Aihe: Häpesin taidekanavan Rossini-mainosta
1
megatherium
31.05.2004 19:54:15 (muokattu 31.05.2004 19:54:49)
En tiedä, onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia, mutta muistan joskus varhaisessa nuoruudessani hävenneeni miltei silmäni päästä kuullessani jä nähderssäni maksullisen taidekanavan mainoksen , jossa joku möhömahainen ja viiksekäs mies laulaa hoilotti Rossini Seviljan parturin Figaron aarian, jossa tämä osoitteli rumasti sormellaan kohti kameraa toitottaen rytmisesti ja melodisesti monotonisia, yhä uudelleen toistuvia nopeita kuvioita ja fraaseja, tyyliin, Figaro siellä, Figaro täällä, Fii-gaa-ro, Fii-gaa-ro, jne. ja jos silloin kuuntelinkin aina korvat punaisina ja nolona kuin seipään niellyt sonni tätä oopperamusiikin irvikuvaa, niin nykyään olen jo päässyt eroon traumaattisesta häpeäntunteestani ja kuuntelemaan tuota buffomaista ja banaalia ilotulitusta jopa musiikista nauttien, nimittäin melkein aina ääneen hohottaen.

Syynä tuohon häpeätunteeseeni ei ollut vain mielestäni musiikin epärehellinen ja huono laatu, vaan ennen kaikkea se, että ihmiset ja tutut sen kuullessaan ja nähdessään kuvittelisivat musiikin olevan peräisin tuolloin jumaloimani Mozartin oopperasta Figaron häät.

onko teillä vastaavia kokemuksia?
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
Sävis
01.06.2004 12:15:52
En välttämättä ihan tajunnut kysymystä, mutta kerronpa silti oman jutun:

Vuosi-pari sitten tv:ssä pyöri mainos, jossa italialainen nainen puhui viulu sylissään jotain Vivaldin Vuodenajoista. Pölinän jälkeen ruutuun tuli tuotemerkki (kahvi?) ja taustalla soi Tsaikovskin viulukonsertto. En hävennyt, vaan nauroin.
Mitäs jos tohon laittaisi been?
pianistityttö
01.06.2004 14:38:52 (muokattu 01.06.2004 14:39:35)

Vuosi-pari sitten tv:ssä pyöri mainos, jossa italialainen nainen puhui viulu sylissään jotain Vivaldin Vuodenajoista. Pölinän jälkeen ruutuun tuli tuotemerkki (kahvi?) ja taustalla soi Tsaikovskin viulukonsertto. En hävennyt, vaan nauroin.

Eikös se puhunut Sibeliuksesta jotain siinä mainoksessa..? No anyway, mulle tuli ihan sama mainos mieleen. Oli vähän ristiriitaista kyllä kun puhuttiin Sibeliuksesta ja Tsaikkari soi taustalla... :)
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
megatherium
01.06.2004 17:03:07

Sittenhän kaiki on hyvin, etkä saanut mainoksesta itsellesi mitään traumoja, kuten en minäkään mainoksesta, jossa naku mies juoksi kesken konsertin johtajan korokkeelle, nappasi maestrolta tahtipuikon, ja jatkoi Vivaldin Vuodenaikpojen johtamista, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Se taas johtuu siitä, että vivaldin musiikkia ei olut tärvelty tai että sen laatua joutuisi häpeämään mihinkä tahansa muuhun säveltäjään verrattuna. Sanalla sanoen rehellistä taidetta, ei vippas- eikä kepulikonsteilla kekkuloivaa ja keikaroivaa, kuten minun mielestäni ainakin Rossini.
Sävis
01.06.2004 17:35:50
Eikös se puhunut Sibeliuksesta jotain siinä mainoksessa..? No anyway, mulle tuli ihan sama mainos mieleen. Oli vähän ristiriitaista kyllä kun puhuttiin Sibeliuksesta ja Tsaikkari soi taustalla... :)

Mun tarkoittamassa mainoksessa puhuttiin kyllä Vuodenajoista. Ehkä Tsaikovski käy kaikista säveltäjistä?
Sävis
01.06.2004 17:40:09
Sittenhän kaiki on hyvin, etkä saanut mainoksesta itsellesi mitään traumoja, kuten en minäkään mainoksesta, jossa naku mies juoksi kesken konsertin johtajan korokkeelle, nappasi maestrolta tahtipuikon, ja jatkoi Vivaldin Vuodenaikpojen johtamista, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Se taas johtuu siitä, että vivaldin musiikkia ei olut tärvelty tai että sen laatua joutuisi häpeämään mihinkä tahansa muuhun säveltäjään verrattuna. Sanalla sanoen rehellistä taidetta, ei vippas- eikä kepulikonsteilla kekkuloivaa ja keikaroivaa, kuten minun mielestäni ainakin Rossini.

Kyllä mulle pieni trauma kehittyi. Se nainen oli nimittäin vähän ällöttävä. Ja tuohon aikaan podin suurta angstia Vivaldia kohtaan. Rossini-asiaa en kommentoi.
sellisti
03.06.2004 17:44:36
Mun tarkoittamassa mainoksessa puhuttiin kyllä Vuodenajoista. Ehkä Tsaikovski käy kaikista säveltäjistä?

Sekä Vivaldilla että Tsaikovskilla on Vuodenajat-niminen sävellys (Vivaldilla viulukonsertot, Tsaikovskilla pianosarja). Amatöörin mielessä nämä saattavat hyvinkin mennä sekaisin, mikäli nyt sellaisesta sattuisi olemaan kysymys...
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
hörhö
04.06.2004 13:03:17

Sekä Vivaldilla että Tsaikovskilla on Vuodenajat-niminen sävellys (Vivaldilla viulukonsertot, Tsaikovskilla pianosarja).

Tsaikovskilla on sellainen sarja, kuin The Seasons Op. 37b(Die Jahrjeszeiten, en tiedä onko kuukaudet, vai vuodenajat venäjäksi tai suomeksi), mutta se käsittää 12 kuukautta, kun taas Vivaldilla 4 vuodenaikaa. Eli vähän hankalalle kuulostaisi onnistua sekoittamaan. Varsinkin, jos on kyse viulistista.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
megatherium
04.06.2004 14:30:05 (muokattu 04.06.2004 14:30:31)
Sekä Vivaldilla että Tsaikovskilla on Vuodenajat-niminen sävellys (Vivaldilla viulukonsertot, Tsaikovskilla pianosarja). Amatöörin mielessä nämä saattavat hyvinkin mennä sekaisin, mikäli nyt sellaisesta sattuisi olemaan kysymys...

Mutta suurin kaikista on Haydnin iki-ihana-ja vihreä suurteos, oratorio Vuodenajat, jossa tämä väläyttää melodikon lahjojaan anteliaammin ja tuhlailevammin kuin koskaan Mozartin henkeä esikuvanaan kunnioittaen.
sellisti
05.06.2004 18:18:55
Tsaikovskilla on sellainen sarja, kuin The Seasons Op. 37b(Die Jahrjeszeiten, en tiedä onko kuukaudet, vai vuodenajat venäjäksi tai suomeksi), mutta se käsittää 12 kuukautta, kun taas Vivaldilla 4 vuodenaikaa. Eli vähän hankalalle kuulostaisi onnistua sekoittamaan. Varsinkin, jos on kyse viulistista.

Tiedossa on juu, mutta mikäli näihin teoksiin viitataan vain "vuodenaikoina", niin kuin usein kuulee tehtävän, niin saattaahan siinä asiaan perehtymätön haksahtaa.
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)