Aihe: Kitarakamojen vaikutus suhteessa toisiinsa
1 2 3
samiko
08.01.2019 11:05:34
Itselläni, jos vain mahdollista, kitarakaiutin ei ikinä osoita suoraan lärviin, eikä mielellään minkään lipaston/standin tms päälle, vaan lattialle. Keikkatilanteet/bänditreenit tietty eri asia kun muitakin tekijöitä.

Esim Brian Mayllakin combot lattialla ja elementit käännettynä lavan etukulmaa kohti, luulisi että noin rahakkaalla soittajalla olisi paukkuja hommata sellaset kamat että elementit soi nätisti in joor feis.

Mutta tyyli on vapaa, lopputulos ratkaisee.
Kefiiri
08.01.2019 11:51:00
AC30 kuulostaa aina hyvältä kuunteli sitä mistä suunnasta tahansa...

Itse käännän kaiuttimen mahdollisuuksien mukaan osoittamaan päässäni sijaitsevia korvia kohti ja säädän soinnin miellyttäväksi, mikä vaatii usein treblen ruuvaamista yllättävän pienelle. Näin kaiuttimen äänikeilaan mahdollisesti eksyvät viattomat tahot, esimerkiksi laulusolisti, eivät altistu kohtuuttoman riipivälle ruilutukselle.
En ole musiikin asiantuntija.
Mikko1978
08.01.2019 12:33:35
Laulava Kylätohtori: Yhtä lailla, jos se ainut hyvä soundi tulee suoraan naamalle, niin yleisöhän kuulee silloin samalla logiikalla tumppua soundia.

Moni laittaa mikin suoraan ämyrin eteen ja yleisö kuulee silloin sitä ääntä.
Laulava Kylätohtori
08.01.2019 13:10:01 (muokattu 08.01.2019 13:12:26)
Kefiiri: AC30 kuulostaa aina hyvältä kuunteli sitä mistä suunnasta tahansa...

Itse käännän kaiuttimen mahdollisuuksien mukaan osoittamaan päässäni sijaitsevia korvia kohti ja säädän soinnin miellyttäväksi, mikä vaatii usein treblen ruuvaamista yllättävän pienelle. Näin kaiuttimen äänikeilaan mahdollisesti eksyvät viattomat tahot, esimerkiksi laulusolisti, eivät altistu kohtuuttoman riipivälle ruilutukselle.

Silloinhan se soundi on tumppu muille paitsi sinulle. :)

Ainakin sillä logiikalla, että ei naamalle suunnattuna se on räikeä muille.

e. Mä nyt muutenkin tykkään enemmän isojen vahvarien soundista. Jos mun pitäisi luukuttaa vahvaria suoraan naaman edessä, että kuulen, niin se olisi mulle merkki, että on aika ostaa omiin tarpeisiin sopivampi vahvistin. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
08.01.2019 13:26:22
Bonamassalla on nykyisin jännä tapa säädellä lavalla kuuluvaa ääntä. Nimikko-Twinit ja Dumblet riviin rumpujen eteen. Joe tykkää soundista pääte isolla ja noista comboista ääntä lähtee aika tavalla, niin combot on laitettava pleksien taakse. Pleksin kallistusta muuttelemala voi säätää katosta kimpoavan äänen määrä ja saadaan sopivat yläpäätä lavalle.
Mikko1978
08.01.2019 13:32:47
samiko:
Esim Brian Mayllakin combot lattialla ja elementit käännettynä lavan etukulmaa kohti, luulisi että noin rahakkaalla soittajalla olisi paukkuja hommata sellaset kamat että elementit soi nätisti in joor feis.

Stadionilla ja pitseriassa keikkailevilla ongelmat ovat toisenlaiset. Vaatimukset lavamölyn ja monitoroinnin suhteen ovat kovin erilaiset. Stadionilla sopii ottamaan myös etäisyyttä kaappeihin.
Laulava Kylätohtori
08.01.2019 14:06:59
Mikko1978: Bonamassalla on nykyisin jännä tapa säädellä lavalla kuuluvaa ääntä. Nimikko-Twinit ja Dumblet riviin rumpujen eteen. Joe tykkää soundista pääte isolla ja noista comboista ääntä lähtee aika tavalla, niin combot on laitettava pleksien taakse. Pleksin kallistusta muuttelemala voi säätää katosta kimpoavan äänen määrä ja saadaan sopivat yläpäätä lavalle.

Kai se pleksikin vaikuttaa soundiin. Siihen ei sitten Ponamassalle mitkään ihan halvimmat valokatteet käykään.

Tosin olikos se EJ, joka vie hommat vielä muutaman pykälän ylemmälle tasolle.

Eipä siinä, hienohan se, että jollain on rahaa ja viitsii harrastaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
elon arska
11.01.2019 08:47:16
Aikamoinen wtf- efekti tuli kun testasin combon sijoittamista lattialle treeneissä. Jumalauta, sieltä ne kadoksissa olleet munat soundiin löytyi ja kumma kyllä kitara kuuluu odotuksista poiketen ihan hyvin. Aiemmin on tullut fundamentaalisesti ajateltua, että kaiuttimen pitää olla korkeammalla koska korvat mutta tämä kokeilu yllätti positiivisesti!
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
Laulava Kylätohtori
11.01.2019 10:20:42 (muokattu 11.01.2019 10:22:45)
elon arska: Aikamoinen wtf- efekti tuli kun testasin combon sijoittamista lattialle treeneissä. Jumalauta, sieltä ne kadoksissa olleet munat soundiin löytyi ja kumma kyllä kitara kuuluu odotuksista poiketen ihan hyvin. Aiemmin on tullut fundamentaalisesti ajateltua, että kaiuttimen pitää olla korkeammalla koska korvat mutta tämä kokeilu yllätti positiivisesti!

Tätä ilosanomaa mä olen täällä yrittänyt julistaa. :)

e. tarkoitan siis, että tämä on juuri se oma kokemus ja syy, miksi täällä intoilen vahvarista lattialla, kun se tuolla toisaalla herätti vähän ihmetystä.
Gaines
11.01.2019 13:09:52
Sitten vaikuttaa sekin, onko combo lattialla maton päällä vai suoraan lattialla. Matto pehmentää jonkin verran.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Tomtom
11.01.2019 13:13:10 (muokattu 11.01.2019 13:14:22)
Mikko1978: Bonamassalla on nykyisin jännä tapa säädellä lavalla kuuluvaa ääntä. Nimikko-Twinit ja Dumblet riviin rumpujen eteen. Joe tykkää soundista pääte isolla ja noista comboista ääntä lähtee aika tavalla, niin combot on laitettava pleksien taakse. Pleksin kallistusta muuttelemala voi säätää katosta kimpoavan äänen määrä ja saadaan sopivat yläpäätä lavalle.

Mä katoin sattumalta juuputkesta ilmeisesti saman rig rundownin missä käytiin läpi kitarat, pedaalit ja vaffarit Nasheville Rymanissa? Oli aika leppoisaa jutustelua ja Massalla oli hyvin perusteltuja mielipiteitä miksi tekee asiat just niinkuin tekee. Tavallaan yksinkertaista kun tekee asiat kuitenkin simppelillä tavalla mutta toisaalta monimutkaista koska kaikki vaikuttaa kaikkeen..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)