Aihe: Uutta mikkiä lähinnä laulun äänittämiseen
1
lostcontrol
22.12.2018 14:24:44
Moipsan,

Vanha Rode NT2a päätti hajota, joten nyt olisi hyvä sauma ja syy etsiä uusi mikki laulujen äänittämiseen, vaihtelu virkistäisi. Itse en ole hyvään toviin noita markkinoita seurannut, joten mielipiteet ja vinkit olisivat tarpeen :)

Käyttökohde
* 90% ajasta puhdasta matalahkoa miesääntä (basso-matala baritoni), tyyliin Nick Cave / Johnny Cash / Rome / Of the wand and the moon jne
* Satunnaisesti äänittelen myös matala tenori-korkea baritonia tai mezzosopraanoa, tai akkaria, joten pieni joustavuus olisi kiva asia
* äänittelyt tapahtuvat kohtuullisesti akustoidussa kotistudiossa tai treeniksessä, joten ns. täysin ammattimaista studioympäristöä ei ole
* omiin tarpeisiin riittävä livemikki löytyy erikseen, joten studiokäyttö on ensisijainen juttu
* interfacena toimii Focusriten Clarett, joten tuskin on järkeä iskeä tonnivehkeitä tiskiin mikkiosastolla :) Tähän täsmäten järkibudjetti vois olla alle 400-500e

Omana haasteena on se etten oikein pääse kunnolla rauhassa kokeilemaan liutaa laitteita äänitystilanteessa, vaan lähinnä mennään sillä mitä netistä pääsee lukemaan ja kuuntelemaan, kaupoissa tenttaamalla ja testaamalla sekä ihmisten suosituksilla.

Vaihtelu Rodeen nähden tosiaan virkistäisi, tähän mennessä mulle on vinkattu esim. AKG 414, Shure 87a. Omat mikkikokemukset ja siten myös vertailukohdat noin yleisesti löytyy lähinnä Rode/Audix/Shure/Sennheiserin peruskamoista; Rode NT1/NT2a, Shure SM57/58 ja parit betat, Audix OM5/OM6/i5/ADX51, Sennheiser e602/902.

Kiitos kaikista mahdollisista vinkeistä :)
Mikael
23.12.2018 20:19:58

Fuzz is Clean!
dewil
24.12.2018 09:41:19

^Toi Mojave on muuten todella hyvä!
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
24.12.2018 18:10:56

dewil: ^Toi Mojave on muuten todella hyvä!

Jep. Iteltä löytyy 2kpl ton isoveljeä eli MA-301fettiä joka on pitkälti sama mikki mut vaihdettavilla suuntakuvioilla sekä padillä ja hpf:llä. Erittäin mainio mikki lähes mihin tahansa.
Fuzz is Clean!
jPekka
25.12.2018 15:03:01

Mulla on tuo 201fet ja sitten MA-300-putkiversio. Fet-versio on hivenen kirkkaampi, mikä toimii joihinkin asioihin erinomaisesti. Mutta molemmat hinta/laatusuhteeltaan loistavia kapineita.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Jucciz
26.12.2018 05:14:35 (muokattu 26.12.2018 05:14:56)
Torilla oli ainakin hetki sitten myös C414 hintaan 480 euroa. Ei silläkään yleensä ihan hirveän pahasti voi metsään mennä, ja melkoisen yleiskäyttöinenkin on, isot pojat sanovat.
Mikael
26.12.2018 13:16:02

414 on toki myös oivallinen valinta ja vaikea keksiä mitään mitä sillä ei olis hyvä äänittää.
Fuzz is Clean!
lostcontrol
28.12.2018 15:48:23
Kiitti! :)

Mojave ei oo itelle tuttu, pitää hieman perehtyä :) Tällä hetkellä mulla on tarkemman tutkinnan alla C414, Shure KSM32 ja AT 4047/4050.

Kyselin samaa muuallakin ja sieltä niputtui mm. alla olevat vastaukset (t-kaupan hinnat lisätty eri malleille):

* AKG C414 - 619-799€ - 1 maininta - hard pressed to find a better microphone

* AKG C 535 EB Handheld Condenser Microphone - not on Thomann - 2 mainintaa - high-end stage condenser, very bright

* AKG P420 - 166€ - 1 maininta

* Audio Technica 2035 - 155€ - 2 mainintaa

* Audio Technica 4047 - 659-777€ - 2 mainintaa - a little more money

* Audio Technica 4050 - 715-1190€ - 2 mainintaa - very versatile for a lot of instrumental use. Fairly accurate and well-behaved. Far cry from a 414?

* Apex 460 - ei Thomannissa - 1 maininta - between MXL and AT 4047

* Miktek stuff - 269-1399€ - 1 maininta - budget mic, sounds solid for the money and doesn't have that harsh top end that is inherent with cheap condensers

* MXL V67 - 99-159€ - 1 maininta - great results

* Oktava MK-319 - 231€ - 1 maininta

* Rode NT-1 (not NT1-A) with headbasket mod - 211€ (kit) - 1 maininta - Sold my TLM103s after I learned that trick.

* Shure SM7/A/B - 377€ (for B) - 3 mainintaa - a real vocal workhorse. versatile, well in the budget and reacts well to almost all post-production. Needs good mic pre.

* Shure KSM-32 - 519-599€ - 1 maininta
askomiko
28.12.2018 17:36:16 (muokattu 29.12.2018 10:23:39)
Jos lista on jo noinkin pitkä, pitäähän siihen sitten lisätä myös 3u Warbler -perheen tuotteet, aika kovasti kehua saaneet edullisessa hintaluokassa ilman kiinalaista räikeyttä. Ota vertailutestiisi myös klassiset paremman pään dynaamiset: Electro-voice RE-20, Shure SM7, Beyerdynamic m88 ja Sennheiser md441. Nuo löytyy varastosta rinnakkaistestiin jos olisi vaan joku hyvin kalibroitu kaunisääninen laulaja niihin huutamaan... Ei kannata dynaamisia suoraan hyljätä, niiden supervoima on erityisesti se etteivät poimi hälyääniä ja tilaa niin paljoa, ja kaikilla edellämainituilla on tehty miljoonahittejä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
dewil
28.12.2018 18:37:36

Uh. Tää on taas näitä internethommia.
Kysymykseen, mikä olis paras, vastaavat kaikki just sen, mistä itellä on kokemuksia tai minkä on kuullu olevan hyvä. Eli lopulta sä saat listan kaikista haarukkaan osuvista mikeistä ja yleensä myös myriaadeista sen haarukan ulkopuoleltakin.

Suosittelisinkin korvaamaan suosituksissakin määrän laadulla. Kymmenen amatöörin kokemus ei voita yhden konkarin kokemusta, joka on oikeasti työskennellyt ja vertaillut asioita, eri tilanteissa.

Osta nyt vaan toi Mojave. Mä oon tehny semmoisella useemmankin levyn, eikä ikinä oo harmittanut.
Tietty jos on varaa siihen 414:n niin ei sekään ole huono. Päin vastoin. Se on vähän niinkuin kondensaattorien SM58. Sopii joka paikkaan. Tai SM7. Tai joku Audio Technika, ne on läpi linjan hyviä ja koherentteja.

Sit taas toisaalta Bono on vetäny useimmat U2 levyt ihan vaan siihen SM58:n.
Pääasia on piru vieköön hommata joku kohtalaisen hyvä mikki, että pääsee äänittään, eikä ämpyile sen tekniikkasälän kanssa vaan tekee sitä pirun musaa!

Paska mikki opettaa sekin äänenkäsittelystä ja onpahan mihin verrata, joten lopultakaan et mene suohon sellaisenkaan kanssa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
flimtrick
28.12.2018 22:22:32
Mulla on AT 4047. Se on ihan hyvä laulumikki mutta ei toimi kaikille laulajille. Tosin ei varmaan mikään mikki toimi. Kannattaa miettiä nauhoitatko suurimmaksia osaksi omaa lauluasi vai nauhoitatko useita laulajia paljon... tosiaan siitä mikä on hyvä laulumikki on aika vaikea antaa suosituksia kun ihmisillä on niin eri näkemyksiä. Ja riippuu minkälaista laulusoundia haluaa. Esim. tuo monen kehuma 414 on mun mielestä huono laulumikki. Oon sitä useaan laulajaan kokeillut ja aina oon valinnut jonkun toisen mikin mikä on ollut parempi.

AT 4047 voin sanoa että on aika lämmin ja pehmeä soundi. Ei mikään sellainen hifi kliininen vaan ehkä vähän rosoinen, paksu, ehkä vähän tummakin. Tosin ylämiddlessä on korostus mikä ei toimi kaikilla laulajilla.
adretlan
03.01.2019 12:58:48
Lainataan ketjua kun liippaa sen verran läheltä:
Onko kellään kokemusta microphone-parts ( https://microphone-parts.com/collections/microphone-kits ) rakennussarjoista?
Esim. AKG C414 -kopio maksaa 350 taalaa tai Neumann U87i -klooni 450 taalaa. Tarkoitus ostaa "kotistudioon" peruskalustoa jota ei tarvis heti kymmenen vuoden päästä uusia. Laulu, akkari, rumpuoverit tai mitä vaan pitäis heittää mikin eteen, prioriteettilistalla ekana kuitenkin lauluäänitys.

Varmasti maaliin pääsis jos ostaisin jonkun tässä ketjussa jo ehdotetun mikin, mutta kloonit kiinnostaa odotettavissa olevan hyvän hinta-hupisuhteen (?) takia.
anapena
03.01.2019 18:13:40
adretlan: Lainataan ketjua kun liippaa sen verran läheltä:
Onko kellään kokemusta microphone-parts ( https://microphone-parts.com/collections/microphone-kits ) rakennussarjoista?
Esim. AKG C414 -kopio maksaa 350 taalaa tai Neumann U87i -klooni 450 taalaa. Tarkoitus ostaa "kotistudioon" peruskalustoa jota ei tarvis heti kymmenen vuoden päästä uusia. Laulu, akkari, rumpuoverit tai mitä vaan pitäis heittää mikin eteen, prioriteettilistalla ekana kuitenkin lauluäänitys.

Varmasti maaliin pääsis jos ostaisin jonkun tässä ketjussa jo ehdotetun mikin, mutta kloonit kiinnostaa odotettavissa olevan hyvän hinta-hupisuhteen (?) takia.

Helkkarin mielenkiintoisia! Jälleenmyyntiarvo itsekasatuissa ei varmaan häävi ole, mutta jos tykkää roplata ja on siihen tarvittava taito jo olemassa. En lähtis näitten kanssa enää harjoittelemaan kolvaamishommia. Piru kun on mikkejä jo vaivaksi asti...
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
luppa
07.01.2019 17:09:28
Olen hieman jälkijunassa, mutta lainaan minäkin ketjua hieman ohi otsikon aiheen...

lostcontrol: Vanha Rode NT2a päätti hajota

Aikaisemmin mainittuun DIY-meininkiin liittyen, kaltaisiani askartelijoita kiinnostaa saada tai ostaa rikkinäisiä musatuotteita, myös mikkejä, etenkin jos kalvo on pysynyt ehjänä. Ainakin parempi vaihtoehto kuin roskiin laittaminen, jos sellainen vaihtoehto on tullut mieleen. Helsingin suunnalta löytyy varmasti mikille joku ostaja tai ottaja, jos ei ole jo mennyt korjaukseen tai eteenpäin.
Jalmus
13.01.2019 20:05:24
Mulla on hyviä kokemuksia Aston Origin -mikistä. Passaa hyvin tosi moneen muuhunkin kuin laulun äänittämiseen.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)