Aihe: miten kielen paksuus vaikuttaa soundiin lankkukitarassa?
1 2 3 4 5
Laulava Kylätohtori
30.01.2020 08:34:12
o0o: Joo, piruuttani kokeilin vaihtaa 011 setistä 009 settiin ja kyllähän se pitää täysin paikkaansa mitä noissa videoissa sanottiin. Itse tykkään paljon enemmän ysisetin soundista ja kevyt tatsikin tuntuu mukavalta. Tarkkuutta vaatii enemmän, mutta onhan toi soitto rennompaa kun voimaa tarvii kummallakin kädellä käyttää vähemmän.

Itselle, kun juuri se voiman käyttö on mukavaa, niin nuo 9-setin kielet ei oikein toimi. Joskus soittelin treenit kaverin 9-setti telellä ja se oli vähän kuin olisi yrittänyt hauella soittaa. Siitä kitarasta ja soitosta ei vaan saanut otetta, vaan se olijotenkin liian venyvää ja lipsuvaa.. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
30.01.2020 09:21:38
Laulava Kylätohtori: Itselle, kun juuri se voiman käyttö on mukavaa, niin nuo 9-setin kielet ei oikein toimi. Joskus soittelin treenit kaverin 9-setti telellä ja se oli vähän kuin olisi yrittänyt hauella soittaa. Siitä kitarasta ja soitosta ei vaan saanut otetta, vaan se olijotenkin liian venyvää ja lipsuvaa.. :D

Sama juttu mulla, vaikka soittelen nykyisin ohuella setillä (10-52 ja 10-46) mutta ykstoista setit oli pitkään kun tykkäsin niiden tuntumasta enemmän. Mä luulen, että tässä asiassa tullaan osittain myös siihen että roomaan on monta tietä ja se on makuasia sano musti kun ..........
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
otamatone
31.01.2020 02:21:30
Yngwie on sanonut miten asia on
https://youtu.be/YR-dhtKhDeM?t=900
eLuuri 7
31.01.2020 06:04:42
hallu:
No nyt sitten tein sellaisen liikkeen, että vaihdoin lankkukitaraani paksummat kielet (siis ihan merkittävästi paksummat)

Se pointti kuitenkin oli, että kun vaihdoin kielisetin ,010 - ,046 setistä ,012 - ,048 settiin (jolla säätö asettui hyvin), niin soundi muuttui. Soundi muuttui hiukan tummemmaksi ja ihan kuin outputtiakin olisi tullut pikkuisen lisää ja semmoista kihinää ja napsua on vähemmän.

Ajatuksia? ihan mitä vaan?

Kitarassa on yleensä kolme punomatonta, ohutta kieltä, ja näistä ohuista voi jo havaita keskinäisiä eroja. Liekö samasta ihmeellisestä ilmiöstä kyse?

On ollut 008 ja 012 -alkuisia kielisarjoja, eikä ne ikinä kuullosta samoilta keskenään.

Ohuen ääni on ohut. Paksun paksu.

Listen to that sustain!
A. Tenkanen
parek
04.02.2020 11:50:32 (muokattu 04.02.2020 11:51:03)
Itse en saa kyllä mitenkään sitä napsakkaa attackia 011 setistä mitä saan 009 setistä kun näppäilen sormilla. Ei auta vahvarin säätöjen ruuvaaminen.

Tuntumaltaan ja vireenpidoltaan paras setti on mummielestä 011, mutta soundiltaan ja soiton keveydeltä/helppoudeltaan itse näytän pitävän eniten 009 seteistä. Kompromissi täytyy löytyä ja olisko se sitten se 010. Hyvät ja huonot puolet sopivassa suhteessa.
Gary Enfield
04.02.2020 13:27:35
Aika selkeet erot oli kyllä Beaton videossa, vaikka tulikin youtubista. Enimmäkseen akustista soittavana olen kyllä helposti pulassa 8-10 -kielien kanssa, tahtovat olla kuminauhaa sormien alla. Jos pitäis keskittyä rokin soittoon niin tutkisin kyllä tarkemmin nuo 8-9 -vahvuudet josko niihin voisi tottua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)