Aihe: Overheadien sijoittelu rumpumikityksessä | 1 |
---|
|
Miten sijoittaisitte 2 overheadia tilanteessa, jossa basari ja tomit on mikitetty ja seuraavat pitäisi saada overeilla poimittua: Rumpalista katsoen vasemmalla HH, crash ja snare ja oikealla ride ja 2x crash. Käyttäisittekö mielummin puikkoa vai laajarunkoista? | |
Kahdella ständillä. Toinen mikki setin vasemmalle puolelle ja toinen oikealla puolelle. Suoraan ylhäältä alas päin ja snaresta mitataan että etäisyys mikrofoneihin on sama. Sivukysymyksenä että eikö snarea ole mikitetty? | |
Jasks: Kahdella ständillä. Toinen mikki setin vasemmalle puolelle ja toinen oikealla puolelle. Suoraan ylhäältä alas päin ja snaresta mitataan että etäisyys mikrofoneihin on sama. Sivukysymyksenä että eikö snarea ole mikitetty? Tässä tapauksessa snarea ei ole mikitetty. Keikkapaikan koko huomioiden tarvitaan siihen vain hitusen korostusta etupäästä. Miksi oh etäisyys pitää olla sama snaresta? | |
Oletin olevani studiotyöskentely puolella enkä livetoiminta alueella. Sama etäisyys lähinnä siksi ettei mikit ole pahasti vaihevirheessä snareen nähden. | |
Jos kaksi etutomia sais yhellä mikillä, niin toisen mikin vois laitella snareen. Voisiko silloin sijoitella OHt vähän vapaammin? TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
Laittaa mikit silleen, että kaikki pläikää tasaisesti tai jos haluaa korostaa esimerkiksi komppipeltiä niin sitten sopivasti lähemmäksi. Ei noihin mitään mitattavia etäisyyksiä ole, eikä myöskään suuntakuviota tai oikeastaan mikkityypiäkään voi mitenkään kiinni lyödä. Kokeilee ja kuuntelee niillä vehkeillä mitä on, sillä siitä selviää | |
oamkbonor: Miten sijoittaisitte 2 overheadia tilanteessa, jossa basari ja tomit on mikitetty ja seuraavat pitäisi saada overeilla poimittua: Rumpalista katsoen vasemmalla HH, crash ja snare ja oikealla ride ja 2x crash. Käyttäisittekö mielummin puikkoa vai laajarunkoista? Itse olen tykästynyt puikottamaan underheadeilla, tulee haitsu ja ride paremmassa suhteessa aksenttisymbaaleihin ja vie vähemmän tilaa stagella. "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta | |
Danko: Itse olen tykästynyt puikottamaan underheadeilla, tulee haitsu ja ride paremmassa suhteessa aksenttisymbaaleihin ja vie vähemmän tilaa stagella. Pitääpä kokeilla! | pitk 23.06.2020 00:13:29 | |
|
Danko: Itse olen tykästynyt puikottamaan underheadeilla, tulee haitsu ja ride paremmassa suhteessa aksenttisymbaaleihin ja vie vähemmän tilaa stagella. Tietyillä pelleillä, etenkin kohtuu ohiolla, toimii hyvin. Joku pahsu komppipelti lähinnä kohisee. Ylipäätään rumpujen mikitys on varsin paljon kiinni a) rumpalista b) tyylilajista c) rummuista d) tilasta e) omasta miksaustyylistä f) jne g) ja kaikki edelliset eri järjestyksessä. Oma mieltymykseni on laittaa lähimikit joka paikkaan, basariin mielellään usein kaksi. Overit voi pienemmissä paikoissa pääasiassa unohtaa, mutta haikkaan (ja tietyiissä tapauksissa rideen) tuppaan puikkoa tarjoilemaan. Avaan, jos tarvii. Jos ei, kanavan voi pitää kiinni tai availla biiseissä, joissa asia on oleellinen. Tietyissä konteksteissa voi pärjätä jota yhdellä tai kahdella ikillä (basari - OH). | |
Moi. oamkbonor: Miten sijoittaisitte 2 overheadia tilanteessa, jossa basari ja tomit on mikitetty ja seuraavat pitäisi saada overeilla poimittua: Rumpalista katsoen vasemmalla HH, crash ja snare ja oikealla ride ja 2x crash. Käyttäisittekö mielummin puikkoa vai laajarunkoista? Tälle lähestymistavalle tuskin sympatiapisteitä satelee, mutta näillä lähtötiedoilla... Oman, lähinnä harrastekokemuksen perusteella sekä tiskien takana, stagella että yleisössä, ja pitäen lähtökohtana sitä että etupäämikasuksen hoitaa joku joka ei samalla esiinny: Tilanteesta, yleisestä lavavolumesta/monitoroinnista ja tietysti ennenkaikkea rumpalista/setistä/pelleistä riippuen usein paras paikka perinteisille overheadeille on keikkatilanteessa mikkisalkku. Siinä bassokajarin mikittämiseen ajatellun mikin vieressä ;). Jo ride/2*crash ovat dynamiikaltaan kokolailla mahdottomia poimia balanssissa stagemetelissä, haikka/virveli/crash yhdistelmä mahdoton. Tai EVO, eikä toisaalta näillä harrastevuosikymmenillä edes kiinnostusta hieroa. Toisaalta, soittotyylistä, rumpalista ja genrestä hivenen riippuen haikan mikittäisin mieluusti jo ennen bassaria, enkä missään nimessä jättäisi virveliä mikittämättä jos sekä bassari että tomit on mikitetty.
Tietynlaista visuaalista ilmettä haettaessa mikit voi toki asettaa musavideotyyliin siten kuin parhaalta näyttää, mutta pitää kanavat kiinni kuten tuossa jo aiemminkin kokemusperäisesti ehdotettiin. Kuten muidenkin rumpukikareiden ja perkussioinstrumenttien, peltienkin lähimikitys on useampaa kertaluokkaa helpommin hallittavissa ja yleisöönkin päin paremman kuuloista. Sikäli mikäli yleisön mielipiteelle annetaan painoarvoa. Ja etenkin jos monitorointi hoidetaan backlinella ja/tai perinteisillä kulmilla ja/tai sidefilleillä. Lähimikitetyt pellit voi tarpeen niin vaatiessa gatettaa, perinteisissä overheadeissa gate kuulostaa korkeintaan vekkulilta efektiltä, tai ei vaikuta vuotoon lainkaan kun portti on seljällään koko ajan.
Korvamonitorein, ja mallintavin suoraan tiskiin soitettaessa tilanne on toki tyyten toinen, kun äänivuotolähteitä ei ole (muita kuin muut rumpukikareet) ei niistä ylenmäärin tarvitse kantaa huoltakaan. T:Samuli | |
Glyn Johnsin tekniikkaakin voisi tuossa soveltaa. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
Henri Henri Olavi: Glyn Johnsin tekniikkaakin voisi tuossa soveltaa. Mitehä se keikkatilanteessa toimii, kekään kokeillu? TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
oamkbonor: Miten sijoittaisitte 2 overheadia tilanteessa, jossa basari ja tomit on mikitetty ja seuraavat pitäisi saada overeilla poimittua: Rumpalista katsoen vasemmalla HH, crash ja snare ja oikealla ride ja 2x crash. Käyttäisittekö mielummin puikkoa vai laajarunkoista? Jos kyseessä olisi äänittäminen, näkisin vaivaa rumpujen mikittämiseen, mutta ne on yksi parhaiten kuuluvista soittimista ja mikkejä voi olla vaikka tuhansissa euroissa ja päälaulaja vetelee kenties jollain Shuren SM58:silla. Mitä enempi mikkejä auki, sen helpommin kiertää. Koko bändin ambienssimikit kiinnostaisi minua, niillä voisin korvata overheadit. Tuubiin ilmestynyt videoita, joissa koko bändin äänittäminen yhdellä stereomikillä. https://youtu.be/Qcf6kqvsXu8 | |
anapena: Mitehä se keikkatilanteessa toimii, kekään kokeillu? Ehkä vähän offtopiccia, mutta yleisön pyynnöstä. Pitkähkö selostus jotta osaatte laittaa arvioni siihen lokeroon johon se kuuluu :D No toimiihan se tietyissä rajoissa. Me vedettiin aikanaan paljonkin (no meidän näkökulmasta) pikkupaikkakeikkaa. Tyylilaji -70 hard rock / heavy - noin suurinpiirtein. Äänenvoimakkutta enemmän kuin "kuuluu muttei häiritse" (olen muuten tuollaisellakin "keikalla" joskus ollut - harmitti bändin puolesta vaikka kai niillä oli ns. vakisoppari joka illalle) - mutta kuitenkin niin hiljaa ettei vähäinen yleisö poistu verta vuotavia korviaan pidellen. Kalustona 12" aktiivimuovipurkit tolpan nokassa ja yksi 15" aktiivisubbari. Mikserissä 10 kanavaa ja alkeelliset sävynsäädöt, yksi monitorikanava. Sen verran graafita eq:ta että monitorikanavasta sai kiertoja vähemmälle. Ei gateja eikä mitään herkkuja, jos sisäänrakennettua kaikua ei lasketa. Asiaan luonnollisesti kuuluu että varsinaista miksaajaa ei ole - eikä sen kummemmin kaukokaapeliakaan. Budjetista nyt puhumattakaan, jne. Otetaan siihen sitten kolme laulua, kaksi kitaraa. Basso pääasiassa "luomuna" koska olisihan se vetänyt nuo kaapit kyykkyyn. Yksi kanava sille kumminkin jos tarttee jotain koittaa tehdä. Kanavia jää siis rummuille neljä, joista yksi menee luonnollisesti basarille. Kokeiltuja menetelmiä: 1) Mikki (t.bone 75) metrin virvelin päällä aka Bonham. Toimii rajoitteineen yllättävän hyvin. Suoraan balanssissa, ei kierto-ongelmia. Suurin heleys ja tarkkuus toki puuttuu mutta rumpujen kuuluvuus parani huomattavasti. 2) Glyn Johns (eli bonham + mikki katsomassa lattiatomin yli virppaa kohti) Avarampi sointi kuin Bonhamissa, jokin verran tasapainoisempi, jonkin verran enemmän säätöä, jonkin verran enemmän huoneriippuvuutta. JOS mun tarttisi miksata livenä Jazzia, en edes miettisi muuta. Etsisin vain sopivat mikit. 3) Lähimikitetty virveli ja kaksi overheadia setin eri puolilla. Lyhyesti: unohda. Vaihevirhe, balanssi, jne enemmän tai vähemmän pielessä. basisti1971 oli kokolaiila samoilla linjoilla... 4) Oma patentti: Lähimikitetty virveli, Glyn Johns lattiatomi, kaksi puikkoa räkkitomeista n. 10cm ylös ja ristiin. Soinnillisesti jossain 1-2+ maastossa vähän päivästä riippuen. Helpommin säädettävissä mikseristä mutta helpompi säätää pieleen. Pellit tulee mistä sattuvat vuotamaan mutta tuntuvat tulevan. 5) Nykyään on t-bonen clipsimikkisetti lähimikitykseen ja Behkun x18air tjsp. joista ei ainakaan meikäläisen korvilla voi mitään pahaa sanoa. Kestävyys selvinnee aikanaan. Vielä kun olisi keikkaa ja aikaa keikkailla. Disclaimer: mulla ei ole mitään varsinaista koulutusta, tietotaitoa tai muutakaan pätevyyttä alalla. Mitä nyt olosuhteiden pakosta yrittänyt parhaani. Antikitarasankari. Siis basisti. | anapena 06.07.2020 21:20:56 (muokattu 06.07.2020 21:21:12) | |
|
joskus olen yhellä mikilläkin ottanut rummut, siihen basarin yläreunan korkeudelle, setin eteen, vähän sinne virvelin puolelle, pienillä suuntailuilla ja sijoittelulla on saatu toivottava balanssi aikaan. Äänittäessä vähän eri homma kuin pienessä livessä, jossa tulee sitä suoraa ääntä mikin ohi enimmäkseen. Ihan kelpo ratkaisu karvalakkiosaston hommiin, konkkamikillä siis:) Lisäksi transienttilimitterillä on joskus tullut vähän siistittyä virvelin purentaa... TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|