Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5157 158 159 160 161347 348 349 350 351
aku06
26.06.2020 19:01:30
ROCKnROLL_guy: Laitoin hiljattain myyntiin setin, johon kuuluu kitaravahvistin: nuppi + kaappi ja lisäksi pedaali lauta pedaaleineen. Sain tänään viestin espanjalaiselta tyypiltä että onko vielä myynnissä. Hän sanoi ostavansa tämän setin tällä kyseisellä hinnalla. Hän sanoi siirtävän rahat western union pankin kautta ja hän tilaisi noudon tälle lähetykselle. Hän lupasi et raha olisi tilillä ennen kuin nouto tulee.

Kuulostaa sinänsä oudolta... Mutta kun ja jos rahat tulee tilille niin ei kai siinä mitään. Kuski voi tulla noutamaan kerrostalon pihasta. Vähän kyllä ihmetyttää tämä homma

Samanlainen juttu kävi kaverille: pani tori.fi sivuille myyntiin vanha Opel Vectran hintaan 500 euroa. Liettuasta tuli soitto jossa kaveri huonolla englannilla sanoi ostavansa auton ja lupasi maksaa heti tilille jonka jälkeen auto haettaisiin. Ja kas kummaa, rahat tuli tilille niin kuin oli luvattu ja kuljetusliike haki auton n. viikon kuluttua. Ja kaiken huippu oli se, että auto oli Rovaniemellä !
Eforsber
01.07.2020 21:10:57
Torilla oli myynnissä pari ESP:tä Candygirl nimisen kaverin toimesta. Minun oli tarkoitus ostaa toinen niistä mutta kitaraa ei ole näkynyt ja selitykset ovat olleet merkillisiä miksi kitara ei ole ilmestynyt minulle. Paketti piti lähettää minulle Matkahuollolla mutta kun kirjaudun Matkahuollon sivuille niin näen ettei minulle ole lähetetty mitään hänen toimesta. Mitään rahaa en onneksi ole siirtänyt myyjälle vaikka kaveri olisi halunnut pientä etukäteismaksua ennen lähetystä. Bussiennakko ei ollut myyjälle vaihtoehto koska Matkahuollon toimipiste on niin kaukana hänen kotoa. Pienen selailun jälkeen samalla kaverilla on nimimerkki S3nsei (puhelinnumero on sama), joka on tainnut aikaisemminkin harrastaa hieman hämärää toimintaa. Eli olkaa nyt edes varuillaan jos lähdette tekemään kauppoja kyseisen tyypin kanssa.
Lauri79
01.07.2020 21:48:38

Kyllä, samainen mies, alias S3nsei myi mullekin Tokain kitaraa jota ei selvästikään sitten ollut. Rahat tulivat lopulta takaisin, mutta satojen hyvien kauppakojemusten jälkeen tuli mieleeni poistua muusikoiden.netin torilta, jos moisia sekoilijoita täällä pyörii.

Lauri
Laulava Kylätohtori
01.07.2020 22:53:32
Eikös nuo Candygirlsin espit olleet epäilyttävän halpoja? Toivottavasti ketään muukaan ei mennyt vipuun.

Ainakin kalliimmissa voi tunnustella tilannetta klassisilla "tuttu on sielläpäin ja tulee hakemaan" tai "pistetään bussiennakolla ja avausoikeudella" ja tarkkailla reaktioita. Jos ei käy, niin voi heti unohtaa.

Joku näätähän oli taas saanut tuomion 15000 euron huojauksista. Olikos mennyt 6 päivää edellisestä tuomiosta, kun oli taas alkanut.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Eforsber
02.07.2020 08:46:53
Juurikin samaiset ESP:t oli kyseessä ja olin toki varuillaan kun hinta oli matalampi kuin yleensä, enkä siirtänyt mitään rahoja etukäteen. Myyjä myös oma-aloitteisesti tinki hintaa alaspäin. Itsekin olen Laurin tapaan tehnyt lukuisia kauppoja täällä ja tämä tapaus sai minutkin laittaamaan mnetin kesätauolle. Laitoin viestiä tästä myös ylläpidolle koska nämä Candygirl / S3nsei tyyppiset jäsenet eivät ole kenenkään eduksi torilla.

Hyvää kesää!
Borgback
02.07.2020 09:19:16
Laulava Kylätohtori:

Ainakin kalliimmissa voi tunnustella tilannetta klassisilla "tuttu on sielläpäin ja tulee hakemaan" tai "pistetään bussiennakolla ja avausoikeudella" ja tarkkailla reaktioita. Jos ei käy, niin voi heti unohtaa.

Valitettavasti matkahuolto on lopettanut tuon käytännön jossa paketin sisällön sai lähettäjän kirjauksella tarkastaa ennen maksamista.

Tuon mahdollisuuden puuttuminen on ainakin itseltä vähentänyt merkittävästi halua tehdä etäämmälle Suomeen kohdistuvia ostoja. Onkohan kenelläkään tietoa mistään vastaavasta muusta palvelusta jossa lähetyksen saisi tarkastaa ennen lunastusta?
Laulava Kylätohtori
02.07.2020 10:36:31
Borgback: Valitettavasti matkahuolto on lopettanut tuon käytännön jossa paketin sisällön sai lähettäjän kirjauksella tarkastaa ennen maksamista.

Tuon mahdollisuuden puuttuminen on ainakin itseltä vähentänyt merkittävästi halua tehdä etäämmälle Suomeen kohdistuvia ostoja. Onkohan kenelläkään tietoa mistään vastaavasta muusta palvelusta jossa lähetyksen saisi tarkastaa ennen lunastusta?

Tuo on huono juttu, koska kyllähän sitä voi aina tyhjän paketin lähettää tai pistää vaikka jotain painoa sinne, ettei liian kevyt paketti paljasta kusetusta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Jamez_m1
03.07.2020 00:41:00
Ostattelin myös tältä candygirl nimimerkiltä, bussiennakko ei tullut kyseeseen koska rahat kestää niin kauan tulla tilille. Just joo..kellot kyllä soi päässä samantien. Eli kusettaja on ollut kyseessä
Seba
03.07.2020 07:39:46

Jamez_m1: Ostattelin myös tältä candygirl nimimerkiltä, bussiennakko ei tullut kyseeseen koska rahat kestää niin kauan tulla tilille. Just joo..kellot kyllä soi päässä samantien. Eli kusettaja on ollut kyseessä

Tällä perusteella minäkin olen sit kusettaja kun en myy bussiennakolla mitään.
Kestää vähintään viikon, joskus kestänyt parikin että saanut rahansa pois.
Laulava Kylätohtori
03.07.2020 07:49:19
Seba: Tällä perusteella minäkin olen sit kusettaja kun en myy bussiennakolla mitään.

Matkahuolto tilittää parissa päivässä, mutta asiamiehillä on 14 vrk aikaa tilittää rahat Matkahuollolle ja asiamiehet kyllä käyttävät tarjottua mahdollisuutta hyväkseen.

Itsekin koitan välttää asiamiespisteitä ja samoin postin ennakkoa. Siinä, jos toinen ei lunastakaan sitä, niin sen lisäksi, että tavara makaa viikon (ennenhän tuo oli pari viikkoa) jossain peräkylän postitoimistossa, joutuu maksamaan lähetysmaksut molempiin suuntiin.
Gary the pine
03.07.2020 09:15:04
Seba: Tällä perusteella minäkin olen sit kusettaja kun en myy bussiennakolla mitään.

Sama juttu, pari viikkoa olen parhaimmillaan ventannut fyrkkia matkiksesta ja pari kertaa olen maksanut omista romuista rahdit kahteen suuntaan, kun ei joku anu-tapani ole hakenut lähetystä, että juuei lähde ennakolla mitään muuta ku terveisiä täältä.
Tulin, näin, paskoin housuun.
basisti1971
03.07.2020 09:29:01
Moi.

Jamez_m1: ...

:D

Tarvittiin siis vain uusi (tai väitetysti nimimerkkiä vaihtanut :/) jäsen että taasen kerran päästiin samaan vanhaan juupas-eipäs-kuljetus-maksu keskusteluun.

Kuten kauppahintakin (paitsi avoimessa huutokaupassa), kuljetustapa, tavaran tarkistaminen ja se kuinka maksetaan on kauppiaan ja ostajan välinen asia.
Jos jompi kumpi ei toisen asettamia ehtoja hyväksy, ollaan sitten tekemättä kauppaa.
Huutokauppa voidaan purkaa yhteisellä sopimuksella, yksipuolisesti sitä ei voi tehdä.

Jos ei suostu itselle kokemusperäisesti kalliiksi tai arveluttavaksi todettuun toimintatapaan, ei ainakaan mun mielestä leimaudu kusettajaksi.
Hälytyskellotkaan ei ainakaan mulla kaikaa, pikemminkin profiloituu kokeneeksi kauppahenkilöksi joka on läksynsä oppinut.

Vasta-alkajat tai kusettajat aika usein erottaakin asiallisista kauppakumppaneista siitä että ovat (mukamas) liiankin höveleitä että saavat kaupat aikaiseksi.

T:Samuli
Gary the pine
03.07.2020 09:38:59
iec: No nyt löytyi kohtalotoveri. Ainoa tapa että lähetän bussiennakolla, on se että mulle maksetaan tilille ensin rahtikulut edes-takaisin (siltä varalta että joku m*lkvisti ei noudakaan sitä pakettia.)

Tuli muutama vuosi sitten aika paljon persnettoa yhden kitaran myynnin kanssa, kun tyyppi ei hakenutkaan sitä matkahuollosta. Voin kertoa myös, että matkahuolto veloittaa aika mukavasti ylimääräisestä säilytyksekstä ja siitä, että pakettiin vaihdetaan eri vastaanottajan nimi ja osoite. Möin nimittäin sen saman kitaran sitten eräälle toiselle samalla paikkakunnalla asuvalle.

Tulipahan maksettua "oppirahat" tästäkin asiasta.

Juuri näin, tää on ainoa tapa millä sen voi hoitaa, mutta useimmiten sekään ei kelpaa näille ennakonvaatijille, joten ostavat sitten jostain muualta.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Alfons Åberg
03.07.2020 09:45:46 (muokattu 03.07.2020 09:46:15)
kiitokset iec ja gary the pine kokemuksista. Pidetään nämä mielessä, taidan itsekin pitää jatkossa rimaa korkeammalla ennakon suhteen.
"Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu." -elon arska
basisti1971
03.07.2020 11:18:22
Moi.

iec: Ainoa tapa että lähetän bussiennakolla, on se että mulle maksetaan tilille ensin rahtikulut edes-takaisin (siltä varalta että joku m*lkvisti ei noudakaan sitä pakettia.)

Tuli muutama vuosi sitten aika paljon persnettoa yhden kitaran myynnin kanssa, kun tyyppi ei hakenutkaan sitä matkahuollosta. Voin kertoa myös, että matkahuolto veloittaa aika mukavasti ylimääräisestä säilytyksekstä ja siitä, että pakettiin vaihdetaan eri vastaanottajan nimi ja osoite. Möin nimittäin sen saman kitaran sitten eräälle toiselle samalla paikkakunnalla asuvalle.

Tulipahan maksettua "oppirahat" tästäkin asiasta.

Noinhan se menee.

Postiennakon kanssa toimin tismalleen samoin, vaikkei posti ainakaan ennenvanhaan veloittanut erikseen noutamatta jätetyn paketin säilytyksestä eikä lähettämisestä.
Postikulut tietysti.

Wanha Kiinalainen sananlasku lontooksi käännettynä: "Fool me once, shame on You, fool me twice, shame on me" pitää tässäkin tapauksessa paikkansa.

Itse törmäsin tuohon "enpäs viitsikään noutaa pakettia" toimintatapaan ekan kerran jo 90-luvulla, ja vaikka menetetty summa oli pienehkö, seuraavana vuorossa ollut ostaja joutui odottelemaan ostovuoroaan kolmisen viikkoa.
Odotteli kuitenkin ja kaupat tehtiin muistaakseni naamatusten jota jo silloinkin suosin, siitä pisteet hänelle.

Enemmän kauppaa tekevät hyväksyvät nuo ennakkopostimaksut kahteen suuntaan mukisematta tai yleensä eivät edes ehdota ennakkoa.
Virtuaalirenkaanpotkijavinkujista joille tuo tuntuu joskus olevan kynnyskysymys kaupanteossa, tuskin kukaan vähänkään enemmän kauppaa tekevä sen suurempaa murhetta itselleen ottaa.

basisti1971
03.07.2020 11:38:57
Moi.

aku06: Samanlainen juttu kävi kaverille: pani tori.fi sivuille myyntiin vanha Opel Vectran hintaan 500 euroa. Liettuasta tuli soitto jossa kaveri huonolla englannilla sanoi ostavansa auton ja lupasi maksaa heti tilille jonka jälkeen auto haettaisiin. Ja kas kummaa, rahat tuli tilille niin kuin oli luvattu ja kuljetusliike haki auton n. viikon kuluttua.

Totta kai Western Unionin ja muiden vastaavien varainsiirtoja suorittavien kolmansien osapuolten kautta rehellisiäkin varainsiirtoja tehdään.
Ja varmasti määrättömästi enemmän kuin huijauksia.

Mahdollisuuksia kusetetuksi tulemiseen on kuitenkin varsin runsaasti (Google on ystävä), joten kannattaa käyttää erillistä tiliä jolla ei sähköisesti siirrettyjä varoja turhaan seisota.
Reklamaatiotilanteessa on huomattavasti mukavampaa antaa vastine jos rahat ovat vielä itsellä ;).
Tosin tuontyyppiseen huijaukseen kuuluu olennaisena osana se ettei tilillä näkyviä varoja voi nostaa kuin vasta reklamaatioajan umpeuduttua...

Sinänsä kyllä erikoista että Liettualainen käyttäisi Western Unionia, parempiakin (halvempia/turvallisempia) vaihtoehtoja mun käsittääkseni löytyy.

aku06: Ja kaiken huippu oli se, että auto oli Rovaniemellä !

Eipä tuossa mitään ihmeellistä välttämättä ole, tyhjät/vajaat paluukuormat ovat usein varsin mukavasti hinnoiteltuja joten aikalailla sama mistä esine noudetaan.

Alfons Åberg
03.07.2020 12:36:23 (muokattu 03.07.2020 12:36:47)
basisti1971: Enemmän kauppaa tekevät hyväksyvät nuo ennakkopostimaksut kahteen suuntaan mukisematta tai yleensä eivät edes ehdota ennakkoa.
Virtuaalirenkaanpotkijavinkujista joille tuo tuntuu joskus olevan kynnyskysymys kaupanteossa, tuskin kukaan vähänkään enemmän kauppaa tekevä sen suurempaa murhetta itselleen ottaa.

Hyvin sanottu, plussalla palkitsin. Kokeneella kauppamiehellä on tiettyä ihmistuntemusta ja pelisilmää jolla arvioida myyjän luotettavuus. Se, lähettääkö myyjä bussiennakolla ottaen riskin siitä, ettei tavaraa haeta, ei niihin kriteereihin kuulu.
"Kysyt nyt dataa kaverilta, joka luulee että jenkeissä kaikki asuu omakotitalossa koska Yksin kotonassakin se poika asu." -elon arska
Kipponi
03.07.2020 12:40:28
basisti1971: Moi.Eipä tuossa mitään ihmeellistä välttämättä ole, tyhjät/vajaat paluukuormat ovat usein varsin mukavasti hinnoiteltuja joten aikalailla sama mistä esine noudetaan.

Tuo onkin hyvä tietää, mutta mistä sen näkee, että rekkapenalla/Saijalla ei ole kuormaa ja tyhjänä ajaa Oulusta-Helsinkiin?
Joo tarkkana torilla huomasin myös tuon candygirlin epäilyttävät ilmoitukset.
Talousasioiden homekoira.
Pauli Lappalainen
03.07.2020 12:59:03 (muokattu 03.07.2020 12:59:24)
Presidentti: Hyvin sanottu, plussalla palkitsin. Kokeneella kauppamiehellä on tiettyä ihmistuntemusta ja pelisilmää jolla arvioida myyjän luotettavuus. Se, lähettääkö myyjä bussiennakolla ottaen riskin siitä, ettei tavaraa haeta, ei niihin kriteereihin kuulu.

Itse jos teen kauppaa, niin melkein aina katson löytyykö netistä jotain tietoa ostajasta.
Oikealla nimellä ja puhelinnumerolla lähestyvää ostajaa voi pitää oletusarvoisesti reiluin aikein touhuavana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)