Aihe: Makuuhuonekitarismin sudenkuopat
1 2 3 4 5
hallu
01.08.2019 19:29:24
Kampela77: Mä taas aloitin soittoni ihan pelkästään niitä tabulatuureja tuijottamalla ja yrittämällä soittaa juuri niin kuin kappale oli ylöskirjoitettu. Nykyään mullakaan ei moiseen kärsivällisyys riitä ja korvakin on parantunut, että pystyn kuuntelemalla paremmin nappaamaan biisejä. Ihan sama meneekö täsmälleen samalla tavalla kunhan se kuulostaa hyvältä. Itse kun olen vielä makuuhuonekitaristi, niin ei ole väliä miten menee kunhan on hauskaa. Nykyään kyllä en jaksa soitella hirveästi enää muiden biisejä, vaan ennemmin teen jotain omaa. Omien biisien tekoon olen joitain askelia ottanut, mutta laiskana se menee enemmän omien ideoiden kehittelyyn tai loopperin kanssa leikkimiseen kuin, että mitään jäisi minnekään talteen. Mutta hauskaa on ja rentouttavaa myös tämän dystonian kannalta. Sori, että lässytän siitä vielä.

Loopperihan on sikäli etevä väline, että sillä voi tallentaa ideat samalla kun niitä keksii :-) . Tuo oli muuten tosi mielenkiintoinen huomio kun kerroit, että soittaminen vaikuttaa oireisiisi poistamalla ne. Samalla tekee mielen nöyräksi kun huomaa minkälaisten vastoinkäymisten keskellä ihmiset musiikkiaan luo.

Mä olen omassa soittamisessani mennyt tietyllä tavalla perse edellä puuhun, koska monet asiat mitä olisi pitänyt harjoitella heti alussa, olen alkanut harjoittelemaan vasta nyt...... niinkuin esimerkiksi ne nuotit :-). Tabeja en tosiaan ikinä oppinut käyttämään enkä sujuvasti lukemaan, mutta tiedostan niiden hyödyllisyyden. Kitaralle tabit on monessa mielessä paremmat kuin nuotit, koska niihin voi kirjoittaa myös sen miten se haluttu juttu soitetaan. Nuotteja aloin opiskelemaan pianon kanssa koska minusta tuntuu, että nuotit on vähän niinkuin pianon tabulatuurit :-D ja kitaralle nuotit ei ihan niin luonteva kirjoitusväline ole.... tai ei ainakaan tunnu siltä.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Kampela77
01.08.2019 21:15:12
hallu: Loopperihan on sikäli etevä väline, että sillä voi tallentaa ideat samalla kun niitä keksii :-) . Tuo oli muuten tosi mielenkiintoinen huomio kun kerroit, että soittaminen vaikuttaa oireisiisi poistamalla ne. Samalla tekee mielen nöyräksi kun huomaa minkälaisten vastoinkäymisten keskellä ihmiset musiikkiaan luo.

Mä olen omassa soittamisessani mennyt tietyllä tavalla perse edellä puuhun, koska monet asiat mitä olisi pitänyt harjoitella heti alussa, olen alkanut harjoittelemaan vasta nyt...... niinkuin esimerkiksi ne nuotit :-). Tabeja en tosiaan ikinä oppinut käyttämään enkä sujuvasti lukemaan, mutta tiedostan niiden hyödyllisyyden. Kitaralle tabit on monessa mielessä paremmat kuin nuotit, koska niihin voi kirjoittaa myös sen miten se haluttu juttu soitetaan. Nuotteja aloin opiskelemaan pianon kanssa koska minusta tuntuu, että nuotit on vähän niinkuin pianon tabulatuurit :-D ja kitaralle nuotit ei ihan niin luonteva kirjoitusväline ole.... tai ei ainakaan tunnu siltä.

Juu, luupperi on hauska vehje varsinkin, jos siihen saa useampia kerroksia tallennettua. Mun kohdallahan musiikki on enemmänkin helpotus kuin vastoin käyminen tämän sairauden suhteen. Eikä se ole enää kovin hankala aivoleikkauksen jälkeen. Parantanut elämänlaatua merkittävästi. Itsekin soittelen myös sähköpianoa (jolla on myös vastaava vaikutus sairauteen kuin kitaralla) ja siihen tosiaan nuotit on looginen tapa esittää mitä soittaa. Pianolla/koskettimilla nuotit onkin kovin loogisessa järjestyksessä kitaraan verrattuna ylipäätään.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jake24-25
02.08.2019 09:09:58 (muokattu 02.08.2019 09:12:03)
Oli puhetta aiemmissa viesteissä elämäntilanteista ja makuuhuonesoittajalla voi olla joskus sellainen tilanne että paras paikka soittaa on omassa rauhassa kotona jos esimerkiksi sosiaaliset tilanteet vaikuttavat ylipääsemättömiltä vaikka toisaalta niiden kanssa voisi olla hyvä että lähtisi ihmisten pariin soittamaan. Mutta yksilöllisiä juttuja nämä. Ja jollekin voi olla hyvää terapiaa että omassa rauhassa saa soitella ja uppoutua musiikin luomiseen kuten itselleni.

Omalla kohdallakin musiikin terapeuttinen ja parantava vaikutus on ollut kiistaton. Sairastuin vuonna 2011 pahaan psykoosiin ja siitä kesti toipua edes toimintakykyiseksi vuosia ja edelleen pitää hoitaa itseään että pysyy kasassa. Siihen soittaminen on ollut erinomainen juttu ja vaikutukset ovat olleet selkeitä. Muitakin parantavia tekijöitä on ollut mutta musiikki on yksi niistä tärkeimmistä. Huomattavasti tehokkaampia ovat muut keinot mt-ongelmien hoidossa kuin lääkehoito yksin mutta nämä ovat toinen asia kuin tämä keskustelun varsinainen aihe. Mutta sikäli tämä liittyy makuuhuonesoittaja-asiaan että elämäntilanteet voivat olla erilaisia.

Bluesista olen kuullut jossakin sanottavan että sitä pystyy soittamaan uskottavasti vain jos on kokenut elämässään kovia. Omasta bluesin uskottavuudesta en tiedä enkä ota kantaa mutta muuten kuin että jokin siinä on tullut lisää viimeisten vuosien aikana. Johtuuko se kovista kokemuksia vai ei on toinen juttu mutta tällainen huomio tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)