Aihe: 5-kielisen basson soundi
1 2
piivei
10.02.2020 10:13:33
Olen täysin samaa mieltä että ensin kaikki tehtävissä oleva soittimen ja soittotatsin kanssa eli toimintakuntoiset kielet, soittimen säädöt niin hyvään tikkiin kuin mahdollista ja asia jota ei voi liikaa korostaa eli se soittotekniikka, tärkeä asia myös oikean käden asemointi. Sitten kun nämä ovat niin hyvin kunnossa ettei kehitystä vaan enää tapahdu, on aika siirtyä lopulliseen hienosäätöön ja käytetään kompressoria jos koetaan että se antaa enemmän kuin ottaa. Itse en esim koskaan käytä kompuraa enkä eq:ta treenatessani. Nauhoitan silti usein soittoani ja yritän keksiä keinoja joilla saa paksun mutta erottelevan soundin ilman mitään ulkoisia apuvälineitä.
Santukka
10.02.2020 10:44:35
En tiedä liittyykö nyt suoraan aiheeseen, mutta oman empiirisen tutkimuksen perusteella 5-kieliset vekottimet soi aika eri tavalla samanmoisiin 4-kielisiin verrattuna. Monesti 5-kielisellä E-kielen kohdalla varsinkin huomaa erilaisen (pehmeämmän?) sointivärin ja tatsin.

T: nimim. "Olenko yksin ajatuksieni kanssa"
Santukka
10.02.2020 17:10:03 (muokattu 10.02.2020 17:10:20)
Ja varsinaiseen aiheeseen tarttuakseni: MINÄ lähtisin tarkastelemaan asiaa ensisijaisesti basson säädön ja soittotekniikan kautta.

Omissa spekulaatioissa ja kokeiluissa olen huomannut, että saavutan sen, miten minä käsitän ns. murakan saundin, kun kaula on vetästy melko suoraksi ja kielet suht matalalle (+ tallamikkiä korkeammalle etumikkiin nähden). Ja tietenkin soittotekniikkaa varioimalla (ihan sormen päillä vs. enemmän lihaa kielelle, käden paikka.. jne).

Näiltä pohjilta lähtisin itse myös sitä B-kielen sointia miettimään ja testaileen. Ja uusilla kielillä tietenkin.
basisti1971
11.02.2020 08:32:43
Moi.

ketju_123: 5-kielisessä bassossa se juttu on mielestäni nimenomaan matala B-kieli. Nämä taajuudet ovat jo hertseissäkin ilmoitettuna matalia lukemia. Itselläni käytännön kokemus onkin, että B-kieli ei ainakaan omissa bassoissani (esim. Ibanez BTB) soi voimallisesti ja mureasti kuin kuulemissani ja näkemissäni esimerkeissä.

Hyviä mietteitä edellisten vastaajien toimesta, tässä mun omia kokemuksia vaikken ole koskaan moiseen ponnettomuuteen törmännytkään.
En tosin ole juurikaan vitosilla soitellut, mutta BEAD nelosella ja etenkin F#BEADG halpiskutosilla.

Kunhan signaaliketjun muut osa-alueet ja soittotekniikka on suljettu pois mahdollisten syyllisten joukosta:
Jos kyse on yhdestä tai kahdesta omasta bassosta jossa tuo ominaisuus ilmenee (koko kielen mitalla), etsisin ensimmäisenä syytä joko kielestä tai kielitystavasta.

Mitä paksumpi kieli, sitä vaikeampaa sellaista on valmistaa, ja sitä herkemmin esimerkiksi kierteellä oleminen tappaa sointia.

Tuon kierteellä olemisen voi helposti todeta perinteisillä virityskoneistoilla löysäämällä kieltä ja nostamalla se tapista ylös.
Jos kieli ei ole kierteellä, punosrenkaan pitää pysyä samassa asennossa vapaana kuin se oli tapin ympärilläkin.
Etenkin ulointa punosta avaava kiertosuunta tappaa mun kokemuksen perusteella sointia tehokkaasti.
Kielen rakenteesta ja valmistustavasta riippuen tuo kierteellä olo vaikuttaa enemmän tai vähemmän.

Jos ongelma ilmenee ainoastaan osalla säveliä, kyse on usein siitä etteivät mikkipositiot ole optimaalisia "heikommin" soiville sävelille.
Yhdellä mikillä on toki SOL, mutta useampimikkisessä liki poikkeuksetta ainakin molempien yhdistelmä toimii.
Se onko soundi enää mieleinen, se on toinen juttu, mutta onneksi niks-naks mikkivalitsimien tilalle on keksitty balanssipotikka ;).

Kaulan resonanssitaajuuksiin sidoksissa olevaan "Dead Spot" ilmiöön en ole (häiritsevänä) koskaan edes A-kielellä törmännyt, saati sitten matalammilla.
Tuo Dead Spot ilmenee yhdellä taajuudella/sävelellä ja sen monikerroilla ja sitä vastaan taistellaan erilaisin lapaan kiinitettävin lisäpainoin jotka siirtävät resonanssin taajuuksille jotka eivät ole yhtä häiritseviä.

Jos vierailla bassoilla saat haluamasi B-kielen murinan aikaiseksi, mikkejä, niiden säätöjä ja käytettyjä kieliä analysoimalla ja omiin vertaamalla erikoisen ominaisuuden syy selvinnee helpommin kuin etänä.

ketju_123: Youtubessa esim. studiomuusikko Damien Langkamerin bassosoundissa on jotain, jota olisi mukava tavoittaa omassa bassossani. Damienin bassossa B-kieli soi voimallisesti, menee alas saakka helposti ja lisäksi mukana on paljon murinaa, joka lisää äänen läpitunkevuutta entisestään.

Nathan Eastin bassosoundissa en kuule niin paljon murinaa, mutta B-kieli menee alas voimalla, joissakin kuulemissani esimerkeissä.

:)

Mistään postprosessoiduista ääninäytteistä on turhaa kovinkaan syvällisesti analysoida sen enempää laitteita kuin soittajaakaan.
Nykytekniikka mahdollistaa "Milli Vanilli" tyyppisenkin perseilyn jos moinen katsotaan esimerkiksi markkinointimielessä tarpeelliseksi.

ketju_123: Onko tavallisella tallaajalla millaisia mahdollisuuksia saada vastaavaa murinaa bassoon sekä hyvin ja alhaalle asti toistavan B-kielen soundia.

Murina ei mun kokemuksen perusteella ole sidoksissa perustaajuuteen vaan monikertoihin, eli murinan saaminen mukaan on täysin mahdollista.

Jos oletetaan että oikeasti pitää päästä tuonne B0 taajuuteen niin että kuuluu ja tuntuu, tallenteelle onnistuu soittotekniikasta ja laitteistosta riippuen kohtuullisen helpostikin, livenä kokolailla tuhoontuomittu -tai ainakin julmetun kallis- ajatus.
Livenä liki poikkeuksetta alapääleikkuri on mullakin F#BEADG vireessä alimmillaankin jossain 50Hz tienoilla ellei kyseessä ole joku erikoistapaus.

Teoriassa (ja edellyttäen että muut osa-alueet eivät äänenpainetta rajoita) kun taajuutta lasketaan oktaavin, vahvistintehon täytyy ~kymmenkertaistua jotta saataisiin aikaiseksi samanlainen äänenpaine.
Kuuloaistimuksen fysikaalisista ominaisuuksista johtuen -mm. Fletcher-Munson käppyrät- matalilla taajuuksilla tuo teoria tosin toimii auttavasti ainoastaan kun laskeudutaan E2:sta E1:een.
Tuon alle on aikalailla sama kuinka paljon vahvistintehoa ja kaiutinpinta-alaa kasvattaa, edelleen matalat taajuudet kuulostavat vaisuilta, ja kaiutinratkaisuista riippuen ylä-äänisarjan puolelle muodostuvat häiriöt ja särö sotkevat korkempia taajuuksia ylen määrin..

Kuten tässä(kin) ketjussa on jo todettu, pääsääntöisesti edes ~41Hz E1 perusääneksen toistaminen ei ole tarpeellista, etenkin treeniolosuhteissa melkeimpä vahingollista kokonaisuutta ajatellen.
Aivomme kun huijaavat perusääneksen kuuluviin ylä-äänisarjasta.

T:Samuli
piivei
11.02.2020 09:13:25
Sellainen käsitys on että myös bassoa äänitettäessä ihan matalimmat taajuudet vaimennetaan ylipäästösuotimella, itse olen melkein poikkeuksetta päätynyt n. 40hz kohdalle sen leikkurin kanssa.

Minulla oli vuosia sitten Warwick aktiivibasso jazz bass mikityksellä ja siinä oli se murinaosasto todella vallitseva ihan luonnostaan eikä siitä perinnebassosoundia saanut oikein tekemäälläkään.

Nyt taas kun olen tykästynyt F-bassoihin niin sitä murisevaa soundia täytyy vähän kaivaa mutta sitä saa niin että käyttää lähes kokonaan tallamikkiä, pudottaa tonea reippasti pienemmälle, lähes tumpuksi asti ja jos mahdollista leikkaa eq:lla n 350hz ja vastaavasti korostaa n 800hz. Yläpäätä voi myös vaimentaa vielä eqlla. Jos soundi jää ohueksi niin pieni korostus 100hz. Soittotekniikka niin että näppäily tallamikin päältä ja tatsi saa olla aika voimakas. Noin itse saan Warwick-soundia Jazz bassolla.
Basismi
13.02.2020 10:20:26 (muokattu 13.02.2020 10:24:32)
ketju_123:
Youtubessa esim. studiomuusikko Damien Langkamerin bassosoundissa on jotain, jota olisi mukava tavoittaa omassa bassossani. Damienin bassossa B-kieli soi voimallisesti, menee alas saakka helposti ja lisäksi mukana on paljon murinaa, joka lisää äänen läpitunkevuutta entisestään.

Uusi tuttavuus, mutta onpa maukkaasti soiva Roscoe. Niissä on ihan oma soundinsa jonkalaista ei taida muilla bassoilla saada aikaan. Roscoeissa on paksu siivu purpleheartia kaulassa mikä taitaa tehdä ison osan, lisäksi mikit on lähempänä tallaa verrattuna moneen muuhun bassoon ja Bartolinit tekee oman osansa. Niissä taitaa kaulahumpparin sisällä olla precision-tyylinen split-coil mikki...

Nathan Eastin bassosoundissa en kuule niin paljon murinaa, mutta B-kieli menee alas voimalla, joissakin kuulemissani esimerkeissä.

Eastin soundissa on myös iso osuus jammun bassolla, siinä taitaa olla vaahtera/mahonki kaula ja J-tyyppinen mikitys. Eastillä oli ainakin aikasemmin myös oma notch-filtterinsä middlejen leikaamiseen. Keskiäänten puukottamisella voi b-kielen sointiinkin vaikuttaa ja kaksimikkisessä bassossa mikkibalanssin säätö voi vaikuttaa paljonkin.

Että on se soundi paitsi sormissa myös soittimessa. Perusterveestä fenderistä tai vastaavasta saa kyllä hyvää soundia ulos ainakin pienellä säätämisellä, mutta kaikista bassoista ei saa kaikenlaista soundia.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)