Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5 6 7 8
18is9
13.04.2020 07:39:02

mikki73: Onko tää mikä hommeli. Valehteleeko mun silmät vai onko toi floikka tossa joteskin hassusti, toiseksi onkohan tuota myyty scalloppina ihan kaupasta?

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1546606

Näyttää kyllä vahvasti tein itse ja säästin -kitaralta :).
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
steelduck
13.04.2020 08:51:27

mikki73: Onko tää mikä hommeli. Valehteleeko mun silmät vai onko toi floikka tossa joteskin hassusti, toiseksi onkohan tuota myyty scalloppina ihan kaupasta?

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1546606

Silmiin sattuu. Floikka runnottu tuohon vinoon ja tuo "locking nut" läiskäisty tuonne lapaan ihan randomilla. Strato-parka. :(
mikki73
13.04.2020 10:06:50
steelduck: Silmiin sattuu. Floikka runnottu tuohon vinoon ja tuo "locking nut" läiskäisty tuonne lapaan ihan randomilla. Strato-parka. :(

mää kans meinasin et onko noitten floikkatappien paikkaa yhtään mietitty. Voi olla melko intonaatiohirviö jos tolla ylipäätään löytää virettä
Guitarfreak
13.04.2020 10:09:59
mikki73: mää kans meinasin et onko noitten floikkatappien paikkaa yhtään mietitty. Voi olla melko intonaatiohirviö jos tolla ylipäätään löytää virettä

Ensin hutkitaan ja sit tutkitaan :D

Vahva käsityön leima.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
mikki73
13.04.2020 10:11:37 (muokattu 13.04.2020 10:12:28)
Guitarfreak: Ensin hutkitaan ja sit tutkitaan :D

Vahva käsityön leima.

Tää on esimerkki siitä tosiaan miten hosumalla saadaan sutta. Olis aina tärkeetä varsinki laatupelien kanssa et JOS ei osaa, ni EI tee. Perhana. Varmaan ihan hyvää ajateltu, sääli et noin.

Ton sais kyllä pelastettua joiltain osin, aika homma. Hintaa pitäis ruuvata tonne 300 luokkaan ni ostaisin.
PIM
13.04.2020 14:21:52
Metalkallo: No sittenhän suunta olisi juuri oikea mulle koska 250k vola + 2x 500k tonet Squjussa kuulostaisi olevan yhä liian kirkas. Kiitos.

Mä ratkaisin tämän kirkkausongelman laittamalla Skujun Bullet stratoon single coilien tilalle Bullet Mustangin humbuckerit. Just sopivasti pikkasen himmeemmät kuin sinkut, muttei ollenkaan niin tumput kuin normihumpparit.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
LaMotta
13.04.2020 15:07:42

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Metalkallo
13.04.2020 22:43:07 (muokattu 14.04.2020 03:49:03)
Mistäs tässä on oikeastaan kysymys? https://www.youtube.com/watch?v=OUkKZy8U_gA

Se nostaa noita tallan ruuveja ja talla kait kelluu helpommin ja pitäis palautua helpommin myös takaisin asentoonsa, jos oikein käsitin? Itse kokeilin tätä squieriini ja kyllähän vaikuttaisi vaikuttavan kuten videolla kerrotaan, en vain tajunnut vielä täysin juttua?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Basifisti
14.04.2020 13:21:00 (muokattu 14.04.2020 16:57:52)
Metalkallo: Mistäs tässä on oikeastaan kysymys? https://www.youtube.com/watch?v=OUkKZy8U_gA

Se nostaa noita tallan ruuveja ja talla kait kelluu helpommin ja pitäis palautua helpommin myös takaisin asentoonsa, jos oikein käsitin? Itse kokeilin tätä squieriini ja kyllähän vaikuttaisi vaikuttavan kuten videolla kerrotaan, en vain tajunnut vielä täysin juttua?

Videossa on minusta kaksi eri asiaa, jotka olisi kannattanut käsitellä erikseen. Ensimmäinen on jättää neljä sisimmäistä ruuvia löysälle. Tämä esitetään myös esim. Fenderin omassa Stratocasterin Set Up -ohjeessa. En ihan itsekään ymmärrä miten se toimii, mutta olen sen todennut toimivaksi ratkaisuksi. Ilmeisesti jännitys jää tällöin enemmän kahdelle reunimmaiselle ruuville ja talla palautuu tarkemmin alkuperäiseen kohtaansa.

Fenderin ohjeessa reunimmaiset ruuvit kiristetään niin että samalla pidetään talla painettuna kanteen. Näin ruuvit eivät haittaa liikettä, mutta ovat mahdollisimman kireällä. Videossa tyyppi löysää niitä lisää ja saa ilmeisesti koko tallan nousemaan vähän kannesta. En ole itse kokeillut, mutta tuntuisi että tällöin mikään ei varsinaisesti estä tallaa painumasta alemmas. Ehkä jonkinlaiset prikat voisi olla hyvä laittaa tallan alle jos tätä keinoa käytää. Täytyy joskus itsekin kokeilla. Ideana tässä on siis ymmärtääkseni se, että kun talla nousee, voidaan tallapaloja laskea ja pienentää näin kielten Break Anglea palojen yli. Tämä vähentää tunnetta kielien jäykkyydestä ja helpottaa tremolon toimintaa.

Videon kitarassa kulma on minusta jo tosi loiva ja en usko että se pelkästään johtuu tallan säädöstä. Stratojen osien mitoissa on eroja eri malleissa ja valmistajilla ja kulmalle ei varsinaisesti ole muuta säätöä.

Itsellä on vanha AVRI, jota on tullut säädeltyä ja rakenneltua kohta kolmekymmntä vuotta. Se on aina ollut erittäin jäykkä soittaa ja tallamikki on ollut niin riipivä että en sitä oikeastaan ole koskaan käyttänyt. Kokonaisia mikkisettejä olen kokeillut ainakin kolmet ja mm. blokin hilppeineen olen vaihtanut Callahanin vastaavaan.

Pari vuotta sitten päätin palauttaa sen alkuperäiseksi ja käyttää korjaajalla. Vintagenauhat ovat jonkin verran kuluneet ja ajattelin että nekin voisi kokeilla vaihtaa josko kitara näin muuttuisi kevyemmäksi soittaa. Olin samaan aikaan innostunut Les Pauleista ja harjoitellut säätää TOM-tallaa. Huomasin että pidän enemmän loivasta Break Anglesta ja ajattelin vielä kokeilla samaa stratoon. Siinä siis kulma oli niin jyrkkä että paksu E-kieli kääntyi lähes suoraan alas tallapalan takaa. Päädyin lopulta shimmaamaan kaulaa sen verran että sain tallapalat alemmas. Muutos oli todella suuri. Kitara on nyt paljon kevyempi soittaa ja soi akustisesti sekä sähköisesti nyt juuri niinkuin straton pitää soida. Soundi on pehmeämpi ja tallamikki on nyt enemmän käytössä kuin kaulamikki. Säädöt ovat nyt muutoksesta asti pysyneet samoina intonaatiota ja tallan jousien säätöä lukuunottamatta. Mikkien korkeutta olen myös kokeillut säätää ja havainnut että oikeastaan kaikki kuulostaa hyvältä ellei nosta niin korkealle että alkaa ulvomaan.

Tulipas pitkä kirjoitus. Tämä on minusta kuitenkin hyödyllinen juttu ja kannattava kokeilu kaikille säädöistä ja soundeista kiinnostuneille. Ulkomaisilla laudoilla on jonkin verran aiheesta juttuja, mutta ihmeen vähän kuitenkin kun miettii kuinka paljon stratonkin anatomiasta ja osista keskustellaan ja kuinka paljon modauksiin ym. laitetaan rahaa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se että Fender on joidenkin havaintojen mukaan alkanut muuttamaan joidenkin mallien kaulakulmia. Olisi mielenkiintoista tietää pitääkö tämä paikkansa ja jos pitää niin mitä sillä tavoitellaan.
Metalkallo
14.04.2020 15:41:48
Plussa piti kyllä baisifistille pamauttaa :) Kiitos.
Basifisti
14.04.2020 16:57:00
Metalkallo: Plussa piti kyllä baisifistille pamauttaa :) Kiitos.

Eipä mitään, ole hyvä vaan. Nämä tosiaan omia kokemuksia ja joku toinen voi pitää juuri siitä toisesta soundista ja tuntumasta.
Metalkallo
15.04.2020 10:41:56
Mistäs muuten johtuu, että Squierissa kaula ja runko on pienempiä ja ohuempia kuin normi Fenderissä? Ei uskois, että olis vaan kustannus kysymys. Potikatkin on alpha tyylisiä pienempiä sekä tallan jouset on myös pienempiä sekä ohuempia.
Laulava Kylätohtori
15.04.2020 10:58:57
Metalkallo: Mistäs muuten johtuu, että Squierissa kaula ja runko on pienempiä ja ohuempia kuin normi Fenderissä? Ei uskois, että olis vaan kustannus kysymys. Potikatkin on alpha tyylisiä pienempiä sekä tallan jouset on myös pienempiä sekä ohuempia.

Itsellä noita pieniä potikoita on tullut vastaan kaikkein halvimmissa kitaroissa, joten kai ne on halvempia kuin isommat CTS-tyyliset potikat. Samoin ohuemmat jouset saa tehtyä ohuemmasta langasta, samoin pienemmässä bodyssa säästää, jne, joten kai nämä kaikki ovat kustannuskysymyksiä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Kefiiri
15.04.2020 11:09:36
Squjut täytyy tehdä jollakin lailla heppoisemmin, että porukka tuntisi saavansa enemmän vastinetta rahoilleen ostaessaan oikean Fenderin ;)
En ole musiikin asiantuntija.
73nd3r
15.04.2020 22:04:11
Kefiirin vitsissä on kyllä totuutta mukana, Squierit tehdään hintaryhmään jossa jokainen kustannustekijä ratkaisee, varsinkin sit kun niitä kitaroita rakennetaan biljardi kappaletta.
Kisatilanne on ihan eri jossain CustomShop vermeissä, niissä tyypillinen ostaja ei edes mieti mitä hintalapussa lukee.

Ja toinen FMIC:lle perinteinen syy kääpiökokoisuuteen on, että kohderyhmäksi ajatellaan "beginner", "student" yms. pienikätisiä ja heikkoja rassukoita, nykyisin tietysti myös sen **heikomman sukupuolen** edustajia.

En muuten viitsi lähteä edes listaamaan miten moni "oikea" soittaja käyttää Squiereita, siel on tosi kovia nimiä kun viitsii goooglata.
samiko
15.04.2020 22:42:54 (muokattu 15.04.2020 22:43:13)
73nd3r:
En muuten viitsi lähteä edes listaamaan miten moni "oikea" soittaja käyttää Squiereita, siel on tosi kovia nimiä kun viitsii goooglata.

On Squiereita ja Affinity Squiereita.
Basifisti
16.04.2020 11:20:46
samiko: On Squiereita ja Affinity Squiereita.

Onko kokemuksia nauhojen kestävyydestä eri mallien/aikakausien välillä? Itsellä Classic Vibessä kului nauhoihin havaittavat kolot aika lyhyessä ajassa.
PIM
16.04.2020 11:39:51
Metalkallo: Niin no, sehän se oikea syy on :)

Mulle nuo Squierin pienemmät osat ei ole miinus ja olenkin tykästynyt Squierin pienempään kaulaan sekä runkoon, toimii vaan mulle paremmin kuin normi Fender. Painoakin täten vähän vähemmän mikä on kiva juttu. Ihmettelin vaan. Squierin omat valmiit mikit ei ole maailman huonoimmat, mutta kyllä ne lopulta vaihdoin toisiin koska niistä uupui asioita ja nyt on erittäin kelpo soitin.

Täsmälleen samaa mieltä. Sen jälkeen kun ostin Musacornerin itsenäisyyspäivän tarjouksesta Bullet Mustangin 102 eurolla (Suomi 102v. jne.) ja pienellä vaivalla sain siitä ihan käteen käyvän keikkakelpoisen pelin itse asiassa tykästyin kovasti noiden humbukkerien soundiin, kun ne ei kuulosta perinteisiltä humbukkereilta, ja kyllä selkä kiittelee, kun kitaran paino jää reilusti alle kolmen kilon. Sitten uudenvuoden puolella piti ostaa F-Musiikin tarjouksesta Bullet HT strato, kun hinta jäi alle satasen ja hardtail strato ollut aina haaveena. Tähän joutui sentään vähän isompaa remppaa tekemään, että sai mieleisen, eli peltikuoriset sysipaskat virittimet vaihtui heittämällä miljoonalaatikosta löytyneisiin vintage Kluson tyylisiin ja mnetin torilta löytyi pari em. Mustangin humppareita parilla kympillä ja pleksi kahdelle humpparille 15 eurolla. Melkein tässä vitu...aa kun nykypäivän saa taskurahalla tämän tason soittimia, kun itse on neljässä vuosikymmenessä laittanut kymmeniä tuhansia euroja kitaroihin. Ei näillä Squiereilla tietenkään respektiä saa täällä mnetissä, mutta keikalla ja studiossa toimii ihan kybällä eikä tarvi varoa damagea eikä varastamista.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Kefiiri
16.04.2020 12:01:04
samiko: On Squiereita ja Affinity Squiereita.

En ole koskaan omistanut Affinity Stratoa, mutta kivan tuntuisia ovat aina olleet mitä olen päässyt räpläämään. Bullet strato jo tuntuu selkeästi köpöisemmältä, mutta hintaansa nähden ihan käypä värkki sekin.

Affinity presarilla on soiteltu ahkerasti. Soittajan virtuoosisuuden rajat tulevat vastaan huomattavasti ennen kuin soittimen asettamat rajoitukset :)

Ainoa epämiellyttävä Squier-kokemus on ollut Classic Vibe Tele, en oikein löytänyt kitaraa sieltä lakkakuorrutuksen pohjalta.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)