re infecta 25.06.2004 08:35:21 (muokattu 25.06.2004 08:36:33) | |
---|
jos siis pidät kitaran kielet vaimennettuina ja ei tule kiertoa niin homma on hallussa. on ihan luonnollista että kitara kiertää jos päästät kielet vapaiksi. se on itse asiassa positiivista. Siis juuri näin minulla. Täytyykin alkaa tutustua tähän "feedbackiin". Kiitos vastauksistanne ja hyvää juhannusta kaikille! Lähden tästä nyt mökille päin juna-aseman kautta. :) Etsitään rumpalia! Katso ilmoitukseni. |
Explorer 25.06.2004 10:38:52 | |
---|
Mullakin kiertää vaikka on 81:set :( Kyllä EMG:t saa kiertämään ihan samoin kuin mitkä tahansa muutkin mikit, mikä on hyvä asia! Esimerkki hyvästä kierron käytöstä kasiykkösillä on Slayerin Raining Blood -biisin alku, jossa tulee hienot feedbackit Lombardon tomitöräytysten päälle. I don't need no doctor. |
kivi 25.06.2004 13:00:54 | |
---|
Osaatteko tehdä kierron kanssa niin, että soitatte jonkin nuotin vaikka E:n ja kun vahvistin alkaa kiertää. Niin se ininä on myös E:stä. Tajusitteko? Ajatelkaa. Ääretön sellane. Osataan. Tuossa on hyvä syy soittaa studiossakin kitaraa kunnollisella volyymilla ja täyskokoisilla kamoilla. Myös kiertävän kielen bendaaminen kuulostaa hyvältä. Pienemmällä volyymilla tuota sustain-feedbackkia voi hakea vaikkapa lyömällä kitaran lapa combon kuoreen tai kitarakaappiin kiinni. Mulla on yhdessä 4x12"-kaapissa sisällä paksu koivuhalko tiiviisti takaseinästä etuseinään juuri tuota varten - kun lavan lyö kaapin etuseinään, kitaraa voi soittaa kuin urkuja. |
JCM 25.06.2004 13:11:24 | |
---|
Kuten tässä threadissa on jo varmaan kaikille tullut selväksi, kyseessä ei ole ongelma lainkaan. Feedback, tuo jokaisen Rock-kitaristin luotettava ystävä. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Muutama viikko sitten ostin uuden kitaran. Kyseessä on mahonkirunkoinen peli, jossa Duncanin JB- ja Jazz-mikit. Käsittääkseni näiden mikkien ei pitäisi olla kovinkaan kiertoherkät, mutta käytäntö on osoittanut jotain aivan muuta. Hmm... Sun ongelma näyttää olevan mun ratkaisu. Ite kun käytän (hallittuja)feedbackeja aika paljon. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Jakke 25.06.2004 23:39:07 | |
---|
hmm rupesin kyllä itsekin miettimään. jos siis pidät kitaran kielet vaimennettuina ja ei tule kiertoa niin homma on hallussa. on ihan luonnollista että kitara kiertää jos päästät kielet vapaiksi. se on itse asiassa positiivista. sen sijaan jos tulee erittäin korkeaa kiljuntaa aina kun lopetat soittamisen, se on ns. mikrofonista kiertoa joka on yleensä aika ärsyttävää Mulla tuo telecasteri kiljuu, kuin pistetty sika vaikka kädet on kielissä kiinni ja yrittää olla niin kaukana vahvistimesta, kuin mahdollista. Tallassa on jeff beck.Ei mielestäni kyllä tuollain kuuluisi äännellä. Ei ainakaan toisessa kitarassani ole mitään vastaavanlaisia onkkelmia. Voisikohan tuo johtua vääristä kytkennöistä, kun tämä on itserakennettu kitara. |
zepeteus 26.06.2004 13:13:27 (muokattu 26.06.2004 17:03:52) | |
---|
Hmmm...eipä äkkiseltään tule mieleen mitään "väärinkytkentää" joka sinällään aiheuttaisi kierto kiljahteluja. Itse soundi on joko erilainen kuin "normaalisti" tai sitten ei kuulu mitään, jos piuhat ovat menneet sekaisin. Itselläni Duncanin JB soi asennoissa single/rinnan/sarjassa, eikä mikään noista ole erityisen herkkä kierrolle. Vasta-vaihe kytkentää (out of phase) kokeilin myös ja soundin ohentuminen oli ainoa selkeä ilmiö tuosta. Sellaisen olen huomannut että "suora" näköyhteys ja lyhyt fyysinen etäisyys kaiuttimiin/monitoreihin aiheuttaa suurilla voluumeilla helpommin tuota ei niin miellyttävää kiljuntaa, harmonisemman kierron sijasta. Tällöin ilmiö on sama kuin esim. vokaalimikeillä eli se feedback repeää vähän niin kuin "tyhjästä ilmasta". Yleensähän se kauniimmin soiva feedback on tavallaan soivien kielten akustista vahvistusta. Eli signaali mikin kautta vahvaimeen ja kaiuttimista tulevat ääniallot vahvistavat sitten (edelleen) soivien kielten värähtelyitä. Tämä värähtely menee sitten yhä uudestaan mikin ja vahvaimen kautta kiertoon, hyvinkin kirjaimellisesti näin. Kaiuttimista tulevat ääniaallot voivat vahvistaa joko soivien kielten perusääntä tai sitten jotain ylä-harmoonista säveltä. Jos käytät signaaliketjussa esim. wah-pedaalia, saat keskelle tätä feedback-ketjua eräänlaisen lisäsäädön. Nimenomaan wah-pedaalin etuna on että se korostaa kapeaa taajuusaluetta jota voit säätää. Näinollen on helpompi pyyhkiä äänirekisteriä ja oikein kaivaa esiin niitä herkemmin kiertämään lähteviä taajuuksia. Voit myös esim. vaihtaa useamman erisointisen feedbackin välillä. Kahdella eri wah-pedaalin asennolla ja kahdella eri kitaran asennolla olen onnistunut esim. tuottamaan neljää eri feedback-soundia yhdestä ja samasta soivasta sävelestä...kuulostaa aika lähelle Flying In A Blue Dreamin alulta. Kaikki em. mainittu toisinpäin pitäisi sitten vähentää kiertoa, mikäli ei sitä halua. Edit: Lisätäänpä sen verran, että kaikilla audioketjun osilla on oma "resonaatio-rakenteensa". Eli oli sitten kyseessä itse kitara, joku pedaali, vahvari, kaiuttimet tai itse soitto-huone, niillä kaikilla on omat tunnusomaiset vahvat ja heikot taajuutensa. Jos ja kun koko tästä hässäkästä löytyy kaikille yhteisiä "vahvoja" taajuuksia, ne voivat tulla ylenpalttisesti korostuneeksi ongelmaksi (kumina, mössäytyminen jne.), käyttökelpoiseksi efektiksi (kuten feedback toisinaan) ja yleensä ottaen...muodostavat ko. systeemin oman soundin. Sama huomioiden, jo pelkkä soittotilan (akustinen)muuntelu tai esim. kaiuttimien paikan vaihto muuttaa systeemin herkkiä taajuuksia, vaikuttaen esim. kiertoherkkyyteen. |