Aihe: Kitaran mikkien säätö
1
Umpisolmu
27.04.2020 19:30:47
Olen soittanut kitaraa muutaman vuoden mutta mielestäni olen vielä aika nöösipoika soittamisessa, täällä olen uusi ja en nyt tiedä tuleeko tämä viesti oikeaan aihealueeseen.
Kysynkin sähkökitaran mikkien säästöistä, Ibanez kitaran humbuckeria säätelyn ylös alas, kuuliko korvani oikein kun säädin mikin korkeuden aika ylös lähelle kieliä niin jotenkin soundi muuttua honottavaksi, sellainen putkimainen soundi enkä nyt tarkoita pääteputkia vaan ihan kuin kitaran soundi tulisi muoviputkesta, tietysti tähän vaikuttaa myös millaiset mukit ja millainen vahvasti mutta kun säädin humbuckeria täysin alas niin soundi muuttui "siistimmäksi" ja honottava ääni häipyi.
nightbird
27.04.2020 19:44:43
Mikkien magneetit vetää kieliä eikä ne pääse värähtelemään kunnolla, jos siis säätää liian lähelle kieliä.
Umpisolmu
27.04.2020 23:09:26
Näin olen asian ymmärtänyt, varsinkin dempatessa tuli soundi josta en tykännyt, mikä olisi hyvä yleisneuvo mikkien korkeuden säätöön, nyt olen säätänyt niitä edestakaisin ja tuntuu että ei sopivaa paikkaa löydy.
Koko kitarani taitaa olla säädöiltään sekaisin kun olen purkanut kepin osiin ja ladannut uudelleen, tarkoitus on oppia kaikki säädöt yms. Vaikea oli mm. Intonaation säätö ja liekö sekään nyt vielä paras mahdollinen.
Eemelamsi
28.04.2020 07:38:50
Kitarakamat -osiosta löytyy heti ekalta sivulta kiinnitettyä keskustelua juurikin kitaran mikeistä ja säädöistä yleensäkin, kannattaa käydä lukasemassa (en siis sano, että tää aloitus olisi jotenkin väärässä paikassa).

Itse säätäisin mikit mahdollisimman ylös kuitenkin siten, että se honottava ääni katoaa (eli lähtisin ratkaisemaan ongelmaa kokeilemalla). Itsellä tällä hetkellä tosin käytössä vain aktiivimikillisiä kitaroita, joissa mikin saa nostaa lähemmäs kieliä ilman negatiivisia vaikutuksia.
Umpisolmu
28.04.2020 17:50:07
Kiitos noista vastauksista! Vaihdoin vahvistinta ja tuo "honottava" soundi johtui vahvistimesta, varsinkin kun demppasi paksuinta kieltä voimakkaasti niin muistuu mieleen taivaanvuohen honottava ääni josta en tykkää ainakaan kitaran soundissa. Toisella vahvistimelle dempattu soundi on kuiva ja korvalle hyvä, olipa humpparimikki säädetty mihin korkeuteen tahansa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)