Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 510 11 12 13 1434 35 36 37 38
Haeroe
29.03.2019 14:56:40

Mikko1978: Jos et ole koskaan soittanut putkivahvistimella pääte isolla, niin miten voit tuomita Friedmanin juttut BS:ksi? Mun mielestä hän ei millään tavalla yrittänyt tarjota

Viittasin BS:llä siihen, että mallintavissa ei olisi dynamiikkaa eli volapotikka tai soittotatsi ei vaikuttaisi saundiin / volumeen.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Kontiak
30.03.2019 23:13:05 (muokattu 30.03.2019 23:14:51)
BugBadWolf: Kun puhutaan siitä mallintavan 95%:stä, verrataan aina siihen onko se täysin samanlainen alkuperäisen kanssa, vaiko vain sinnepäin. Soundin kannalta asialla ei ole merkitystä kuin sellaiselle, joka tuntee alkuperäisenkin tarpeeksi hyvin tunteakseen eron. Ja se ero on yleensä soittotuntumassa. Mitä laadukkaampaan mallintavaan mennään, sen vähemmän sitäkin on. Koneilla äänitetty pätkä voi olla vaikea erottaa toisistaan parhaidenkin mittalaitteiden kanssa.

No modeler into FRFR is going to sound like a backline. Once you understand that things get a lot easier.

https://forum.fractalaudio.com/thre … expected.149078/page-3#post-1767585

Friedmanhan sanoi vielä, että ei toimi mallintava edes koneelle äänitettynä.

Miksi amatöörisoittajan pitää osata valita saundi/oikeat kamat, mikittää, miksata lavasaundi yleisölle. Eikös sen pitäisi ensin osata soittaa ja sitten kun osaa, niin joku varmasti tekee loput hänen puolesta. Roudattavuuden painotuskin muuttuisi, kun harrastelijan ei tarvitse kuin raahata kamat treenikämpille kerran.

Valinnanvapaus?

https://www.youtube.com/watch?v=MEPZIQ6Yqzk
https://www.youtube.com/watch?v=YHPH9svOf1Y
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
hallu
31.03.2019 11:26:11
Kontiak: https://forum.fractalaudio.com/thre … expected.149078/page-3#post-1767585

Friedmanhan sanoi vielä, että ei toimi mallintava edes koneelle äänitettynä.

Miksi amatöörisoittajan pitää osata valita saundi/oikeat kamat, mikittää, miksata lavasaundi yleisölle. Eikös sen pitäisi ensin osata soittaa ja sitten kun osaa, niin joku varmasti tekee loput hänen puolesta. Roudattavuuden painotuskin muuttuisi, kun harrastelijan ei tarvitse kuin raahata kamat treenikämpille kerran.

Valinnanvapaus?

https://www.youtube.com/watch?v=MEPZIQ6Yqzk
https://www.youtube.com/watch?v=YHPH9svOf1Y

Tätä voisin kompata hyvinkin täböllä. Itselläni on niin olemattoman vähän (nykyisin ei taas ollenkaan) keikkaa, että roudattavuudella ei ole käytännössä mitään merkitystä kun kamoja tarttee siirrellä lähinnä treenikämpälle joskus harvoin sielä huoltoon ja takaisin, niin kyllä mä noita vahvistimia sen verran jaksan kulettaa ettei tarvii roudattavuutta murehtia.

Soundijuttu on sitten kimurantimpi juttu. Nimittäin huomasin sellaisen asian, että myös digitaalinen vahvistin soi paremmin kun sitä voi soittaa vähän kovempaa, joten kyse ei ole mistään putkivahvistimen ominaisuudesta (aina, jotkut putkivahvistimet vaativat avaamista, mutta ei kaikki), vaan huoneen soimisesta ja tiedä sitten alkaako kaappikin jotenkin resonoida eri tavalla kun tööttää vähän usvaa putkeen, mutta siis digivahvistin hiljaa soitettuna kuulostaa jokseenkin yhtä paskalta kuin putkivahvistinkin. Tästä päättelin, että lopultakaan kyse ei ole putkista vaan akustiikasta. Toki putkivahvistimenkin perään voi laittaa kaappimallinnuksia sun muita härpäkkeitä, mutta ei ne juuri mitään pelasta muuta kuin luureihin soitettaessa jolloin niillä saa kyllä aika autenttisen fiiliksen.

Tämä havainto hämmentää entisestään. Nimittäin kun edellisessä treenikämpässämme oli niin vahvasti topatut seinät, että se soittohuone oli akustisesti käytännössä kuollut eli huonekaikuja ei juurikaan esiintyntyt, niin digivahvistimen viiveen pystyi havaitsemaan soittaessa (ei se häirinnyt, mutta kun sen tajusi niin sitä oli vaikea olla sen jälkeen huomaamatta). Sanotaan että se parin millisekunnin viive vastaa suunnilleen sitä kun seisot muutaman metrin päässä vahvistimesta, mikä onkin aika mitätöntä. Hiffasin vain sen, että kun seisoo muutaman metrin päässä vahvistimesta niin se viive tulee siihen päälle jolloin tuntuma vahvistimen etäisyyteen ei tunnu luonnolliselta. No kuten sanottua sen huomasi vain akustisesti kuolleessa tilassa ja nykyisessä treenikämpässämme on enemmän huonetta (aika hyväsoundista huonetta vieläpä voisin sanoa), niin viiveet katoaa tehokkaasti lattia ja seinä heijasteisiin eikä se tunnu ollenkaan kummalliselta.

Mutta muuten on hankala oikein havaita perimmäistä eroa analogisen ja digitaalisen soundin välillä..... paitsi että digitaalisissakaan vahvistimissa en ole tavannut noin hyviä soundeja kuin noissa Mesan markeissa on :-). Ehkä niistä kalliista digivehkeistä löytyy niitä..... mutta epäilen :-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
BugBadWolf
31.03.2019 16:20:38 (muokattu 31.03.2019 16:26:49)
Kontiak:...Friedmanhan sanoi vielä, että ei toimi mallintava edes koneelle äänitettynä.

Minä en oikeastaan välitä siitä mitä Friedman sanoo. Hänen pitää myydä omalla brändillään vahvistimia, joten häntä ei varsinaisesti voida pitää puolueettomana tässä yhteydessä.

Lisäksi tässä keskustelussa tavataan aina unohtaa se että vaikka mallintavan kopio ei ole täydellinen kopio, se on silti soundi. Nykyvehkeillä halvallakin laitteella ihan toimivaksi saatava.

..Miksi amatöörisoittajan pitää osata...

Kukapa nuo taidot osaisi opettelematta? Jotkut yrittävät kuitenkin kertoa kokemuksistaan amatööreille vaikkapa siksi että se kallis yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuva prosessi olisi mahdollista tehdä halvemmalla. Tai ainakin itse keskustelen varsin usein juuri tällä motiivilla. Rajallisten resurssien maailmassa on aina hyvä osata kohdistaa ne oikeaan paikkaan.

...Eikös sen pitäisi ensin osata soittaa ja sitten kun osaa, niin joku varmasti tekee loput hänen puolesta...

Heitän hatusta, mutta vain yksi prosentti, ellei peräti promille, kaikista soittajista pääsee joskus siihen tilanteeseen että joku muu roudaa heidän puolestaan. Ja näistäkin soittajista osa kulkee lentokoneella maasta toiseen kuljettaen mukanaan vain vähäisen määrän omia työkalujaan. Kyky kuljettaa soundinsa mahdollisimman täydellisenä ympäri maailman koskettaa siis enemmän tai vähemmän kaikkia.

Valinnanvapaus?...

...muistuttaa monesti vähän edesmennyttä (mutta epäilemättä zombien lailla haudastaan nousevaa) SOTE-uudistusta. Hyvin monet tahot pyrkivät opastamaan tietämättömän luovuttamaan rahansa omasta mielestään oikeaan osoitteeseen.

Kuten politiikassa, myös soittohommissa pääsee pisimmälle silloin kun pyrkii etsimään oikeaa, muotien ja mielipiteiden väritykseltä säästynyttä faktaa.

Ja fakta on se että mallintava toimii kaikessa. Monessa asiassa jopa analogipeliä paremmin. Se, mallintaako se lisäksi oikein vanhasta romusta nousevat savut, hajut ja liekit, ei ole oleellista. Se on, missä suhteessa itse kukin saa sijoittamilleen rahoille vastinetta. Jos ihmisellä on neljälle tonnille parempaakin käyttöä kuin ostaa putkivahvistin, hän tuhlaa muutaman satasen BOSS Katanaan ja ostaa lopulla enemmän tarvitsemaansa.

...

Ja jos ei, hänellä on se BOSS Katana ja 6 muuta vahvistinta uuden peltikaton hintaisessa kasassa vain aiheuttamassa ihmettelyä, jossa pohditaan onko se tuhansien hintaero suhteessa saatuun soundieroon.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
pappasfin
31.03.2019 16:28:48 (muokattu 31.03.2019 16:30:16)
Haeroe: Viittasin BS:llä siihen, että mallintavissa ei olisi dynamiikkaa eli volapotikka tai soittotatsi ei vaikuttaisi saundiin / volumeen.

Mulla on ollu Elvern Rack, Axe 2 XL+ ja nyt Axe 3 ja kyllä ainakin noissa kaikissa se volanamiskan säätö vaikuttaa soundiin / volumeen eli dynamiikkaa löytyy.

Joskus aikaisemmin halvoissa mallintavissa ei homma toiminu kunnolla eli volan tiputtaminen ei vaikuttanu esim. säröisyyteen ja ääni ei ns. "puhdistunu" jne.

Kyllä nykyään mallintavat on varsin hyvin tehty ja soundi myös dynamiikaltaan hyvä.

On se vehje mikä tahansa, pääasia on se hyvä soundi, toki nämä ovat makuasioitakin.
PappaSFin
hallu
31.03.2019 17:25:36
Liittyen tuohon "myyttiin" että putkivahvistinta pitää luukuttaa, päätin tehdä pienen testin miten se oikeasti menee ja haastoin samalla oman uskomukseni asiaan. Nimittäin minä olen ollut sitä mieltä, että putkivahvistin soundaa paremmalta kun sitä voi avata enemmän tai vähemmän. Mulla on ollut kaksi vahvistinta, joissa tämä toteutui ihan täysimääräisenä. Eli Mesan TA15 vahvistimen avaaminen vaikutti soundiin ihan olennaisesti ja säröt alkoivat toimimaan vasta kun masterin avasi vähintään puoleenväliin (äänenpainen sillojn vahvistimessa käytännössä täysillä ja puolen välin jälkeen lähinnä kompressio lisääntyi mutta ei juurikaan äänen voimakkuus. Toinen vahvistin oli Fender Vibrochamp, jossa volume oli syytä nostaa sinne puolenvälin tietämille niin alkoi soimaan hunajaisesti eli pääte alkoi värittää sointia siihen kliiniin tuli sellaista "hehkua" tai lämmöksi joku sitä sanoisi ja taitaapa joku puhua päätesaturaatiosta. Siitä eteenpäin alkoi särö tulla mukaan kuvioihin ja täysillä se vahvistin oli yksi makeasoundisin laite jota olen soittanut (tosin Mesa TA15 löytyi täsmälleen sama soundi joten vibrochamp sai lähteä).

Tämä ketju mm. sai minut epäilemään uskomustani, että äänenpaine olisi putkivahvistimessa aina olennainen. Toinen oli kun treenikämpällä soittelin digivahvistinta rinnakkain analogisen ptukivahvistimen kanssa ja totesin, että molemmat soundaa paremmalta kovaa soitettuna ja tajusin ettei putkilla voi olla merkitystä siinä asiassa koska toinen on digivahvistin joten kyse täytyy olla akustiikasta. Kolmas kohta kun aloin epäillä uskomuksiani oli, kun kerran treenikämpälle mennessäni unohdin keinokuorman himaan ja jouduin soittelemaan ilman sitä ja silti soundit oli hyvät (joskin masterin äkkinäisyys vaati tarkkuutta).

Kehittelin siis pienen testin selvittääkseni kuinka paljon masterin asento vaikuttaa soundiin keinokuorman kanssa. Testiasetelma oli seuraavanlainen (erittäin karkea testi myönnän, mutta silti): laitoin lähimikityksen kaappiin (Zilla Fatboy/ mikki Beyerdynamics TGV71 dynaaminen) mikki kaapin etuverkossa kiinni ei ihan pikkuisen elementin pölykupin kohdasta sivussa. Laitoin kännykän desibelimittarin noin metrin päähän ja myönnän sen olevan karkea työkalu, mutta sen mukaan säädin vahvistimen outputlevelistä äänenpaineen mahdollisimman samaksi (eli noin 87-89db) eri keinokuorman vaimennustasoille. Äänitin iMac retina 27tuumaa late 2014 ja äänikortti Focusrite saffire pro 24. Keinokuorma Bluetone reactiveload. Vahvistin Mesa mark V ry2 kanava geq pois päältä 45w asetuksella ja kitara Yamaha SA2200.

Äänitin neljä tiedostoa jossa koitin ränkyttää jokseenkin samalla tavalla ja äänenpaine aina sama, mutta aina välissä muutin vaimennustasoa niin että desibelit eli äänenpaine pysyi mahdollisimman samana eli ensimmäisessä näytteessä keinokuorman vaimennus oli -20db ja vahvistimen outputlevel noin klo 10 ja toisessa näytteessä vaimennus oli -15db ja vahvistimen outputlevel oli noin klo 9 ja kolmannessa näytteessä vaimennus oli -12db ja outputlevelin asento noin klo 08 ja viimeisessä näytteessä ei ollut keinokuormaa ollenkaan eli ei vaimennusta ja outputlevel oli noin klo 07 tai tosi vähän joka tapauksessa.

https://maihinnousu.net/s/29106

Yllä on linkki tiedostoon, jonka koostin kaikista neljästä näytteestä peräjälkeen niin, että tiedostojen vertaaminen olisi mahdollisimman helppoa. Mielestäni onnistuin kohtuullisesti pitämään äänenpaineen jokseenkin samana. Mutta tärkeämpi huomio oli, että mun mielestä noissa näytteissä ei ole juurikaan eroa tai jos sitä on, niin se on niin mitättömän vähäinen ettei sillä käytännössä ole merkitystä. Okei outputlevel oli koko ajan alle puolen välin, mutta sen liike oli kuitenkin niin merkittävä, että jos vahvistimen aukaiseminen vaikuttaisi soundiin olennaisesti niin sen tuossa pitäisi jo vaikuttaa. Oma johtopäätökseni on, että mark V:n kanssa keinokuormalla ei ole merkitystä koska outputlevelkään ei ole mitenkään erityisen äkkinäinen niin tätä pystyy himassa käyttämään ihan helposti ilman sitä ilman että soundiin sillä asialla on mitään merkitystä. Mark IV:n kanssa en ole vastaavaa testiä tehnyt, mutta uskon että sen lopputulos olisi jokseenkin sama, mutta mark IV on erilainen vahvistin ja sen outputlevel on paljon äkkinäisempi joten vaikka keinokuorma ei siinä soundiin vaikuttaisikaan, niin se kuitenkin tekisi vahvistimen säätämisestä vähän helpompaa.

Lopputulemana sanoisin, että putkivahvistimen huudattaminen ei ole välttämätöntä aina. Jotkut puhuvat toimivasta masterista, mutta siitä ei ole kyse vaan vahvistimen arkkitehtuurista ja vahvistimen eri asteiden roolista suhteessa lopulliseen soundiin.

Tästä huolimatta olen ehdottomasti sitä mieltä, että oli vahvistin transistori, digitaalinen tai putki, niin sitä on avattava jotta kuulostaa hyvältä. Olen huomannut, että soundi on paras ja soittotuntuma miellyttävin ja huone soi parhaiten kun vahvistimen äänenpaine on noin +/- 90 db ja itse en mielelläni sitä hiljempaa soita kaappiin vaan sitten mieluummin luurit käyttöön.
Haeroe
31.03.2019 18:34:33

pappasfin:
Kyllä nykyään mallintavat on varsin hyvin tehty ja soundi myös dynamiikaltaan hyvä.

Kyllä, olen 100% samaa mieltä, jos se jäi epäselväksi.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
audioAXS
31.03.2019 21:27:29
Näin opiskelijana voisin todeta, että EVH 5150:n vaihto Helixiin oli hyvä päätös. Kun bändiprojekteja on kahdella eri paikkakunnalla ja oma treenaaminen tapahtuu kerrostaloyksiössä, niin helppo roudattavuus sekä mahdollisuus soittaa kuulokkeiden/studiomonitorien läpi on ensiarvoisen tärkeä.
Tässä ketjussa ei myöskään ole käsitelty sitä, että mallintava on huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Suureen pedaalilautaan saa helposti uppoamaan niin paljon rahaa, että opiskelijabudjetilla ei sellaiseen yksinkertaisesti ole varaa. Tämän takia mallintava on loistava bang for buck -vaihtoehto.
Särö korvaa puuttuvat virheet
hallu
31.03.2019 21:33:57
audioAXS: Näin opiskelijana voisin todeta, että EVH 5150:n vaihto Helixiin oli hyvä päätös. Kun bändiprojekteja on kahdella eri paikkakunnalla ja oma treenaaminen tapahtuu kerrostaloyksiössä, niin helppo roudattavuus sekä mahdollisuus soittaa kuulokkeiden/studiomonitorien läpi on ensiarvoisen tärkeä.
Tässä ketjussa ei myöskään ole käsitelty sitä, että mallintava on huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Suureen pedaalilautaan saa helposti uppoamaan niin paljon rahaa, että opiskelijabudjetilla ei sellaiseen yksinkertaisesti ole varaa. Tämän takia mallintava on loistava bang for buck -vaihtoehto.

Digitaalinen on halvempi jos tosiaan on tarvetta isolle määrälle pedaaleja. Itse kun en käytä käytännössä ollenkaan efektejä, niin digitaalinen ei välttis tulisi halvemmaksi jos haluaa hyvän digitaalisen niin jokainen tietää, että nelinumeroisia summia nuo Kemperit, Axet ja Helixit maksaa. Mulle riittäisi putkivahvistin ja keinokuorma niin keinokuormaan se kolmisen sataa tms. ja vahvistimia saapi nykyisin erittäinkin maltillisella hinnalla..... joskin on niitä kalliimpiakin putkareita, mutta jos verrokiksi otetaan vaikka Kemperi, niin ihan perkeleen hyvän vahvistimen ja keinokuorman saisi sillä hinnalla.
LaXu
31.03.2019 22:25:22
hallu: Liittyen tuohon "myyttiin" että putkivahvistinta pitää luukuttaa, päätin tehdä pienen testin miten se oikeasti menee ja haastoin samalla oman uskomukseni asiaan. Nimittäin minä olen ollut sitä mieltä, että putkivahvistin soundaa paremmalta kun sitä voi avata enemmän tai vähemmän. Mulla on ollut kaksi vahvistinta, joissa tämä toteutui ihan täysimääräisenä. Eli Mesan TA15 vahvistimen avaaminen vaikutti soundiin ihan olennaisesti ja säröt alkoivat toimimaan vasta kun masterin avasi vähintään puoleenväliin (äänenpainen sillojn vahvistimessa käytännössä täysillä ja puolen välin jälkeen lähinnä kompressio lisääntyi mutta ei juurikaan äänen voimakkuus. Toinen vahvistin oli Fender Vibrochamp, jossa volume oli syytä nostaa sinne puolenvälin tietämille niin alkoi soimaan hunajaisesti eli pääte alkoi värittää sointia siihen kliiniin tuli sellaista "hehkua" tai lämmöksi joku sitä sanoisi ja taitaapa joku puhua päätesaturaatiosta. Siitä eteenpäin alkoi särö tulla mukaan kuvioihin ja täysillä se vahvistin oli yksi makeasoundisin laite jota olen soittanut (tosin Mesa TA15 löytyi täsmälleen sama soundi joten vibrochamp sai lähteä).

Lopputulemana sanoisin, että putkivahvistimen huudattaminen ei ole välttämätöntä aina. Jotkut puhuvat toimivasta masterista, mutta siitä ei ole kyse vaan vahvistimen arkkitehtuurista ja vahvistimen eri asteiden roolista suhteessa lopulliseen soundiin.

Tästä huolimatta olen ehdottomasti sitä mieltä, että oli vahvistin transistori, digitaalinen tai putki, niin sitä on avattava jotta kuulostaa hyvältä. Olen huomannut, että soundi on paras ja soittotuntuma miellyttävin ja huone soi parhaiten kun vahvistimen äänenpaine on noin +/- 90 db ja itse en mielelläni sitä hiljempaa soita kaappiin vaan sitten mieluummin luurit käyttöön.

Aivan samoja kokemuksia minulla. Kun mennään alle 80 dB @ 1m on soundi aina selvästi huonompi. 90-95 dB luokassa kuulostaa mannalta.

Mun nykyinen Bogner ei tunnu paranevan luukuttamalla täysiä lainkaan, ihan kaakossa tulee sitä päättärisäröä mukaan ja se kuulostaa aika rumalta mun korvaan tämän vahvistimen kanssa. Tilkkasen takapakkia, niin soundi on taas muhkea.

Moni moderni vahvari käyttää pääasiassa etuastesäröä, eikä se ole suinkaan mitään kihinää ja surinaa jos soitat vaan sopivan lujalla. Kaikki vahvarit ei näin kuitenkaan käyttäydy ja olisin edelleen esim Marshallien kanssa keinokuormaa kytkemässä persuksiin.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
pappasfin
31.03.2019 22:43:49 (muokattu 31.03.2019 22:44:58)
Haeroe: Kyllä, olen 100% samaa mieltä, jos se jäi epäselväksi.

Hah, meikä luki epähuomiossa tuon sinun lauseen väärin :)
PappaSFin
VIPMetal
31.03.2019 22:47:21

Mikä olis parempi

Axe FX Ultra tai Line6 Helix?

Vanhana multiefektimiehenä olis kiva testata nykymallintavat. Joskin hyvän putkivahvistimen vertaa en halua tietsikkaan sijoittaa...
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
LaXu
31.03.2019 22:56:09
VIPMetal: Mikä olis parempi

Axe FX Ultra tai Line6 Helix?

Vanhana multiefektimiehenä olis kiva testata nykymallintavat. Joskin hyvän putkivahvistimen vertaa en halua tietsikkaan sijoittaa...

Molemmat omistaneena sanon, että Helix. Parempi käyttöliittymä, edelleen saa päivityksiä ja veikkaisinpa, että soundikin on parempi.
Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748
WanhaWetäjä
01.04.2019 11:17:39

hallu: Digitaalinen on halvempi jos tosiaan on tarvetta isolle määrälle pedaaleja. Itse kun en käytä käytännössä ollenkaan efektejä, niin digitaalinen ei välttis tulisi halvemmaksi jos haluaa hyvän digitaalisen niin jokainen tietää, että nelinumeroisia summia nuo Kemperit, Axet ja Helixit maksaa. Mulle riittäisi putkivahvistin ja keinokuorma niin keinokuormaan se kolmisen sataa tms. ja vahvistimia saapi nykyisin erittäinkin maltillisella hinnalla..... joskin on niitä kalliimpiakin putkareita, mutta jos verrokiksi otetaan vaikka Kemperi, niin ihan perkeleen hyvän vahvistimen ja keinokuorman saisi sillä hinnalla.

Mua on aina jotenkin ihmetyttänyt tämä keinokuorma, asiastahan ei omakohtaista kokemusta ole mutta sen olen ymmärtänyt että sillä saadaan kuristettua tehoja ulostulevan soundin kärsimättä eli joku Marsu/Mesa olohuoneessa saadaan soittokelpoiseksi vaikkapa kerrostalossa.
Jos vähän karrikoidaan niin sama jos ostaisi Ferrarin ja rajoitin sataankahteenkymppiin, mitä järkeä, laitetta ei voi käyttää sillä tavoin miten se on alunperin tarkoitettu eli hanat kaakkoon, ei mitään hissuttelua.

En mä kyllä oikeen ymmärrä tuota ns olohuone/makkarikitarointiakaan kun en ole sitä koskaan itse harrastanut, elämä on ollut soittamista ammattimaisesti niin monta vuotta että himassa yhteisissä tiloissa on olleet ihan muut kuviot kuten perhe jota en tohtisi häiritä harrastuksillani tänä päivänäkään.

Soittotilassa soittelen digivehkeillä koska ne vievät mun tapauksessa monipuolisuudellaan analogeja 6-0 . Helixin kautta on reititetty niin Korg Kronos, kaikki kitarat, basso, laulu, koko osaston tulille laitto vie sen verran mitä Kronoksen käynnistys ja kaikki vermeet ovat käden ulottovilla. Ja mikä tärkeitä, soundit ovat hyvät volumesta riippumatta. Riittävän isot ja tehokkaat monitorit antavat mahdollisuuden myös kohtuulliseen luukuttamiseen muiden talossa olijoiden siitä häiriintymättä ja jos haluaa vielä enemmän metelöidä niin piuhat Helixista autotalliin ja Line6 PowerCapista nupit kaakkoon, kyllä vaikut lähtee korvista noinkin.

https://www.dropbox.com/s/5yqbfh8588a2yoy/Man%20cave.jpg?dl=0 Tila on kompakti mutta kaikki toimii oikeen hyvin ja saa olla rauhassa.

Jos sattuu pukkaan keikan niin Helix ja PowerCap matkaan, laivoille riittää pelkkä Helix. Ei sillä ettenkö voisi soittaa keikan jollain putkipelilläkin, tanssi/iskelmägenressa voisi keikan vetää hyvin kitara>piuha>vahvistin systeemillä mutta kun on kohta 20 vuotta ollut digimaailmassa niin sillä mennään jatkossakin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
01.04.2019 21:07:30
WanhaWetäjä: Mua on aina jotenkin ihmetyttänyt tämä keinokuorma, asiastahan ei omakohtaista kokemusta ole mutta sen olen ymmärtänyt että sillä saadaan kuristettua tehoja ulostulevan soundin kärsimättä eli joku Marsu/Mesa olohuoneessa saadaan soittokelpoiseksi vaikkapa kerrostalossa.
Jos vähän karrikoidaan niin sama jos ostaisi Ferrarin ja rajoitin sataankahteenkymppiin, mitä järkeä, laitetta ei voi käyttää sillä tavoin miten se on alunperin tarkoitettu eli hanat kaakkoon, ei mitään hissuttelua.

Keinokuorma on oikeinkin monipuolinen vehjes, jonka rooli vähän riippuu vahvaimesta. Monet nykyaikaiset vahvistimet eivät sitä tarvitse jarruttelemaan kaapille menevää signaalia, mutta joissakin vahvistimissa se on suuri apu, että vahvistinta voi ajaa sweetspotissa kohtuullisella äänenpaineella. Joskus keinokuorma on oivallinen apu helpottamaan äkkinäisesti käyttäytyvän masterin kesyttämisessä, vaikka vahvari ei sitä muuten tarvitsisikaan. Olennainen juttu mihin itse sitä käytän ja tarvitsen, on että sen avulla vahvistimen voi liittää erilaisiin laitteisiin kuten äänipöytään tai äänikorttiin eli saa sitä linjasignaalia ulos ja samalla on mahdollista mykistää vahvistimen kaappi kokonaan ja soittaa esimerkiksi korvakuulokkeisiin. Jos käytät digikamppeita, niin et tietenkään tarvitse keinokuormaa yhtikäs mihinkään..... eikä sitä aina putkivahvareidenkaan kanssa tarvitse, mutta kun sen kerran on hommannut, niin yllättävästi sille kaikenlaista käyttöä keksii :-).

En mä kyllä oikeen ymmärrä tuota ns olohuone/makkarikitarointiakaan kun en ole sitä koskaan itse harrastanut, elämä on ollut soittamista ammattimaisesti niin monta vuotta että himassa yhteisissä tiloissa on olleet ihan muut kuviot kuten perhe jota en tohtisi häiritä harrastuksillani tänä päivänäkään.
......................

No mitenpä ammattimies harrastelijoiden kotkotuksia voisikaan ymmärtää. Proidi ajoi rekkaa parikymmentä vuotta ammatikseen, niin ei se kyllä vapaa-ajallaan kauheasti ratin taakse hinkunut :-). "makkarikitarismi" on pikkuisen vähättelevä nimitys ihmisten ei ammattimaiselle tekemiselle musiikin parissa, mutta kysehän on tietenkin siitä, että me jotka emme saa työajalla soittaa, voimme soittaa ainoastaan vapaa-ajallamme ja se on pois perheeltä ja läheisiltä ihan väistämättä. Toisaalta itselläni on muutenkin harrastuksia jotka vie mut himasta veke kuten vaikkapa moottoripyöräily. Se miten perhe sitä musaharrastusta kestää/sietää on varmaan vähän perheestä kiinni ja itse en pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona hommata treenikämppää/työhuonetta ihan yksin soitteluunkin.

Harrastelijoita on tosi koviakin soittajia, mutta ammattimaista soittorutiinia on harrastelijan todella vaikea (mielestäni jopa mahdotonta) saavuttaa. Tarkoitan sitä, jonka saa kun veivaa niitä tulipunaruusuja illasta ja vuodesta toiseen tuhansia kertoja, niin siitä tulee sellaista varmuutta tatsiin joka on kadehdittavaa, mutta sitä on yleensä vain ammattilaisella.
ituvirtanen
01.04.2019 23:52:52

hallu: Harrastelijoita on tosi koviakin soittajia, mutta ammattimaista soittorutiinia on harrastelijan todella vaikea (mielestäni jopa mahdotonta) saavuttaa.

Nuorna miesnä, kun oli keikkoja säännöllisesti ja hetkittäin jopa ahkerasti, tavoitin aika ajoin jotain ammattimaisesta tasosta. Ikävää oli myös pudota siltä nopeasti. Tarvittava soiton määrä oli niin iso, että joko muut opiskelut olisivat kärsineet vielä enemmän tai jostain olisi pitänyt aktiivisesti etsiä kehitystä omaan soittoon. Joku suhdekin otti kipeää. En lopulta ollut valmis istumaan vaadittavia tunteja kellarissa ja sitten hyppäämään raskaisiin työaikoihin matalapalkka-alalle. Päädyin toisenlaisiin töihin ja weekend warrioriksi.

Soittimet ovat jatkuvasti vieressä ja välillä käy kutsu vakiotreenien lisäksi joihinkin toisiin pikkuprojekteihin. Luopuminen soittamisesta ja musiikista ei ole minulle vaihtoehto, vaikken huippuvuosien tasoa enää millään tavoitakaan. Ei oikeastaan haittaa, sillä nautin soittamisesta edelleen.
Kontiak
02.04.2019 18:54:43
Mielenkiintoista näkemystä taas ammattikitaristilta:

Reviewing my Kemper (1 year later)

https://youtu.be/omwtQBqDAYs
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
VIPMetal
02.04.2019 19:18:21 (muokattu 02.04.2019 19:20:01)

Kontiak: Mielenkiintoista näkemystä taas ammattikitaristilta:

Reviewing my Kemper (1 year later)

https://youtu.be/omwtQBqDAYs

Sucks your soul out (on lainaus videolta, mnet ei anna käyttää lainausmerkkejä.)

Tuo oli yllättävää, että volumepotikalla ei saa puhdistettua Kemperiä. Ja että high hain menoon piti parempana putkivahvistinta.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
audioAXS
02.04.2019 19:31:18
VIPMetal: Sucks your soul out (on lainaus videolta, mnet ei anna käyttää lainausmerkkejä.)

Tuo oli yllättävää, että volumepotikalla ei saa puhdistettua Kemperiä. Ja että high hain menoon piti parempana putkivahvistinta.

Tää on kyllä outoa. Helix reagoi volapotikkaan vallan mainiosti.
Särö korvaa puuttuvat virheet
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)