parempina.
Eka, 1984 ja Woman and Children First ovat minulle ne kaikista parhaimmat levytykset.

E: Michael Jacksonin Beat It biisissä on todella hyvä soolo ja ei se muutoinkaan ole kappaleena mitenkään huono.

E2: Piti korjata, eikä lainata itseä
Kipponi
14.10.2020 18:48:02 (muokattu 14.10.2020 18:59:13)
kfignb7564: Uli Jon Roth, jonka vaikutus Eddien kitarointiin oli todella suuri, kuten Eddie itsekin myönsi. Paikoitellen Eddien soitto kuulostaa todella paljon Rothilta 1970-luvun Scorpionseissa.
Uli Jon Roth Gandalf hahmo. Sillä on se oma signature sky guitar.
Olikohan joku 15k€ kepukka, no ei ollut? Erikoisin sähkökitara johon olen törmännyt.
Kallein(ko) Sky Guitar Aurora sky 45 000taalaa pitäisiköhän tehdä kimppatilaus ha ha?
Superstrato "vain" 16800taalaa...sky-guitars.com.
Talousasioiden homekoira.
kanisteri
14.10.2020 22:01:47
mpekkanen: Kyllä minullekin on nuo Daven aikaiset levyt kaikista parhaita. Van Halenia kun tuli kuunneltua jo ennenkuin Hagar oli bändissä. En muista, että kukaan minulle tuttu olisi koskaan pitänyt yhtään Hagarin aikaista levyä edes lähellekään DLR aikaisten veroisina, saatika parempina.

Joo hyvä vain kun jengi nauttii.

Van Halenin uniikkius on kuitenkin Edwardin ja Davidin yhteistyön tulosta. Molemmat ovat toki poikkeuslahjakkuuksia, jotka olisivat varmaan pärjänneet joka tapauksessa hyvin musassa tai Davidin tapauksessa jossain muussa. Mutta tuossa yhteistyössä ja kemiassa heidän välillään tehtiin Van Halen.

Ja toki Van Halenin tapauksessa kaikki jäsenet ovat täydellisiä pelin paloja. Koko elämän kestoinen jamittelu lostavan rumpalin kanssa epäilemättä auttoi Eddien kehittymään ylivoimaiseksi komppikitaristiksi. Ja Michael Anthony on yksinkertaisesti nerokkaan arvostelukyvyn ja mahtavan grooven omistava basisti.
fausto
15.10.2020 04:35:47
Highway Star, kun se aina otetaan joksikin "tilun" määreeksi
Kommentoinkin tätä nimenomaista lausetta,oli sitten asiayhteys mikä tahansa! Ja kyllä Wring that Neckiä on kuunneltu ja tuskissaan yritetty opetella :)
Swayne
15.10.2020 08:52:21
McNulty: Ehkä vaikuttajista pitää mainita myös Quiet Riot ja Randy Rhoads. Ehtivät nimittäin esikoislevynsä kanssa n. vuotta ennen VH1.

Molemmat orkesterit perustettu 70-luvun alkupuolella (VH ilmeisesti 1972 ja QR 1973).

Yhtymäkohtia ovat mm. sellaiset seikat kuten "selftitled" esikoislevy, ja "Bändin nimi II" kakkosalbumit ;)

Molemmat bändit kilpailivat samaan aikaan samoissa piireissä. Quiet Riotin kaksi ekaa levyä julkaistiin vain Japanissa silloin aikanaan. Muutaman kerran olen nuo levyt kuunnellut ja vaikka mielestäni Randy soitti mahtavasti, niin jäivät tasoltaan Van Halenista jälkeen. Ei niistä ole tullut klassikkoja jälkikäteenkään. Randy pääsi sitten Ozzyn kanssa loistamaan kun bändin muut jäsenet olivat QR:n soittajia paremmalla tasolla.
krautio
15.10.2020 09:20:54

Mietin, että mikä on DLR:n ja Hagarin aikaisen Van Halenin ero. Sanotaan vaikka näin, että Hagarin aikaisia livelevyjä ja -julkaisuja voi kuunnella oikein hyvin.
Hey Ho, Let's Go!
Regalis Apertura
15.10.2020 09:37:24
Onko täällä muitakin jotka aikanaan (miksei nytkin) ihmetteli miksei VH julkaissut yhtään livelevyä Rothin aikana? Bootlegejä kyllä löytyy pilvin pimein mutta ei yhtään virallista liveä. Hagarin aikana tuli sitten Right Here Right Now...
Terry Pantheras
15.10.2020 10:27:00 (muokattu 15.10.2020 10:27:43)
Regalis Apertura: Onko täällä muitakin jotka aikanaan (miksei nytkin) ihmetteli miksei VH julkaissut yhtään livelevyä Rothin aikana? Bootlegejä kyllä löytyy pilvin pimein mutta ei yhtään virallista liveä. Hagarin aikana tuli sitten Right Here Right Now...

Oisko sillä jotain tekemistä, että julkaisivat jo muutenkin levyn suurin piirtein kerran vuodessa...?

e: oishan siinä Diver Downin ja 1984:n välissä ollut ehkä hyvä sauma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)