Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuaste vs multiefekti?
1
herrajukka
22.05.2020 08:30:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, nyt saa valaista hieman tietämätöntä.
 
Elikkäs olen tässä viimeaikoina tullut siihen lopputulokseen, että oma vahvistin on hieman yksipuolinen soundinsa kanssa ja olisi mukava vähän laajentaa tuota soundimaailmaa. Pohdein, että jonkin näköinen etuaste voisi olla kiva, sellainen lattiamallinen, jonka voisi törkätä esim. putkicombot efektipaluuseen. Zoom G5n:ää olen katsellut jonkin aikaan, mutta olen löytänyt paljon muitakin vaihtoehtoja.
 
Yksi asia tosin sekoittaa päätäni, otetaan esimerkkinä HoTone Ampero ja Mooer GE250: Kummatkin pedaalit ovat ominaisuuksiltaan hyvin samanlaiset, mutta esim. Thomann laskee Amperon etuasteeksi, kun taas GE 250 on (vain) multiefekti. Mitä käytännön eroa tällä on? Kuitenkin olen nähnyt kumpaakin laitetta käytettynä vahvistimen effects returnissa.
 
Missä vaiheessa jokin tuollainen esim Zoom G5n tai HoTone Ampero lasketaan etuasteeksi?
 
hallu
22.05.2020 11:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

herrajukka: ...........
 
Missä vaiheessa jokin tuollainen esim Zoom G5n tai HoTone Ampero lasketaan etuasteeksi?

 
Oliskohan siinä vaiheessa kun niitä käytetään etuasteena. Etuvahvistimen tarkoitus on vahvistaa pääteasteelle menevä signaali linjatasoiseksi...... eli olisko se jonkinlainen imedanssi tai jännitesovitus (en tiedä mikä termi on oikea). Monet rakkineet pystyvät kaiketi tuuttaamaan linjasignaalia jolloin niitä voi käyttää etuasteen paikalla. Koskapa laitteet ovat niin monipuolisia, niin monia etuvahvsitimiakin voidaan käyttää sekä etuasteen edessä että jälkeen. Joten loppujen lopuksi laitteen rooli määrittyy lopulta vasta siinä, mihin sitä käytät.
 
Tai, en mä tiä.... kunhan nyt yritän tässä viisastella..... jotenkin noin mä asian kummiskin ymmärrän.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
LaXu
22.05.2020 17:39:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyttäjän kannalta eroa ei ole oikeastaan jos multiefektistä löytyy vahvistinmallinnusta yms. Esim. mä olen ajanut Line6 Helix Floorin vahvistinmallien etuasteita erinäisien vahvarien päätteisiin, hyvin toimii.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että se pääte määrittelee aika vahvasti miltä vahvistin tuntuu soittaa. Esim. jos ajan Vox AC15, Recto tai ihan mitä vaan etuastetta mun 4x6V6 päätteiseen Bogneriin, se tuntuu samalta soittaa kuin Bognerin omatkin etuasteet. Eli etuaste ei muuta jotain "löysän" tuntuman omaavaa vintage-vahvaria supertiukaksi hevipömpeliksi vaikka kuinka yrittäisi.
 
ituvirtanen
22.05.2020 18:20:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Etuvahvistimen tarkoitus on vahvistaa pääteasteelle menevä signaali linjatasoiseksi...... eli olisko se jonkinlainen imedanssi tai jännitesovitus (en tiedä mikä termi on oikea). Monet rakkineet pystyvät kaiketi tuuttaamaan linjasignaalia jolloin niitä voi käyttää etuasteen paikalla.
 
Päätettä ohjataan jännitteellä. Tyypillinen lukuarvo ajamaan pääte täydelle teholle on noin voltti sisään etuasteesta. Asia ei ole yksioikoinen, koska päätteissä on vaimentimia tai valmistaja voi panna etuasteen ja päätteen toimimaan keskenään melkein millä tahansa jännitteellä. +4 dBu on kuitenkin aika tavallinen lukuarvo, siis reilun voltin verran (1.23 V RMS). Hyvällä vaimennuksella pääte voi sietää erilaisia signaaleja (esimerkiksi 0 dBu on 0.775 V ja varsin hurja +14 dBu on 4 V). On tietysti etuasteesta kiinni, pystyykö se puskemaan moisia arvoja.
 
Voi olla, että etuastetta halutaan ajaa rajoille syystä tai toisesta ja toisaalta päätteestä ei haluta kaikkea ulos. Tällainen vaimennuksen säätö on ihan tavallinen erillisissä päätteissä. Vaimennuksella voi myös rajata ulostulon määrää. Toinen vaihtoehto on kitarapuolella tuttu, jossa osa päätteen potkusta ajetaan tehovastukseen ja muutetaan lämmöksi.
 
Periaatteessa kitarassa voisi olla itsessään etuaste, jolla päätteen ajaminen onnistuisi sellaisenaan. Olisi kätevää: kitara vahvistimelliseen (PA-) kaappiin kiinni ja keikalle. 9 voltin (DC) paristosta voisi saada rail-to-rail komponenteilla likimain 4 voltin (AC) signaalin, joka olisi aiempaan viitaten riittävä vaikka mihin. Soittajat tykkäävät potikoista, joten soittimen säädöistä huolimatta vahvistimesta pitää löytyä samat vola ja eq. Onko tämä järkevää tai ns. "parhaan" saundimaailman kannalta tehokasta, en tiedä. Joskus vähemmän olisi riittävästi tai jopa enemmän.
 
joku muu sikko
22.05.2020 19:13:46 (muokattu 22.05.2020 19:14:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nähnyt sellaisenkin sähkökitaran jossa oli etuaste päätevahvistin ja kaiutin!
Itsekin harrastan tuota että eri etuaseteita laitan kitaracombojen loopin returniin kun tulee kokeiltua erilaisia juttuja.
 
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «